arrow_drop_up arrow_drop_down

Welk statief kopen voor fotografie? Belangrijke eigenschappen en tips

Wat is het beste statief? Een statief voor fotografie is onhandig gezeul of toch niet? Ontdek in dit artikel dat je er soms gewoon één nodig hebt. En als je een statief wil kopen, waar let je dan op? Welke eigenschappen hebben statieven, wat zijn de verschillen, wat zijn aanraders en wat zijn afraders? In dit artikel een aantal tips op een rij zodat je beter weet waarop je let voor je een aankoop doet en een miskoop die ik ooit beging voorkomt!

Goed om te weten, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies krijgen.

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over camera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Inhoudsopgave

Vanaf statief of uit de hand?

Misschien fotografeer je liever vanuit de hand, dan ben je flexibel, kan je snel inspelen op situaties en je hoef je geen statief mee te zeulen. Veel mensen beginnen zonder statief, dat gold ook voor mij. Later begreep ik dat sommige vormen van fotografie om een statief vragen en dat mijn fotografie ook echt vooruit ging door een statief te gebruiken. Veel foto’s had ik nooit kunnen maken zonder statief. Zoals avondfotografie van steden of landschapsfotografie met langere sluitertijden en water.

Ook wildlife-/vogel- of sportfotografen gebruiken veel een statief als ze een lange telelens gebruiken. Hoe lang houd jij een camera met lens van samen 5 kg uit de hand vast?

Helemaal in het begin kocht ik een heel goedkoop plastic statief van een paar tientjes. In de praktijk merkte ik waarom het een miskoop was en dat een goed statief een investering is die heel lang meegaat. Veel langer dan een camera. Ik had verkeerd bezuinigd…

Eigenschappen van statieven

Hieronder bespreek ik een aantal belangrijke eigenschappen van statieven.

Stabiliteit

Een statief koop je om trillingsvrij te kunnen werken. Als vuistregel kan je aanhouden dat een statief stabieler is als het zwaarder is. Een heel licht statief is misschien prettig om mee te nemen, maar het zal niet erg stabiel zijn.

Het hangt er ook vanaf in welke omstandigheden jij wil fotograferen en of je ambitie hebt om (ook als hobby) wat serieuzer te fotograferen of niet. Gebruik je een statief alleen maar voor die ene keer dat je op vakantie een avondfoto wil maken zonder dat je wat serieuzer wil fotograferen, dan is het begrijpelijk dat je geen zwaar statief wil gebruiken.

In het algemeen raad ik toch een degelijk, stevig statief aan. Daarmee kan je in verschillende situaties fotograferen. Ook bij meer wind, aan zee. Juist dat kunnen de interessante omstandigheden zijn voor de landschapsfotograaf. Ook voor een macrofotograaf is stabiliteit belangrijk. Het kan het verschil zijn tussen een scherpe of onscherpe foto en het voorkomt veel ergernis in het veld. En bovendien zet je je kostbare apparatuur liever op een degelijk statief.

Stabiliteit heeft ook te maken met het materiaal waarvan het statief is gemaakt. Tegenwoordig zijn er ook statieven van carbon, deze zijn lichter dan statieven van aluminium maar bieden toch stabiliteit. Carbon is alleen een stuk duurder.

Goedkopere statieven zijn regelmatig van plastic gemaakt. Bij vrieskou is het dan opletten. Als je het statief wil verstellen en aan wil draaien, dan bestaat de kans dat het breekt.

Minimale hoogte: hoe laag kan het statief?

Als je bereid bent om een degelijk statief aan te schaffen, dan is dit iets om serieus over na te denken. Er zijn nog steeds veel statieven die niet laag bij de grond kunnen worden gebruikt en dat is vaak een heel vervelende beperking. Lage standpunten zijn vaak juist erg mooi. Denk aan macrofotgrafie, veel onderwerpen bevinden zich laag bij de grond. Dan wil je niet dat een statief op zijn laagste nog 70 cm boven de grond staat… Dan word je gedwongen je camera naar beneden te richten en dat betekent een foto die heel vaak echt veel minder mooi wordt. Niet alleen bij macrofotografie, er zijn zoveel vormen van fotografie waarbij je juist graag laag bij de grond wil kunnen werken. Bij avondfotografie kan je daardoor bijvoorbeeld mooi de oude steentjes van een straat beter in beeld brengen.

Statieven die laag bij de grond kunnen, hebben heel vaak een middenzuil (middenkolom) die gekanteld kan worden. De middelzuil staat normaal verticaal en na kantelen horizontaal.

Maximale hoogte: hoe hoog kan het statief?

Wat is de maximale hoogte van het statief? Dit wordt bepaald door de lengte van de poten. Vaak kun je ook de middenkolom nog naar boven uitschuiven. Bedenk dan wel dat je qua stabiliteit gaat inleveren. Het is wel prettig als je staand zonder kromme rug kan fotograferen. De minimale hoogte van een statief vind ik belangrijker dan de maximale hoogte.

