Beste telelens voor Sony systeemcamera

Welke zoomlens (telelens) koop je voor je Sony Systeemcamera voor meer bereik? Dit zijn lenzen met een E-mount (de vatting). Denk aan lenzen voor dierenfotografie, natuurfotografie, sport, reizen en meer.  Welke langere lenzen zijn er op de markt, wat zijn eigenschappen, welke lenzen gebruik je wanneer? Ontdek onafhankelijke adviezen in dit artikel, maak een bewuste keuze en voorkom een dure miskoop. 

Gratis Ebook fotografie tips

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over camera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens voor portretfotografie (prachtige onscherpe achtergronden, betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Goed om te weten, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies krijgen.

Andere relevante artikelen

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

Inhoudsopgave


Waar let je op bij een telelens voor Sony?

Eerst een aantal algemene tips over telelenzen voor Sony systeemcamera’s Wat is belangrijk en wat minder?

NEX of FE?

Er zijn 2 type lenzen voor de Sony systeemcamera:

  1. NEX
  2. FE

NEX betekent: “New E-mount eXperience” (NEX). Dit houdt in dat de lens (objectief) gemaakt is voor Sony systeemcamera’s met een APS-C sensor.

Prestaties zijn dan het beste, je haalt er dan het optimale uit. APS-C sensor zegt iets over de grootte van de sensor. Het is een kleinere sensor dan de fullframe sensor.

Sony systeemcamera’s met een APS-C sensor zijn bijvoorbeeld: A5000, A5100, A6000, A6300, A6400 en A6500.

FE betekent: “Fullframe E-mount“. Deze telelenzen zijn geoptimaliseerd voor gebruik op een systeemcamera met fullframe sensor. Dit zijn bijvoorbeeld de A7- en de A9-serie. Dus bijvoorbeeld A7, A7 II, A7 III, A7R, A7R II, A7R III, A7 RIV, A7S, A7S II, A9

Hoewel er binnen de Sony E-mount lenzen zowel NEX lenzen als FE lenzen bestaan passen ze op alle Sony systeemcamera’s. Wel is het zo dat aan de Sony FE lenzen kwalitatief een stuk hogere eisen worden gesteld. Daarom zijn die duurder.


Lengte van de Sony telelens

Belangrijk is om je goed af te vragen wat je vooral gaat fotograferen. Dit gaat ook bepalen welke lengte je nodig zal hebben. Zo zal je voor een reportage een minder lange tele(zoom)lens nodig hebben dan voor dierenfotografie/safari/wildlife of vogels. En ook bij sport heb je vaak meer lengte nodig. En ook reisfotografie komt aan bod.

Dieren/wildlife/safari

Hier wil je meer bereik hebben omdat dieren regelmatig verder weg  zijn. 200 mm is eigenlijk niet optimaal, even grof: 300 mm is beter.

Vogels

vogels zijn ook dieren maar in de fotografie wordt vogelfotografie vaak apart gezien. Hier wil je liever nog meer telebereik. Die lenzen gaan je wel meer kosten.

Sport

Dit verschilt natuurlijk ook erg per sport, maar op een groot veld is 200 mm ook tekort en wil je liever ook 300 mm op z’n minst. Op een klein veld is dit anders. Zie voor info over binnen sportfotograferen (in een zaal/indoor) dit artikel: 20 tips voor Sportfotografie voor binnensport en buitensport.

Reisfotografie/vakantie

De meeste mensen willen op reis het aantal lenzen beperken, dus een superzoomlens kan dan handig zijn. Één lens waarmee je uit de voeten kan. We gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn bij Sony.


APS-C sensor of fullframe

Ook de camera heeft invloed op de lengte van je lens. Een Sony systeemcamera met APS-C sensor heeft een cropfactor. Voor uitleg hierover zie mijn artikel over: fullframe en andere sensorgrootte: voordelen en nadelen.

