Koekje erbij?

Page content

article content

Sportfotografie: 20 Tips voor Betere Actiefoto’s van Binnensport en Buitensport

Sportfotografie is een gave vorm van fotografie en vraagt om een eigen aanpak. En hoewel sterke foto’s de kunde zijn van de fotograaf, stelt sportfotografie meer eisen aan de camera en objectieven dan normaal. Waarom? En welke camera’s en objectieven zijn geschikt? En minstens zo belangrijk: waar kijk je naar als sportfotograaf om mooie en onderscheidende actiefoto’s te maken? Bekijk de 20 tips:

  1. Lichtsterke telezoomlens
  2. Beeldstabilisatie en sport: nodig of niet?
  3. Snelle autofocus van je objectief
  4. Kwaliteit autofocussysteem van de camera
  5. Snelheid van de camera: continu-opnamen (burst mode)
  6. Snelheid van de geheugenkaart
  7. ISO-prestaties van je camera (ruis)
  8. De achtergrond kan je sportfoto’s maken of breken
  9. De mooiste houdingen
  10. Right moment: blijf gefocust
  11. Right place: kiezen en verplaatsen
  12. Sport is emotie
  13. Voorbereiding
  14. Bewust kijken: wie is fotogeniek tijdens sport?
  15. Perspectief: hoog, laag of op gelijke hoogte?
  16. Vertel een verhaal
  17. Speel met sluitertijden
  18. Voorkom rommelige foto’s: isoleer je onderwerp
  19. Maak veel foto’s
  20. Fotocompilaties: één beweging, meerdere foto’s

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om >>> Gratis De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden (klik op de gele tekst). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een dure miskoop door aankoopadviezen, tips over techniek en boordevol inspirerende foto’s met uitleg erbij.

“Sinds 2014 heb ik regelmatig de Nederlandse tafeltennistop in beeld gebracht. Ik fotografeerde Eredivisiefinales voor de krant en voelde zoveel passie dat ik mij telkens wilde blijven ontwikkelen. Om het spannend te houden fotografeerde ik ook wel eens andere sportevenementen. In dit artikel deel ik 20 tips om jouw sportfotografie te verbeteren…”


Even vooraf: waarom sportfotografie meer eist van je apparatuur 

Sportfotografie vraagt om een eigen aanpak. En hoewel sterke foto’s de kunde zijn van de fotograaf, stelt sportfotografie meer eisen aan de camera en objectieven dan normaal. En dat geldt voor indoor fotografie nog meer dan voor het fotograferen van de buitensporten. Waarom?

    • Sport gaat vaak gepaard met snelle bewegingen. Als je die scherp wil fotograferen (wil ‘bevriezen’), dan is een korte sluitertijd nodig. Dat betekent dat de camera(sensor) maar kort de tijd krijgt om het licht te verzamelen dat nodig is voor een goede belichting van je foto.
    • Bij sportfotografie van buitensporten als voetbal, hockey, tennis, paarden of motorsport kan de hoeveelheid licht sterk wisselen. Je hebt het weer niet in de hand. Meestal kun je overdag fotograferen. Bij mooi weer is er meer licht en daarom kun hoef je niet per se de meest lichtsterke objectieven te gebruiken. Een bewolkte dag betekent veel minder licht voor fotografie en stelt dus meer eisen aan je apparatuur. De combinatie van weinig licht én de noodzaak van een snelle sluitertijd is voor camera en objectief niet gemakkelijk.
    • Regent het, dan kun je met een regenhoes je apparatuur beschermen. Niet alle apparatuur is even waterdicht. Wees je hier van bewust of selecteer hierop eventueel je apparatuur.
    • Binnen sport fotograferen (indoor sportfotografie van bijvoorbeeld handbal, korfbal, volleybal, tafeltennis of badminton) betekent eigenlijk bijna altijd dat er heel weinig licht is. Veel minder dan bij buitensporten. Je zult de grenzen van je appratuur echt op moeten zoeken en eerlijk is eerlijk: lang niet alle apparatuur is hiervoor even geschikt. Het voordeel is wel dat binnen het licht zelden verandert. Je kent de lichtsituatie in de sporthal en je hoeft je niet druk te maken om veranderende lichtomstandigheden.
    • Flitsen is vaak niet toegestaan of is zeer storend voor de sporters. Dus zelf licht toevoegen is zelden mogelijk.

1. Lichtsterke telezoomlens

Een lichtsterk zoomobjectief heeft twee voordelen. Lichtsterk betekent dat het grootste (maximale) diafragma van het objectief veel licht door kan laten. In normale taal, er zit een groot gat in je lens 😉 Zo kun je in situaties van weinig licht het licht dat nog wel aanwezig is maximaal benutten. Voor indoor sportfotografie is een lichtsterke lens echt een ‘must have’. Een 70-200 mm objectief met een maximaal diafragma van F/2.8 wordt veel gebruikt en is in veel situaties goed te gebruiken.

Waarom een telezoomlens? Je kunt bij sportfotografie niet altijd even dicht bij je onderwerp komen. Het verschilt sterk per sport en accommodatie. Een telezoomlens maakt je dan flexibel. Het nadeel? De prijs en het gewicht. Is de afstand tussen je onderwerp en jou heel groot, dan is ook 200 mm niet genoeg meer als je de sporter dichtbij wil fotograferen. Voor lichtsterke zoomlenzen van 300 mm of langer moet je al gauw een loterij hebben gewonnen…

2. Beeldstabilisatie en sport: nodig of niet?

Beeldstabilisatie is vaak niet per se nodig omdat je meestal voor snelle sluitertijden zult kiezen en beeldstabilisatie alleen de trilling van jou als fotograaf compenseert. Beelstabilisatie is dus nuttiger bij het gebruik van langere sluitertijden en die zul je standaard minder vaak gebruiken voor bij actiefotografie.

Sportfotografie tips betere actiefotos buiten binnen1

3. Snelle autofocus van je objectief

De snelheid waarmee het objectief kan scherpstellen is van belang, aangezien je veel te maken zult krijgen met snelle bewegingen en je niet wil dat je objectief te veel tijd nodig heeft (te traag is) om scherp te stellen. Een onscherpe foto kun je immers weggooien, daar kan ook Photoshop niet tegenop.

Cropcamera of fullframe?
Een cropcamera kan qua telezoombereik een voordeel zijn bij sportfotografie. De brandpuntsafstand van je objectief wordt gemiddeld met ongeveer een factor 1,5 vergroot, waardoor een 200 mm objectief feitelijk een 300 mm objectief wordt. Hierdoor kun je de sporter dus dichterbij halen dan je collega of concurrent  (het is maar net hoe je de wereld beleeft 😉 met een fullframe camera. Een fullcrame camera presteert wel weer een stuk beter bij hogere ISO-waarden. Zie kopje: ISO-prestaties van je camera (ruis).

4. Kwaliteit autofocussysteem van de camera 

Ook het autofocussysteem van de camera is van belang. Hoe goed is de camera in het volgen van bewegingen tijdens het scherpstellen? De ene camera is daarvoor geschikter dan de andere. De duurdere modellen beschikken over betere autofocuspunten (AF-punten), hebben meer scherpstelpunten, meer opties om verschillende scherpstelpunten te gebruiken of te combineren (clusters van Af-punten, ook wel Zone-AF genoemd) en kunnen soms qua gevoeligheid en snelheid aan de situatie worden aangepast.

Compact- of systeemcamera’s kunnen last hebben van enige vertraging tussen het moment van indrukken van de ontspanknop en het maken van de foto. Bij sportfotografie kan dit een probleem opleveren, want je wil niet dat je telkens net iets later bent dan het moment supreme.