Poten: aantal, verstelbaarheid, sluitingen

Als het om de poten gaat, heeft een statief een aantal kenmerken.

Ten eerste het aantal pootsegmenten. Gebruikelijk is dat het statief uit 3 of 4 pootsegmenten bestaat. Hoe meer pootsegmenten en hoe, hoe meer je ook inlevert qua stabiliteit. De pootsegmenten schuiven in elkaar, dus elk volgende pootsegment moet in het vorige passen. Met 4 pootsegmenten zal het statief in principe dunner worden dan met 3. Zelf gebruik ik een statief met 3 pootsegmenten omdat dit meer stabiliteit geeft. Waarom zijn er dan statieven met 4 pootsegmenten? Soms is het dan mogelijk om het statief compacter te maken, zodat het makkelijker vervoert. Stabliteit is voor mij belangrijker dan compactheid.

De verstelbaarheid van de poten is ook belangrijk. Je zult niet altijd op een perfect egale ondergrond staan, dus de poten van een goed statief dienen traploos en makkelijk verstelbaar te zijn. Zo kan je goed inspelen op situaties.

Maximaal draaggewicht

Een statief kan maximaal een bepaald gewicht dragen. De zwaardere statieven kunnen over het algemeen meer gewicht dragen. Het draaggewicht wordt gewoon uitgedrukt in kilogram (kg). Over het algemeen kunnen statieven best een aardig gewicht dragen. Alleen de echte professionele lange telelenzen van 4 of 5 kg per stuk zijn niet voor elk statief (en ook niet voor elke statiefkop) geschikt. Een degelijk statief kan vaak makkelijk de camera en een lens dragen.

Type statiefkop

Bij een statief hoort een statiefkop. Let erop dat je een statiefkop koopt die bedoeld is voor fotografie en niet voor video. Er bestaan verschillen tussen videokoppen en fotografiekoppen. De fotografiekop is vaak flexibeler om snel aanpassingen te maken terwijl een videokop meer ontwikkeld kan zijn om de videocamera rustig te bewegen zonder veel te schokken.

Het is niet vanzelfsprekend dat die bij een statief wordt geleverd. Zeker bij de degelijke statieven wordt apart een kop verkocht. Er zijn verschillende statiefkoppen voor fotografie, zoals:

  • balhoofd. Dit is een statiefkop waarmee je met één knop/hendel de positie van je camera kan wijzigen. De wat duurdere balhoofden hebben ook een frictieknop, waarmee je de weerstand van het balhoofd kan instellen. Als je dan je camera iets anders wil positioneren dan is het prettig als je de weerstand kan instellen. Een balhoofd is over het algemeen prima om te gebruiken, zeker als je begint is het fijn om je camera met 1 knop te kunnen positioneren. Een balhoofd is over het algemeen een logische keuze voor wie wil beginnen met een degelijk statief.
  • driewegkop. Dit is een kop waarmee je de positie van je camera verandert met 3 afzonderlijke hendels/knoppen. Het duurt langer om aanpassingen te maken aan je compositie. Wel kun je uiteindelijk wat preciezer werken.

Balhoofd-statiefkop

Foto: balhoofd van manfrotto (statiefkop)

Draagvermogen statiefkop

Een statiefkop heeft net als het statieven zelf een maximaal draagvermogen dat uitgedrukt wordt in kg. Zorg ervoor dat de kop het gewicht van jouw camera, zwaarste lens (+ evt. flitser) makkelijk kan dragen. Je kan hierbij als vuistregel aanhouden dat je ervoor zorgt dat de statiefkop 1,5x het gewicht van je zwaarste lens, camera en evt. flitser kan dragen.

Snelkoppelingsplaat

Een snelkoppelingsplaat is een aanrader. Wat houdt het in? Het is een klein plaatje dat je onder je camera schroeft. Je kan het er gewoon onder laten zitten. Vervolgens kun je die plaat in je statiefkop klikken zodat je je camera snel op je statief kan zetten of juist eraf kan halen. Zonder snelkoppelingsplaat duurt het een stuk langer om de camera op het statief te plaatsen en dat betekent in de praktijk vaak frustratie en momenten missen.

Merken

Er zijn veel verschillende merken van fotostatieven op de markt. Bekende merken zijn bijvoorbeeld (maar niet alleen) Benro en Manfrotto.

Qua modellen zijn er veel mogelijkheden. Een bekend model (bekende lijn) van Manfrotto is bijvoorbeeld de 055-serie. Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Wie een statief wil gebruiken voor serieuzere macrofotgrafie (de middenzuil is nog flexibeler dan bij de 055-serie), kan ook eens kijken naar de Benro flexserie.