Heb je een Sony systeemcamera met APS-C sensor, dan wordt jouw lens eigenlijk anderhalf keer (1,5x) verlengd. Dus een 200 mm lens is in feite 300 mm. Heb je een fullframe Sony systeemcamera uit bijvoorbeeld de A7-serie, dan is 200 mm ook echt 200 mm. Je ziet dat je dus lengte wint met je APS-C sensor (kleinere sensor). Dit kan bij telelenzen dus zeker een voordeel zijn, die gratis extra lengte 🙂


Beeldstabilisatie

Sommige lenzen hebben beeldstabilisatie. Op een langere lens kan het handig zijn om beeldstabilisatie te hebben (met name bij wat minder licht en een langere sluitertijd), je krijgt dan eerder last van je handtrillingen die een onscherpe foto kunnen veroorzaken. Gebruik je vooral korte sluitertijden (bij heel snelle sport), dan heb je eigenlijk de beeldstabilisatie veel minder of niet nodig. Voor “panning” (een techniek waarbij je de camera meetrekt met het onderwerp, denk aan bij sport of wildlife) kan stabilisatie wel weer helpen.

Bij de Sony systeemcamera is ofwel je lens gestabiliseerd of niet ofwel je body. Als de lens de afkorting OSS in de naam heeft, dan is de lens gestabiliseerd. Optical Steady Shot betekent dat.

Heb je een body met stabilisatie, zoals een A6500 of bijvoorbeeld een nieuwere camera uit de A7-serie (ze hebben het niet allemaal), dan heb je in de body. De A9 ook.


Autofocus

Dit hangt van de lens en de body af. En natuurlijk is het belangrijke als je sport of dieren fotografeert, dan wanneer je alleen “vakantiefoto’s” wil maken. De Sony systeemcamera’s zijn allemaal vrij nieuw, net als de lenzen. Dit is ook positief voor de autofocus.

Sommige lenzen van andere merken die wel geschikt zijn voor de Sony E-Mount (de Sony systeemcamera dus) hebben geen autofocus, alleen handmatige focus (bijvoorbeeld Samyang). Dit is vaak niet aan te raden. Zeker niet bij dieren, sport, reisfotografie of vakantiefoto’s. Een uitzondering vormt macrofotografie maar daarvoor gebruik je vaak geen telelens maar een macrolens.


Lichtsterkte

Je moet je afvragen in welke omstandigheden je vooral gaat fotograferen. Fotograferen bij veel licht vraagt veel minder van je apparatuur dan bij weinig licht. De lichtsterkte van een lens zegt iets over HOEVEEL licht er door het diafragma kan.

In de naam van de lens en op de lens staat bijvoorbeeld:

f/3.5-6.3 of f/3.5 -5.6.

Dat eerste getal betekent het grootste diafragma als je een overzichtsbeeld maakt (niet inzoomt) en het tweede getal betekent wat het grootste diafragma is als je wel inzoomt om een dier dichtbij te halen. Lichtsterke lenzen zijn snel duur en al helemaal de lichtsterke telelenzen. Vaak worden ze en heel erg duur en voor veel mensen ook te zwaar.


Sony-55-210-mm zoomlens

Sony E 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS

Deze lens is ook in mijn andere artikel Beste lens voor Sony systeemcamera al genoemd (daar bespreek ik verder kortere lenzen). Het is zeker voor Sony een betaalbare telezoomlens die goed is voor de starten. In combinatie met een Sony E 16-50 mm f/3.5-5.6 PZ OSS (de kitlens zeg maar die vaak bij de body zat) heb je dan een mooi bereik tot 210 mm. Voor de gewone vakantie volstaat dit vaak wel.

Voor dieren en vogels (en soms ook voor sport) is het regelmatig ook niet genoeg zoombereik.


Sony-E-18-200-mm-F3.5-6.3-OSS

Sony E 18-200 mm f/3.5-6.3 OSS

Dit is een “superzoomlens”. Een grote zoomrange, namelijk van 18 tot 200 mm. De lens is ontwikkeld voor gebruik op APS-C sensor systeemcamera’s.

