Beste telelens voor Sony systeemcamera
arrow_drop_up arrow_drop_down

Beste telelens voor Sony systeemcamera

Welke zoomlens (telelens) koop je voor je Sony Systeemcamera voor meer bereik? Dit zijn lenzen met een E-mount (de vatting). Denk aan lenzen voor dierenfotografie, natuurfotografie, sport, reizen en meer.  Welke langere lenzen zijn er op de markt, wat zijn eigenschappen, welke lenzen gebruik je wanneer? Ontdek onafhankelijke adviezen in dit artikel, maak een bewuste keuze en voorkom een dure miskoop. 

Goed om te weten, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies vragen.

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over camera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Andere relevante artikelen

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

Inhoudsopgave

  • Waar let je op bij een telelens voor Sony?
    • NEX of FE?
  • Lengte van de Sony telelens
    • Dieren/wildlife/safari
    • Vogels
    • Sport
    • Reisfotografie/vakantie
  • APS-C sensor of fullframe
  • Beeldstabilisatie
  • Autofocus
  • Lichtsterkte
  • Sony E 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS
  • Sony E 18-200 mm f/3.5-6.3 OSS
  • Samyang 300 mm f/6.3 spiegel UMC CS
  • Sony FE 24-240 mm f/3.5-6.3 OSS
  • Sony FE 70-300 mm f/4.5-5.6G OSS
  • Sony FE 70-200 mm f/4G OSS
  •  Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM
  • Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3G OSS
  • Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS

Waar let je op bij een telelens voor Sony?

Eerst een aantal algemene tips over telelenzen voor Sony systeemcamera’s Wat is belangrijk en wat minder?

NEX of FE?

Er zijn 2 type lenzen voor de Sony systeemcamera:

  1. NEX
  2. FE

NEX betekent: “New E-mount eXperience” (NEX). Dit houdt in dat de lens (objectief) gemaakt is voor Sony systeemcamera’s met een APS-C sensor.

Prestaties zijn dan het beste, je haalt er dan het optimale uit. APS-C sensor zegt iets over de grootte van de sensor. Het is een kleinere sensor dan de fullframe sensor.

Sony systeemcamera’s met een APS-C sensor zijn bijvoorbeeld: A5000, A5100, A6000, A6300, A6400 en A6500.

FE betekent: “Fullframe E-mount“. Deze telelenzen zijn geoptimaliseerd voor gebruik op een systeemcamera met fullframe sensor. Dit zijn bijvoorbeeld de A7- en de A9-serie. Dus bijvoorbeeld A7, A7 II, A7 III, A7R, A7R II, A7R III, A7 RIV, A7S, A7S II, A9

Hoewel er binnen de Sony E-mount lenzen zowel NEX lenzen als FE lenzen bestaan passen ze op alle Sony systeemcamera’s. Wel is het zo dat aan de Sony FE lenzen kwalitatief een stuk hogere eisen worden gesteld. Daarom zijn die duurder.


Lengte van de Sony telelens

Belangrijk is om je goed af te vragen wat je vooral gaat fotograferen. Dit gaat ook bepalen welke lengte je nodig zal hebben. Zo zal je voor een reportage een minder lange tele(zoom)lens nodig hebben dan voor dierenfotografie/safari/wildlife of vogels. En ook bij sport heb je vaak meer lengte nodig. En ook reisfotografie komt aan bod.

Dieren/wildlife/safari

Hier wil je meer bereik hebben omdat dieren regelmatig verder weg  zijn. 200 mm is eigenlijk niet optimaal, even grof: 300 mm is beter.

Vogels

vogels zijn ook dieren maar in de fotografie wordt vogelfotografie vaak apart gezien. Hier wil je liever nog meer telebereik. Die lenzen gaan je wel meer kosten.

Sport

Dit verschilt natuurlijk ook erg per sport, maar op een groot veld is 200 mm ook tekort en wil je liever ook 300 mm op z’n minst. Op een klein veld is dit anders. Zie voor info over binnen sportfotograferen (in een zaal/indoor) dit artikel: 20 tips voor Sportfotografie voor binnensport en buitensport.

Reisfotografie/vakantie

De meeste mensen willen op reis het aantal lenzen beperken, dus een superzoomlens kan dan handig zijn. Één lens waarmee je uit de voeten kan. We gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn bij Sony.