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis downloaden >>(klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie


Bekijk ook deze artikelen:


Stel onderaan je vragen 

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Het is voor mij niet mogelijk en ook niet mijn doel om alle statieven te kennen. Met dit artikel wil ik vooral tips geven over eigenschappen van statieven waarop je zelf kan letten bij een aankoop.
  • Geef even wat informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Ook interessant voor anderen? Delen mag.

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van de gratis E-books De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie en Ontdek de Creatieve lens die meer dan 15.000 keer zijn gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Hans
Door

Hans

op 24 March 2017

Ik heb een Canon Eos 80D met een EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM en een EF 70-200mm F/4L USM. Ben van plan om echt als hobby iets verder te gaan.
In welke prijsklasse moet ik een statief gaan zoeken?? Je mag best een bepaald type aanprijzen.

Alvast bedankt

Hans
Door

Hans

op 25 March 2017

Hi Joris,

Bedankt voor de uitgebreide tips

joris2
Door

joris2

op 4 April 2017

Dank je voor je reactie Hans

Theo
Door

Theo

op 1 April 2017

Hoi Joris,
Ik heb veel plezier van mijn Starblitz Pro TS605. Lekker stevig en de poten zijn afzonderlijk op hoek in te stellen.
Ook de snelkoppeling is handig.
mvg, Theo

joris2
Door

joris2

op 4 April 2017

Dank je voor je reactie Theo en veel succes met je fotografie!

Andre
Door

Andre

op 4 April 2017

Hoi Joris,

op mijn statief heb ik een balhoofd van het merk Vanguard SBH-100 zitten.
Binnenkort wil ik een L-plaat aanschaffen van het merk Sunway. Is het nu zo dat ik een andere type balhoofd nodig heb zodat die L-plaat op mijn balhoofd past ?

Groet Andre

joris2
Door

joris2

op 4 April 2017

Hallo Andre,

Helaas durf ik dit niet te zeggen, ik ben niet bekend met de 'compatibiliteit' van alle statiefonderdelen

Genoveva
Door

Genoveva

op 19 April 2017

Beste Joris,
Ik heb een Coolpix P100 camera. Ik wil een monopod aanschaffen omdat ik moeite heb de camera stil te houden. De monopod moet van lichtgewicht zijn. Kun je mij adviseren?
Wat heb ik precies nodig? Ik lees over allerlei koppen die je nodig hebt. Ik hoop dat je me kunt adviseren.
Alvast bedankt.

joris2
Door

joris2

op 25 April 2017

Hallo Genoveva,

Zelf gebruik ik geen monopods. Je kan het wel gebruiken, alleen de camera staat niet zo stil als op een driepootstatief. Ik weet niet voor wat voor fotografie je een monopod wil gebruiken, je kunt er niet te lange sluitertijden mee gebruiken. Dan krijg je onscherpe foto's.

Ik zou even rondkijken in het assortiment van grote online fotowinkels zoals Cameratools, Cameranu, Kamera Express, Fotokijnenberg. Bijvoorbeeld hier: https://www.cameranu.nl/nl/monopod

Je hoeft niet per se een kop te gebruiken

An
Door

An

op 30 May 2017

Hoi,

Ik heb net een manfrotto190XPRO3 gekocht maar de schroefdraad past niet op mijn canon eos 7d marcII. Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik dacht dat de schroefdraad universeel was en op elke camera zou passen....Bedankt!

joris2
Door

joris2

op 30 May 2017

Hoi An,

Het komt op me over alsof je geen statiefkop hebt. Op het statief dat je hebt gekocht moet eerst een statiefkop en vervolgens bevestig je je camera op de statiefkop met een snelkoppelingsplaat. Qua statiefkop kan je bijvoorbeeld kiezen voor een balhoofd. Het balhoofd heeft ook een maximaal draagvermogen, vaak is dit ruim voldoende.

Alleen als je heel zware telelenzen wil gaan gebruiken (bijvoorbeeld een 500 mm lens van 4 kg) is een balhoofd minder geschikt

An
Door

An

op 30 May 2017

Dankuwel voor je reactie, dat is inderdaad het probleem!

Bert
Door

Bert

op 9 September 2017

Dank voor verhelderend artikel. Zou eerst gegaan zijn voor een budget-statief, maar na jouw tips overtuigd dat statief wel degelijk heel belangrijk is.

joris2
Door

joris2

op 10 September 2017

Verstandig Bert, we zien elkaar nog!

Frank
Door

Frank

op 14 October 2017

Beste Joris, ik ben van plan om een Nikon D7200 met een Tamron 18-400 mm objectief te kopen. Tevens een Sigma 105 mm macro lens. Is er een statief dat zowel voor macro als landschapsfotografie gebruikt kan worden.
Dus ahw op grondniveau als op 1,70 mtr. Of raad je me een apart statiegeldmanifest aan voor macro?

