Wat Is Sluitertijd in Fotografie? Welke Sluitertijd Kiezen?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Sluitertijd, wat is het eigenlijk en waarvoor is het belangrijk? Hoe werkt sluitertijd in je camera? Hoe worden sluitertijden aangegeven? Wanneer gebruik je welke sluitertijd? Kan je de sportstand van je camera gebruiken? En welke sluitertijd gebruik je als je uit de hand fotografeert? Aan de hand van voorbeelden en foto’s worden deze onderwerpen uitgelegd…

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >> (klik op de gele tekst). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, tips over techniek en boordevol inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Bekijk hieronder de video “Sluitertijd & Belichting” uit de Academy: mijn persoonlijke begeleidingstraject

Inhoudsopgave

Fotograferen betekent letterlijk ‘schrijven met licht.’ Dus zonder licht is er geen fotografie mogelijk. Sluitertijd speelt een heel belangrijke rol in de belichting van je foto’s.

Sluitertijd (belichtingstijd) is de tijd dat het licht op jouw camerasensor valt. Met de sluitertijd wordt met andere woorden bepaald HOE LANG de camerasensor de tijd heeft om het binnenkomende te verzamelen en een foto te maken.

Elke foto die je maakt heeft een bepaalde sluitertijd. Als je op de automatische stand fotografeert, dan ben je je daar waarschijnlijk niet van bewust. Het is de camera die voor jou de sluitertijd bepaalt. Misschien wel makkelijk, maar controle heb je natuurlijk niet en dat is dan ook één van de redenen dat je niet op de automatische stand wil fotograferen. Als fotograaf wil je bewust keuzes maken in je foto’s, dat wil je niet aan de camera overlaten.

Terwijl met de sluitertijd bepaald wordt HOE LANG de camerasensor de tijd heeft om het binnenkomende licht op te vangen en een foto te maken, wordt met het diafragma – een ander belangrijk begrip – bepaald HOEVEEL licht er via je objectief (lens) je sensor in je camera kan bereiken. Samen met het diafragma en de ISO-waarde is de sluitertijd bepalend voor de belichting van je foto’s. Wat bedoel ik met ‘belicht’? Gewoon dat je foto’s dus niet te licht worden (overbelicht), ook niet te donker (onderbelicht) maar goed belicht zijn.

Meer over het begrip diafragma leer je in het artikel over diafragma.

Hoe werkt sluitertijd in de camera?

Wat gebeurt er nu in je camera als we het over sluitertijd hebben? In je camera zitten 2 gordijntjes die open en dicht kunnen. Met die gordijntjes wordt de tijd dat het binnenkomende licht je sensor kan bereiken (de sluitertijd dus) geregeld. Als je met een spiegelreflexcamera fotografeert en je maakt een foto, dan klapt eerst de spiegel omhoog en vervolgens gaat er een gordijntje in je camera open om het licht door te laten zodat het je camerasensor bereikt. Daarna sluit er na een bepaalde tijd een gordijntje zodat het licht de camerasensor niet meer kan bereiken. Als laatste klapt de spiegel weer omhoog. Het klikgeluid is het geluid van de spiegel die opklapt en weer terugklapt.

Vergelijk de werking van sluitertijd maar met gordijnen in je huis. Zijn de gordijnen open, dan kan het licht door het raam de kamer bereiken. Sluit je de gordijnen, dan kan er geen licht meer door het raam (je lens) je kamer (camerasensor) bereiken.

Bedenk dat het niet het belangrijkste is niet dat je precies weet wat er in je camera gebeurt, maar dat je in de praktijk kunt werken met sluitertijden voor meer controle en creatieve mogelijkheden.

De sluitertijd ‘bevriest’ beweging van je onderwerp óf niet

Hierboven schreef ik dat sluitertijd (samen met diafragma en ISO-waarde) de belichting van je foto bepaalt. De sluitertijd heeft daarnaast nog een andere zeer belangrijke invloed op je foto’s.

De sluitertijd waarmee je een foto neemt, bepaalt of de beweging van je onderwerp wordt ‘bevroren’ (lees: als stil en scherp wordt afgebeeld) óf juist niet.

