Beste Nikon Telelens voor Dieren en Safari | 100% Onafhankelijk
arrow_drop_up arrow_drop_down

Beste Nikon Telelens voor dieren en safari

Welke Nikon zoomlens koop je voor wildlife of safari voor je Nikon spiegelreflexcamera? In dit artikel heb ik het over zoomlenzen vanaf 300 mm voor Nikon. Dit zijn lenzen van Nikon zelf maar ook van andere merken. Maak een bewuste keuze en voorkom een dure miskoop. Onderaan het artikel kun jij ook een persoonlijke vraag stellen aan mij die ik (zolang dat nog kan) zal beantwoorden.

Goed om te weten, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen :). Omdat het moeilijk is om keuzes te maken kan je ook persoonlijk aankoopadvies krijgen. Er staan meer dan 2300 persoonlijke reacties op dit blog.

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie voor Nikon te Downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie met Nikon, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over Nikon camera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens voor Nikon (betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Waar let je op bij een lens voor dierenfotografie?

Eerst een aantal algemene tips over telelenzen voor Nikon spiegelreflexcamera’s. Wat is belangrijk en wat minder?

Lengte van de lens
De lengte van de lens is belangrijk omdat je bij dierenfotografie (wildlife) of op safari natuurlijk ook te maken krijgt met dieren die verder weg zijn. Bij dieren heb je over het algemeen wel wat lengte (dit heet ook wel de brandspuntsafstand van de lens) nodig. Aan de andere is ook niet altijd de langste lens nodig omdat het ook mooi kan zijn om dieren in hun omgeving te fotograferen. Dat kan juist ook sfeerbeelden opleveren. 

Nu is ‘dierenfotografie’ nog steeds een wat algemene term en zijn situaties soms ook verschillend.

Houd als minimum 300 mm aan, 200 mm is vaak te weinig.

Ook langere lenzen komen aan bod. Ook in een dierentuin is 300 mm beter dan 200 mm. 200 mm is eigenlijk nog wat tekort.

Cropcamera (APS-C sensor) of fullframe

Ook de camera heeft invloed op de lengte van je lens. Voor een beginner klinkt dit misschien gek, maar toch is het zo. Bij spiegelreflexcamera’s voor Nikon zijn er 2 smaken: ofwel je hebt een zogenoemde ‘cropcamera’ (APS-C sensor) ofwel je hebt een ‘fullframe camera’ (grotere sensor). Nu klinkt dit misschien technisch, maar ik zal het zoveel mogelijk praktisch houden.

Bij dierenfotografie heb je als het om de lengte van de lens gaat een voordeel als je een spiegelreflexcamera van Nikon hebt met een ‘cropsensor’. Dit zijn de niet-professionele camera’s, dus verreweg de meeste mensen hebben zo’n camera. Wat is het voordeel? Het voordeel is dat je de lengte van je lens mag vermenigvuldigen met 1,5 (dit heet de cropfactor).

Het komt erop neer dat je met een ‘cropcamera’ van Nikon 1,5x meer bereikt hebt dan met een fullframe camera. Die ‘gratis extra lengte’ komt goed van pas bij dierenfotografie.

Dus:

  • 200 mm x 1,5 wordt 300 mm
  • 300 mm x 1,5 wordt 450 mm
  • 400 mm x1,5 wordt 600 mm
  • 500 mm x 1,5 wordt 750 mm
  • 600 mm x 1,5 wordt 900 mm

Met een fullframe spiegelreflexcamera van Nikon is 200 mm ook echt 200 mm en 300 mm ook echt 300 mm enz (fullframe spiegelreflexcamera’s van Nikon zijn bijvoorbeeld de D610, D700, D750, D810, D850, D5.

Veel gebruikte cropcamera’s (APS-C) van Nikon zijn bijvoorbeeld Nikon D3400, D3500, D5300, D5600, D7100, D7200, D7500, D500.

Beeldstabilisatie of niet?