5. Snelheid van de camera: continu-opnamen (burst mode)

De ene camera is in staat om sneller foto’s achter elkaar te maken dan de andere camera. Een snelle camera is normaal gesproken niet het belangrijkste, maar bij sportfotografie wel van belang. De bewegingen van sporters gaan vaak zo snel dat timing heel moeilijk is. Een snelle camera geeft meer kans op het allerbeste moment.

6. Snelheid van de geheugenkaart

De snelheid van de geheugenkaart kan van belang zijn als je veel continu-opnamen maakt. Als je een oude, langzame geheugenkaart gebruikt dan kan het zo zijn dat je een aantal seconden geen foto’s kunt maken omdat de foto’s langzamer naar de geheugenkaart worden geschreven. En laat zich dan nou net het ultieme moment voordoen.

7. ISO-prestaties van je camera (ruis)

De combinatie van weinig licht én de noodzaak om bij actiefotografie een snelle sluitertijd te gebruiken om de bewegingen te ‘bevriezen’ betekent in de praktijk dat je met hogere ISO-waarden zult fotograferen. Ook als je een lichtsterk objectief (bijvoorbeeld F/2.8) gebruikt. De ene camera kan aanzienlijk beter omgaan met hogere ISO-waarden dan de andere en dat is dan ook terug te zien aan de hoeveelheid ruis in je foto: de mate van korreligheid, verlies van details. Hoe groter de beeldsensor, hoe beter de ISO-prestaties. Daarom presteert een compactcamera minder goed bij gebruik van hogere ISO-waarden dan een cropcamera en een cropcamera op haar beurt weer minder dan een fullframe-camera. De sensor van de fullframe camera is namelijk het grootst.

Bij indoor sportfotografie zijn de goede ISO-prestaties erg belangrijk. Zelf fotografeer ik regelmatig op ISO-waarden tussen de 2500 en 6400. Een fullframe camera is dan zeker een voordeel.

8. De achtergrond kan je sportfoto’s maken of breken

De achtergrond kan je sportfoto’s meer of minder zeggenskracht geven. Bekijk of je een achtergrond kan vinden voor je foto’s die echt wat toevoegt. Wat dan? Publiek op de achtergrond kan extra sfeer geven en de foto komt belangrijker over. Misschien kun gebruik maken van een blauwe lucht, mooie wolken of juist een dreigende lucht.  Wanneer je een of twee stappen naar rechts of links doet, kun je zomaar een heel andere achtergrond in je foto creëren. Neem daar dan ook de tijd voor en focus je niet alleen maar op je onderwerp. Bij indoor sportfotografie zul je regelmatig in sportzalen belanden die niet mooi zijn. Je kent het wel, grauwe muren, een klimrek, touwen, netten van de opbergruimte, lelijke balken enzovoorts. Soms kun je zo fotograferen dat de kantine in de achtergrond van je foto verschijnt. Zeker als daar mensen naar een wedstrijd kijken of als er sfeervol licht brandt, dan je daar heel mooi gebruik van maken.

Wat als je gewoon geen mooie achtergrond kan ontdekken. Speel dan met je scherptediepte. Gebruik bijvoorbeeld een groot diafragma (als je dat niet al deed), zoom nog eens wat verder in of ga als het mogelijk is wat dichter bij je onderwerp staan. Zo zal de achtergrond onscherper worden en dus minder aandacht trekken. Die grauwe stenen zijn dan ineens minder opvallend en dus bepalen ze ook minder de sfeer van je foto.

9. De mooiste houdingen

Een van de gaafste onderdelen van sportfotografie vind ik dat sporters tijdens hun sport vaak mooie houdingen kunnen aannemen: een sierlijke, elegante manier van serveren, de stand van de benen tijdens keiharde acties of gave sprongen. Zo kan je echt de beleving van sport weergeven en krijgen je foto’s meer zeggenskracht.

10. Right moment: blijf gefocust

Sport is natuurlijk niet goed te voorspellen. Dat maakt het elke keer weer spannend. Je weet dat zich mooie momenten gaan voordoen en het is de kunst om je daarop te blijven focussen. Laat je niet afleiden door tussendoor te vaak je foto’s te bekijken, dan mis je momenten. Blijf scherp opletten. Geduld hebben helpt hier natuurlijk bij. Net als bij dierenfotografie geldt dat hoe langer je bereid bent je onderwerp te volgen en gefocust te blijven, hoe meer momenten zich voor zullen doen.

11. Right place: kiezen en verplaatsen

Bekijk goed waar je je als fotograaf opstelt. Dit hangt ook samen met de mogelijkheid om een goede achtergrond te creeren voor je foto. De ene plaats is echt beter dan de andere. Hoe beter je de sport begrijpt en hoe meer je fotografeert, hoe meer gevoel je hiervoor ontwikkelt. Ga bijvoorbeeld eens naast een doel staan zodat je de doelpogingen (en de keeper) goed kan fotograferen. Bij handbal zal er rondom het doelgebied heel vaak gesprongen worden. Je kan zo de sporter van voren fotograferen zodat je niet alleen de sprong ziet maar ook het ingespannen gezicht en een keeper die meespringt en zijn armen uitsteekt.

Bij motorsport kun je denken aan een plek bij een of meerdere bochten. De motorrijder neemt dan een gave, lange houding aan en je kunt ook gebruik maken van de ronde lijnen van de bocht(en).

Wissel ook van plek, zodat je de sport gevarieerd in beeld kan brengen. Telkens dezelfde positie innemen kan een saaie sportreportage opleveren.

12. Sport is emotie

Sport is emotie en dat zijn wie mensen graag. Emoties geven een enorme zeggenskracht aan je foto en ze zijn ook nog universeel: iedereen ter wereld begrijpt de emoties van een winnaar of de teleurgestelde, teneergeslagen houding van een verliezer, angst of verbazing enzovoorts. Ook de gefocuste blik van sporters kan heel mooi zijn. Op dat moment telt voor de sporter even maar één ding: aandacht voor de sport. Mensen zijn heel mooi authentiek tijdens hun sport. Ik houd daar van!

Sportfotografie reportage instellingen binnen fotograferen licht

13. Voorbereiding

Het helpt natuurlijk als je weet wat je kunt verwachten. Zorg dat je ruim op tijd aanwezig bent als je een wedstrijd wil fotograferen. Je hebt dan de tijd om je instellingen te vinden en vooral om de locatie goed te beoordelen. Wat zijn de hotspots? De plekken waar je mooie achtergronden kunt creëren en waar heb je het minste last van mensen die voor je camera langs lopen. Ook kun je misschien je aandacht richten op een speler die in het nieuws is geweest, bijvoorbeeld een sterspeler, iemand die net een transfer heeft gemaakt, iemand die heel populair is.

14. Bewust kijken: wie is fotogeniek tijdens sport?

Niet iedereen is even fotogeniek om te fotograferen. Dat geldt ook bij sportfotografie. Dat heeft zeker niet alleen met fysieke aantrekkelijkheid te maken. Bij sportfotografie heb je te maken met sporters die een inspanning leveren. Mensen kunnen daarin heel anders zijn dan normaal!