APS-C sensor of fullframe

Ook de camera heeft invloed op de lengte van je lens. Een Sony systeemcamera met APS-C sensor heeft een cropfactor. Voor uitleg hierover zie mijn artikel over: fullframe en andere sensorgrootte: voordelen en nadelen.

Heb je een Sony systeemcamera met APS-C sensor, dan wordt jouw lens eigenlijk anderhalf keer (1,5x) verlengd. Dus een 200 mm lens is in feite 300 mm. Heb je een fullframe Sony systeemcamera uit bijvoorbeeld de A7-serie, dan is 200 mm ook echt 200 mm. Je ziet dat je dus lengte wint met je APS-C sensor (kleinere sensor). Dit kan bij telelenzen dus zeker een voordeel zijn, die gratis extra lengte 🙂


Beeldstabilisatie

Sommige lenzen hebben beeldstabilisatie. Op een langere lens kan het handig zijn om beeldstabilisatie te hebben (met name bij wat minder licht en een langere sluitertijd), je krijgt dan eerder last van je handtrillingen die een onscherpe foto kunnen veroorzaken. Gebruik je vooral korte sluitertijden (bij heel snelle sport), dan heb je eigenlijk de beeldstabilisatie veel minder of niet nodig. Voor “panning” (een techniek waarbij je de camera meetrekt met het onderwerp, denk aan bij sport of wildlife) kan stabilisatie wel weer helpen.

Bij de Sony systeemcamera is ofwel je lens gestabiliseerd of niet ofwel je body. Als de lens de afkorting OSS in de naam heeft, dan is de lens gestabiliseerd. Optical Steady Shot betekent dat.

Heb je een body met stabilisatie, zoals een A6500 of bijvoorbeeld een nieuwere camera uit de A7-serie (ze hebben het niet allemaal), dan heb je in de body. De A9 ook.


Autofocus

Dit hangt van de lens en de body af. En natuurlijk is het belangrijke als je sport of dieren fotografeert, dan wanneer je alleen “vakantiefoto’s” wil maken. De Sony systeemcamera’s zijn allemaal vrij nieuw, net als de lenzen. Dit is ook positief voor de autofocus.

Sommige lenzen van andere merken die wel geschikt zijn voor de Sony E-Mount (de Sony systeemcamera dus) hebben geen autofocus, alleen handmatige focus (bijvoorbeeld Samyang). Dit is vaak niet aan te raden. Zeker niet bij dieren, sport, reisfotografie of vakantiefoto’s. Een uitzondering vormt macrofotografie maar daarvoor gebruik je vaak geen telelens maar een macrolens.


Lichtsterkte

Je moet je afvragen in welke omstandigheden je vooral gaat fotograferen. Fotograferen bij veel licht vraagt veel minder van je apparatuur dan bij weinig licht. De lichtsterkte van een lens zegt iets over HOEVEEL licht er door het diafragma kan.

In de naam van de lens en op de lens staat bijvoorbeeld:

f/3.5-6.3 of f/3.5 -5.6.

Dat eerste getal betekent het grootste diafragma als je een overzichtsbeeld maakt (niet inzoomt) en het tweede getal betekent wat het grootste diafragma is als je wel inzoomt om een dier dichtbij te halen. Lichtsterke lenzen zijn snel duur en al helemaal de lichtsterke telelenzen. Vaak worden ze en heel erg duur en voor veel mensen ook te zwaar.


Sony-55-210-mm zoomlens

Sony E 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS

Deze lens is ook in mijn andere artikel Beste lens voor Sony systeemcamera al genoemd (daar bespreek ik verder kortere lenzen). Het is zeker voor Sony een betaalbare telezoomlens die goed is voor de starten. In combinatie met een Sony E 16-50 mm f/3.5-5.6 PZ OSS (de kitlens zeg maar die vaak bij de body zat) heb je dan een mooi bereik tot 210 mm. Voor de gewone vakantie volstaat dit vaak wel.

Voor dieren en vogels (en soms ook voor sport) is het regelmatig ook niet genoeg zoombereik.


Sony-E-18-200-mm-F3.5-6.3-OSS

Sony E 18-200 mm f/3.5-6.3 OSS

Dit is een “superzoomlens”. Een grote zoomrange, namelijk van 18 tot 200 mm. De lens is ontwikkeld voor gebruik op APS-C sensor systeemcamera’s.

Voor wie begint en voor op reis/vakantie is dit een interessante lens. Je hoeft dan niet te wisselen. Een andere optie is om de Sony E 16-50 mm f/3.5-5.6 PZ OSS en de Sony E 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS samen te gebruiken maar dan moet je dus wel wisselen van lens.