Met een snelle sluitertijd ‘bevries’ je de beweging van je onderwerp, waardoor de beweging helemaal ‘stil’ wordt gezet. Het bewegende deel van je onderwerp wordt scherp wordt afgebeeld. Met een langzame sluitertijd kun je ‘de beweging’ van je onderwerp afbeelden. Het bewegende deel in je foto wordt niet scherp, maar juist wazig omdat je onderwerp tijdens de lange sluitertijd in beweging is. Anders dan video beweegt een foto natuurlijk niet maar door een lange sluitertijd laat je de kijker wel zien dat je onderwerp beweegt. Het kan je foto’s meer dynamiek geven, je kunt iets benadrukken en je foto’s spannender maken.

wat is sluitertijd

Een klassiek voorbeeld: de fontein van het gemeentehuis gefotografeerd met verschillende sluitertijden. In de foto met een sluitertijd van 1/500 zijn de druppels van de fontein helemaal ‘bevroren’, helemaal scherp geworden. De andere foto’s heb ik met een steeds langere sluitertijd gemaakt en je ziet steeds meer beweging (onscherpte) ontstaan in de fontein.

hoe werkt sluitertijd1m

Sluitertijd wordt uitgedrukt in seconden

Sluitertijd wordt aangegeven in seconden. Op veel camera’s kun je de sluitertijd instellen van zo’n 1/4000 tot 30 seconden. Het verschilt soms wat per camera.

Een sluitertijd sneller dan een seconde wordt aangegeven met een breuk. Bijvoorbeeld 1/100.

1/4000 is dus 1/4000e van een seconde (superkort). Sommige camera’s kunnen een nog snellere sluitertijd gebruiken, bijvoorbeeld tot 1/8000e.

Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van sluitertijden: van snel naar langzaam. Bij de sluitertijden langer dan een seconde heb ik een ‘s’ heb toegevoegd achter het getal. 30s betekent dus een sluitertijd van 30 seconden. Bij een sluitertijd van 30 seconden duurt het dus echt 30 seconden om één foto te maken. De sluitertijden:

1/8000 – 1/6400 – 1/5000 – 1/4000 – 1/3200 – 1/2500 – 1/2000 – 1/1600 – 1/1250 – 1/1000 – 1/800 – 1/640 – 1/500 – 1/400 – 1/320 – 1/250 – 1/200 – 1/160 – 1/125 – 1/100 – 1/80 – 1/60 – 1/50 – 1/40 – 1/30 – 1/25 – 1/20 – 1/15 – 1/13 – 1/10 – 1/8 – 1/6 – 1/5 – 1/4 – 0.3 – 0.4 – 0.5 – 0.6 – 0.8 – 1s – 1.3s – 1.6s – 2s – 2.5s – 3.2s – 4s – 5s – 6s – 8s – 10s – 13s – 15s – 20s – 25s – 30s.

korte sluitertijd fotografie wanneer?

Deze foto is met een snelle sluitertijd genomen om de beweging van de sporters te te ‘bevriezen’, dus scherp af te beelden (Europacup Tafeltennis). Beide spelers komen los van de grond! Als je goed kijkt zie je dat de bal niet helemaal scherp is. De gekozen sluitertijd is niet kort genoeg om een bal die met meer dan 100 km/h wordt geslagen te bevriezen, scherp af te beelden. 

Wanneer gebruik je welke sluitertijd?

Op deze vraag is helaas niet één antwoord te geven.

Dat hangt af van wat voor beeld jij wil maken (beweging bevriezen of juist niet), de snelheid van je onderwerp, het aanwezige licht en of je wel of niet uit de hand fotografeert.

Hieronder lees je meer over het gebruik van korte sluitertijden om beweging te bevriezen, het gebruik van langere sluitertijden om beweging weer te geven en over het fotograferen uit de hand.

Korte sluitertijden

Een snelle sluitertijd gebruik je als je de beweging van je onderwerp wil ‘bevriezen’, scherp wil afbeelden.