Alvast dank voor je reactie.

M vr gr
Frank

joris2
Door

joris2

op 16 October 2017

Hallo Frank,

Je zou kunnen kijken naar de Benro Flex serie. Zelf heb ik een carbonstatief van die serie. De C2970T (draai) maar aluminium kan ook. Het handige van de Benro Flex serie is dat je de middenkolom eruit kan halen en horizontaal kan plaatsen. Dat kan bij wel meer statieven, alleen bij de Benro Flex Serie kan je dan ook nog de middenkolom 'tilten'. De hoek veranderen. Het statief gebruik ik ook voor landschapsfotografie. Met een tele-objectief zou ik voor een degelijke kop gaan. Controleer ook even of de kop niet 'doorzakt' als je de hebt afgesteld. Dat is vervelend bij macrofotografie. Dan ben je je gewenste compositie weer kwijt.

Groeten,

Joris

Brechtje
Door

Brechtje

op 12 November 2017

Hoi Joris,

Wat fijn dat je meedenkt!

Ik wil voor een schoolproject een stop motion film maken (dus foto opnames). Ik heb een Sony A58 spiegelreflexcamera en ben van plan vanaf een hoge tafel naar beneden (de vloer) te fotograferen. Nu was ik aan het zoeken naar een goed statief om dat mee te kunnen doen en liefst ook niet al te overdreven duur. Ik vind het alleen erg moeilijk om uit de 3000 verschillende soorten de juiste te kiezen... Hopelijk kun jij mij helpen!

Hartelijke groet, Brechtje

joris2
Door

joris2

op 14 November 2017

Hallo Brechtje,

Voor je project hoef je niet per se een heel statief te gebruiken, dit omdat je (zo begrijp ik) binnen gaat fotograferen. Je hebt dan geen last van harde wind enz. Juist in dat soort ruige omstandigheden is een stevig statief belangrijk. Ook hoef je niet laag bij de grond te fotograferen met je statief. Ik ken niet alle type statieven, ik heb in het artikel tips willen geven zodat je op bepaalde eigenschappen kan letten. Je zou dit ook met een lichter statief kunnen doen. Ik zou je een keer laten voorlichten in een grote camerawinkel, zoals Cameranu, Cameratools, Kamera Express, Fotokonijnenberg. Dan kan je het zelf ook voelen.

Fleurtje
Door

Fleurtje

op 15 November 2017

Hoi!

Ik ga morgen avond naar GLOW in Eindhoven. Ben al een tijd bezig met fotografie maar een statief heb ik niet! Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goedkoop statief die ik voor dit soort dingen wil gebruiken (dus vaak meenemen). Mijn budget is niet erg groot.. ik heb een Nikon D3300 met de standaard kitlens. Heb je misschien een statief die niet te duur is maar goed bruikbaar om snel op te zetten zodat ik toch even een foto met een net wat langere sluitertijd kan maken? Mijn doel is dus helaas wel een budget statief, maar voor tijdelijk gebruik: ondertussen spaar ik dan door voor een goede.

Groetjes

joris2
Door

joris2

op 22 November 2017

Hi Fleurtje,

Het is voor mij niet mogelijk om altijd binnen een dag te reageren. Als je fotografeert in omstandigheden met weinig wind (en niet met vrieskou) dan zijn er veel goedkope statieven te krijgen. Bijvoorbeeld van Hama. Je kan er dan wel mee redden.

gerrit bosch
Door

gerrit bosch

op 4 January 2018

Beste Joris, goed artikel. Ik overweeg een Manfrotto MT055CXPRO3 of een Sirui Carbon Statief N-3205X met balhoofd K-20X te kopen en heb 2 vragen
1) welk van de twee is het beste geschikt voor mij. 2) welk balhoofd zou er bij de Manfrotto het beste passen ,Mijn doelstelling is -atuur fotografie , landschap en dieren. gebruik momenteel als zwaarste een zoomlens 70-300.Alvast bedankt voor het advies.

joris2
Door

joris2

op 16 January 2018

Hallo Gerrit, De Sirui die je noemt ken ik zelf niet. Hij lijkt wel veel pootsecties te hebben. Het hangt ook af of je in zwaardere omstandigheden wil fotograferen (buitenland, veel wind, ruiger). De lens doe je noemt is niet zwaar en zal makkelijk op heel veel balhoofden passen. Ik zou naar de winkel gaan en ze beide ervaren.

Sil ban den Berg
Door

Sil ban den Berg

op 15 January 2018

Hallo joris, ik ga binnenkort naar IJsland en zou graag een goed maar toch enigzins licht statief willen aanschaffen wat tegen een windstootje en sneeuw kan. Ik heb een Sony A7 met 24x240mm en macro 90mm objectief. Welk statief zou jij mij aanbevelen? Kwaliteit vind ik van belang.