Voor wie begint en voor op reis/vakantie is dit een interessante lens. Je hoeft dan niet te wisselen. Een andere optie is om de Sony E 16-50 mm f/3.5-5.6 PZ OSS en de Sony E 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS samen te gebruiken maar dan moet je dus wel wisselen van lens.

De 18-200 mm f/3.5-6.3 OSS beschikt ook over beeldstabilisatie waardoor je minder snel onscherpe foto’s uit de hand maakt. De lens kost rond de 650 euro. Dit is meer dan bij lenzen voor een spiegelreflexcamera, maar zo is de markt nu eenmaal.

Als je echt of ook gericht bent om fotografie van dieren of vogels (en soms ook sport) dan is 200 mm vaak te kort. En als je meer wil dan 200 mm, dan wordt het gauw nog een stuk duurder.

Een andere optie is om een adapter te kopen waarmee je bijvoorbeeld Canon lenzen voor spiegelreflexcamera’s kan gebruiken op je Sony systeemcamera, alleen zul je goed moeten bekijken of testen of dit niet ten koste gaat van sommige functies. Denk hierbij aan de werking en snelheid van de autofocus, ook bij bewegende onderwerpen en in iets lastigere situaties zoals bij minder licht.


Samyang 300mm f/6.3 spiegel UMC CS Sony

Samyang 300 mm f/6.3 spiegel UMC CS Sony

Deze telelens heeft weliswaar een mooi zoombereik van 300 mm en is aantrekkelijk geprijsd, maar je hebt alleen handmatige focus. Je moet dus zelf draaien aan de scherpstelring van je camera om scherp te stellen. Dit werkt niet bij bewegende onderwerpen. Deze moet je daarom niet daarvoor kopen en wordt afgeraden. De lens is ook niet lichtsterk, heeft geen beeldstabilisatie, er treedt vrij veel vignettering op in de hoeken (donkere hoeken).


SONY FE 24-240MM F/3.5-6.3 OSS

Sony FE 24-240 mm f/3.5-6.3 OSS

Deze lens is geoptimaliseerd voor gebruik op fullframe systeemcamera’s van Sony, zoals de A7-serie. Het is geen professionele lens en daarom is deze (voor Sony begrippen) meer betaalbaar. Dit is relatief, want goedkoop zijn de lenzen voor de systeemcamera over het algemeen niet.

De lens kost rond de 650 euro. Prijzen kunnen natuurlijk veranderen.

De lens is een “superzoomlens”, een grote zoomrange tussen 24-240 mm vraagt veel van een lens. Deze moet namelijk “alles” tegelijk kunnen. Zowel presteren op 24 mm als op 240 mm en er tussenin. De scherpte is niet die van de duurdere lenzen van Sony, maar dat is ook te verwachten. De autofocus is ook minder snel dan bij de (semi) professionele) lenzen.

De lichtsterkte is op 240 mm f/6.3. Dat is niet erg lichtsterk. Bij weinig licht is dat wat minder.

240 mm is een redelijk goed zoombereik maar soms wil je voor dieren (zeker vogels) liever meer bereik. En dan is 240 mm niet altijd optimaal.

Heb jij ook een dure camera gekocht en mis je de mooie foto’s? Haal meer uit je camera – Gratis de 10 onmisbare stappen downloaden >>(klik op de oranje tekst).


Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS telelens

Sony FE 70-300 mm f/4.5-5.6 G OSS

Deze lens is geoptimaliseerd door fullframe systeemcamera’s van Sony en daaraan worden hogere eisen gesteld.

De lens biedt een mooie zoombereik van 70 tot 300 mm, dit is bijvoorbeeld te gebruiken voor dieren/safari/wildlife en natuurfotografie. En ook sport. En ook kan je denken aan portretten die je op reis maakt van mensen terwijl je een afstandje houdt.

De bouw is heel degelijk. Degelijker dan de meeste voordeligere 70-300 mm lenzen die je vindt bij bijvoorbeeld Canon of Nikon maar minder dan de de G-Master lenzen van Sony die nog sterker zijn gebouwd dan deze lens). En de naden zijn afgedicht tegen nattigheid en stof, dus hij kan wat meer hebben in mindere omstandigheden. Toch is het altijd goed om een regenhoes bij je te hebben.