In het voorbeeld van de fonteinfoto’s heb je gezien dat ik met een sluitertijd van 1/500 de fonteinstraal goed kon bevriezen. De druppels zijn scherp geworden.

Hoe weet je hoe snel je sluitertijd moet zijn als je beweging wil bevriezen? Schat de snelheid van de beweging van jouw onderwerp globaal in. De ene beweging is namelijk de andere niet. Je kunt je voorstellen dat een huppelend kind minder snel beweegt dan een explosieve (top)sporter, een speedboot of een vliegende vogel. Je hoeft niet te weten hoeveel km/h je onderwerp beweegt maar je maak een inschatting: dus is de beweging van mijn onderwerp niet zo snel, snel of extreem snel.

Maak dan een foto met een bepaalde sluitertijd en evalueer de foto. Is de beweging met de gekozen sluitertijd bevroren, dus scherp afgebeeld? Als de beweging wazig (onscherp) is geworden, dan kun je door een snellere sluitertijd te kiezen de beweging alsnog bevriezen. Het is dus ook gewoon een kwestie van uitproberen en ervaring.

Is de snelheid van de bewegingen heel onvoorspelbaar, kies dan voor de zekerheid een nog wat snellere sluitertijd.

welke sluitertijd gebruiken

Deze foto is met een snelle sluitertijd van 1/1600 genomen om de wakeboarder en de speedboot scherp af te beelden (European Championships Wakeboarding).

Lange sluitertijden

Met een lange sluitertijd kun je de beweging van je onderwerp benadrukken: de beweging wordt onscherp (wazig) in je foto. Het lijkt alsof de foto beweegt! Je kan zo een bepaald gevoel overbrengen…

Je kunt zo creatieve foto’s maken. Dit komt omdat je onderwerp snel genoeg beweegt tijdens de gekozen sluitertijd. Met een sluitertijd van één seconde valt het licht dus één seconde op je camerasensor om je foto te maken. En in die ene seconde blijft de waterfontein een flinke straal water spuiten. Dus ontstaat een onscherpe (bewogen) waterfontein waarin geen druppels meer te zien zijn maar wazige stralen.

Wanneer is een sluitertijd dan lang? Globaal kun je bijvoorbeeld denken aan sluitertijden van 1/15 en langer. Met langer bedoel ik dus: 1/8 – 1/4 – 1/2 en sluitertijden langer dan een seconde.

De beste sluitertijd kiezen

Door een lange sluitertijd te kiezen is de beweging van de kermisattractie te zien, de toestellen zijn nog wel te herkennen. 

 

wat is de beste sluitertijd creatief

Door een nog langere sluitertijd zie je dat er meer bewegingsonscherpte ontstaat. De toestellen zijn niet goed meer te herkennen en er ontstaan vagere lichteffecten. 

 

Sluitertijd creatief korte of lange sluitertijd beweging

Met lange sluitertijden zijn creatieve (licht)effecten te bereiken, zoals de beweging van deze spoorwegbomen!

Kun je ook gewoon de sportstand gebruiken?

De sportstand van je camera (vaak op het instelwiel aangeduid met een pictogrammetje dat op een sporter lijkt) is in feite niks anders dan een voorgeprogrammeerde sluitertijd. De camera zal een snelle sluitertijd gebruiken om de beweging te bevriezen. Het is bruikbaar maar het grote nadeel van een sportstand is dat je zelf geen controle hebt over de gebruikte sluitertijd. Doordat de camera een snelle sluitertijd zal kiezen is de sportstand ook niet geschikt om beweging weer te geven in je foto’s. Daarvoor is immers een wat langzamere sluitertijd nodig. De sportstand gebruik ik dan ook nooit en kan ik iedereen die wat meer wil in fotografie niet aanraden.

Welke sluitertijd bij het fotograferen uit de hand?

Zoals ik schreef is sluitertijd bepalend voor het wel of niet bevriezen (scherp afbeelden) van beweging van je onderwerp.

Sluitertijd speelt ook een heel belangrijke rol in de bewegingen die jij zelf veroorzaakt als je uit de hand fotografeert.