Is dit belangrijk bij dierenfotografie? Dit is een voordeel. Je lens is langer en daardoor heb je meer last van je eigen handtrilling. Je moet het zo zien dat een langere lens ‘een sterker vergrootglas is’. Elke minimale trilling die je uit de hand veroorzaakt wordt met een langere lens uitvergroot. Beeldstabilisatie helpt om minder snel onscherpe foto’s te maken uit de hand. Bekijk meer in mijn artikel ‘Een lens met of zonder beeldstablisatie kopen?‘. Alleen als je veel kortere sluitertijden gebruikt, dan is de beeldstabilisatie niet of minder belangrijk (je moet dan meer denken vogels in de vlucht). Algemeen advies: op zo’n langere lens wel beeldstabilisatie nemen of je zou altijd uit een hut moeten werken vanaf een statief, maar voor de meeste mensen gaat dat niet op.

Lens wisselen of niet?

Wil je een lens af en toe wisselen of niet? Dit hangt ook wat van de omstandigheden af. Als je buiten met de hond op pad gaat om te fotograferen, dan is het beter te doen om een lens te wisselen dan wanneer je op safari gaat en het een stoffige omgeving zou zijn of je gaat de jungle in en het er vochtig. Niet in elke omstandigheid is het wisselen van een lens even handig. Onder beginners is het wisselen van een lens ook niet zo populair.

Als je geen lens wil hoeven wisselen, dan kan je een superzoomlens kopen (allround). Bijvoorbeeld 18-300 of soms 18-400 mm.

Over zulke lenzen later meer.

Snelheid autofocus

Dit doet er met name toe als je snelle dieren gaat fotograferen. Fotografeer je niet veel dieren op snelheid, dan is het wat minder belangrijk. In de dierentuin is het ook wat minder belangrijk omdat dieren daar wat passiever zijn.

Lichtsterkte

Een andere eigenschap van een lens komt neer op deze vraag: hoeveel licht kan er door de zoomlens. Dit heet lichtsterkte. De meeste langere zoomlenzen voor Nikon zijn niet heel lichtsterk, je ziet vaak getallen op de lens staan die dit aangeven.

Bijvoorbeeld f/3.5-6.3 of f/3.5 -5.6. Dat eerste getal betekent het grootste diafragma als je een overzichtsbeeld maakt (niet inzoomt) en het tweede getal betekent wat het grootste diafragma is als je wel inzoomt om een dier dichtbij te halen. Nu begrijp ik wel dat dit jou (als je niet ervaren bent) waarschijnlijk niks zegt. Ik zou me hier niet te druk om maken. Een langere lens en zeker als die lens ook nog allround is (zoals 18-300 of soms 18-400) is vaak niet zo lichtsterk. Er kan niet het meeste licht door en dat is overdag sowieso geen probleem.

Bij minder licht is het minder gunstig maar er moeten ook concessies worden gedaan. Een lange lichtsterke lens is vaak onbetaalbaar en ook nog heel zwaar.

Volgorde van de te bespreken lenzen

Om het nog een beetje overzichtelijk te houden (kiezen blijft sowieso lastig) bespreek ik aan het begin de in verhouding kortere en meer voordelige lenzen. Langere en duurdere lenzen worden meer aan het eind besproken. Ook zal ik aangeven wat voor weinig geld naar mijn mening een goede lens is.

Korter en voordeliger eerst, langer en duurder later

Bij het bespreken van lenzen kan ik niet garanderen altijd up to date te zijn en werkelijk alle lenzen te bespreken, ik baseer me op ervaringen van cursisten die ik met eigen ogen heb gezien (4 groepen cursisten per week is vrij normaal) en ook op reviews of mijn eigen ervaringen met een lens. Nogmaals, er is geen enkel belang bij wat je koopt en of je überhaupt wat koopt.

AF-P DX NIKKOR 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR

Deze relatief nieuwe lens heeft zeker een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Deze lens is alleen geschikt voor ‘cropcamera’s  (APS-C sensor) en niet voor fullframe camera‘s. Dit zie je aan de afkorting “DX”. De autofocus is erg snel door de stappenmotor (AF-P), de scherpte is goed en de lens heeft beeldstabilisatie. Je mist wel de optie om weidse beelden te maken, de lens begint immers bij 70 mm. In sommige gevallen is dat onhandig, maar vaak zijn dieren toch wel wat verder weg. fotografeer je ook vaak snellere actie, dan is deze lens ook geschikt.