De lens is uitgerust met effectieve beeldstabilisatie. De werking is ongeveer 3 stops, voor wie dat wat zegt.

Autofocus werkt over het algemeen zeker goed. Onder omstandigheden van weinig licht en bij bewegende onderwerpen werkt het ook maar soms mist de lens even. De G-Master lenzen presteren dan nog wat beter.

Scherpte is zeker heel goed, uitzondering is er voor de hoeken op 300 mm. Die zijn iets minder scherp, dit is geen gek verschijnsel en vaak presteren alleen de duurste lenzen beter.

Nadeel van deze lens is de prijs, de lens kost rond de 1150 euro en dit is voor wie een kleiner budget heeft én toch meer zoombereik wil vaak te duur.

Er is een heel groot verschil met de prijzen van telelenzen voor spiegelreflexcamera’s, daar is er veel meer betaalbaar aanbod. Voor een paar honderd euro een leuke telelens voor de consument, dat is er genoeg. Dit is ook precies de reden waarom ik mensen altijd waarschuw dat ze meer geld kwijt gaan zijn bij gebruik van een systeemcamera, met name dus bij langer lenzen (niks ten nadele van de systeemcamera’s zelf).


Sony FE 70-200 mm f/4G OSS zoomlens

Sony FE 70-200 mm f/4G OSS

70-200 mm lenzen zijn vaak populair onder de wat meer gevorderde fotografen. Het is een allround telebereik. Opnieuw, voor dieren en vogels is dit regelmatig niet genoeg. En ook voor sport zeker niet altijd.

F/4 is wel lichtsterker dan eerder genoemde langere lenzen die een lichtsterkte hadden van f/5.6 of f/6.3. Dit maakt de lens wel beter dan die lenzen voor weinig licht. Er is ook nog een f/2.8 variant met een bereik van 70-200 mm. Deze komt later aanbod. Dat is de GM-serie, de G-Master. Die heeft professionele kwaliteit (en bijbehorende prijs).

De prijs van de Sony FE 70-200mm f/4.0G OSS is rond de 1350 euro.

De Canon EF 70-200mm f/4 L IS presteert beter als het gaat om beeldkwaliteit, met name in de hoeken.

Heb je een APS-C sensor, dan zullen veel mensen deze lens te duur vinden en een Sony A 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS nemen. Dat is de meest betaalbare lens en je hebt dan nog iets meer zoombereik. De beeldkwaliteit van de Sony FE 70-200mm f/4.0G OSS is wel beter maar het prijsverschil is groot.


SONY FE 100-400MM F/4.5-5.6 GM OSS zoomlens

Sony FE 100-400 f/4.5 -5.6 GM

Dit is een G-Master lens, professionele beeldkwaliteit. De 100-400 mm lens is erg allround. Deze is te gebruiken voor allerlei situaties, denk aan dieren, reisfotografie, landschap (in kunnen zoomen is interessant voor de intiemere landschappen), sport.

De lens is niet lichtsterk en dat zie je ook bijna nooit bij dit soort lenzen. De lichtsterke lenzen zijn nog zwaarder en hebben niet zo’n grote zoomrange.

Deze lens presteert heel goed qua beeldkwaliteit, scherpte, autofocus, beeldstabilisatie, weathersealing en bouw.

De lens is ook te gebruiken in combinatie met de Sony 1.4x SEL14TC teleconverter. Dan wordt het bereik maximaal 560 mm en de lichtsterkte wordt f/8, je verliest dan een stop licht.Dit kan je gebruiken als je voldoende licht hebt, dus niet zozeer in de schemering of bij een echt donkere schuilhut.

Bij een aantal fullframe camera’s kan je ook nog de “crop” mode gebruiken om nog meer bereik te krijgen. Je krijgt dan wel minder megapixels uiteraard.