Het is als mens onmogelijk om de camera helemaal stil te houden als je uit de hand fotografeert. Jouw handtrillingen kunnen bij een te langzame sluitertijd voor een onscherpe foto zorgen. Dit is bewegingsonscherpte die door jouw handtrilling wordt veroorzaakt en dat staat helemaal los staat van de eventuele beweging van jouw onderwerp.

Met welke sluitertijd kun je dan uit de hand fotograferen? Één exact antwoord is daarop helaas niet te geven. Heb je een lens die vaak meegeleverd wordt bij een camera (kitlens van 18-55 mm), dan kun je minimaal een sluitertijd van 1/60 aanhouden. Fotografeer je met een langere zoomlens, dan zul je ook kortere sluitertijden moeten gebruiken.

Wil je met langere sluitertijden fotograferen, gebruik dan een statief. Heb je een objectief met beeldstabilisatie, dan kun je uit de hand met langere sluitertijden fotograferen.


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis downloaden >>(klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen? 

Volg mijn persoonlijke begeleidingstraject >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, persoonlijke fotofeedback op je eigen niveau, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie


Bekijk ook deze basisartikelen


Stel onderaan je vragen of laat een leuke reactie achter

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even wat informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Ook interessant voor anderen? Delen mag!

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van de gratis E-books De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie en Ontdek de Creatieve lens die meer dan 15.000 keer zijn gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Stefan

Door

Stefan

op 8 October 2015

Bedankt voor je uitleg en er zitten erg mooie foto's bij!

Roelie

Door

Roelie

op 11 October 2015

Dank vor je mailtjes.
Ik ben ze gretig aan het lezen, maar moet ze nog wel in de praktijk brengen.
Door mijn werk ontbreekt helaas de tijd om hier uitgebreid e aan de gang te gaan.
Jouw opzet is erg duidelijk en te begrijpen voor...ja zelfs voor mij.... Meestal vind ik de uitleg nogal technisch waardoor het moeilijker te volgen is, die van jou zijn prima.
Dank

joris1

Door

joris1

op 12 October 2015

Hallo Roelie,

Bedankt voor je reactie! De belichting (diafragma, sluitertijd & ISO) is een onderwerp waarmee ik vroeger zelf (ook) heb geworsteld. Ik ben van nature een intuïtieve fotograaf (persoon). Ik fotografeer het liefste vanuit mijn gevoel, maar techniek is wel erg belangrijk om de beelden te maken die ik zie of in mijn hoofd heb.

Als ik over fotografie schrijf of uitleg geef, dan probeer ik technische begrippen zoveel mogelijk in normale taal toe te lichten en een te technisch praatje te vermijden. Wie doorzet kan de techniek zeker onder controle krijgen. Ook de mensen die van nature niet technisch zijn aangelegd (of vroeger niet van wiskunde hielden...) kunnen er zeker grip op krijgen. Succes!

Huipiehunter

Door

Huipiehunter

op 16 February 2016

Bedankt, voor je reactie Joris
Heb je E Book doorgeworsteld (viel wel mee, maar sommige moest ik nogmaals lezen) En daarna ging het lampje branden.
Slim als je overal en eigenlijk altijd met je Hoya Cir/Pl filter fotografeert(slokt licht weg) . Buiten met weinig licht, binnen met TL licht een waterpolo wedstrijd vastlegt.
Maar soms kwamen er ook mooie foto's uit. Ben nu met alleen een UV filter aan het fotograferen en m,n ijsvogels zijn nu scherp!!! M,n reeen gaan enorm goed afgelopen dagen. Maar ook schitterende belichting, vandaag weer!! Nu nog keihard aan m,n diafragma werken. Puntjes op de i. Blij dat ik je gevonden heb Joris.

joris2

Door

joris2

op 22 February 2016

Hallo Huipiehunter,

Bedankt voor je reactie en leuk dat je zo gepassioneerd bezig bent met fotografie. Een polarisatiefilter houdt inderdaad licht tegen en moet je niet standaard gebruiken. Je sluitertijden worden er langer door.