De 18-200 mm f/3.5-6.3 OSS beschikt ook over beeldstabilisatie waardoor je minder snel onscherpe foto’s uit de hand maakt. De lens kost rond de 650 euro. Dit is meer dan bij lenzen voor een spiegelreflexcamera, maar zo is de markt nu eenmaal.

Als je echt of ook gericht bent om fotografie van dieren of vogels (en soms ook sport) dan is 200 mm vaak te kort. En als je meer wil dan 200 mm, dan wordt het gauw nog een stuk duurder.

Een andere optie is om een adapter te kopen waarmee je bijvoorbeeld Canon lenzen voor spiegelreflexcamera’s kan gebruiken op je Sony systeemcamera, alleen zul je goed moeten bekijken of testen of dit niet ten koste gaat van sommige functies. Denk hierbij aan de werking en snelheid van de autofocus, ook bij bewegende onderwerpen en in iets lastigere situaties zoals bij minder licht.


Samyang 300mm f/6.3 spiegel UMC CS Sony

Samyang 300 mm f/6.3 spiegel UMC CS Sony

Deze telelens heeft weliswaar een mooi zoombereik van 300 mm en is aantrekkelijk geprijsd, maar je hebt alleen handmatige focus. Je moet dus zelf draaien aan de scherpstelring van je camera om scherp te stellen. Dit werkt niet bij bewegende onderwerpen. Deze moet je daarom niet daarvoor kopen en wordt afgeraden. De lens is ook niet lichtsterk, heeft geen beeldstabilisatie, er treedt vrij veel vignettering op in de hoeken (donkere hoeken).


SONY FE 24-240MM F/3.5-6.3 OSS

Sony FE 24-240 mm f/3.5-6.3 OSS

Deze lens is geoptimaliseerd voor gebruik op fullframe systeemcamera’s van Sony, zoals de A7-serie. Het is geen professionele lens en daarom is deze (voor Sony begrippen) meer betaalbaar. Dit is relatief, want goedkoop zijn de lenzen voor de systeemcamera over het algemeen niet.

De lens kost rond de 650 euro. Prijzen kunnen natuurlijk veranderen.

De lens is een “superzoomlens”, een grote zoomrange tussen 24-240 mm vraagt veel van een lens. Deze moet namelijk “alles” tegelijk kunnen. Zowel presteren op 24 mm als op 240 mm en er tussenin. De scherpte is niet die van de duurdere lenzen van Sony, maar dat is ook te verwachten. De autofocus is ook minder snel dan bij de (semi) professionele) lenzen.

De lichtsterkte is op 240 mm f/6.3. Dat is niet erg lichtsterk. Bij weinig licht is dat wat minder.

240 mm is een redelijk goed zoombereik maar soms wil je voor dieren (zeker vogels) liever meer bereik. En dan is 240 mm niet altijd optimaal.


Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS telelens

Sony FE 70-300 mm f/4.5-5.6 G OSS

Deze lens is geoptimaliseerd door fullframe systeemcamera’s van Sony en daaraan worden hogere eisen gesteld.

De lens biedt een mooie zoombereik van 70 tot 300 mm, dit is bijvoorbeeld te gebruiken voor dieren/safari/wildlife en natuurfotografie. En ook sport. En ook kan je denken aan portretten die je op reis maakt van mensen terwijl je een afstandje houdt.

De bouw is heel degelijk. Degelijker dan de meeste voordeligere 70-300 mm lenzen die je vindt bij bijvoorbeeld Canon of Nikon maar minder dan de de G-Master lenzen van Sony die nog sterker zijn gebouwd dan deze lens). En de naden zijn afgedicht tegen nattigheid en stof, dus hij kan wat meer hebben in mindere omstandigheden. Toch is het altijd goed om een regenhoes bij je te hebben.

De lens is uitgerust met effectieve beeldstabilisatie. De werking is ongeveer 3 stops, voor wie dat wat zegt.

Autofocus werkt over het algemeen zeker goed. Onder omstandigheden van weinig licht en bij bewegende onderwerpen werkt het ook maar soms mist de lens even. De G-Master lenzen presteren dan nog wat beter.

Scherpte is zeker heel goed, uitzondering is er voor de hoeken op 300 mm. Die zijn iets minder scherp, dit is geen gek verschijnsel en vaak presteren alleen de duurste lenzen beter.