      • Iemand die buiten het sportveld heel fotogeniek kan zijn, hoeft dat niet per se tijdens de sport te zijn. Sommige sporters zijn tijdens hun inspanning nog steeds fotogeniek qua uitstraling terwijl anderen de meest lelijke, verkrampte gezichten trekken of standaard hun tong uit hun mond steken.
      • Ook is de ene speler veel expressiever qua emoties dan de andere. Een sporter die nauwelijks emotie toont is al gauw saai voor je sportfoto’s terwijl diegene die totaal opgaat in zijn sport juist geweldige foto’s op kan leveren.
      • En wat denk je van techniek. Veel sporten zijn technieksporten. Waar de ene speler er qua bewegingen technisch heel elegant uit kan zien, ziet de andere speler er gewoon ‘lomp’ uit. Vergelijk het met dansen of lopen: sommige mensen dansen of lopen elegant terwijl andere mensen toch echt wat lomper bewegen…
      • Ook een bepaalde outfit kan qua stijl of kleur natuurlijk bijdragen een je foto’s. Past het qua kleur bij elkaar, past het bij de haarkleur, de ogen, de achtergronden?
      • Heeft een sporter haar dat alle kanten opvliegt tijdens een beweging, dan kan dat natuurlijk extra aandacht vestigen op de actie. Aan de andere kant: je hebt er geen grip op. Het haar kan ook zomaar lelijk uitvallen maar het is zeker de moeite waard!

Als jij kunt kiezen wie je fotografeert, dan is het dus belangrijk dat je herkent wie fotogeniek is. Als je vaker een bepaald team fotografeert, dan leer je de spelers steeds beter kennen. Dan begrijp je echt wel wie er waarschijnlijk uit zijn of haar dak gaat op matchpoint, wie altijd voor keiharde actie zorgt, wie mooie ogen heeft voor de fotografie enzovoorts!

15. Perspectief: hoog, laag of op gelijke hoogte?

Varieer eens met je perspectief. Een laag perspectief kan het goed doen. De sporter komt ‘grootser’ over, je kijkt letterlijk wat op tegen de sporter waardoor deze belangrijker overkomt. Niet voor niks wordt ook bij het fotograferen van ‘belangrijke zakenmensen’ (ahum) wel eens voor een lager perspectief gekozen.

16. Vertel een verhaal

Als het voor de kijker meteen duidelijk is wat jouw foto uitbeeldt, dan is je foto veel krachtiger. Mensen moeten niet hoeven nadenken wat je nou eigenlijk als fotograaf bedoelt met een foto.  Zorg voor zo min mogelijk afleidende elementen zodat de boodschap direct binnenkomt. Je speelt zo in op de emoties van mensen en dat is kunnen onze hersenen supersnel begrijpen. Veel sneller dan ons verstand.

17. Speel met sluitertijden

Wil je beweging bevriezen, een scherpe foto maken? Of wil je juist onscherpte weergeven in je foto en de beweging weergeven? Kies op deze manier je sluitertijd. Voor het bevriezen van beweging, stem de sluitertijd af op de snelheid waarmee je onderwerp zich beweegt. Dit verschilt per sport en ook per niveau. Topsport natuurlijk sneller dan team 15 van de plaatselijke club.

18. Voorkom rommelige foto’s: isoleer je onderwerp

Bij teamsporten is het lastige dat er heel vaak veel spelers door elkaar heen bewegen. Het wordt snel een rommelig, druk beeld waarin geen duidelijke vorm of boodschap te ontdekken is. Probeer over het algemeen daarom een beperkt aantal sporters in beeld te brengen door goed te kijken, je standpunt te kiezen, in te zoomen of te spelen met je scherptediepte.

19. Maak veel foto’s

We leven in het digitale tijdperk, dus maak veel foto’s tijdens een wedstrijd. Blijf wel bewust kijken. Blind in het rondschieten kan een toevalstreffer opleveren, maar om constante kwaliteit te leveren combineer je veel foto’s maken met de eerdere tips.

20. Fotocompilaties: één beweging, meerdere foto’s

Persoonlijk vind ik het ontzettend gaaf om van één beweging meerdere foto’s te maken (fotocompilaties). Zo kun je echt laten zien hoe sporters bewegen. Kicken! Als je je wil onderscheiden, is dit ook een goede tactiek. Het nadeel: je hebt dan echt een snelle camera nodig. Anders lukt het niet.


Ontvang nu gratis de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie

Download-Gratis-2-Ebooks-Fotografie-zonder-button

Gratis downloaden >>> (klik op de gele tekst)

      • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
      • Gewoon duidelijk taal & overzichtelijk
      • 50+ pagina’s waardevolle tips
      • Inspirerende foto’s met uitleg erbij
      • Ontdek de “Creatieve Lens” die ik iedere beginner aanraad (betaalbaar!)
      • Sfeervolle voorbeeldfoto’s, met deze lens gemaakt
      • Geldbesparende aanraders/afraders over camera’s & lenzen: 100% onafhankelijk

Bekijk ook deze artikelen


Stel onderaan je vragen of laat een leuke reactie achter

Scroll naar beneden. 

      • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
      • Geef even wat informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Ook interessant voor anderen? Delen mag!


Workshop Explosieve ‘High Speed Photography!’

Explosief, artistiek en een beetje krankzinnig… bekijk hier foto’s van de Workshop High Speed Photography (echte explosies)!

Workshop High Speed Fotografie

 

 

 

 

Joris-Dijkema
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van de gratis E-books De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie en Ontdek de Creatieve lens die meer dan 15.000 keer zijn gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen.Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden.In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.

Comment Section

64 reacties op “Sportfotografie: 20 Tips voor Betere Actiefoto’s van Binnensport en Buitensport


Door Diane op 10 juli 2018

Hoi Joris,
In mijn zoektocht naar een geschikte camera voor autosport fotografie kwam ik jouw artikel tegen. Ik heb toch nog een vraagje… Ik heb zelf altijd gefotografeerd met een Canon 5D mark II en een Canon 7D in combinatie met een 24-70 mm 2.8, 70-200 2.8, en een 85 mm 1.2. Echter altijd enkel voor bruiloften en portretten. Door pijn in mijn handen de overstap gemaakt naar Fujifilm, de XT-1, de XT-10 en de XT-20 met 35 mm F2, 18-55 mm F2.8-4.0, 50 mm F2, 56 mm F5.6, 90 mm F2 en de 55-200 mm 3.6-4.8
Nu zijn de primes geweldig voor mijn bruiloften en portretten en de zoomlenzen prima voor reisfotografie, enkel fotografeer ik sinds 3 jaar ook veel autosport voor fun. Ik kom met de zoom bereiken prima uit maar mis enorm veel shots met vooral de lange sluitertijd maar zelfs met gewoon een korte sluitertijd. Ik heb het idee dat dit te danken is aan het feit dat het geen spiegelreflex is maar een systeem camera. Is dit in jouw mening ook het geval? En indien ik toch weer een Canon met zoomlens voor deze hobby zou aanschaffen wat zou je me dan aanraden? Occasion is wat mij betreft prima. Ik wil alleen niet een verkeerde keuze maken. Ik heb bv een Canon 500D gevonden met een Tamron 18-250. Het lijkt me een enorme basic set maar wellicht is het prima geschikt? Ik heb eerlijk gezegd bar weinig verstand van de niet full frame of systeem camera’s om er een goed oordeel over te kunnen maken.


Door Joris-Dijkema op 10 juli 2018

Hallo Diane,

Zelf heb ik geen ervaring met Fuji. Je noemt meerdere modellen, kijk e ven naar de snelheid van de camera (frames per second= fps). Dat kan je zo opzoeken. Over het algemeen zijn systeemamera’s eerder sneller als het gaat om aantal foto’s per seconde, dit door ontbreken van de spiegel. De 5d Mark II is juist niet snel. Dus ik vind het vreemd dat je shots mist met een korte sluitertijd. Indien toch Canon zoomlens? Ik ken je budget niet. Genoeg zoom moet je hebben en letten op snelheid van autofocusmotor. L-lenzen zijn sowieso snel (USM ook wel). Uit de hand vind ik 100-400 mm nog goed te doen. de hele 70-200 serie is erg goed. Stablisatie helpt bij panningshots.

met 500d is wel te werken, de Tamron ken ik niet uit mijn hoofd. Dit is wel andere kwaliteit dan wat ik noem uiteraard. Kijk altijd naar reviews over de snelheid van de autofocus bij sport.