Je stuurde me een aantal foto's per mail (o.a. van vogels). Bedenk dat de aanhouder wint! Je moet fouten maken om vooruit te komen. Geduld is belangrijk bij het fotograferen van vogels. En als je genoeg passie voelt, dan voelt wachten niet als tijdsverspilling. Succes!

Coco

Door

Coco

op 22 March 2016

Lees met veel plezier je tips en trucs. Uitleg is prima te begrijpen. Top.

joris2

Door

joris2

op 22 March 2016

Hallo Coco,

Bedankt voor je compliment en succes met fotograferen!

Hartelijke groet,

Joris

Nieske van Ingen

Door

Nieske van Ingen

op 17 August 2016

Door een reactie van Ronald Verwijs op Facebook ben ik op je site terechtgekomen en heb het E-book gedownload.
Voor een beginneling een ontzettend fijn naslagwerk, wat ik heel veel door ga kijken.
Met alle tips en trucs die ik zojuist heb gelezen (en nog eens gelezen) ga ik nu dingen uitproberen.
Ik gebruik vaak de AV stand maar nooit de TV stand. Tijd om hier mee aan de slag te gaan.
Dank je door zo maar deze tips te delen. Geweldig.
Ik wens je heel veel succes als fotograaf.
Ik hoop nog regelmatig van je te mogen lezen en te zien.

Matty Stol

Door

Matty Stol

op 2 December 2016

Dank je, Joris. :)

joris2

Door

joris2

op 9 December 2016

Mooi dat je er wat aan hebt Matty!

Ludo

Door

Ludo

op 7 December 2016

Bedankt voor je mailtje, Ik ga er zeker verder mee experimenteren.
Heel vaak zet ik het diafragma vast en laat de camera de sluitertijd bepalen.
Dit omdat ik ervan uit ga dat het diafragma met natuur foto`s een belangrijke factor is.
Wat is jou mening hier over ?

joris2

Door

joris2

op 9 December 2016

Dit kan zeker prima werken, als fotograaf is het fijn om diafragma zelf te bepalen. Sluitertijd kan ook belangrijk zijn, dat hangt ook wat af van het onderwerp. 'Natuuftotografie' is nogal breed.

Ruud

Door

Ruud

op 27 December 2016

Duidelijk! ?

Dolores

Door

Dolores

op 4 January 2017

Hallo Joris,
Ik ga waarschijnlijk de Nikon D3300 kopen (lens weet ik nog niet). Bij de specificaties staat bij diafragma: 'Direct terugkerend, elektronisch gestuurd'. Wat betekent dit? En heeft het diafragma te maken met het wazig maken van de achtergrond? Zoja, heb je wat voor diafragma heb je daarvoor nodig (direct terugkerend, elektronisch gestuurd of iets anders als dat er is)? Mvg

joris2

Door

joris2

op 5 January 2017

Hallo Dolores,

Deze vraag gaat niet over sluitertijd (waarover dit artikel wel gaat). Dat is voor een keer niet zo erg, maar het uitgangspunt is wel dat vragen onder artikelen te maken hebben met het onderwerp van het artikel.

Het diafragma heeft inderdaad ook te maken met het onscherper worden van de achtergrond. Een laag F-getal helpt hierbij (groot diafragma). Met de vermelding 'direct terugkerend, elektronisch gestuurd diafragma' hoef je niks te doen. Je kunt op de camera gewoon je diafragma kiezen en dan communiceert de camera met de lens.

petra martens

Door

petra martens

op 20 February 2017

Hoi Joris

lekker duidelijk je uitleg heerlijk
ookal wist ik t een en ander is t toch handig om nog ff (na) te lezen

bedankt gr. peet ;)

joris2

Door

joris2

op 20 February 2017

Hi Peet, dank je. Leuk om te lezen!

Marian

Door

Marian

op 24 May 2017

Super blij met al je heldere uitleg Joris.
Dank je wel!
Hartelijke groet, Marian

joris2

Door

joris2

op 28 May 2017

Bedankt voor je compliment Marian, leuk!

Ronald

Door

Ronald

op 2 July 2017

Een hele duidelijke uitleg en met prachtige voorbeelden erbij zeer begrijpelijk voor startende fotograven :D

joris2

Door

joris2

op 13 July 2017

Bedankt Ronald! Ook voor je beoordeling

Henk.