Groetjes, Sil

joris2
Door

joris2

op 16 January 2018

Hi Sil,

Ik ken ook niet alle statieven. Carbon is lichter, alleen wat de een nog enigszins licht vindt, vindt de ander al zwaar. Het is heel persoonlijk. Je kan bijv. kijken bij de Benro serie van Carbon. Een manfrotto 190 serie is ook wat minder heavy, voor de meest extreme omstandigheden misschien wel wat licht maar voor veel heel omstandigheden ook nog wel oke.

Jacco
Door

Jacco

op 18 January 2018

Hoi Joris,

In dit artikel heb jij het specifiek over statieven voor een fotocamera. Kun jij mij ook advies geven over de aanschaf van een statief welke bedoeld is voor een videocamera? Ik ben in het bezit van een Sony HDR PJ10E camcorder.

joris2
Door

joris2

op 18 January 2018

Hi Jacco,

Ik ben een fotograaf en geen videograaf. Daarom heb ik het niet over statieven voor video, het is niet mijn vak. Ik denk dat je goed moet kijken naar de kop. De kop is dan vaak anders. Ik denk dat een videograaf ook wil dat je de camera op statief heel geleidelijk kan bewegen, daarom denk ik dat de kop vaak een langere hendel heeft om die beweging geleidelijk te laten verlopen.

Alexandra
Door

Alexandra

op 24 January 2018

Beste Joris,

Ik ben op zoek naar een statief waarmee ik ook foto's recht van boven kan maken, maar ik weet niet hoe zoiets heet en waar ik dan op moet zoeken. Kun jij me misschien helpen?

Groet,
Alexandra

joris2
Door

joris2

op 26 January 2018

Goede vraag. Ik pas dat zelf weinig toe, ik zou dit even navragen bij een grote camerawinkel als Cameranu, Cameratools, Fotokonijnenberg, Calumet. Geen belang bij trouwens.

Peter
Door

Peter

op 30 January 2018

Hallo Joris,

Bedankt voor dit zeer informatieve artikel. Ik begrijp dat ik uit de driehoek kwaliteit/prijs/gewicht er twee kan kiezen waarmee de derde een gegeven wordt. Omdat ik mij niet teveel wil laten verleiden door de marges van de camerawinkels zou ik graag vooraf van jou een advies willen over de combinatie van een Canon EOS70D met een Tamron 150-600 G2.

De Tamron is relatief licht met 2 kg, en ik ga het vooral gebruiken voor wild/vogelfotografie maar zou idealiter het statief ook aankomende zomer gebruiken als 1-poot (weinig ruimte) in het publiek van een sportwedstrijd.

Is er een bepaald statief (en ook de kop) die zo bij jou naar boven komt?

Conrad
Door

Conrad

op 16 March 2018

Dag Peter, Ik heb exact dezelfde combi qua lens / camera, voor dezelfde doeleinden en ben nu ook op zoek naar een statief + kop. Heb jij inmiddels een goede gevonden? Ik ben zeer benieuwd. Dank voor je reactie, mvg Conrad

Jean-Pierre
Door

Jean-Pierre

op 11 April 2018

Bedankt voor een wijze les en de tips. Echter ik heb hierover nog een vraag. De poten van een statief worden nadat ze zijn uitgerekt, vastgezet. Dit vast zetten is verschillend per statief. Je hebt draaiknoppen of clips. Op mijn huidige statief gaan de clips kapot (plastic) en kan ik de poten dus niet meer vergrendelen. Wat is jouw advies. Alvast bedankt. Groetjes Jean-Pierre

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 11 April 2018

Jean-Pierre, De draaisluitingen (twist) zijn wat mij betreft duurzamer en ook beter ivm vuil. Je kan de draaisluiting er vaak afhalen en zo het statief beter schoonmaken. Zelf gebruik ik ook liever draaisluitingen.

Chris schults
Door

Chris schults

op 27 July 2018

Er komen steeds meer fotocamera's waar,je ook mee kanmfilmen, zou je dan het beste zijn met,2,koppen 1 voor filmenmen,1 voor foto. Of,zijn,er,ook geschikt voor beide doeleinden.

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 27 July 2018

Chris, ik ben geen specialist in video. Ik denk dat fotografen en videografen beide verschillende behoeften hebben en dat aparte koppen daarbij beter aansluiten maar het hangt ook af van de ambities die je hebt. Je kan beter even contact opnemen met een grote camerawinkel.

Wil van den Dungen
Door

Wil van den Dungen

op 5 August 2018

Beste Joris, Gisteren heb ik een Canon 400mm f/5.6 gekocht. Deze lens heeft geen IS. Ik vrees een monopod of statief te moeten gaan gebruiken. En ...... die heb ik beiden nog liggen. Het statief is een Gitzo Basalt 1197 van 1,27kg en heeft een lengte van 153cm. Het balhoofd is een FLM Centerball 38FT. Kun jij zeggen of dit statief geschikt is?