Door Henk Hendriks op 2 augustus 2018

Beste Diana,
tja je bent niet de enge die last heeft van je handen ,dat hen ik sinds een jaar of 2 1/2 ook zelfs zo erg dat ik een jaar niets heb kunnen doen,nu ben ik 42 jaar sport en fotojournalist geweest en van mijn handen hen ik nooit last van mijn handen of zo iets gehad,tot die fatale weken toen ik veel en langdurig achter elkaar aan het fotograferen was,overbelasting van mijn handen waren het gevolg dus ik kon mijn zware camera’s niet eens meer optillen
In je zoek toch naar een andere kan ik je aanraden eens naar een goede fotozaak te gaan en dan bedoel ik dus niet een grote voordelige zaak waar je echte service krijgt en waar men niet op geld uit is zoals bij een zaak waar ik pas was,nee daar waren ze niet uit om je een camera vast te laten houden wat wel van belang is om aan te voelen hoe deze in de hand ligt als je er veel mee moet werken,of als je een camera op het oog heeft je deze gewoon via het internet kan bestellen met recht om deze binnen 30 dagen retour te sturen dan kan je die in alle rust uit proberen,
Je had het over tweedehands camera’s..
Niets mis mee scheelt veel geld waar amateurfotografen vaan geen erg in hebben,maar je sprak net over Canon!! deze firma neemt geen camera’s meer in de service dus bij reparatie als ze ouder zijn dan 6 jaar ,daar kwam een vriend van mij achter toen zijn D1 mark 3 stuk ging,dus als je nog lenzen hebt kun je beter een camera kopen van van een recente datum >
Nu is het de vraag wat je wil gaan fotograferen,huwelijke of sport daar zit veel verschil in.sport vereist een camera met een hoger iso dan voor huwelijke dus inplaats van een iso waarde van pak weg boven de 12000 heb je bijna nooit nodig maar kan wel helaas he je dan vaal geen hoog dynamische bereik voor sport geeft dit niet zo veel .
Maar voor portretten en of huwelijks reportages zou ik gaan voor een full frame met
met een hoog dynamisch bereik en meer details ,nadeel is dat deze camera;s vaak niet zo snel dus minder beelden per seconden maar ja het is het een of het ander,
Als je ervaren bent heb je niet eens een camera nodig die 10 beelden per seconden maakt ik gebruikt het nooit eerlijk gezegd.

Maar ja nu fotografeer ik niet meer omdat ik gepensioneerd
ben en mijn handen even eens nog steeds zeer pijnlijk zijn van het fotografen


Door Joris-Dijkema op 5 augustus 2018

Hans, erg vervelend van je handen en bedankt voor je bijdrage en je opmnerking over reparatie van oudere Canon camera’s.


Door Eddy van kasteren op 21 juni 2018

Hallo Joris
Ik zie in veel van je antwoorden de Nikon 7200 , 7500 staan voor sportfotografie. Zijn dit dan de betere types van Nikon ? Ik heb namelijk juist de D500 aangeschaft met de Tamron G2 70-200 2.8. Ik wil namelijk, honden in actie gaan fotograferen maar heb van deze fotografie nog geen ervaring want met mijn D750 lukte het mij niet


Door Joris-Dijkema op 22 juni 2018

Nee, de D500 is zelfs een stapje meer. Dit kan komen omdat ik de D500 later aan het artikel heb toegevoegd. Deze is zeker geschikt voor de honden. De D750 ook hoor, maar de snelheid van de D500 is wel beter.


Door odette op 10 juni 2018

Beste Joris,
al heel wat jaartjes gebruik ik de Nikon D800, met 70-200mm 2.4 voor door sportfotografie. Ee klasse set om te gebruiken maar er kleven twee nadelen aan, die voor mij steeds meer gaan spelen: het gewicht en de snelheid (of liever: de traagheid). Ik zoek een camera plus zoom of allround objectief die dezelfde beeldkwaliteit levert en evengoed te gebruiken is bij weinig licht, maar die minder weegt. Regelmatig fotografeer ik evenementen die een hele dag duren. Is de sony alfa 9 een optie of kunt u mij een snelle, lichtsterkte doch lichtere camera aanbevelen? Hartelijk dank!


Door Joris-Dijkema op 10 juni 2018

Hallo Odette,

Je bedoelt denk ik een 70-200 mm f/2.8 ipv 2.4. Een allround objectief dat net zo lichtsterk is maar ook licht ga je vrees ik niet vinden. Een lichtere camera bestaat wel. Bij Nikon is bijv. de D7500 relatief licht maar wel sneller met 8 foto’s per seconde. De D800 is niet zo snel met 4 foto’s per seconde. Sony systeemcamera’s zijn ook lichter, alleen de lichtsterke lenzen (van f/2.8) zijn ook daarbij nog gewoon zwaar en ook erg duur bij de systeemcamera. Als je lichtsterkte wil qua lenzen krijg je geen echt lichte lenzen. Een lichtere body kan dus wel, je zou ook een body kunnen huren voor een dag om het te ervaren. A9 is net zo zwaar als D7500, maar natuurlijk wel erg prijzig en je bent er nog niet met lenzen.


Door odette op 13 juni 2018

Hallo Joris, dank je wel voor je uitgebreide adviezen! Inderdaad een f2,8. Overweeg momenteel voor het vastleggen van de (voornamelijk indoor) sport activiteiten de Nikon D500 (veel sneller dan wat ik nu heb, maar is die wel even performant bij minder licht?? En verlies ik niet teveel detail vergeleken met mijn huidige standaard: de D800? En ik moet nog beslissen of de kropfactor een voor- of nadeel is voor me…) OF de D850: nog steeds geen echte sport-camera, maar wel sneller dan wat ik heb, zeker met een batterygrip), full frame en met prachtig detail. Bij beide opties kan ik mijn lichtsterke objectieven gebruiken. Lichter (in gewicht) zal het er niet op worden…Maar lichter en goedkoper dan de ultieme sportcamera, de D5…Ik overweeg één van beide (D500 of D850) te huren voor een week, maar weet niet best welke van de twee. De foto’s moeten goed zijn want het betreft deelname van ons nationaal team aan een (indoor) Europees kampioenschap en ik verzorg de foto’s…. Ik heb helaas geen idee van de belichting van de arena, noch van waar ik ga kunnen/mogen staan. Heb jij ervaring met ofwel de D500, ofwel de D850 voor snelle indoor sporten?


Door Joris-Dijkema op 14 juni 2018

De D500 is een snelheidsmachine. Hij is bruikbaar binnen, maar omdat je nu een D800 hebt denk ik dat je het niet fijn vindt om terug te gaan naar crop. Op hoge ISO is de beeldkwaliteit dan wel minder dan bij fullframe namelijk. Mensen doen niet graag een stap terug in het algemeen. De D850 is natuurlijk een waanzinnige camera. Met grip inderdaad sneller, maar ook wel zwaarder. EEn monopod kan je gebruiken om jezelf te ontlasten en neem een handig portable stoeltje mee. Huren is slim. verlichting binnen is bijna altijd niet zo best. De cropfactor kan je soms wel missen, met name als het een sport is waar je wat verder weg staat. Het is vaak het een of het ander. Anders moet je ook nog naar 300 mm f/2.8 en dat wordt helemaal heavy. Laat maar weten als je in de krant staat met de foto’s 😉


Door Joris-Dijkema op 10 juni 2018

Een andere optie is de 70-200 2.8 inwisselen voor de variant in f/4. Die kan wel echt een heel stuk lichter zijn. Je ISO moet dan hoger maar met een nieuwere camera hoeven de prestaties dan niet minder te zijn dan nu. Feit is wel dat bij echt weinig licht f/2.8 prettiger is dan f/4 maar je moet het ook kunnen dragen.