De lens is nagenoeg 1,4 kg. Persoonlijk gebruik ik ook een 100-400 mm lens van dat gewicht. Het is goed te doen uit de hand, zowel door het gewicht als de beeldstabilisatie. Of je dit zwaar vindt of niet echt is ook persoonlijk. Licht is het natuurlijk niet, maar je praat wel over topkwaliteit. Die telelenzen zijn nooit licht. Het is ook kiezen en concessies doen als je lichter wil.


Sony SEL FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS supertelezoom

Sony FE 200-600 f/5.6 – 6.3G OSS

Dit is een lens met een enorm zoombereik en toch nog flexibiliteit. Het is vooral bedoeld voor dieren/wildlife/safari of sport.

Met 200 mm kan je nog iets van omgeving laten zien van bijvoorbeeld een dier dat verder weg is en met 600 mm kan je ver inzoomen.

Het is een G-lens, geen G Master lens. De G Master lenzen zijn van absolute topkwaliteit, deze zit daaronder.

Prestaties volgens Ken Rockwell:

“The Sony 200-600mm is an excellent stabilized ultratelephoto zoom. It’s super sharp, easy for me to hand-hold, focuses ultra fast and very easy to zoom with just a fingertip. Zoom and focus are both internal, so nothing moves or extends as you focus or zoom, making handing super fast and easy.

Obviously it’s super-sharp; just look at the sample images and know that these are all cropped — from 10MP images! (I turn my A9’s resolution down to 10MP when I shoot at 20FPS so I can sort and edit them all fast. I made over 7,000 shots at this game.)

AF is blazingly fast; all my shots are in focus. No worries here.

This 200-600mm is fantastic for sports, nature and anything else for which you need an ultra-long lens. It is superior to other ultralong zooms because of its superior sharpness, ultra-fast focus and super-easy zooming.”

De lens weegt 2,1 kg en kost zo’n 2100 euro. Een smak geld maar dan heb je wel echt een groot zoombereik.


SONY FE 70-200MM F/2.8 GM OSS telelens

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS

Dit soort lenzen is immens populair bij professionals. 70-200 mm is een allround zoombereik en f/2.8 zorgt ervoor dat je ook in donkere situaties goed uit de voeten kan. De lens is een stop lichtsterker dan de eerder genoemde Sony FE 70-200mm f/4.0G OSS en is ook op andere fronten beter.

Veel professionals gebruiken (afhankelijk van hun fotografie) een 24-70 /2.8 lens en een 70-200 f/2.8 lens, bijvoorbeeld voor trouwfotografie.

De lens geeft uitmuntende prestaties op het gebied van beeldkwaliteit, autofocus en bouw. In augustus 2017 kreeg deze lens dan ook de EISA-award.

Wel is 200 mm voor dieren en regelmatig ook voor sport niet genoeg zoombereik.  Voor sport in de zaal (binnensport) is dit wel echt een goede lens qua lichtsterkte. Er is daar namelijk altijd weinig licht. Ik heb zelf een aantal jaren de Nederlandse tafelennistop gefotografeerd en dan is een 70-200 mm f/2.8 mooi. F/2.8 is dan ook een must, niet een luxe.

Nadelen zijn het gewicht (bijna 1,5 kg), de omvang en de prijs van zo’n 2600 euro.


Naast de genoemde lenzen in dit artikel bestaan ook nog de Sony FE 400mm f/2.8 GM OSS  en de Sony FE 600mm f/4.0 GM OSS. Dit zijn lichtsterke prime telelenzen van professionele kwaliteit met een prijs ruim boven de 10.000 euro. Dit soort lenzen is voor weinig mensen toegankelijk


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar krachtige en creatieve natuurfotografie
  • Duidelijke uitleg met 50+ inspirerende voorbeeldfoto’s met uitleg
  • 50 pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie


Bekijk ook deze artikelen


Stel onderaan je vragen of ontvang persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Ook interessant voor anderen? Delen mag!


Vergelijk de huidige prijzen van winkels

Kijk op www.kieskeurig.nl en zoek de camera of lens op waarvan je de huidige prijzen wil vergelijken. Zo betaal je niet te veel!

