Reportageflitser kopen? Bekijk dan dit artikel vol tips. Ze bestaan in allerlei soorten en maten en vooral ook in allerlei prijzen ;-). Wat is eigenlijk het voordeel van een reportageflitser (heet ook wel externe flitser of opzetflitser)? Waar let je nu op bij de aanschaf? Een originele Canon of Nikon flitser? Hoe interessant is een ander merk, bijvoorbeeld Chinees? Flitskracht, (E)TTL, handmatige instellingen, zoomfunctie van een flitser, gebruiksgemak? Accupack, off-camera flash (los van de camera flitsen). En hoe bespaar je net als ik serieus geld op de aankoop van een goede flitser? En op de aankoop van radiotriggers als je off-camera flash wil gaan.
Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te downloaden >>(klik op de gele tekst).
Ontdek de 10 onmisbare stappen voor krachtige & creatieve fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, 50+ inspirerende foto’s met uitleg erbij.
Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Ook word ik op geen enkele wijze gesponsord door cameramerken.
Inhoudsopgave
- Voordelen van een reportageflitser ten opzichte van een interne flitser
- Welke flitser aanschaffen?
- Automatische/handmatig instelmogelijkheden: ETTL/TTL
- Flitskracht: het richtgetal
- Zoomfunctie van de flitser
- Gebruiksvriendelijkheid: knoppen/LCD-scherm
- Kantelbaarheid van de flitskop
- Aansluiting voor een accupack (externe accu): voor wie is dit handig?
- High Speed Synchronisatie (HSS)
- Canon, Nikon, Sony flitser of van een ander merk?
- Mijn persoonlijke ervaringen met Yongnuo flitsers
- Welke batterijen voor je externe flitser?
- Kleurgels of kleurfilters: de kleur van het flitslicht beïnvloeden
- Off-camera flash: wat en waarom?
- Welke goedkope, goede radiotriggers voor off-camera flash?
Voordelen van een reportageflitser ten opzichte van een interne flitser
Veel camera’s hebben een interne (ingebouwde) flitser. Dat is de kleine flitser die je uit kan klappen. Je hebt misschien ook wel eens een flitser gezien die groter is en die je bovenop de camera kan plaatsen (in de ‘hotshoe’, zoals dat heet). Dit noemen we een opzetflitser, reportageflitser, losse flitser en soms ook wel ‘speedlite‘.
Waarom een losse flitser als je camera al een ingebouwde flitser heeft? Hieronder kort een aantal voordelen:
Meer flitskracht
Een reportageflitser heeft aanzienlijk meer kracht. Dat betekent dat zo’n flitser onderwerpen kan verlichten die – afhankelijk van je instellingen – tot enkele tientallen meters kan verlichten. De ingebouwde flitser van je camera heeft een bereik van een paar meter en dan houdt het wel op.
Meer instelmogelijkheden = meer controle
De reportageflitser heeft verschillende mogelijkheden als het gaat om het instellen. In sommige gevallen is het handig om de flitskracht automatisch te laten regelen door de camera (hierover verder op meer), maar het is ook mogelijk om de flitskracht zelf precies te bepalen en zo nog meer controle te ervaren. De interne flitser kan ook qua kracht worden ingesteld, maar heeft minder instelmogelijkheden als je echt helemaal controle wil ervaren over de flitskracht.
Grotere lichtbron, minder last van schaduwen
De reportageflitser is qua oppervlak (de kop) vele malen groter dan de interne flitser, die heel klein is. Dit heeft invloed op de kwaliteit van het licht. De schaduwen worden wat minder hard, ze hebben een minder scherpe, donkere overgang. Dit geeft vaak fraaiere resultaten.
Meer mogelijkheden met lichtvormers: softboxen of flitsparaplu
Iedereen heeft wel eens pasfoto’s laten maken. Dan heb je misschien wel eens grote studiolampen gezien met een grote vierkanten/achthoekige witte softbox erop. Of een flitsparaplu, een paraplu die gebruikt wordt om het licht te verspreiden. Dit noemen we lichtvormers. De reportageflitser heeft veel meer mogelijkheden om softboxen of paraplu’s te gebruiken dan de ingebouwde flitser. Dit komt doordat de reportageflitser veel meer kracht heeft en je veel kracht verliest als je softboxen gaat gebruiken.