Door Hans - IJmuiden op 20 mei 2018

Hallo Joris,
Met veel belangstelling lees ik altijd je tips en trucs om nog meer uit je fototoestel te halen. Zelf ben ik in het bezit van een Canon EOS 70 D camera met een “standaard” EFS 18-55 mm lens en een aangeschafte Canon Zoom Lens EF 75-300 mm.
Eigenlijk fotografeer ik op veel gebieden (natuur/landschap, stad e.d.) maar mijn voorkeur gaat uit naar (amateur)voetbal
en korfbal (zowel buiten als binnen). Hoewel mijn lenzen, in mijn ogen, prima voldoen oriënteer ik me toch op een lens voor een betere kwaliteit foto’s. Vooral foto’s aan de andere kant van het veld zijn te korrelig. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canon 28-300mm F3.5-5.6L EF IS USM, die 2e hands voor een redelijke prijs verkrijgbaar is. Zou dit een optie zijn om meer uit mijn (sport)fotografie te halen en is deze ook geschikt voor meer “dagelijkse” onderwerp als stads-, personen- en natuurfotografie ?


Door Joris-Dijkema op 21 mei 2018

Hallo Hans, de Canon 28-300mm F3.5-5.6L EF IS USM is wel een mooie lens maar voor binnen is deze minder geschikt. Voor natuur, landschap of stad kan je de lens wel gebruiken. Hij is wel zwaar. Voor binnen raad ik een 70-200 f/2.8 lens aan. Voor binnen is een lichtsterke lens dus belangrijk (f/2.8). Je zou ook een versie zonder IS kunnen nemen (heb ik zelf ooit voor 750 euro 2e hands gekocht).


Door Hans - IJmuiden op 21 mei 2018

Hallo Joris,
bedankt voor je snelle reactie en duidelijke uitleg. Aangezien mijn focus veelal gericht is op buitensport (met name voetbal) heb ik me nu georiënteerd op de “Canon EF 400mm f/5.6L USM”. Zou dat iets zijn, of kan je een beter alternatief aanraden. Dit hoeft niet per-sé een Canon-lens te zijn.


Door Raymond hofste op 5 mei 2018

Is een canon 24-105 en 100-400 mm goed voor sportfotografie, of is 16-300 beter van tamron (gebruik canon80D) hoor van u.


Door Joris-Dijkema op 5 mei 2018

De Canon 24-105 en 100-400 mm zijn beide goed. Je kan in het vervolg beter even de exacte namen van lenzen noemen, er zijn soms meerdere varianten namelijk. De 16-300 van Tamron is te gebruiken maar de autofocus is niet zo snel als de USM van Canon.


Door Rick op 23 april 2018

ik wil voor actiefoto’s van pretparken een camera, wat zou het beste kunnen zijn. budget ongeveer tot 600/700 euro


Door Joris-Dijkema op 24 april 2018

Dit kan met meerdere cameras. Kan ook met een compactcamera met zoommogelijkheden, alleen ik ben zelf meer voorstander van spiegelreflex (of systeem, maar die zijn snel duurder). Je kan bijv. denken aan nikon D3400 met een zoomlens tot 200 of 300 mm. Kijk voor telelenzen even naar mijn artikel ‘Welke betaalbare telelens voor Nikon. Afraders & Aanraders. Je kan ook makkelijk zoeken op het Blog. Groeten uit Noorwegen!


Door Henk Siemerink op 15 maart 2018

Beste Joris,
Ik ben in het bezit van een Sony A200 .
Ik ben van plan om een compact camera te kopen voor reizen en vakanties. Maar tegelijkertijd wil ik ook graag foto’s maken van voetbalwedstrijden bij mijn voetbalclubje.
Ik heb hierbij mijn oog laten vallen op 2 camera’s.
Ik ben van plan om een c
Panasonic Lumix DC-TZ200 en Sony Cybershot DSC-RX100 V .
Welle camera sluit het beste aan bij mijn wensen. Wat is jouw advies?


Door Joris-Dijkema op 15 maart 2018

Hallo Henk,

De Panasonic Lumix DC-TZ200 vanwege het veel grotere zoombereik. Ik zou het dan wel bij buitenfotografie van voetbal houden. Ook voor vakantie vind ik meer zoom dan de Sony biedt eigenlijk een must.


Door Rob Batenburg op 21 januari 2018

Beste Joris,
Ik heb vol bewondering je stuk over sport fotografie zitten lezen, nu doe ik regelmatig taekwondo fotograferen waarbij de foto’s van overdag wel redelijk tot goed zijn maar de foto’s op mijn laatste gala tournooi vol ruis zaten omdat de iso waarden te ver omhoog moesten ivm te weinig licht en te hoge snelheid, hoe kan ik dit voorkomen ?
Ik fotografeer met de Canon 5Dmark3 en de lens is de 70-200 EF 2.8 L[img]https://instagram.com/p/BeJfZWHBsiy/[/img]


Door joris2 op 26 januari 2018

Rob,

Binnen is er weinig licht. Je hebt heel goed materiaal. Je ontkomt er niet aan om je ISO-waarde toch te verhogen voor binnensport. Ik fotografeer binnen tussen ISO 1600-4000. Dan heb ik ook ruis, maar daar is geen ontkomen aan. Je ziet de ruis vooral als je echt gaat inzoomen op zo’n beeld. Bekijk je foto’s kleiner, dan valt het nog wel mee (is ook persoonlijk). Ruis is deels ook te verwijderen met software. Het is echt part of the deal. Iedereen werkt met hoge ISO-waarden bij binnensport.


Door joris2 op 26 januari 2018

Je kan kijken of je sluitertijden iets langer kan maken voor meer licht (en dan iets lagere ISO). En soms krijg je dan juist beweging die mooi is, bijv. een bewogen been bij een gave trap. Alleen je krijgt ook meer mislukte foto’s. ‘Die ene’ foto is dan misschien juist wel mooier door de beweging in de trap.


Door rob op 12 juli 2018

Beste Joris,
Beetje late reactie sorry daar voor.
Ik wilde je bedanken voor de tips.
Nu heb ik nog wel 1 vraag ,weet jij een beroepsfotograaf die mij in deze sportfotografie naar het volgende niveau kan brengen?
Op mijn fb-pagina (https://www.facebook.com/rob.batenburg) kan je een aantal foto’s zien


Door Joris-Dijkema op 12 juli 2018

Vechtsport zo te zien. Nee, ken ik niet. Ik zou veel met een lichtsterke lens gaan doen, veel proberen in te zoomen, achteraf bijsnijden. Het zijn niet de makkelijkste omstandigheden binnen, zalen zijn vaak ook niet zo mooi,


Door Jojo op 7 januari 2018

Hallo , heb een vraagje . ..ik ben een amateurfotograaf die graag sportfotos maakt van volleybal. Echter de laatste paar weken zijn mn fotos erg onscherp terwijl ik dezelfde camera gebruik. Ik heb een nikon d3200 en fotografeer met een AF- S Nikkorlens van 55-300 mm.Heb de camera op de sportstand staan en volautomatisch zodat ik alleen maar hoef in te zomen en scherp te stellen. Dit werkte altijd prima…Heb wel een sd kaartje die vrij oud is en al voor heeeel veeel fotos is gebruikt.Kan het daar aan liggen? Of doe ik iets anders verkeerd? Is erg frustrerend dat je na een dag fotos maken zulke resultaten hebt 🙁


Door joris2 op 26 januari 2018

Jojo,

Binnen fotograferen is niet het makkelijkste voor je materiaal. Er is weinig licht. Je lens is niet optimaal voor binnen. Verder kan je beter zelf leren je instellingen te kiezen dan automatisch te werken of in een sportstand. Tijdens mijn Avondcursus Fotografie met Persoonlijke Instelgarantie ([url]”https://www.kijkenziefotoschool.nl/cursussen/cursus-fotografie”[/url]) leer ik mensen hun instellingen te kiezen, ook voor actiefotografie.