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen.Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden.In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Hans Zuyderduyn
Door

Hans Zuyderduyn

op 02 Aug 2019

Hoi. Ik zag uw website over lenzen.Ik zoek een upgrade voor mijn kitlens behorende bij de Sony A7. De 24-105 G is natuurlijk een hele goede maar dit gaat ver boven mijn budget.Nu heb ik de 18-105 powerzoom in het vizier. Ik weet dat ik niet de maximale resolutie zal kunnen gebruiken maar het gaat mij vooral om de foto’s op m’n scherm. Zal ik erop vooruit gaan qua beeldkwaliteit ten opZichte van de Fe kitlens?Bedankt en groeten Hans Zuyderduyn

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 02 Aug 2019

Ik heb even gekeken maar het is met niet echt duidelijk welke lens je exact bedoelt. Je zegt dat de G-versie ver boven je budget gaat, maar ik zie enkel deze: Sony E 18-105mm f/4.0 Power Zoom. van 528 euro. En op de lens staat de letter G. Die is wel degelijk, zie ook een https://kenrockwell.com/sony/lenses/18-105mm.htm" rel="nofollow">review van de Sony E 18-105mm f/4.0 Power Zoom Alleen deze is ontworpen op optimaal te zijn op APS-C camera's. Dan kan je op fullframe meer last hebben van lensfouten

Ton Donders
Door

Ton Donders

op 03 Jul 2020

Met grote interesse heb ik jouw artikelen gelezen over de Sony camera’s en lenzen. Wellicht kun je me adviseren: Ik fotografeer al een tijdje met een Sony a77-II. Daarbij heb ik veelal Minolta lenzen in gebruik, zoals de 300 F2.8 en (soms) de 600 F4, maar gebruik ook een Sigma 50-500 als allround lens en een Sigma macro lens. Ik ben op zoek naar een nieuwe allround lens omdat ik in twee jaar tijd al met twee sigma 50-500 lenzen problemen heb gehad. Mijn passie is vogels en natuurfotografie, en daarom is mijn oog gevallen op de Sigma 60-600 mm. Deze wordt echter niet gemaakt voor Sony. Ook heb ik de Sony 200-600 zitten bekijken, maar deze heeft een e-mount.Ik zou bijna overwegen om over te stappen op een camera met een e-mount, maar dan blijf ik weer met zo veel goede lenzen zitten die onbruikbaar zijn. Ik heb ook gedacht aan een adapter, maar die geeft weer licht- en snelheidsverlies, neem ik aan. Ook een overstap naar Nikon of Canon overweeg ik, maar ook hier geldt dat ik met onbruikbare lenzen zit.Kun je mij adviseren?Mijn hartelijke dank en vriendelijke groet, Ton Donders

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 05 Jul 2020

Hi Ton,Een lastige situatie. Er zijn minder lenzen voor de Sony A-mount en ik weet ook neit of je daar nu nog in zou moeten investeren. Sigma 60-600mm of Sigma 150-600 (sports) zijn er niet voor de Sony A-mount. Ik ben zelf geen groot fan van adapters, het is neit hetzelfde (al wordt dat vaak wel zo aangeprezen). Met name autofocus kan dan toch wat trager worden en bij vogels in de lucht kan je dat niet hebben.overstappen op Sony E-mount is niet goedkoop ivm je lenzen inderdaad. ook omdat je voor Sony een moeilijke 2e hands markt hebt als het goed om de lichtsterke lenzen als 400 2.8 of 600 f/4. Die zijn (als ze er al 2e hands zijn) ookj nog heel duur. Dat moet je je realiseren. Bij Canon/Nikon is die 2e hands markt er wel maar dan zit je vast aan DSLR terwijl dat niet de toekomst is.Ik heb niet direc de perfecte oplossing. Je kan bijv een week een adapter huren (of kopen en voorzichtig doen en bij ontevreden binnen de afkoelingsperiode terugsturen) om te kijken hoe goed jij het vindt werken.Als je wel gaat overstappen, zelf ben ik overgestapt naar Sony E-mount (voorheen Canon; het is een verbetering) maar je zit met zeer hoge kosten voor 600 f/4 of 400 2.8.Groeten,Joris