Door

Henk.

op 10 July 2017

Joris,
bedankt voor de heldere uitleg, met hulp van de foto's wordt het duidelijker. Ik heb al veel boeken van beroemde fotografen bekeken via onze stadsbibliotheek en de foto's bestudeerd. Naar mijn mening heb jij het voor een beginnende fotograaf zichtbaar gemaakt wat de effecten zijn met korte en lange tijden. Ook ben ik altijd nieuwsgierig hoe iemand het probeert over te brengen naar anderen.
Ik zal jouw artikel delen met een vriend van mij die sinds vorig jaar een mooie Olympus Pen met een standaard en telezoom lens heeft gekocht maar waarschijnlijk niet van de automatische stand afkomt. Het wordt mijn doel om te trachten hem het een en ander te leren. Met vr gr Henk.

joris2

Door

joris2

op 13 July 2017

Hallo Henk, dank je! succes ermee :)

Dick

Door

Dick

op 11 July 2017

Heb net een nieuwe camera aangeschaft ( Nikon 3400 met 18-105 mm f/3.5-5.6 ED.VR ) en snap er nog niet veel van.
Vind je uitleg erg duidelijk en krijg de indruk dat het met jou lessen wel gaat lukken.

joris2

Door

joris2

op 13 July 2017

Succes Dick, prima instapmodel heb je gekocht.

Gerard

Door

Gerard

op 14 August 2017

mooie en duidelijke uitleg over de sluitertijd,.ik gebruik het zelden bij natuurfotografie gebruik ik de diafragma stand
dat verhaal lees ik morgen wel, nogmaals top uitleg

joris2

Door

joris2

op 15 August 2017

Dank je. Je kan zeker ook de diafragmavoorkeuzestand gebruiken. Toch is ook dan de sluitertijd wel belangrijk.

Rico

Door

Rico

op 20 August 2017

Duidelijk verhaal, dit snap ík zelfs. ;)
Ik heb m'n camera (canon 1000d) al een tijdje in de kast liggen en kwam nooit verder als af en toe een
verjaardagje te fotograferen, uiteraard op de "auto" stand.
Nu besloten op toch maar wat meer met de camera en z'n instellingen te doen, maar ik
moet zeggen, op stand M valt dat nog niet mee (lees: ik bak er nog helemaal niets van :D).
Ik denk dus dat ik eerst maar in de AV of TV stand ga proberen om zo wat meer grip te krijgen op
beide dingen.

joris2

Door

joris2

op 20 August 2017

Dank je voor je reactie Rico. Ik ben ook begonnen met automatisch en heb toen eerst vooral op de diafragmavoorkeuzestand gefotografeerd en later ben ik ook manueel (M) gaan fotograferen. Gewoon stap voor stap ontdekken en er vooral plezier inhouden. Dingen die nu nog heel lastig zijn, kunnen later heel gewoon worden. Net als toen je leerde zwemmen of autorijden.

Ina

Door

Ina

op 17 September 2017

Helder verhaal. Eindelijk snap ik het. Ik ben een beelddenker en je hebt het heel beeldend omschreven. Nu kan ik er mee a as n de slagroom. Super bedankt.

Jaap

Door

Jaap

op 3 October 2017

Beste Joris,

Ik sluit(ertijd) mij aan bij de voorgaande sprekers. Een duidelijke uitleg.
Zelf heb ik tot nu toe volautomatisch gefotografeerd (Sony A 6000) maar dat zou met jouw professionele, heldere uitleg wel anders gaan worden. Dank je wel daarvoor.

Ik sluit (ertijd) af met een hartelijke groet,

joris2

Door

joris2

op 8 October 2017

Dank je Jaap, leuk!

cor

Door

cor

op 4 October 2017

een hele goede uit leg daar kan je wat mee bedankt ik heb je vorige week een mailtje gestuurd maar heb nog niks gehoord van je hoor ik nog van je

joris2

Door

joris2

op 8 October 2017

Inmiddels heb je een aantal dagen geleden al via mail antwoord gehad. Reactie was wat later ivm een trip naar het buitenland.

marc

Door

marc

op 29 October 2017

hallo Joris

Dank je voor de fijne uitleg , zie al uit naar de volgende les;
Leer elke keer bij

Dank je
Marc

joris2

Door

joris2

op 22 November 2017

Leuk om te lezen!