Door Colinda op 22 december 2017

Hey, ik ben al een tijdje opzoek naar een niet te dure camera die wel mooie actie foto’s kan maken. Ik vraag me af of de Panasonic Lumix DMC-TZ80 goed genoeg is om actief foto’s te kunnen maken.


Door joris2 op 24 december 2017

Colinda,

Het kan wel, ik zou alleen in een winkel hem even gebruiken en aan de verkoper vragen of hij je wil helpen door hem op continu-opnamen te zetten. Je kan dan ervaren of je na een aantal foto’s te hebben gemaakt lang moet wachten voor je weer moet fotograferen. Dat is bij sommige compactcamera’s zo. Zelf ben ik voor actie meer een voorstander van een systeem- of spiegelreflexcamera.


Door Diana op 24 november 2017

Ha joris,
Dank voor jouw complete antwoord. Het heeft mij geholpen tot een keuze te komen want met al die reviews en youtube filmpjes zie je ook de bomen door het bos niet meer…..aangezien mijn allround lens het meest gebruikt gaat worden, is het de sigma 24-70 2.8 Art geworden…..een zware jongen maar zó mooi…..voor de telelens ga ik ter compensatie denk ik voor een 2ehands 70-200 2.8 zonder is of toch de 4.0 die een heel stuk lichter is. Als ik een paar uur achter elkaar atletiek evenementen fotografeer buiten,wordt het gewicht wel een dingetje…….Dus, dank en ik blijf je volgen! Groetjes, Diana


Door Diana op 22 november 2017

Ha Joris, dank voor het interessante artikel over sportfotografie, je passie en hoe je tegen sportfotografie aankijkt zijn zeer herkenbaar! Ik sta voor een lastige keuze en hoop dat je raad voor me hebt! Ik heb een Canon 7D mark II. Een 50 mm 1.8 portretlens. Een 10-18 groothoeklens en een 100 mm macrolens. Mijn 18-135 lens (EF-S) die ik ooit bij mijn 500D kocht, heeft het nu begeven. Ik zoek een lichtsterke all-roundlens die deze kan vervangen. De 24-70 2.8 IS is boven budget… Ik denk aan de Sigma 17-70 2.8 OS, maar ben huiverig voor de software met een USB dock. Of de Canom 24-70 4.0 iS, maar die is voor binnen of low light situaties weer minder geschikt. Daarnaast is de volgende stap de 70-200 L IS USM twijfelend tussen topper 2.8 of de 4.0……het gewicht en lichtsterkte zijn mijn grootste twijfelpunten….(de prijs zie ik als lange termijn investering…..) dus die 2 nieuwe lenzen maken mijn scala dan compleet. Wat is wijsheid?


Door joris2 op 23 november 2017

Hallo Diana,

Voor binnen is f/2.8 een aanrader. F/4 is het toch net niet. De Sigmalens die je noemt (Sigma 17-70 2.8 OS) is volgens mij een f/2.8-f/4 (dus niet over het hele zoombereik f/2.8). Tamron heeft ook een 24-70 2.8 versie met Vc (stabilisatie). Ook voor de 70-200 L IS USM vind ik f/2.8 duidelijk beter voor binnen dan f/4 (voor buiten kan je ook met f/4 werken). De 2.8 is zwaarder, maar je zou evt ook een monopod (1 pootstatief) kunnen gebruiken. Ik heb zelf heel veel geld bespaard door aankoop van 2e hands lenzen. Voor sport heb je niet per se een lens nodig met stabilisatie. Je kan ook een tweedehands 70-200 f.2.8L USM nemen zonder IS. Met korte sluitertijden heb je geen IS nodig. Ik doe het zelf ook met de versie zonder IS. De 70-200 f/2.8L USM IS II is wel wat beter maar ook erg aan de prijs.


Door Jolande op 14 november 2017

Bedankt voor de snelle reactie en voor je heldere antwoord. Dit lijkt me idd een goede oplossing. Gr. Jolande


Door Jolande op 13 november 2017

Beste Joris,

Kun je mij vertellen of de Canon 70D in combinatie met met de 18-135 (3.5 – 5.6)geschikt is voor het maken van foto’s bij een basketballwedstrijd binnen? Ik heb dit pasgeleden voor het eerst gedaan. Op mijn lcd scherm zagen de foto’s er aardig uit maar op groter scherm viel het tegen. De kleuren waren niet helder en de meeste foto’s waren niet scherp.
Ik weet dat ik nog wel verbetering kan halen uit mijn instellingen (kortere sluitertijd dan 1/125 bijvoorbeeld en ISO iets lager dan 3200), maar ik vraag me af of mijn lens wel toereikend is of dat ik t alleen red met n lichtsterkere. Het liefst haal ik meer rendement uit mijn huidige lens, maar ik weet niet of t mogelijk is. Verder denk ik dat er een probleem was met scherpstellen. Volgende keer met Ai focus proberen ipv one shot. Hopelijk kun je mij nog wat aanvullende tips geven. Alvast bedankt. Jolande


Door joris2 op 14 november 2017

Hallo Jolande,

Lichtsterkte is inderdaad voor binnen belangrijk. Je zult sowieso met een hoge ISO moeten werken en dat wordt iets minder door een lichtsterke lens. f/5.6 is niet zo lichtsterk. Er kan bijvoorbeeld 4 keer minder licht door dan door f/2.8. Je zal inderdaad vaak ook kortere sluitertijden moeten gebruiken. Het is wat mij betreft geen lens die ik aanraad voor binnen. Lichtsterke lens zijn vaak duurder. Veel gebruikt is een 70-200 mm f/2.8. Tweedehands kopen is vaak interessant, de lens houdt lang een goede waarde. Dit deed ik vroeger zelf ook.


Door pieter op 16 oktober 2017

dag meneer, het afgelopen weekend heb ik met een canon 600d. camera met een standaard EF. lens van 55-200 mm foto,s gemaakt van mtb. sporters. op de camera heb ik de sport instelling gebruikt. meestal gaat dit redelijk. de sd. kaart was een kaartje van 30mbs. van sandisk. voor de verandering heb ik eens een flitser meegenomen. had hier nog niet eerder meegewerkt overigens. (580ex) de flitskop heb ik iets naar boven gericht, diffussor-kapje er voor en het witte strookje bovenaan de flitser uitgetrokken. bij het bekijken van de gemaakte foto.s moest ik toch wel even slikken: wat slecht..! het display van de flitser gaf (knipperend) een zoomhoek van 14 aan en stond op ttl M. ingesteld. de foto.s waren óf niet scherp of leken een ‘dubbele contour’ te hebben. de foto,s zónder flits gemaakt waren goed of nog acceptabel. de vraag is dan ook wat ik over het hoofd heb gezien, cq. fout heb gedaan, ik hoor het graag.. vast bedankt/ pieter uit veenendaal


Door joris2 op 16 oktober 2017

Hallo Pieter,

Je gebruikt de sportstand, zo schrijf je. De camera gebruikt dan vaak een kortere sluitertijd dan wanneer je je externe flitser gebruikt. Bij gebruik van je externe flitser krijg je te maken met de flitssynchronisatiesnelheid. De sluitertijd kan standaard niet korter worden dan 1/250. Dit kan zorgen voor onscherpe beelden doordat de MTB-ers snel bewegen. Het kan ook zorgen voor de ‘dubbele contour’. Er is er een mogelijkheid om de flitser te gebruiken met kortere sluitertijden en die optie heet High Speed Syncronisatie (HSS). Die optie moet je inschakelen op je flitser (580 EX).