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 5 August 2018

Hi Wil, het specifieke statief ken ik niet maar ik denk dat een 400 mm f/4.6 nog niet heel erg zwaar is. Balhoofd moet ongeveer 2x zoveel gewicht kunnen dragen als je zwaarste combi van camera + lens (richtlijn). Gebruik de statiefgondel altijd met een 400 mm lens! Ik gebruik zelf 100-400 mm voor meer flexibiliteit.

Bart
Door

Bart

op 1 November 2018

Hallo Joris, Ik werk op een school en leen statieven uit via de schoolbibliotheek. Ik heb een degelijk statief nodig. De draaiende delen gaan constant stuk, schroeven die kwijt raken enz. Wat is in jouw ogen "de tank" onder de statieven en heb je ook een vouwstatief in groot formaat bedacht ik me? Met vriendelijke groeten, Bart

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 1 November 2018

Hi Bart, Er zijn heel veel statieven en ik ken ze ook niet allemaal. Het gaat er ook om waarvoor het gebruikt moet worden, maar je hebt wel ondervonden dat goedkoop wel duurkoop is gebleken denk ik. M.b.t. het vouwstatief zou je ook kunnen kijken naar statieven Van Sirui. Dit zijn relatief licht en worden door sommige mensen als reisstatief gebruikt (compacter op te vouwen). Ik zou het in een een storm of bij echt harde wind niet gebruiken maar daarvoor heb je het ook niet nodig denk ik. De echte 'tanks'zijn erg zwaar en duur. Ik denk te heavy voor jouw gebruik. Je zou ook kunnen kijken naar de Manfrotto 190 serie met draaisluitingen van de poten (clipsluitingen kunnen na verloop van tijd toch eerder problemen geven, te veel klemmen etc).

Dantiëlle
Door

Dantiëlle

op 15 December 2018

Hi Joris. Nav de kapotte statief bij jou cursus. Hier de vraag heb je voor mij tips voor het aanschaffen van een nieuw statief tot de 100 euro? Waar moet ik opletten om te voorkomen dat ik weer een miskoop heb! Ik had de MeFoto RoadTrip AIR. Maar wil dan een die de lens 50/250 mm plus de body kan dragen. Groetjes Dantiëlle

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 16 December 2018

Hi Dantiëlle, Ik ken niet alle statieven, dat is voor mij ook niet mogelijk. In dit artikel noem ik een aantal eigenschappen. De poten en sluitingen zagen er niet degelijk uit bij het statief dat je had. 100 euro is niet heel veel, maar misschien is dit wat: Benro Slim Statief Kit TSL08AN00 of deze Benro Slim Statief Kit FSL090AN00. Ik durf er alleen niet voor in te staan. Wel heb je dan ook een omkeerbare middenkolom om lager bij de grond te kunnen werken (macro). De transportlengte van het laatste statief is heel klein (31,5 cm vs 51 cm van die goedkopere variant). Dus kan erg compact opgevouwen worden. Je hebt geen zware camera en lens, dus dat kan bijna elk statief wel dragen. Je kan ook nog bij andere reistatieven kijken, Benro is op zich wel een goed merk.

Roy Penning
Door

Roy Penning

op 20 May 2019

Hoi Joris! Graag hoop ik wat tips/richtlijnen te mogen ontvangen omtrent een statief waar mijn Canon EOS 2000D + 18-55mm IS en 10-10mm IS STM lens op komen te staan. Dit omtrent projectfotografie (voornamelijk binnen) op gebied van innoverende groenbeleving. Denk hierbij aan groene (mos)wanden, binnenbeplanting, hangend groen etc.. De foto's zullen op allerlei verschillende composities moeten worden gemaakt. Ik las al wat over de merken Benro of Manfrotto, zou je eventueel een specifiek type van deze merken kunnen aanraden? Met vriendelijke groet, Roy

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 22 May 2019

Hi Roy, Je materiaal is erg licht, dus op qua gewicht zal vrijwel elk statief voldoen. Ook binnen zijn wat makkelijkere omstandigheden dan buiten bij harde winden enz. Je kan denken aan de Manfrotto 190 serie. Die is wat minder heavy dan de 055 maar die is ook zeker niet nodig met jouw materiaal. Ik zou even kijken naar de optie om de middenzuil te kunnen omkeren zodat je ook heel laag bij de grond e ventueel kan fotograferen. Dus de minimale hoogte is interessant. Verder een balhoofd nemen, bijv. Manfrotto 496 rc2 met snelkoppelingsplaat.