Foto: Reportageflitser biedt meer mogelijkheden dan de interne flitser om een kleine softbox te gebruiken voor zachter licht (heel makkelijk mee te nemen)
Kantelbare flitskop
De flitskop van een goede reportageflitser is in verschillende hoeken in te stellen en ook te draaien. Dit geeft meer mogelijkheden om het licht te sturen. De ingebouwde flitser heeft vaak geen draaibare of kantelbare kop.
Welke flitser aanschaffen?
Net als met camera’s en objectieven is er weer heel veel keuze bij de aanschaf van een reportageflitser. Hieronder een aantal eigenschappen waarop je kan letten.
Automatische/handmatig instelmogelijkheden: ETTL/TTL
De kracht van de flits van een moderne reportageflitser kan je op verschillende manieren instellen. Je kan dit bijvoorbeeld automatisch laten regelen door de camera en de lens. Dit heet bij Canon bijvoorbeeld ETTL en bij Nikon TTL (ETTL = Exposure Through The Lens; de kracht van de flits wordt door de camera en lens samen gemeten en bepaald). Soms heet het ook i-TTL.
Automatisch klinkt misschien niet positief, maar dit kan zeker zijn voordelen hebben. Bijvoorbeeld in situaties waarin je heel snel moet zijn. Bijvoorbeeld bij trouwfotografie of een ander evenement. Dit wordt heel veel gebruikt en je kan ook nog een correctie maken
Gebruik je een oudere flitser, dan kun je deze vaak niet automatisch de flitskracht laten regelen. Persoonlijk vind ik zo’n flitser een afrader. Het gaat je niet helpen als je net begint met een losse flitser.
Naast de ETTL-TTL-functie (automatische krachtbepaling van de flits) kunnen reportageflitsers ook handmatig (manual) worden ingesteld. Dat betekent dat je helemaal zelf de flitskracht gaat bepalen. Dit kan vaak niet bij de ingebouwde/interne flitser van de camera. Het kan in sommige situaties fijn zijn om 100% zelf de flitskracht te kunnen bepalen.
Foto: Canon Speedlite 580 EX II in de automatische ETTL-mode (links) en in Manual Mode (rechts)
Flitskracht: het richtgetal
De ene reportageflitser heeft meer kracht dan de andere. En die kracht wordt uitgedrukt met een richtgetal. Hoe hoger het richtgetal, hoe krachtige een flitser is. Ik wil hier geen echt technisch artikel van maken, maar in het kort geeft het richtgetal aan wat de maximale afstand is die de flits kan overbruggen bij een bepaald diafragma en ISO waarde van meestal 100. Het richtgetal wordt uitgedrukt in meters.
Zo heeft een Canon speedlite 430 EX II een richtgetal van 43, een Canon speedlite 580 EX II van 58 en een Canon speedlite 600 RT een richtgetal van 60. Dit betekent zeker niet dat deze flitsers altijd een afstand van 43, 58 of 60 meter kunnen overbruggen.
Die fabrikanten presenteren hun flitser graag zo positief mogelijk ;-). Het hangt af van het gekozen diafragma en ISO.
Leuk al die info maar hoe belangrijk is het richtgetal nu?
Hoe belangrijk is het nu of je een flitser koopt met een richtgetal van bijvoorbeeld 43 of van 60? Het hangt af van wat en hoe je vooral wil fotograferen. Als je vooral foto’s maakt van dichtbij (bijv. alleen portretfoto’s van dichtbij), dan is een richtgetal van 43 ook prima. Sls het belangrijk voor je is om ook van grotere afstanden te kunnen flitsen tijdens reportages, dan kun je voor een flitser gaan met een hoger richtgetal.
Ook als jij serieuze ambities hebt om als portretfotograaf te gaan werken met een reportageflitser, dan vind ik een hoger richtgetal een aanrader. Met name als je wil werken met softboxen of flitsparaplu’s. Als je daar namelijk doorheen wil flitsen, dan verliest je flitser veel flitskracht.
Zoomfunctie van de flitser
Kan een flitser zoomen? Ja, de moderne reportageflitsers hebben een zoomfunctie. Dit is erg handig. De moderne reportageflitser kan ook automatisch meezoomen met je lens. Dat betekent dat de flitser in de gaten heeft als jij met je lens inzoomt. Als jij bijvoorbeeld inzoomt tot 70 mm met je lens, dan kan de flitser het licht meer gebundeld naar het onderwerp sturen. En als jij uitzoomt tot 24 mm, dan kan flitser juist het flitslicht meer verspreiden. De automatische zoomfunctie is zeker handig als je veel reportagefotografie doet. Een handige functie om over te beschikken dus.