Nancy Ketting

Door

Nancy Ketting

op 16 November 2017

Goed uitgelegd, begin het nu steeds meer te snappen :)

joris2

Door

joris2

op 22 November 2017

Leuk om te lezen Nancy :)

Lisanne

Door

Lisanne

op 23 November 2017

Hoi Joris,

Ik heb zelf een Sony sdc 400 .. Volgens de specificaties heeft deze camera een sluitertijd van 1/2000. Volgens jou uitleg moet dat dus redelijk snel zijn.. Nu heb ik alleen het idee dat het toch erg traag gaat. Als ik snel foto's achter elkaar wil maken en dan op continu opname zet dan zit er zeker een seconde tussen de opname ( vind ik te traag ) maar ik weet niet waar het aan ligt. Ligt dit aan het type camera of??

Met vriendelijke groeten

joris2

Door

joris2

op 24 November 2017

Lisanne,

1/2000 is een korte sluitertijd, zeker. Dat je niet heel lang foto's achter elkaar kan maken heeft niet met de sluitertijd te maken maar je camera. Het klopt dat mensen soms een seconde of langer moeten wachten en dat is voor actiefotografie niet prettig. Je zou nog kunnen kijken of het minder is als je de beeldkwaliteit van je foto's wat lager instelt, maar het zou ook kunnen dat het zo blijft.

Anna

Door

Anna

op 16 December 2017

Hi Joris. Ik wil een foto maken van een kind die nepsneeuw wegblaast waarbij de sneeuw scherp is en gezicht niet of andersom. Ik heb geprobeerd om met TV sluitertijd op 4000 te zetten. Het is avond maar in de woonkamer gewoon licht. De foto is bijna zwart.. op sportstadion lukt het niet zoals ik wil.. Kun je me helpen? Het is een buitenfoto. Ik heb een Eos 1100D. Met een 15-55 lens.

Jolanda

Door

Jolanda

op 25 May 2018

Dank voor je duidelijke uitleg en tips joris

Sandor

Door

Sandor

op 13 August 2018

Hallo Joris, Bedankt voor deze uitleg. Hiermee heb ik nu de wielrenners (zoals Tom Dumoulin) scherp op actiefoto's staan.

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 14 August 2018

Goed om te lezen Sandor, mooi!

Louis

Door

Louis

op 16 August 2018

Hallo, een goed verhaal, maar wat mij niet helemaal duidelijk is op welke stand ik mijn sluitertijd moet instellen, P of M ? Ik wil proberen om een kolibrievlinder zijn vleugels te bevriezen, ik heb er nu teveel beweging! ik hoor graag van U. gr Louis

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 17 August 2018

Je kan S/Tv-stand gebruiken, om je camera goed in te leren stellen bied ik mijn cursussen aan.

Louis

Door

Louis

op 18 August 2018

Bedankt voor de uitleg, gr Louis

Jan van Ee

Door

Jan van Ee

op 7 November 2018

Hartelijk dank voor je heldere uitleg! Ik heb de afgelopen tijd wat meer tijd en middelen om me serieus met de fotografie hobby bezig te gaan houden. Ik heb er ook heel veel zin in en je tips en advies zijn geweldig motiverend voor mij, dank je wel. Ik fotograveer veel in de S stand, de M stand, gecombineerd fotograferen wil ik me de komende tijd eigen gaan maken. Zo geniet ik ervan om straatfotografie- foto's te maken, vaak heb ik dan niet de tijd om de instellingen goed te gebruiken, Heb je een tip hoe ik in de M stand toch kan werken maar ook snel kan werken. Ik gebruiksoor de straatfotografie heel vaak een Leica Q camera, met een 1.17/28 lens. Vriendelijke groet Jan.