Nadeel van deze lens is de prijs, de lens kost rond de 1150 euro en dit is voor wie een kleiner budget heeft én toch meer zoombereik wil vaak te duur.

Er is een heel groot verschil met de prijzen van telelenzen voor spiegelreflexcamera’s, daar is er veel meer betaalbaar aanbod. Voor een paar honderd euro een leuke telelens voor de consument, dat is er genoeg. Dit is ook precies de reden waarom ik mensen altijd waarschuw dat ze meer geld kwijt gaan zijn bij gebruik van een systeemcamera, met name dus bij langer lenzen (niks ten nadele van de systeemcamera’s zelf).


Sony FE 70-200 mm f/4G OSS zoomlens

Sony FE 70-200 mm f/4G OSS

70-200 mm lenzen zijn vaak populair onder de wat meer gevorderde fotografen. Het is een allround telebereik. Opnieuw, voor dieren en vogels is dit regelmatig niet genoeg. En ook voor sport zeker niet altijd.

F/4 is wel lichtsterker dan eerder genoemde langere lenzen die een lichtsterkte hadden van f/5.6 of f/6.3. Dit maakt de lens wel beter dan die lenzen voor weinig licht. Er is ook nog een f/2.8 variant met een bereik van 70-200 mm. Deze komt later aanbod. Dat is de GM-serie, de G-Master. Die heeft professionele kwaliteit (en bijbehorende prijs).

De prijs van de Sony FE 70-200mm f/4.0G OSS is rond de 1350 euro.

De Canon EF 70-200mm f/4 L IS presteert beter als het gaat om beeldkwaliteit, met name in de hoeken.

Heb je een APS-C sensor, dan zullen veel mensen deze lens te duur vinden en een Sony A 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS nemen. Dat is de meest betaalbare lens en je hebt dan nog iets meer zoombereik. De beeldkwaliteit van de Sony FE 70-200mm f/4.0G OSS is wel beter maar het prijsverschil is groot.


SONY FE 100-400MM F/4.5-5.6 GM OSS zoomlens

Sony FE 100-400 f/4.5 -5.6 GM

Dit is een G-Master lens, professionele beeldkwaliteit. De 100-400 mm lens is erg allround. Deze is te gebruiken voor allerlei situaties, denk aan dieren, reisfotografie, landschap (in kunnen zoomen is interessant voor de intiemere landschappen), sport.

De lens is niet lichtsterk en dat zie je ook bijna nooit bij dit soort lenzen. De lichtsterke lenzen zijn nog zwaarder en hebben niet zo’n grote zoomrange.

Deze lens presteert heel goed qua beeldkwaliteit, scherpte, autofocus, beeldstabilisatie, weathersealing en bouw.

De lens is ook te gebruiken in combinatie met de Sony 1.4x SEL14TC teleconverter. Dan wordt het bereik maximaal 560 mm en de lichtsterkte wordt f/8, je verliest dan een stop licht.Dit kan je gebruiken als je voldoende licht hebt, dus niet zozeer in de schemering of bij een echt donkere schuilhut.

Bij een aantal fullframe camera’s kan je ook nog de “crop” mode gebruiken om nog meer bereik te krijgen. Je krijgt dan wel minder megapixels uiteraard.

De lens is nagenoeg 1,4 kg. Persoonlijk gebruik ik ook een 100-400 mm lens van dat gewicht. Het is goed te doen uit de hand, zowel door het gewicht als de beeldstabilisatie. Of je dit zwaar vindt of niet echt is ook persoonlijk. Licht is het natuurlijk niet, maar je praat wel over topkwaliteit. Die telelenzen zijn nooit licht. Het is ook kiezen en concessies doen als je lichter wil.


Sony SEL FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS supertelezoom

Sony FE 200-600 f/5.6 – 6.3G OSS

Dit is een lens met een enorm zoombereik en toch nog flexibiliteit. Het is vooral bedoeld voor dieren/wildlife/safari of sport.

Met 200 mm kan je nog iets van omgeving laten zien van bijvoorbeeld een dier dat verder weg is en met 600 mm kan je ver inzoomen.

Het is een G-lens, geen G Master lens. De G Master lenzen zijn van absolute topkwaliteit, deze zit daaronder.