Foto: Zoomfunctie van de Yongnuo 568 EX II flitser.
Gebruiksvriendelijkheid: knoppen/LCD-scherm
Is de flitser prettig en vlot in te stellen of niet? Is het LCD-scherm duidelijk, worden de instellingen groot genoeg weergegeven voor je? Dat is in de praktijk prettig en voorkomt frustratie.
Kantelbaarheid van de flitskop
Kan de kop van de reportageflitser goed gekanteld en gedraaid worden? De moderne flitsers kunnen dit zeker en dat is ook belangrijk. Dat geeft je namelijk meer mogelijkheden om indirect te flitsen, de flits via het plafond of een muur te gebruiken (‘bouncen’). Dit geeft zachter licht, minder donkere schaduwen. Een (oudere) flitser die niet goed gedraaid of gekanteld kan worden is een afrader!
Foto: de flitskop van de reportageflitser kan vaak worden gekanteld en gedraaid.
Aansluiting voor een accupack (externe accu): voor wie is dit handig?
Sommige flitsers hebben een aansluiting voor een externe accu of externe batterijen en sommige ook niet. De externe batterijen/accu plug je dan met een draad in de poort van de flitser en je draagt de accu bijv. om je broekriem. Wat heb je hieraan? Kijk, het zit zo. Als je flitst, dan heeft je flitser een bepaalde tijd nodig om weer op te laden. De recycletijd van je flitser is dat. Als je net hebt geflitst met veel vermogen (dus gewoon een krachtige flits hebt gebruikt), dan duurt het ook langer voordat de flits weer is opgeladen en je een volgende foto kan maken met flits.
Stel je voor dat je vaker bruiloften wil fotograferen of andere reportages waarin het om snelle momenten gaat. De interactie tussen bruid en bruigedom, mooie houdingen, situaties die lastig perfect te timen zijn. Je wil dan dus vlot achter elkaar fotograferen. En als het dan te lang duurt voordat de flits weer is opgeladen, dan maak je vaak foto’s die ineens donkerder zijn. Waarom? Juist, de flits was nog niet klaar voor de volgende foto! De recycletijd kan oplopen tot een paar seconden als je echt op vol vermogen zou flitsen. Nu zul je niet zo vaak op vol vermogen flitsen (te veel achter elkaar op vol vermogen kan ook oververhitting veroorzaken), maar een recycletijd van een seconde of een halve seconde kan soms ook te lang zijn. De externe accu (accupack of batterijen) zorgt voor een snellere recycletijd. Je kan zo dus sneller achter elkaar fotograferen met flits.
Let wel op, heb je een camera die veel foto’s per seconde maakt dan kan de flits (ook met accupack) de continu-opnamen op hoge snelheid vaak niet bijhouden. Dus als een camera die 10 foto’s per seconde schiet, verwacht dan niet dat je flits dit kan bijhouden. Je zult dan tussendoor dus telkens foto’s maken waarbij de flits niet kon worden gebruikt (niet was herladen). Heb jij een optie om met continu-opnamen op lage snelheid te fotograferen (dit wordt dan vaak met een ‘L’ van Low en ‘H’ van High aangegeven), dan kan het zijn dat je flits de reeks foto’s achter elkaar wel kan bijhouden. Test dit gewoon eens op je gemak thuis.
High Speed Synchronisatie (HSS)
Hoe? Ja, ik weet het. Het zijn soms wat ingewikkelde termen.
Mijn standaard advies is: zorg dat je een flitser koopt die over de eigenschap High Speed Synchronisatie (HSS) beschikt. Dan kan je de flitser namelijk ook buiten gebruiken bij meer licht, bijvoorbeeld op een zonnigere dag. Werk je er alleen binnen mee, dan hoeft het niet per se. Ga je een flitser dus voor portretfotografie of reportagefotografie buiten (bruiloften bijvoorbeeld) gebruiken, dan heb je echt een flitser High Speed Synchronisatie nodig.