Belangrijk: deze lens werkt niet (goed) op oudere Nikon camera’s. De lens is compatible met camera’s uit de D3000-serie vanaf de D3300 (dus ook D3400), camera’s uit de D5000-serie vanaf de D5200 (dus ook D5300, D5500, D5600) en camera’s uit de D7000-serie vanaf de D7100 (dus ook D7200). De D500 is ook compatibel. Bij sommige compatibele camera’s kan een firmware-update vereist zijn (dit is een update in de software die je kan downloaden).

Tamron 70-300 mm f/4-5.6 DI VC USD SP AF voor Nikon 

Dit is een lens die zowel geschikt is voor fullframe als voor APS-C camera’s. De lens heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding, beschikt over beeldstabilisatie en is stevig gebouwd. De scherpte is in over het algemeen goed maar is minder op 300 mm, ook in het centrum. Dit is minder positief aangezien je de lens geregeld op 300 mm zal gebruiken, daarom wil ik je deze lens om teleurstellingen te voorkomen niet aanraden als je veel op 300 mm fotografeert.

Als je camera geschikt is voor de AF-P DX Nikkor 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR, dan raad ik die aan. Zo niet? Lees dan dit artikel even verder door want er komen nog meer lenzen aan bod 🙂

Tamron 18-270 mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD voor Nikon

Deze lens is vrij populair door het grote zoombereik. Toch is de lens merkbaar minder scherp op 270 mm. Resultaten zijn ‘soft’ te noemen. Dit heb ik bij meerdere cursisten gezien de afgelopen jaren. Deze lens raad ik niet aan omdat je juist vaak een telelens gebruikt om veel in te zoomen, je gebruikt de lens dus regelmatig op 270 mm en dan zijn prestaties niet optimaal te noemen.

Sigma 18-300 mm f/3.5-6.3 Macro OS HSM

Dit is een allround lens. Dit heet ook wel superzoomlens en je hoeft dan niet te wisselen als je op reis bent. Dat is gemakkelijk: minder meenemen maar soms ook beter voor je materiaal (zeker in stoffige omgevingen, bijvoorbeeld op safari in Afrika). Je kunt er zowel landschappelijke beelden mee maken als ver inzoomen op dieren. Het is een degelijk gebouwde lens met beeldstablisatie (‘OS’) en een vrij snelle scherpstelmotor (HSM).

Cursisten zijn tevreden over deze lens. De prijs is nog betaalbaar. Bij weinig licht is het een prima bruikbare lens.

Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro

Ook dit is een superzoomlens die veel wordt gebruikt, ik heb deze veel gezien bij cursisten de afgelopen jaren. 16 mm is nog wat weidser dan 18 mm maar voor dieren die verder weg zijn is dat niet relevant. Beide lenzen (ook de Sigma 18-300 mm f/3.5-5.6 Macro OS HSM) zijn goed bruikbaar voor wie begint, meer lengte wil, een allround lens wil (niet of nauwelijks wisselen) en het ook nog een beetje betaalbaar wil houden. De beeldkwaliteit van de Sigma is iets beter, de autofocus en de beeldstabilisatie van de Tamron 16-300 mm zijn wat beter. Qua gewicht schelen de lenzen niet veel, de Tamron is verder weathersealed en dat geeft meer bescherming bij nattigheid of stoffigheid.

Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD

Een 18-400 mm lens komt veel minder voor dan lenzen tot 300 mm. Voor dierenfotografie kan die 100 mm wel interessant zijn, de lens wordt er wel duurder door. Deze lens is enkel geschikt voor cropcamera’s (APS-C sensor). Bij Nikon heb je met deze lens 400 x 1,5 (cropfactor) 600 mm zoombereik. Dat is zeker behoorlijk.

De lens is stof- en spatwatervrij, heeft een goede autofocus en is uitgerust met beeldstabilisatie. De beeldkwaliteit is goed, er is wel vertekening en de scherpte in de hoeken neemt wat af maar dat is normaal bij superzoomlenzen (alleskunners). Dit is een lens die heel allround is voor wie niet graag van lens wisselt.

Tamron 100-400 mm f/4.5-6.3 DI VC USD voor Nikon

Dit is een relatief nieuw lens die qua prijs/kwaliteitverhouding heel goed is. Veel professionele lenzen van Nikon zelf zijn erg duur en daardoor niet toegankelijk voor iedereen. De lens is ook geschikt voor fullframe, net als voor ASP-C camera’s. De lens is relatief licht voor een 100-400 mm lens en is degelijk gebouwd, inclusief weathersealing. Dit past ook bij de wat ambitieuzere hobbyist die niet alleen bij ‘mooi weer’ wil fotograferen.