Martin Roomer
Door

Martin Roomer

op 06 Sep 2020

Ik fotografeer de afgelopen 3 jaar veel vogels, eerst met een Sony HX400VB en later met een Nikon P 1000. Nu wil ik ook wel eens vliegende vogels goed kunnen fotograferen. Ik overweeg om een Sony A7 systeembody te kopen met de in dit artikel besproken 100-400 telezoomlens, evt. later uit te breiden met een converter, Ik vind het moeilijk om te kiezen tussen de A7 III en de A7R III. Kan je mij daarbij helpen? Zijn de 42 MP van de A7R III echt nodig om goede foto’s te maken of kan ik volstaan met de 24 MP van de A7 III, die wellicht een snellere autofocus heeft? In de ene test wordt voorkeur uitgesproken voor de ene body en in een ander test voor de andere, maar die testen zijn niet specifiek gericht op het fotograferen van vogels.

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 08 Sep 2020

Hi Martin, de 42 megapixels zijn vaak niet nodig maar je kan wel wat meer "croppen". En je komt soms lengte tekort. Je kan ook gaan voor een Sony 200-600mm lens trouwens. Alleen het is wel een smak geld samen met zo'n body. Ik durf niet precies het verschil aan te geven in autofocus tussen A7RIII en A7III. Je kan ook een Sony A6400 overwegen, dan heb je de 1,5 cropfactor. Alleen bij hoge ISO is fullframe wat beter.

Jessica
Door

Jessica

op 26 Nov 2020

Beste Joris. Ik heb een vraagje. Ik heb nu een sony a6000 met kitlens 3.5-5.6/16-50, maar zou graag meer kunnen inzoomen tijdens reizen (als dat weer kan met corona) in steden/bos/bergen. Op jouw site las ik de diverse lenzen voor de sony a 6000. Maar ik kom er niet helemaal uit. Ik twijfel of ik telkens de lenzen ga/wil wisselen en ik voor de 70-300 of 70-350 G OSS lens moet gaan of dat ik beter de superzoom lens (18-200 of 24-240) kan nemen. Daarnaast ben ik benieuwd of de 'creatieve lens' E50mm f/1,8 OSS ook na te bootsen is in een van de telelenzen.

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 27 Nov 2020

Hi Jessica, Alleen de 16-50mm lens is beperkt inderdaad. allround is denk ik wel prettig op reis. 200mm vind ik voor bos, bergen en steden best allround. 300mm of 350mm zou ik eerder nemen als ook dieren belangrijk zijn voor je. De 50mm lens is wel vrij uniek door de lichtsterkte, ook is die niet zo duur. 150 euro meen ik. Voor de weidse beelden is 18mm beter dan 24mm.

Jessica
Door

Jessica

op 28 Nov 2020

Beste Joris, Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat ik toch voor meer zoom bereik wil gaan(met lenswissels). Maar twijfel tussen de 70-300 en 70-350 lens. Op deze site staat alleen de 70-300 beschreven (€1150). De 70-350 is goedkoper (rond €700), maar ik ben benieuwd of deze net zo goed presteert als de 70-300.

Lia Maaskant
Door

Lia Maaskant

op 29 Nov 2020

Beste Joris, ik fotografeer met een Sony A6400 systeemcamera en heb daarbij 2 lenzen: de 50 mm lens en een 18-135mm lens. Met heel veel plezier maak ik foto's maar kom vaak wat tekort aan zoom bereik. Met name voor vogels en andere dieren. Ik wandel veel dus de lens mag niet te zwaar zijn in gewicht. Welke zoomlens zou je mij aanraden? De Sony E 70-350 mm F/4.5-6.3G OSS of de Sony FE 70-300mm F4.5-5.6G OSS. Of misschien anders?

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 01 Dec 2020

Hi Lia, bereik is belangrijk voor dieren. Sony E 70-350 mm F/4.5-6.3G OSS voor het bereik. De Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS Contemporary Sony E-mount is te zwaar voor je denk ik.