Met een flitser zonder deze eigenschap kan je namelijk geen echt korte sluitertijden gebruiken (niet korter dan de flitssynchronisatiesnelheid; die is bij de meeste camera’s 1/200 of 1/250). Dit is niet het artikel om daar verder technisch op in te gaan.
(Voor alle zekerheid kan je nog checken of ook je camera dit ondersteunt. Ik weet dat sommige oudere Nikom camera’s zelf geen high speed synchronisatie ondersteunen en dat is vervelend).
Canon, Nikon, Sony flitser of van een ander merk?
Hoe belangrijk is het merk nu? Heb je een Canon, Nikon of Sony camera, moet je dan ook een flitser van dat merk kopen of niet? Zijn de Canon speedlites, 430 EX II, 580 EX II of 600RT beter? Of de originele Nikon flitsers, zoals de Nikon SB-600, SB-700 of SB-900?
Het antwoord: nee, dat hoeft zeker niet. Het nadeel van de originele Canon en Nikon flitsers is de prijs. Ze zijn gewoon duurder.
Er zijn ook veel flitsers op de markt die niet van Canon of Nikon zijn, maar wel ‘compatible’ zijn. Die dus wel gemaakt zijn om te gebruiken op Canon of Nikon camera’s. Bijvoorbeeld Yongnuo, Nissin, Metz of Godox.
Veel mensen zijn huiverig voor flitsers van een ander merk, bijvoorbeeld Chinees. Lees hieronder mijn persoonlijke ervaringen…
Mijn persoonlijke ervaringen met Yongnuo flitsers
Naast mijn Canon speedlite 580 EX II flitser heb ik ook een aantal Yongnuo 568 EX II flitsers voor Canon gekocht. Voor mijn cursisten tijdens de lessen en ook voor mijn Explosieve Workshops High Speed Fotografie. Mijn ervaringen zijn heel positief. Krachtige flitsers, prima automatische instelmogelijkheden (ETTL), handmatig, groot LCD-scherm, prettig instelbare knoppen. Misschiens is de bouwkwaliteit iets minder dan die van Canon.
De Yongnuo 568 EX II kocht ik een paar jaar geleden voor 160 euro via Ebay (in februari 2018 is de prijs 119 euro), terwijl de originele en minder krachtige veel gebruikte Canon 430 EX III speedlite 262 euro kost (februari 2018). Dat was een besparing van 90 euro per flitser voor ook nog eens meer kracht. En nu is het een besparing van 140 euro (prijzen kunnen natuurlijk weer veranderen). Inmiddels zijn er ook nieuwere modellen. Een model met een goede prijs/kwaliteit verhouding is bijvoorbeeld de Yongnuo 685.
En voor gevorderde fotografen. Ja, de flitser heeft ook de geavanceerde flitsmogelijkheden zoals High Speed Sync/HSS, flitsen op het 2e gordijn, Multi-mode (stroboscopisch) flitsen.
Welke batterijen voor je externe flitser?
Er zijn heel veel soorten. Zelf heb ik goede ervaringen met de batterijen van Sanyo Eneloop. Tegenwoordig komen er ook steeds meer van deze batterijen met meer ‘retentie’. Dat betekent dat de batterij heel lang zijn opgeladen status behoudt, ook als je deze bijvoorbeeld een jaar niet zou gebruiken. Sommige fabrikanten claimen dat de batterij die opgeladen is na een jaar nog 75% capaciteit heeft en dus heel langzaam leegloopt.
Kleurgels of kleurfilters: de kleur van het flitslicht beïnvloeden
Flitslicht heeft van zichzelf een bepaalde kleurtemperatuur. We hebben allemaal wel eens lampen gezien die wat koeler zijn (bijv. LED) of juist wat warmer. De kleurtemperatuur van flitslicht komt ongeveer overeen met die dag van daglicht. Als je een flitser gaat gebruiken, dan heb je te maken met 2 lichtbronnen:
- het omgevingslicht. Dit is al het licht dat niet van de flitser komt. Dus het licht buiten of de lampen die binnen continu branden. Een ander woordt voor omgevingslicht is duurlicht.
- het flitslicht.