Ben je iemand met wel wat ambitie en budget, maar wil je niet de duurste lenzen van Nikon kopen dan is dit een interessant alternatief als je met name fotografeert in het telebereik. Met 100 mm als minimum kun je namelijk niet de echt weidse beelden maken. Dit kan met de  hierboven genoemde 18-400 mm van Nikon wel, die is beter voor iemand die een allround lens wil.

De 100-400 mm lens van Tamron is nog iets beter omdat deze niet alles hoeft te kunnen. Dit is een aanrader als het bij jouw type fotografie past.

 

natuurfotografie 100 400 mm zoomlens

Hiervoor had ik echt 400 mm nodig (fullrame camera). Met een 70-200 mm lens was dit niet gelukt.


Nikon AF-S 80-400 mm f/4.5-5.6G ED VR

Dit is een lens die ook door professionals wordt gebruikt. Ook op fullframe camera’s. Het is een degelijk gebouwde lens die ongeveer 1,5 kg weegt. De Tamron 100-400 mm lens voor NIkon die ik hierboven besprak is zo’n 400 gram lichter. Autofocus is snel en de scherpte is zeker goed te noemen, ook in de hoeken. Op 80 mm is de lens nog wat scherper dan op 400 mm. Beeldstabilisatie is modern en effectief. De prijs is fors, op het moment dat ik dit schrijf 2500 euro. Dat is nogal wat. Heb je dat budget niet of er niet voor over, dan is de Tamron 100-400 mm voor Nikon die ik hierboven beschreef interessanter.

Nikon AF-S 200-500 mm f/5.6E ED VR

Dit is een telelens met een stevig bereik tot maar liefst 500 mm. Op een cropcamera is dit 500 x 1,5 = 750 mm. De mogelijkheid van weidsere beelden maken is dan er met deze lens minder, aangezien deze bij 200 mm begint. Het is een lens die zeker qua bereik interessant is voor dieren/safari (en sport). Er moet wel genoeg licht zijn want met f/5.6 is de lens niet lichtsterk, dus in de schemering is dit niet ideaal maar overdag met genoeg licht is een goede lens. Resultaten van cursisten waren goed en ze waren ook tevreden over deze lens.

De eerder genoemde 80-400 mm lens voor Nikon is meer allround en bijvoorbeeld ook voor landschap beter in te zetten of om dieren in hun omgeving te fotograferen. De Nikon 200-500 mm lens is veel goedkoper dan de 80-400 mm terwijl de kwaliteit zeker goed is.

De lens weegt 2 kg en is daardoor nog goed uit de hand te gebruiken. De beeldstabilisatie is modern (volgens Nikon 4,5 stops) en beschikt ook over een sportstand. Dit helpt je om je onderwerp scherp in beeld te houden als je meebeweegt met een snel bewegend dier.

Heb je niet genoeg aan de Tamron 100 – 400 mm en ben je vooral gericht op meer telebereik maar wil je wel uit de hand kunnen fotograferen, dan is de Nikon 200-500 mm lens interessant. Je moet wel 1000+ euro kunnen betalen.

Tamron SP 150-600 mm f/5.0-6.3 Di VC USD G2 Nikon

Tamron is de concurrentie aangegaan met Nikon als het gaat om deze flexibele telelens, 150 tot 600 mm. De Tamron SP 150-600 mm f/5.0-6.3 Di VC USD G2 is de opvolger van de vroegere Contemporary versie. De autofocus en de beeldstabilisatie zijn verbeterd.

Dit soort lenzen was vroeger niet betaalbaar voor veel mensen. Belangrijk is om te beseffen dat deze lens minder goed uit de hand te doen is dan bijvoorbeeld de eerder genoemde 100-400 mm of 200-500 mm zoomlenzen voor Nikon.

Ook al heeft de lens beeldstabilisatie, door 600 mm heb je eerder last van je handtrillingen. Wat mensen soms ook onderschatten is de kwaliteit van het statief dat je moet hebben om goed met dit soort telelenzen te kunnen werken. Het eerste waarop bezuinigd wordt is door minder ervaren liefhebbers vaak het statief. Nu is ook een monopod nog een optie en die hoeft niet heel duur te zijn.