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 13 November 2018

Hi Jan, bedankt voor je mooie reactie. Je bent al goed bezig zo te lezen. Straatfotografie is zeker verrassend, ik zou niet in de M-stand werken maar bijv. diafragmavoorkeuzestand. Door drukte kwam deze reactie wat later dan normaal trouwens.

Fendo

Door

Fendo

op 2 January 2019

Beste Joris, Bedankt voor je heldere uitleg. Maar als je een actie wilt bevriezen, kan je dan (bij voldoende licht) de sluitertiidj toch op de snelste tijd zetten die je camera aankan? Dan heb je toch altijd een goed "bevroren" actie?

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 9 January 2019

Hi Fendo, door de kerstvakantie een wat latere reactie. Als je echt heel veel licht hebt kan dat werken, alleen de kortste sluitertijd is meestal 1/4000 of soms 1/8000 (bij een systeemcamera soms nog korter) en dat heb je zelden nodig. Ook voor een speedboot vaak nog niet eens. Toch is het niet zo gek om soms voor de zekerheid een wat kortere sluitertijd dan nodig te kiezen. Je hebt het al aardig door. Vaak heb je niet genoeg licht voor de kortste sluitertijd en zal je moeten compenseren met een hogere ISO, en dat betekent meer ruis.

Fred

Door

Fred

op 12 January 2019

Duidelijk verhaal. Ik zou nog wel wat tips willen hebben mbt het meetrekken van de camera bij snel bewegende voorwerpen of het anticiperen van het afdrukmoment bij een voorbij bewegend voorwerp.

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 17 January 2019

Hallo Fred, dank je. Meetrekken kan met een langere sluitertijd, alleen ik vind het niet geschikt voor een echte beginner. Verder continu-opnamen gebruiken bij snelle momenten.

Math

Door

Math

op 2 February 2019

Beste Joris, bedankt voor de duidelijke en zeer bruikbare uitleg. Ik maak mijn foto's met een Canon eos 650D, objectieven Canon 18-135, Sigma 10-20 1:3.5, Sigma 17-50mm 1:2.8. Flitser Canon 430XIII-RT. Ik ben in overweging om de Canon Eos 80D te gaan kopen. Heb jij nog tips voor mij betreffende de 80d in verhouding tot de 650D, ga ik er op vooruit......? Ik fotografeer hoofdzakelijk prive kiekjes, soms recepties (carnaval) communie foto's (vrienden en familie). De meeste problemen heb ik met het maken van foto's binnen met flits, Mijn camera in de stand M. ik worstel wel met de instelling, diafragma, sluitertijd, Iso. Het liefst met een zo laag mogelijke Iso waarde (ruis), sluitertijd op 60 diafragma op 4, beetje zoeken. Bij binnen foto's, vooal met groepen merk ik dat een gedeelte scherp op de foto staat en een gedeelte minder scherp. De oplossing.....? Verder zal ik zeker je site bekijken en beleven.....Gr Math

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 4 February 2019

Hoi Math, De Canon EOS 80D is een vooruitgang. Betere prestaties op hogere ISO, beeldkwaliteit onder andere. Bij grotere groepen is het lastiger om met f/4 iedereen s cherp te krijgne. Bij een kleinere groep wil je bij f/4 mensen zoveel mogelijk op 1 afstand van de camera houden omdat anders sommige mensen niet scherp worden. Een hoger f-getal binnen zal ook leiden tot meer ruis. Om meer scherptediepte te krijgen zou je ook wat naar achteren kunnen gaan (of meer uitzoomen). Later crop je dan de foto, zo heb je ook wat meer scherptediepte.

Pieter

Door

Pieter

op 8 May 2019

Op de camera die ik ga kopen zit een mechanische en elektronische sluiter. Zijn er momenten waarop ik bewust moet kiezen voor de mechanische of elektronische sluiter? Of is het handiger om dit door de camera te laten bepalen.

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 12 May 2019

Hi Pieter, ik moet zeggen dat ik daar iets minder in thuis ben. Ik denk niet dat het heel belangrijk is en ga me er mogelijk nog eens in verdiepen.

Reactie plaatsen

Cookies