Het omgevingslicht en het flitslicht kunnen een verschillende kleurtemperatuur hebben. Als het omgevingslicht warmer is dan het flitslicht, dan kan de foto er wat apart uit komen te zien. Daar waar flitslicht op valt ziet de foto er kouder (blauwer) uit. Je kan de flitser niet even instellen op wat warmer of kouder licht. Dit doen we anders. We gebruiken hiervoor een zogeheten kleurgel of kleurfilter die we voor de flitser plaatsen. Het flitslicht wordt zo beinvloed qua kleur: warmer of kouder. Kleurfilters of gels zijn niet zo duur. Je kan een vel kopen en zelf stukken knippen, maar je kan ook kant en klare kits kopen zoals de Rogue color correction gel kit voor reportageflitsers.
De bevestiging van kleurgels werkt verschillend, bijvoorbeeld met elastiek, of met plakband (je knutselt zelf wat) of magnetisch. Een bekend magnetisch systeem is ‘Magmod‘. Dit is wel duur en zeker niet nodig. Sommige fotografen vinden het handig om het een systeem is dat heel makkelijk te combineren en uit te breiden is.
Off-camera flash: wat en waarom?
Met off-camera flash gebruik je één of meer reportageflitsers die je dus NIET op de camera zelf plaatst. Dit heet ook wel strobisme (‘strobe’ is het Engelse woordt voor reportageflitser).
Off-camera flash wordt bijvoorbeeld (maar niet alleen) in de volgende situaties gebruikt
- Portretfotografie op locatie (vaak buiten; binnen worden namelijk eerder studioflitsers gebruikt).
- Ook de bruidsfotograaf die al wat langer meeloopt, gebruikt wel eens flitsers los van de camera. Bijvoorbeeld door ze tijdens een feest los op een statief te plaatsen. Of de bruidsfotograaf laat een assistent een reportageflitser in de hand houden.
- Bij druppelfotografie, van die mooie kleurrijke foto’s waarbij druppels vaak op elkaar botsen (‘drop on drop’)
- Productfotografie
Waarom eigenlijk off-camera flash? Het staat natuurlijk wel stoer 😉 maar wat is nu het grote voordeel? Het grote nadeel van altijd de reportageflitser op je camera plaatsen is dit: het licht komt dan vaak van dezelfde kant. Oke, je kan de kop van je flitser wel draaien maar je blijft beperkt in de richting van het licht.
Is het dan zo belangrijk dat het licht bijvoorbeeld alleen van links komt en niet recht van voren? Ja, dit kan er echt voor zorgen dat er meer spanning en diepte in je foto ontstaat. Kijk, fotografie is altijd 2d. Gewoon een plat plaatje. Alles wat bijdraagt aan diepte (3d) kan helpen om je foto’s spannender te maken. Je kent inmiddels wel spelen met scherpetediepte, scherp onderwerp, mooi onscherp achtergrondje. Het geeft diepte. Dat is ook wat je kan aanbrengen met spelen met licht en schaduw.
Het gaat dus om creativiteit, spanning aanbrengen doordat delen van je onderwerp/foto verlicht zijn en andere delen juist in de schaduw vallen. Heb je wel eens naar schilderwerk gekeken? Sommige schilders zijn meesters in het spelen met licht en schaduw. Waarom doen ze dat? Ze willen spanning en diepte aanbrengen in hun schilderij dat ook 2d (plat) is! Dit bereik je niet als alles egaal is verlicht of alles zich in de schaduw bevindt 🙂
Welke goedkope, goede radiotriggers voor off-camera flash?
Elke camera is weer anders. Dit maakt het voor een docent soms ook lastig. Wat heel goed werkt zijn radiotriggers. Een trigger die met radiografische golven wordt aangestuurd. Radiografisch is handig want het heeft veel bereik en er hoeft geen directe zichtlijn te zijn tussen de trigger die onder je flitser zit en de camera (bij infrarood wel). Radiotriggers zijn betrouwbaar (mijn ervaring).
Je raadt het al, je kan je geld hier wel weer aan kwijt. De radiotriggers en flitsers zijn van Canon of Nikon zijn gewoon erg duur. Neem bijvoorbeeld de Canon speedlite ST-E3-RT. Je bent zo een paar honderd euro verder. En als je dan ook nog de originele Canon fliters moet kopen, reken maar uit. De fliters van bijv. Canon (of Nikon) zijn vrij duur. De Canon 430 EX II of III is met een paar honderd euro niet goedkoop en de Canon Speedlite 600EX II-RT al helemaal niet (500/600 euro is normaal voor die laatste; februari 2018).