Prestaties volgens Ken Rockwell:

“The Sony 200-600mm is an excellent stabilized ultratelephoto zoom. It’s super sharp, easy for me to hand-hold, focuses ultra fast and very easy to zoom with just a fingertip. Zoom and focus are both internal, so nothing moves or extends as you focus or zoom, making handing super fast and easy.

Obviously it’s super-sharp; just look at the sample images and know that these are all cropped — from 10MP images! (I turn my A9’s resolution down to 10MP when I shoot at 20FPS so I can sort and edit them all fast. I made over 7,000 shots at this game.)

AF is blazingly fast; all my shots are in focus. No worries here.

This 200-600mm is fantastic for sports, nature and anything else for which you need an ultra-long lens. It is superior to other ultralong zooms because of its superior sharpness, ultra-fast focus and super-easy zooming.”

De lens weegt 2,1 kg en kost zo’n 2100 euro. Een smak geld maar dan heb je wel echt een groot zoombereik.


SONY FE 70-200MM F/2.8 GM OSS telelens

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS

Dit soort lenzen is immens populair bij professionals. 70-200 mm is een allround zoombereik en f/2.8 zorgt ervoor dat je ook in donkere situaties goed uit de voeten kan. De lens is een stop lichtsterker dan de eerder genoemde Sony FE 70-200mm f/4.0G OSS en is ook op andere fronten beter.

Veel professionals gebruiken (afhankelijk van hun fotografie) een 24-70 /2.8 lens en een 70-200 f/2.8 lens, bijvoorbeeld voor trouwfotografie.

De lens geeft uitmuntende prestaties op het gebied van beeldkwaliteit, autofocus en bouw. In augustus 2017 kreeg deze lens dan ook de EISA-award.

Wel is 200 mm voor dieren en regelmatig ook voor sport niet genoeg zoombereik.  Voor sport in de zaal (binnensport) is dit wel echt een goede lens qua lichtsterkte. Er is daar namelijk altijd weinig licht. Ik heb zelf een aantal jaren de Nederlandse tafelennistop gefotografeerd en dan is een 70-200 mm f/2.8 mooi. F/2.8 is dan ook een must, niet een luxe.

Nadelen zijn het gewicht (bijna 1,5 kg), de omvang en de prijs van zo’n 2600 euro.


Naast de genoemde lenzen in dit artikel bestaan ook nog de Sony FE 400mm f/2.8 GM OSS  en de Sony FE 600mm f/4.0 GM OSS. Dit zijn lichtsterke prime telelenzen van professionele kwaliteit met een prijs ruim boven de 10.000 euro. Dit soort lenzen is voor weinig mensen toegankelijk


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis downloaden >>(klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen? 

Volg mijn persoonlijke begeleidingstraject >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, persoonlijke fotofeedback op je eigen niveau, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie


Bekijk ook deze artikelen


Stel onderaan je vragen of ontvang persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Ook interessant voor anderen? Delen mag!


Vergelijk de huidige prijzen van winkels

Kijk op www.kieskeurig.nl en zoek de camera of lens op waarvan je de huidige prijzen wil vergelijken. Zo betaal je niet te veel!

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van de gratis E-books De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie en Ontdek de Creatieve lens die meer dan 15.000 keer zijn gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Hans Zuyderduyn

Door

Hans Zuyderduyn

op 2 August 2019

Hoi. Ik zag uw website over lenzen. Ik zoek een upgrade voor mijn kitlens behorende bij de Sony A7. De 24-105 G is natuurlijk een hele goede maar dit gaat ver boven mijn budget. Nu heb ik de 18-105 powerzoom in het vizier. Ik weet dat ik niet de maximale resolutie zal kunnen gebruiken maar het gaat mij vooral om de foto’s op m’n scherm. Zal ik erop vooruit gaan qua beeldkwaliteit ten opZichte van de Fe kitlens? Bedankt en groeten Hans Zuyderduyn

Joris-Dijkema

Door

Joris-Dijkema

op 2 August 2019

Ik heb even gekeken maar het is met niet echt duidelijk welke lens je exact bedoelt. Je zegt dat de G-versie ver boven je budget gaat, maar ik zie enkel deze: Sony E 18-105mm f/4.0 Power Zoom. van 528 euro. En op de lens staat de letter G. Die is wel degelijk, zie ook een review van de Sony E 18-105mm f/4.0 Power Zoom Alleen deze is ontworpen op optimaal te zijn op APS-C camera's. Dan kan je op fullframe meer last hebben van lensfouten

Reactie plaatsen

Cookies