Ineke
Door

Ineke

op 3 October 2019

Hallo Joris, Ik heb een body canon 70d met 70-200mm lens. Nu ben ik opzoek naar een goeie statief hiervoor. Wat ik voornamelijk fotografeer is landschappen en wild. Lopend of met de fiets :). Wat kan daar een goede statief voor wezen die ook makkelijk mee te nemen is? Groeten Ineke

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 5 October 2019

Hi Ineke, er zijn heel veel statieven. Ik kan niet per se 1 type noemen. Wel weet ik dat Sirui zich vooral richt op reisstatieven die makkelijker mee te nemen zijn. Daar zou je eens naar kunnen kijken. Verder met een 70-200 lens de statiefgondel gebruiken

Ina van Tricht
Door

Ina van Tricht

op 13 December 2019

Dag Joris, ik wil een reisstatief aanschaffen. Niet te zwaar dus maar waar mijn 600mm wel op kan. Ik zag de  Sirui T-1004XL Traveller + E-10 head   Deze is 1250 gram en snel op te zetten. Betekent de E10 head dat ik vrije beweging heb. En moet ik hier dan nog een ondersteuning voor de telelens bij kopen? Of hoeft dat niet met 600 mm?

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 15 December 2019

Hallo Ina, de statiefkop die je noemt is een balhoofd. Dat geeft wel veel bewegingsvrijheid. Een 600 mm lens moet altijd aan een statiefgondel op het balhoofd worden geplaatst. Je kan dus NIET de camera zelf op het balhoofd plaatsen als je een 600 mm hebt gemonteerd. Dat is totaal uit balans en dan komt er veel kracht te staan op de lensvatting met kans op afbreken. Soms zit een statiefgondel al bij een lens en soms moet je die apart kopen. Verder raad ik je aan naar een grote zaak te gaan en zelf een aantal modellen te ervaren. Je moet beseffen dat een 600 mm vrij fors is. De vraag is of het stabiel is met het statief dat je noemde. Dit kan je beter ervaren.

bea
Door

bea

op 18 March 2020

Ik ben begonnen met de cursus landschapsfotografie en merk dat ik toch echt een statief nodig heb. Destijds had ik er één van iemand geleend. Jij hebt me ooit Sirui geadviseerd, omdat die licht zijn ivm met reizen Ik heb ook je blog daarover gelezen. Kan ik kijken bij 6-10 kg draagvermogen? Volgens mij is dat genoeg, of heb ik een zwaarder statief nodig. Mijn zwaarste lens is 55-300 mm Nikon ,met de Nikon 5300, maar waarschijnlijk weet je dat nog wel. Jij onthoudt zoveel van al je cursisten. Groetjes, Bea P.S blijf vooral gezond !!!

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 18 March 2020

Hi Bea, Sirui is vaak relatief licht inderdaad. 6 tot 10 kg draagvermogen is voor jouw materiaal genoeg. En als je niet in omstandigheden met heftige winden fotografeert kan dat. Als je echt aan de kust staat met heftige winden dan is hoe stabieler (en ook zwaarder), hoe beter maar dat is misschien niet helemaal wat jij wil. Jouw materiaal is zeker niet zwaar. Maar ik zou ook niet het statief met de dunste pootjes nemen.

bea
Door

bea

op 22 May 2020

Hallo Joris, Nog één vraagje . Alle statieven van Sirui hebben 4 segmenten. In je artikel zeg je dat je beter niet meer dan 3 segmenten kan nemen. Ik fotografeer ook wel aan de kust, of aan plekken met harde wind.

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 25 May 2020

Hi Bea, Misschien is dat iets te kort door de bocht geformuleerd maar je moet wel beseffen dat hoe meer pootsegmenten hoe dunner de poten worden. Het hangt veel af van hoeveel wind er staat. Het is niet onmogelijk maar aan de kust is een heel iel statief niet handig. Probeer dan eentje te kiezen met wat dikkere poten en neem niet de statieven met de dunste poten.

bea
Door

bea

op 22 May 2020

sirui heeft alleen poten met 4 segmenten jij adviseert niet meer dan 3 segmenten. Wat nu?

Gerda Meijer
Door

Gerda Meijer

op 19 March 2020

Goedemorgen Joris, Ik wil mijn dochter graag een statief cadeau geven. Zij heeft een Nikon D3200 AF.S DX NIKKOR 18-55 mm camera. Welk statief heeft bij jou hiervoor de voorkeur? Er zijn zoveel modellen/merken. Zij zal het nu voornamelijk thuis gaan gebruiken. En ze reizen graag, dus ook om evt mee te nemen. Graag zie ik je reactie tegemoet. Mvg Gerda

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 27 March 2020

Hi Gerda, door drukte hier even iets latere reactie. Er zijn heel veel statieven, die ken ik niet allemaal. Het hangt ook af van de omstandigheden waarin je wil werken. Sirui is een merk dat zich ook veel op reisstatieven richt, ik zou niet voor te licht en te dunne pootjes gaan. Dat zie ik mensen wel vaak doen. Thuis is het makkelijker want dan heb je geen wind of ongelijke gronden.