Het kan ook veel goedkoper en toch effectief. Zelf ben ik heel tevreden met mijn voordelige radiotriggers van Yongnuo. De triggers werken zowel op originele Canon speedlite flitsers (ik heb ook 2x een Canon speedlite 580 EX II; tweedehands gekocht) als op Yongnuo flitsers.
Kosten Yongnuo triggers
Ik heb jaren terug (via Ebay) zo’n 40 euro betaald voor een transceiver en ook 40 euro voor een commander (zie hieronder voor uitleg). Veel waarde voor weinig geld dus. Dit systeem is ook gewoon in de Nederlandse grotere fotowinkels te kopen. Hier zie je bijvoorbeeld een Yongnuo YN-622C-TX en een YN-622c voor Canon als set voor 119 euro (februari 2018).
De radiotriggers van Yongnuo geven veel mogelijkheden, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend:
- ETTL/TTL voor automatische flitskracht
- Flitsbelichtingscompensatie
- Manueel (M), 100% zelf de flitskracht bepalen
- Meerdere flitsers aansturen met één commander (de TX unit die je hierboven ziet)
- Per flitser kan je individueel bepalen of je die bijv. met TTL/ETTL gebruikt of juist in M, 100% onafhankelijk
- Zoomfunctie van de flitser instellen met de commander
- Kanaal/channel instellen zodat je niet ook de flitsers van je fotovriend aanstuurt met wie je samen op pad bent…
- (High Speed Synchronisatie; HSS, je flits zelf moet dit dan uiteraard ook ondersteunen)
- Let wel op met nattigheid. Het systeem lijkt niet goed afgedwicht tegen water, dat is een nadeel. Er zijn duurdere triggers die hiertegen beter bestand zijn. Bouwkaliteit is misschien iets minder goed, het voelt wat plastic aan.
Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens
Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)
- In deze 10 onmisbare stappen naar krachtige en creatieve natuurfotografie
- Duidelijke uitleg met 50+ inspirerende voorbeeldfoto’s met uitleg
- 50 pagina’s waardevolle tips
- Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
- Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
- Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk
Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?
Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, cursus Landschapsfotografie: Licht, Compositie & Controle en een cursus Kustfotografie: Stroming & Verstilling met unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.
Bekijk ook deze artikelen:
Stel onderaan je vragen over een reportageflitser en krijg een persoonlijke reactie
Scroll naar beneden.
- Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
- Het is niet mogelijk om adviezen over alle flitsers te geven, het is ook niet echt mijn passie om alle ins en outs van veel flitsers bij te houden. Zo’n freak ben ik niet 😉
- Geef even wat informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.
amsterdam1962
op 04 Jan 2017joris2
op 05 Jan 2017Michel Groenhof
op 23 Feb 2017joris2
op 26 Feb 2017Serge
op 03 Apr 2017joris2
op 04 Apr 2017Stef
op 20 Jul 2017joris2
op 20 Jul 2017floor
op 26 Jul 2017joris2
op 27 Jul 2017Diana
op 16 Aug 2017joris2
op 19 Aug 2017Pam
op 10 Sep 2017joris2
op 10 Sep 2017Roland
op 16 Sep 2017joris2
op 19 Sep 2017Bianca