Het diffuserkapje dat ingebouw is in de 580 EX is alleen bedoeld voor gebruik met een enorme groothoeklens, daarom staat er 14 mm. Dit is zeker niet bedoeld voor gebruik met jouw 55-200 mm lens. Advies: niet meer gebruiken.

Mijn advies is om te investeren in een goede basiskennis van je camera en je fotografie. In de sportstand ben je zelf niet de baas over je instellingen. Ook is voor gebruik van de flitser eigenlijk een goede basiskennis nodig van je camera. de 580 EX is een mooie flitser, ik gebruik ze zelf ook.

Mocht je camera willen leren kennen en mijn cursussen je aanspreken, dan ben je welkom op mijn Avondcursus Fotografie ([url]”https://www.kijkenziefotoschool.nl/cursussen/cursus-fotografie”[/url]) en Vervolgcursus ([url]”https://www.kijkenziefotoschool.nl/cursussen/vervolgcursus-fotografie”[/url]).


Door Arno op 9 september 2017

Hoi,

Ik wil morgen foto”s gaan maken tijdens een volleybalwedstrijd.
Ik neem een Nikon d5200 en een Sigma 70-200 mm f2.8 mee.
Ik ga uit de hand fotograferen.
Ik heb te maken met slecht licht in een sporthal.
Ik zit te denken aan instellingen F2.8 sluitertijd 1/320 en zal een hoge iso’s (waarschijnlijk rond de 3000) overhouden.
De stabilisatie van de lens wil ik uitzetteniet omdat ik natuurlijk constant beweeg (meetrekken).
Wat adviseert voor een instellingen? En adviseer je stabilisatie aan of uit?

ik hoop dat je mij wilt informeren.

Bvd.

Mvg. Arno


Door joris2 op 10 september 2017

Hi Arno,

De lens is goed lichtsterk, dat helpt. Soms is een iets snellere sluitertijd dan 1/320 denk ik beter bij volleybal, hoewel ik zelf geen volleybal fotografeer. Als je lens meerdere standen heeft voor stabilisatie (bijv. mode 1 of 2), dan is mode 2 vaak de mode die geschikt is voor ‘meetrekken’ (panning). Kijk even in je boekje. In dat geval stabiliseert de lens in één richting.

Groeten,

Joris


Door thimo op 28 juli 2017

beste Joris

ik hou er van om als hobby buiten sport te fotograferen
maar doe het nu met een niet zo goeie camera
en wil dus een grote verbetering
maar vind het moeilijk om er een te vinden kan je me helpen
prijs maakt niet uit’



Door Patrick DB op 14 mei 2017

ik bezit een nikon D7100 ik ben op zoek voor een goeie lens die moeten dienen voor sport (wielrennen) kan jij mij een goede tip geven welke aan te raden is
en tenslotte een nikon d3s is dit een aanrader ook
mvg en alvast bedankt


Door joris2 op 28 mei 2017

HI Patrick DB,

Door een reis naar Schotland ([url]”https://www.kijkenziefotoschool.nl/portfolio/landscape-water/scotland”[/url]) ben ik later met reageren.

Ik ken je budget niet. Ik denk dat een 70-200 mm objectief een optie is. De f/2.8 versie is mooi maar ook duur, voor binnen is dit wel nodig. Buiten is het ook mooi, maar zou een F/4 objectief ook nog volstaan. De 70-200 mm objectieven van Nikon zijn sowieso erg duur. Je kan ook nog uitwijken naar de 70-200 mm f/2.8 van Tamron (TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD). Deze komt goed uit de test en scheelt aanzienlijk in prijs. Succes!


Door joris2 op 30 mei 2017

De D3s is een wat oudere camera. Heeft wel veel snelheid voor sport, als je die heel voordelig op de kop kan tikken kan het wel interessant zijn.


Door walie op 17 februari 2017

Hoi Joris,

Bedankt voor je goede raad, weet nu zeker welke telelens ik ga nemen, morgen ga ik naar een camera winkel in .rk 🙂 om daar de camera te halen met lens(zen).
De reden dat ik de 7200 wil ipv de 7100 is vanwege de wifi, zodat ik foto`s direct kan verzenden. Nu las ik dat verzenden via wifi enigszins omslachtig is, terwijl een ander daar lovend over is, maar dat moet ik maar ervaren in de winkel en kijken of dat idd een handige optie is.
Heb jij daar ook ervaring mee?
groetjes walie


Door joris2 op 17 februari 2017

Hi Walie,

Zelf heb ik geen ervaring met Wifi en de nikon D7200. Zou ik even in de winkel naar vragen.

Groeten,

Joris


Door Walie op 16 februari 2017

Hallo Joris,

Ik ben al een tijd zoekende naar een camera dat geschikt moet zijn om sportfoto`s te maken, zowel binnen als buiten.
Mijn eisen zijn dat ik wielrennen op de baan wil fotograferen( zonder flits) en wielerwedstrijden buiten met voldoende zonlicht maar ook met bewolkt weer en eventueel naar schemerlicht.
Ik gebruik het ook voor natuurfoto`s.
Nu heb ik een bepaald budget hiervoor en kijkende op internet en veel lezen kom ik eigenlijk uit( als halve leek)
op een Nikon 7200 en een zoomlens en een gewone lens.
De reden van de 7200 is onder andere dat je niet alles via het menu hoeft in te stellen, gaat sneller, handiger en ik ben lui:-)
Ik wil deze lenzen ook gebruiken tijdens de mtb/ veld wedstrijden in het bos of daarbuiten. Is dit een goede keus?
De lens 55-200 was mijn eerste optie maar ik denk?? dat ik beter voor de 70-200 kan gaan??

NIKON D7200 Body
Sigma 70-200mm F/2.8 EX DG OS HSM (Nikon)
sigma-17-50mm-f-2-8-ex-dc-os-hsm-nikon-objectief
nikon-af-s-55-200mm-f-4-0-5-6g-vr-ed-dx-type-ii-objectief

Nu zag ik jouw tips en trucs iets over het merk Yongnuo, is dit aan te raden voor de nikon om de kosten te drukken, of ga ik dan in kwaliteit teveel achteruit waarvoor ik het wil gebruiken.
Je voorbeelden en tekst en uitleg van de tips zijn heel duidelijk en goed te begrijpen. Mijn dank ervoor.

Bij voorbaat dank
Gr Walie


Door joris2 op 16 februari 2017

Hi Walie,

De Nikon D7200 is een semiprofessionele body met veel instelopties (ook via de knoppen). De D7100 is trouwens ook nog interessant. Zie hiervoor mijn artikel over welke Nikon camera kopen? ([url]”https://www.kijkenziefotoschool.nl/blog/27-apparatuur/105-welke-nikon-spiegelreflexcamera-kopen”[/url])

Het is zeker geen verkeerde camera, je zult binnen toch met een wat hogere ISO moeten werken en dan zijn de prestaties van de D7100 en D7200 wel beter dan van de beginnersmodellen.

De lens heeft nog meer invloed. Inderdaad hbe je binnen lichtsterke lenzen nodig, er is weinig licht. De nikon-af-s-55-200mm-f-4-0-5-6g-vr-ed-dx-type-ii-objectief is daarvoor minder geschikt. Voor binnen niet lichtsterk genoeg. 70-200 mm F/2.8 is een heel veel gebruikte lens voor binnen. Van Nikon zelf zijn deze erg duur. Je zou inderdaad voor de Sigma kunnen gaan om geld te besparen. Lichtsterkte f/2.8 is binnen aan te raden voor je lenzen.