Lia Maaskant
Door

Lia Maaskant

op 07 Dec 2020

Hoi Joris, ik heb beide lenzen uitgeprobeerd en gekozen voor de Sony, omdat de Sigma inderdaad te zwaar voor mij is. Ik ben heel blij met de Sony lens, bedankt voor je advies

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 09 Dec 2020

Leuk om te lezen Lia, succes!

John
Door

John

op 12 Feb 2021

Hi Joris, Hoe zit het met de prestaties van de Sigma t.o.v. de Sony? Scheelt het inzoomen veel bij vogelfotografie en presteert de autofocus hetzelfde? Als gewicht niet zo'n issue is zal je dan eerder voor de Sigma kiezen? Heb ook pas geleden een Sony A6400 aangeschaft met een kitlens en de 55-210 lens maar vind dat ik net te kort kom om vogels op afstand mooi in te zoomen. @ Lia: wat is jouw ervaring met de Sony lens en je vogelfotografie?

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 16 Feb 2021

Hi John, dit durf ik niet helemaal te zeggen uit mijn hoofd. Google ook even naar Engelse reviews als je er een op het oog hebt en kijk naar autofocus prestaties. 210mm is niet veel voor vogelfotografie. Een idee is ook huren, dan ervaar je echt

Henk de Lange
Door

Henk de Lange

op 23 Mar 2021

heb je al een van deze twee lenzen aangeschaft? ik had de Sony E 70-350 mm F/4.5-6.3G maar die was me gevallen en in Total los, nu moet ik een nieuwe hebben en twijfel dus ook met die Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS Contemporary , het enige waarvoor ik dan de Sigma zou kiezen is die 50 MM meer, maar vraag me af of dat nu zo veel uit maakt? hij is toch twee keer zo zwaar, en ik wil er veel mee lopen. Foto's met de Sony was ik wel tevreden over overigens.

Rob
Door

Rob

op 01 Jun 2021

Dag Joris, Ik heb een Sony A6400 en wil graag natuurfoto's maken. zowel landschap als ook dieren. vanwege het laatste wil ik ook kunnen inzoomen om de dieren niet af te schrikken. Het gaat hier om herten, koeien. vogels eenkhoorns etc. geen gevaarlijke dieren. Nu heb ik al een groothoeklens 16-50 maar ik mis nu dus de zoom. Nu zit ik te twijfelen tussen de Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS en de TAMRON 70-300MM F/4.5-6.3 DI III RXD SONY. Aangezien mijn A6400 body geen beeldstabilisatie heeft neig ik naar die sony lens. is dat verstandiger? Ik heb wel een statief maar denk dat ik, wanneer ik bijvoorbeeld dieren wil fotograferen die snel kunnen vluchten ik vooral uit de hand ga fotograferen? ben ik dan beter af met die sony lens of krijg ik daar spijt van...o.a. door minder zoom en wellicht kwalitatief mindere foto's?

Joris-Dijkema
Rob
Door

Rob

op 01 Jun 2021

Bedankt voor je reactie. De link die je stuurde werkt niet maar kan uit de tekst wel de lens halen. Die ga ik eens opzoeken en meer over lezen.

Michiel
Door

Michiel

op 25 Nov 2024

Beste Joris, Dit is een interessant stuk, dank je wel. Ik heb zelf een Tamron 150-500 voor mijn Sony A6600. Heb jij ervaring met de Tamton 150-500? Vind jij een overstap naar de Sony 200-600 de moeite waard als het gaat om vogelfotografie? Gr. Michiel

Joris Dijkema
Door

Joris Dijkema

op 04 Dec 2024

Hi Michel, ik heb enkel ervaring met de Sony 200-600mm en ik vind die goed (wel wat topzwaar), er zijn wel mensen die soms mindere ervaringen hebben maar ik heb er goede beelden mee gemaakt. Ook de wildlife op spitsbergen, hier: https://kijkenziefotoschool.nl/portfolio-spitsbergen/ is er mee gemaakt. De Tamron 150-500 heb ik zelf niet gebruikt.

Reactie plaatsen