op 19 Sep 2017Bianca
op 19 Sep 2017joris2
op 23 Sep 2017Roland
op 19 Sep 2017Marjan
op 01 Oct 2017joris2
op 08 Oct 2017Ad
op 17 Oct 2017Anton Cuisinier
op 23 Oct 2017Marianne Van Rossum
op 23 Oct 2017joris2
op 01 Nov 2017Rosanna
op 25 Nov 2017joris2
op 29 Nov 2017Ide
op 30 Nov 2017joris2
op 30 Nov 2017Hans
op 28 Dec 2017joris2
op 02 Jan 2018Benjamin
op 18 Jan 2018joris2
op 26 Jan 2018Benjamin
op 27 Jan 2018Joyce
op 30 Jan 2018Paul
op 31 Jan 2018anouck
op 08 Mar 2018Joris-Dijkema
op 10 Mar 2018Joris-Dijkema
op 10 Mar 2018Anouck
op 13 Mar 2018Joris-Dijkema
op 14 Mar 2018Anouck Vanderbrugghen
op 13 Mar 2018Joris-Dijkema
op 14 Mar 2018Ann
op 13 Mar 2018Joris-Dijkema
op 13 Mar 2018Ann
op 13 Mar 2018Ann
op 16 Mar 2018Ann
op 16 Mar 2018Joris-Dijkema
op 17 Mar 2018Era508
op 16 Mar 2018Era508
op 16 Mar 2018Joris-Dijkema
op 16 Mar 2018Sasha
op 23 Mar 2018Joris-Dijkema
op 23 Mar 2018Roos
op 27 Mar 2018Joris-Dijkema
op 27 Mar 2018Tamara
op 29 Jun 2021Joris Dijkema
op 20 Jul 2021Tineke Druijf
op 10 Apr 2018Joris-Dijkema
op 11 Apr 2018Ivo Bentes
op 02 May 2018Joris-Dijkema
op 02 May 2018Joris-Dijkema
op 02 May 2018Merlin
op 09 Jun 2018Joris-Dijkema
op 10 Jun 2018Miriam
op 27 Sep 2018Joris-Dijkema
op 27 Sep 2018Miriam
op 27 Sep 2018Rob
op 28 Sep 2018Joris-Dijkema
op 28 Sep 2018Aart 62
op 01 Oct 2018Joris-Dijkema
op 03 Oct 2018Miriam
op 03 Oct 2018Joris-Dijkema
op 03 Oct 2018Miriam
op 03 Oct 2018Bart Visser
op 01 Nov 2018Joris-Dijkema
op 03 Nov 2018Wiel Nijssen
op 19 Nov 2018Joris-Dijkema
op 19 Nov 2018Wiel
op 21 Nov 2018Joris-Dijkema
op 22 Nov 2018Githa
op 27 Nov 2018Joris-Dijkema
op 28 Nov 2018Mieke
op 03 Dec 2018Joris-Dijkema
op 03 Dec 2018Mieke
op 03 Dec 2018Joris-Dijkema
op 05 Dec 2018Verzee Dirk
op 13 Dec 2018Joris-Dijkema
op 14 Dec 2018Frans
op 24 Dec 2018Joris-Dijkema
op 01 Jan 2019Lieven Muyldermans
op 07 Jan 2019Joris-Dijkema
op 07 Jan 2019Kees van der Wal
op 17 Nov 2019Joris-Dijkema
op 19 Nov 2019Eric Kruidenier
op 28 Jan 2019Joris-Dijkema
op 28 Jan 2019Elvan
op 18 Feb 2019Joris-Dijkema
op 20 Feb 2019Nadine
op 26 Mar 2019Joris-Dijkema
op 26 Mar 2019Chantal
op 26 May 2019Joris-Dijkema
op 26 May 2019Rita
op 23 Jul 2019Joris-Dijkema
op 23 Jul 2019Rita
op 24 Jul 2019Joris-Dijkema
op 24 Jul 2019kim Zürcher
op 29 Nov 2019Joris-Dijkema
op 02 Dec 2019Miriam de bruin
op 01 Dec 2019Joris-Dijkema
op 02 Dec 2019Miriamdebruin
op 02 Dec 2019Ad Verhoeven
op 03 Dec 2019Joris-Dijkema
op 04 Dec 2019Ad Verhoeven
op 07 Dec 2019Ad Verhoeven
op 07 Dec 2019Tom
op 22 Jan 2020Joris-Dijkema
op 23 Jan 2020Tineke
op 29 Jan 2020Joris-Dijkema
op 31 Jan 2020Leon van den Berg
op 25 Feb 2020Joris-Dijkema
op 03 Mar 2020Alfred Beker
op 01 May 2020Joris-Dijkema
op 04 May 2020Chris Van der Jonckheyd
op 21 May 2020Joris-Dijkema
op 25 May 2020marc demeulenaere
op 13 Jul 2020Francine Weckx
op 22 Jul 2020Joris-Dijkema
op 23 Jul 2020Sonja
op 26 Nov 2020Joris-Dijkema
op 27 Nov 2020Moniek
op 27 Nov 2021Joris Dijkema
op 30 Nov 2021Chantal Sony A7II
op 15 Jun 2023Joris Dijkema
op 26 Jun 2023Pierre
op 28 Jul 2023Joris Dijkema
op 28 Jul 2023Pierre
op 28 Jul 2023Pierre
op 28 Jul 2023