Liesbeth
Door

Liesbeth

op 28 March 2020

Beste Joris, Ik ben op zoek naar een statief (niet te zwaar ivm reizen) dat geschikt is voor op het strand/zee/wind (geen storm) en bergen. Mijn apparatuur is licht (35mm lens en 16-50mm, wellicht dat ik in de toekomst nog een zoomlens aanschaf), icm een systeemcamera. Ik heb al veel gekeken bij Sirui, oa. reporter serie of Benro (go flex ivm laag bereik, echter de stabiliteit lijkt mij dan minder, mach3). Ik kom er dus niet uit. Heb je ervaring met de waterproof serie van Sirui? Of is dat mits goed onderhoud van een 'gewoon' statief wat overbodig. Verder had ik graag wat info gehad over een bijpassende statiefkop. Ik dacht hierbij aan een balhoofd aangezien ik lichte apparatuur gebruik en dit makkelijk in gebruik is. Echter lees ik over Sirui en Benro wisselende ervaringen. Heb jij ervaring met statiefkoppen van die merken? Of zou je voor een duurder merk gaan zoals Manfrotto? Graag dus je advies in deze. Ik ben bereid om iets meer te betalen als daar ook kwaliteit tegenover staat. Alvast bedankt. Mvg, Liesbeth

Miriam de Bruin
Door

Miriam de Bruin

op 15 April 2020

Hallo Joris, Heb een vraagje over statief aanschaffen. Zou dit iets kunnen toevoegen voor mij ook als ik mens en dier fotograaf (vaak stilstaand). Weet dus even niet of ik hem echt wel zou gaan gebruiken. Heb daar nog weinig ervaring mee. Als ik er dan 1 wil, wil ik wel gaan voor een carbon vanwege het gewicht, maar hij hoeft voor mij niet te ingewikkeld te zijn. Jij geeft aan dat Manfrotto een goed merk is eventueel maar kan daar eigenlijk geen ‘eenvoudige’ in vinden. Heb jij eventueel nog een tip. Mijn budget zou ongeveer 250 euro zijn ook omdat ik denk dat minder de goedkopere statieven zijn. Heb ook een Rawster photo steadypod carbon statief gevonden met balhoofd, die er voor mij ook wel goed uit ziet, maar omdat ik dit merk niet ken durf ik dat niet zo goed aan. Deze kost 249,- euro. Hoor graag van je. Groet Miriam

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 15 April 2020

Hi Miriam, Ik zou pas een statief kopen als je merkt dat je die echt mist. Bij portretfotografie denk ik dat jij het niet veel zou gebruiken en bij dieren eigenlijk ook niet. Ook omdat jij geen zware telelenzen gebruikt voor dieren. Dan is uit de hand veel fijner. Ik kan ze ook niet allemaal kennen, die statieven. Daarom noem ik hier vooral eigenschappen. Als je het later wel wil kan je ook kijken naar Benro of Sirui. Manfrotto is zeker niet het enige merk. Sirui is ook gericht op reisstatieven. En een beetje een degelijk balhoofd.

Miriam
Door

Miriam

op 15 April 2020

Dank je Joris, voor weer je tips. Heb nog niet echt een statief gemist dus kijk het inderdaad nog even aan. Mocht ik,er uiteindelijk toch een willen aanschaffen neem ik je adviezen mee. Groet Miriam

Maup Sloot
Door

Maup Sloot

op 29 April 2020

hi Joris, ben heel blij met je website en boeken! ik wil sparen voor Manfrotto 290 Xtra Statief + 3-Way Head in combinatie met Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD lens - Nikon mount (B028) voor mijn Nikon D4300? ben nog beginner maar wil eerst voor goede zoomlens en later pas statief, maar dacht vraag alvast of de keuze goed zou zijn?

Joris-Dijkema
Door

Joris-Dijkema

op 4 May 2020

Iets latere reactie ivm grote drukte. Ik raad je een balhoofd aan en geen 3 way head. Een balhoofd is sneller en intuïtiever. Met 3way head ben je meer aan het 'klungelen' in de praktijk. Ik ken niet alle statieven, laag bij de grond vind ik zelf heel belangrijk. Let daar ook op. 18-400 mm is vaak goed uit de hand te doen. Heb je de gratis" rel="nofollow" target="_blank">https://kijkenziefotoschool.nl/gratis-ebooks-fotografie/">gratis Ebooks al gedownload? Je kan ook video's ervaren dan.

Reactie plaatsen

Beste Systeemcamera Overzicht 2020

Beste systeemcamera van dit moment

Beste Spiegelreflexcamera Overzicht 2020

Welke spiegelreflexcamera kopen overzicht

Beste Spiegelreflexcamera Beginners 2020 

Beste spiegelreflexcamera beginner