De lens weegt 2 kg, vergelijkbaar met de 200-500 mm lens die we eerder bespraken.

Dus niet in alle omstandigheden is het even prettig/verstandig om de lens te gebruiken, je kan natuurlijk wel een regenhoes gebruiken.

Je kan deze lens gebruiken met de zogeheten Tap-In Console van Tamron.Hiermee kan je firmware heel makkelijk updaten. Ook kan je de lens gebruiken met teleconverters van Tamron: TC-X14 1.4x en TC-X20 2.0x. Alleen je verliest dan veel licht en de lens is al niet lichtsterk. Ook is het mogelijk dat autofocus dan niet meer werkt.

 

100 400 mm lens of 150 600 mm lens kopen

Binnenkort wordt dit artikel uitgebreid met een aantal Sigma lenzen.


Ontvang nu gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie voor Nikon & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Boek voor Nikon Downloaden >>(klik op het geel) 

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie met Nikon
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens” voor Nikon, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat voor Nikon: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen? 

Volg mijn persoonlijke begeleidingstraject >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, persoonlijke fotofeedback op je eigen niveau, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie


Bekijk ook deze artikelen over camera’s en lenzen


Stel onderaan je vragen en ontvang gratis persoonlijke aankoopadvies van mij 🙂

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt. Ik doe dit zolang dit nog gaat.
  • Geef even wat informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.
Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van de gratis E-books De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie en Ontdek de Creatieve lens die meer dan 15.000 keer zijn gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Fernand

Door

Fernand

op 18 June 2019

Hi Joris, Nog een vraag. Wat raad je mij aan voor safari en dieren waarbij ik toch uit de hand kan werken en de lens nog goed mee kan nemen. Ik heb een Nikon d5300

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 18 June 2019

Hi Fernand, ik raad je aan de Tamron 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD Nikon. Die is aanzienlijk lichter dan de Nikon 200-500 mm lens (1,1 kg vs 2 kg ongeveer). Ook kan je met de Tamron 100-400 mm goed uit de hand werken en kan je die ook inzetten voor landschappen en niet alleen voor wildlife.

j

Door

j

op 18 June 2019

Dag Joris, Ik kan je antwoorden nog steeds niet vinden, sorry! Wat ik je vroeg is: klopt de opmerking in een geplaatste recensie dat de combinatie Canonbody 5D type III, die ik heb, (full-frame dus) af te raden is in combinatie met de canon 70-200 F 4 IS USM type 1 lens omdat (ik citeer) het scheidend vermogen te laag zou zijn.? Mocht deze vraag jou wel bereiken, waar kan ik het eventuele antwoord dan vinden? Mijn tweede vraag was: Is het fotograferen van dirigenten tijdens repetitie waar ik. e dus veel mee bezig houd, gunstiger met de 100-400 type II canon lens dan met de 70-200 ? En dan als laatste vraag: Hoe ernstig is het pomp en zuig effect van de 100-400 lens tijdens het scherpstellen i.v.m. het binnen halen van stof? Hartelijk dank, Peter

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 18 June 2019

Hi Peter, Of het scheidend vermogen te laag is van de 70-200 F 4 IS USM type 1 durf ik niet te zeggen. Het zou me wel verbazen, ik heb deze in het verleden zelf gehad op een 1-DX body. De 100-400 mm lens is niet lichtsterk, dus voor binnen is dat wel minder ideaal. Binnen wordt vaak een f/2.8 gebruikt, evt. kan f/4 met een hogere ISO. Alleen een 100-400 mm lens is bij inzoomen een f/5.6 als grootste diafragma. Dat drijft de ISO erg op. Langer dan 200 mm en f/2.8 wordt heel duur en onhandig. Anders een cropcamera gebruiken, alleen die is wat minder goed met hogere ISO. Of uitsnedes maken. Alleen de oude 100-400 mm van Canon (type I ipv II) had een duw-trek-systeem voor zoomen. Voor stof valt het mee denk ik maar die lens is in algemene zin een afrader. Niet altijd goed scherp en mensen hadden soms problemen met de autofocus. Type II is heel goed (heb ik zelf) maar is minder geschikt voor binnen dus.