De Yongnuo waarover ik het heb is een 50 mm f/1.8 lens. Het is geen zoomlens, dus je bent er niet flexibel mee. Dat is voor wat jij doet niet zo handig.

Succes en bedankt voor je compliment!


Door Bert Boeren op 22 januari 2017

Hoi Joris,
Binnenkort ga ik in ons Sportcentrum de Karmel weer foto’s maken van de Tennis Europe Wintercup girls and boys under 16.
Nou heb ik daar speciaal een nieuwe camera en lenzen voor aangeschaft maar als ik jou verhaal zo lees heb ik de verkeerde keuze in gemaakt. Nu moet ik wel zeggen dat niet zoveel geld wou uitgeven voor fullframe. Nu vraag ik me af of deze apparatuur voldoet aan tennissport in de hal.
Ik heb een canon 70D en daarbij gebruik ik meestal mijn 24-105mm L F4 en 70-200mm L F4 en 50mm 1.8 STM. Wat denk jij en waar moet ik op letten?


Door joris2 op 23 januari 2017

Hallo Bert,

Tennis vind ik ook een leuke sport. Je hoeft ook niet per se een fullframe camera te gebruiken hoor. de 70D is zeker een mooie camera en met 7 beelden per seconde ook nog wel vlot. Voor binnen vind ik de 70-200 mm F/2.8L wel geschikter (IS hoef je niet per se te hebben) maar dat betekent niet dat je nu niets kan beginnen. Het hangt ook af van de hoeveelheid licht binnen. Dat verschilt ook per sport en per zaal. Ik zou het gewoon gaan uitproberen en daarna je conclusies trekken. Sluitertijden zijn belangrijk om op te letten en ISO ook.


Door Wesley op 4 januari 2017

Hoi,

Ik doe aan dans fotografie in een sporthal. Ik vind het moeilijk om tegelijk te bevriezen en toch het juiste licht te vinden. Het probleem is dat ik maar een kitlens 18-135mm heb. Ik schiet ook op TV instelling. Is dit juist of wat kan ik nog anders doen?
Mijn camera is canon 760d


Door joris2 op 5 januari 2017

Hallo Wesley,

Er is binnen vaak weinig licht. Je kan met sluitertijdvoorkeuze (Tv) werken. Je zult binnen vaak ISO moeten verhogen. Als je ook dan nog tegen de grenzen van je materiaal aanloopt dan kun je overwegen om een lichtsterkere lens te kopen.

Die zijn alleen wel duurder. Binnen worden vaak lenzen gebruikt die een maximaal diafragma van F/2.8 kunnen gebruiken. Je kan denken aan een 24-70 mm f/2.8 lens of 70-200 f/2.8. Dat kan ook tweedehands. Een van de goedkoopste oplossingen kan een 50 mm f/1.8 zijn, alleen daarmee kan je niet zoomen en ben je minder flexibel. Ook weet niet of je misschien te ver weg staat van de dansers of danseressen.


Door Jan op 28 december 2016

Hoi Joris, dankjewel voor dit uiterst informatieve artikel.
Vraag: je werkt met full frame omdat dat de ruis bij hoge ISOwaarden gunstig beïnvloedt. Wat zijn nog meer voor de hand liggende voordelen van full frame?
Groeten,
Jan van Middendorp


Door joris2 op 28 december 2016

Hallo Jan,

Dank je voor je reactie.

Ik gebruik inderdaad een fullframe camera omdat ik dan binnen met hogere ISO-waarden een betere beeldkwaliteit behaal.

Wat nog meer voor de hand liggende voordelen zijn van fullframe? Voor sport zie ik die niet direct.

Of je wel of geen fullframe camera hebt, heeft ook invloed op het beeld dat je met je lens krijgt. Dat is wel goed om je te realiseren. Met een fullframe camera is bijvoorbeeld een 200 mm lens ook echt 200 mm.

Een camera die geen fullframe sensor heeft, heeft een bepaalde cropfactor. Bijvoorbeeld 1.6 bij Canon. Dat betekent dat iemand met dezelfde 200 mm lens, eigenlijk een langere lens ‘krijgt’. Namelijk: 200 x 2.6 = 320 mm. Zo komt je onderwerp dus groter in beeld.

Of dat een voordeel of nadeel is? Dat hangt af van het beeld dat je wil maken. Ik denk dat een cropsensor (geen fullframe camera dus) zeker een voordeel kan zijn. Je kan je onderwerp dichterbij halen met dezelfde lens. Dat kan je geld besparen op de aankoop van een langere telelens, die vaak niet goedkoop zijn. En soms is het een nadeel, als je wat meer weidse beelden wil maken.


Door joris2 op 28 december 2016

Ik zie een typfoutje: 2.6 moest 1.6 zijn.


Door Karin Hartgers op 3 december 2016

Mooie actiefoto’s!
Heb je ook tips voor het fotograferen van een voetbalwedstrijd in de avond?

Het lukt mij bijna niet om daar mooie foto’s van te maken.


Door joris2 op 4 december 2016

Hoi Karin,

Dank je wel. ’s Avonds zal er minder licht zijn (hangt ook af van de verlichting) en dat maakt het fotograferen van actie lastiger. Je zult een hogere ISO moeten gebruiken dan overdag.


Door joris1 op 21 november 2015

Hallo Roelie,

Goede sportfotografie is ook niet gemakkelijk. En het hangt dus ook af van je apparatuur. Het ene objectief kan sneller scherpstellen (snellere autofocus) en ook het autofocussysteem van de body speelt een rol. En het is ook een kwestie van veel doen en jezelf toestaan om geleidelijk te groeien.


Door Roelie van den Berg op 20 november 2015

Gave uitleg. Ik denk dat het moeilijk is om zulke mooie foto’s te maken als in de voorbeelden. Maar het is zeker een uitdaging, die ik zeker wil gaan proberen


Door Sandra op 20 november 2015

Hoi Joris, mooi stuk bedankt voor je tips.


Door joris1 op 19 november 2015

Hallo Laurens,

Bedankt voor je compliment en leuk dat jij ook de smaak te pakken hebt. Veel fotograferen helpt zeker om je te ontwikkelen. Als ik een cursus fotobewerking aanbied, dan laat ik het je zeker weten.

Hartelijke groet,

Joris


Door Laurens op 18 november 2015

Hallo Joris,

Bedankt maar weer voor al die tips die je hier via dit blog gratis weggeeft, Echt Super.

Zoals je weet heb je mij zeer goede tips gegeven over welke camera en welke lens ik nodig had voor sportfotografie.
Ik heb veel aan de adviezen die je geeft en ik merk ook dat door veel te oefenen mijn foto’s steeds beter worden.
De cursussen die je aanbied lijken mij ook erg interessant, jammer dat we niet wat dichter in de buurt wonen.

Mocht je nog een keer een cursus Fotoshoppen geven laat het dan even weten.

Ga zo door, je doet het fantastisch.
Groeten Laurens


Door joris1 op 17 november 2015

Hallo Johan,

Het klopt dat een lichtsterke lens echt nodig is voor veel sportfotografie van binnensporten. Zelf gebruik ik een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM.


Door Johan op 16 november 2015

Ik ben ook een sportliefhebber vooral korfbal. Voor binnen heb ik ook een lichtsterke lens gekocht omdat het met mijn andere lens van F/4 gewoon niet te doen was. Welke lens gebruik jij zelf?

Plaats een reactie


*