Petr Keller

Door

Petr Keller

op 21 June 2019

Joris ,ik denk dat ik toch tendeer naar de 100-400 type II Ik begrijp dat die voor binnen minder ideaal is, maar hoe is het volgens jou met het aanzuigen van stof en is dat nog een reden om er van af te zien? Zijn er involgend jou nog meer negatieve factoren om het niet te doen? Dank, Peter

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 21 June 2019

Hi Peter, de 100-400 mm type II heb ik zelf en is heel goed. Het is gewoon een draaisysteem om te zoomen zoals normaal (niet dat schuifsysteem). Dus er niks aan de hand mbt stof. Het is een dure lens. Veel mensen gaan voor de Tamron 100-400 mm en dat begrijp ik want die is ook heel goed, maar denk dat jij liever bij Canon blijft. Lichtsterkte van de lens is voor binnen niet aan te raden wat mij betreft.

Iris

Door

Iris

op 26 June 2019

Joris, wat is je advies: ik heb een Sony alpha 200 met een 80-200 lens. Wat is aan te bevelen voor mijn safari reis?

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 29 June 2019

Hi Iris, 200 mm is wat weinig. Dieren zijn soms verder weg. Je kunt denken aan: TAMRON 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD SP AF VOOR SONY

Roger

Door

Roger

op 14 July 2019

Hi Joris, wat vind jij van de Nikon 200 tot 500 mm in plaats van een 150 - 600 mm lens? Voor dieren en safari

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 15 July 2019

De Nikon 200-500 mm f/5.6 is zeker een sterke lens met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Resultaten van een cursist zagen er goed uit. De lens is nog uit de hand te doen. De 150-600 mm minder. Belangrijk om te realiseren.

Adelheid

Door

Adelheid

op 17 July 2019

Beste Joris, In het najaar bezoek ik Namibië en wil graag een lens kopen Nikon 200-500. We rijden het land door met een 4x4 en zullen ook natuurparken aandoen waar we met gids zullen rondrijden, ik vermoed met een terreinwagen. Hoe kan ik het best vanuit de wagen fotograferen, monopod, tripod, rijstzak en welke soort, klepje voor op het raam... Wat adviseer je me ?

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 17 July 2019

Hi Adelheid, Ik herinner me je nog, van de workshop in Zeeland. Je kan met de 200-500 mm ook nog uit de hand fotograferen. Qua gewicht vind ik dat te doen. Verder vind ik een rijstzak ook niet verkeerd. Han Bouwmeester heeft ook rijstzakken ontwikkeld. Google maar. Een dripoot zou lijkt me nogal lastig in de auto en je hebt dan ook een goede schommelkop nodig, dat gaat allemaal niet in de auto. Een monopod kan je evt. voor de zekerheid ook meenemen, deze is niet zo zwaar. Tip: een keer ervaren hoe lang je het uit de hand volhoudt. De lens al wat eerder kopen (of evt. eerst huren).

Freddy

Door

Freddy

op 21 August 2019

Dag Joris, Kan je mij vertellen welke invloed een teleconverter heeft op o.a. de scherpte van de foto. M.a.w. is het de moeite waard om zo'n converter aan te schaffen. Ik overweeg om een Tamron telelens aan te schaffen en het verdubbelen van het bereik klinkt uiteraard aantrekkelijk, vooral voor een hobbyist als ik :)

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 23 August 2019

Hi Freddy, een teleconverter kost wel iets scherpte. Heel vaak is een 1,4x converter acceptabel qua scherpteverlies. Wel wordt een converter alleen gebruikt op kwalitatief goede lenzen. Je verliest ook 1 stop licht. Een f/5.6 lens wordt bijv. een f/8 lens. Een 2.0 converter wordt minder gebruikt, alleen op lichtsterke lenzen over het algemeen en verlies qua kwaliteit is beter zichtbaar. Op de allerbeste lenzen kan resultaat nog wel goed zijn maar je ziet beter het verschil. Je verliest 2 stops licht (dat is wel veel). En bedenk ook: je verliest ook snelheid qua autofocus. Met en 1.4 minder dan met een 2.0 converter. Hangt af van je fotografie of dat erg is. Bij extreem snelle vogels in de lucht kan het meer invloed hebben. Als je het wil, ga dan voor 1.4. Tip: huur er een keer eentje indien mogelijk. Kost heel weinig maar ervaring is heel prettig.

Reactie plaatsen

Cookies