Nikon Z 24-200mm f/4.0-6.3 VR review

De Nikon Nikkor Z 24-200mm f/4.0-6.3 VR is een telelens voor Nikon systeemcamera’s. Het objectief is geschikt voor zowel fullframe als APS-C camera’s. Nieuwsgierig naar de belangrijkste eigenschappen van de zoomlens? Wil je weten wat reviewers zeggen over de bouw, autofocus en beeldkwaliteit? En wat de voordelen en nadelen zijn van dit Nikon objectief? Ik zou zeggen: lees snel verder.

Gratis Ebook fotografie tips

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te downloaden >>(klik op de gele tekst).

Ontdek de 10 onmisbare stappen voor krachtige & creatieve fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens voor Nikon (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, 50+ inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Ook word ik op geen enkele wijze gesponsord door cameramerken.

Inhoud

Long exposure sea bridge sunset

Belangrijkste eigenschappen Nikon Z 24-200mm f/4.0-6.3 VR (€ 999)


Brandpuntsafstand

Variabel, minimaal 24 millimeter en maximaal 200 millimeter. Zoals gezegd, je kunt het zoomobjectief zowel gebruiken op fullframe Nikon systeemcamera’s (zoals de Nikon Z6 en de Nikon Z7), als op APS-C camera’s (zoals de Nikon Z50 en de Nikon Z fc).

Bij fullframe systeemcamera’s blijft de brandpuntsafstand gewoon wat er op de lens staat. Bij de APS-C camera is er sprake van een cropfactor. Vandaar dat APS-C camera’s ook wel cropcamera’s worden genoemd. Bij APS-C camera’s is de brandpuntsafstand gelijkwaardig aan 36-300 millimeter fullframe. Je camera zoomt dus automatisch (nog) verder in.

Afkortingen

Nikon Z: dit soort lenzen zijn niet voor spiegelreflexcamera’s, maar alleen voor systeemcamera’s. Zoals voor de Nikon Z5, Z6, Z6 II, Z7, Z7 II.

VR: vibration reduction (beeldstabilisatie).

Bouw en gewicht

Bij in- en uitzoomen schuift de lens uit (van 114 millimeter naar 175 millimeter). De scherpstelling is intern. Het teleobjectief heeft geen diafragmaring, maar wel een grote zoomring voorop. Je kunt de lens vergrendelen, zodat het objectief niet uitschuift als je ‘m niet gebruikt. De focusring is aanpasbaar. Je kunt de ring bijvoorbeeld instellen op ISO of belichtingscompensatie. De Nikkor Z 24-200mm lens weegt 570 gram.

Weathersealing

Voorste element heeft een fluorcoating. De lens heeft meerdere afdichtingen (Nikon Super Integrated Multicoating).

Zonnekap

De HB-93 zonnekap is meegeleverd.

Lichtsterkte

Niet lichtsterk.

Filters

Je kunt filters gebruiken van 67 millimeter.

Teleconverters

Nee.

Autofocus/ handmatige focus

Allebei, maar de lens heeft hier geen schakelaar voor. Je moet dit in de camera instellen.

Reviews

Bouw

Kenrockwell.com
Ken Rockwell zegt dat het “de eerste keer is dat Nikon aluminiumlegering gebruikt voor de vatting in plaats van kunststof of verchroomd messing”.

Minder te spreken is hij over de lenskoker: “Nikon beweert een lenskoker mee te leveren, maar het is slechts een CL-C1 stoffen tasje. Een sportsok werkt nog beter.”

De bediening valt meer in de smaak: “De zoomring bedekt de halve lens en werkt prima. De elektronische focusring is altijd in werking.”

Beren fotografie Wild Brown Bear Bear Centre Finland

Photographylife.com

Spencer Cox van photographylife.com over de bouw van de lens: “Het is geen ontzettend stevige metalen lens waar je overheen kunt rijden, maar dat hoeft ook niet. Met zijn 570 gram is het nauwelijks zwaarder dan de Nikon Z 24-70mm f/4 kitlens (die weegt 500 gram). Om gewicht te besparen, heeft Nikon gekozen voor een kunststof behuizing. Behalve op de belangrijke punten, zoals de vatting. Die is van metaal. Vanwege de doelgroep van dit objectief heeft Nikon de juiste beslissing genomen.”

Over de weathersealing schrijft Spencer Cox het volgende: “De lens is goed beschermd tegen vocht en stof. De kans is klein dat er vocht in de lens komt, zelfs niet als het stortregent. We hebben zonder problemen de lens een weekje getest in heel stoffige, zanderige omgevingen.”

Dat wil niet zeggen dat er geen zandkorrels in de lensbuis kunnen komen, volgens Cox. “Dat is niet gebeurd terwijl we de lens testten, maar het zou kunnen na jarenlang gebruik in stoffige omgevingen.”

Digitalcameraworld.com

Matthew Richards noemt de lens “lichtgewicht en makkelijk te bedienen”. “Het objectief voelt stevig, heeft een volledige set afdichtingen en een fluorcoating op het voorste element, tegen vocht en vuil. De grote zoomring beweegt soepel, maar heeft geen last van ‘zoomcreep’. Je kunt de control-ring aanpassen, dat zie je ook bij de lenzen uit de S-serie.”

Autofocus

Photographylife.com
 
“Bij goed licht is de 24-200mm f/4-6.3 net zo snel als andere Z-lenzen”, staat in de review van Spencer Cox. “Vanwege de beperkte lichtsterkte heeft de lens sneller last van weinig licht dan lenzen met een grotere maximum lensopening. Zeker als je de lens vergelijkt met een f/1.8 prime, schakelt de autofocus van de 24-200mm sneller over naar Low Light AF. De autofocus is heel nauwkeurig bij stilstaande onderwerpen in AF-S modus.”

Kenrockwell.com
Ken houdt het kort: “De snelheid van de autofocus is gemiddeld, maar dat ligt ook aan mijn Nikon Z7, die geen ster is in autofocus.”

PCmag.com
Jim Fisher van pcmag.com noemt de autofocus “nauwkeurig maar wat trager dan een pro zoomlens zoals de Nikkor Z 24-70mm f/2.8 S”. Fisher: “Tijdens het testen, heb ik geen fotomomenten gemist, maar het viel me wel op dat de drive en focusvergrendeling minder wordt als je de Nikon Z7 II gebruikt.”

Heb jij ook een dure camera gekocht en mis je de mooie foto’s? Haal meer uit je camera – Gratis de 10 onmisbare stappen downloaden >>(klik op de oranje tekst).

Beeldkwaliteit

Photographyblog.com

Amy Davies van Photographyblog.com heeft de lens getest met de Nikon Z7 (en een stevig statief). Ze bespreekt de beeldkwaliteit op de verschillende brandpuntsafstanden.

24 mm

“Foto’s zijn superscherp in het midden bij het maximale diafragma (f/4.0). Zelfs nog iets scherper bij f/5.6 en f/8. Bij f/11 en f/16 worden foto’s minder scherp. Op f/22 zijn foto’s zacht. Hoeken zijn het scherpst tussen f/11 en f/16.”

50 mm

“Het midden is erg scherp op f/5.6 (maximale diafragma bij deze brandpuntsafstand). Nog iets scherper bij f/8. Ook erg goed op f/11. Wat zachter op f/22. De scherpste hoeken krijg je tussen f/8 en f/16.”

105 mm

“Op het maximale diafragma, f/6.3 bij deze brandpuntsafstand, is het midden van foto’s erg scherp. Ook heel scherp op f/8. Het wordt wat zachter vanaf f/16. Hoeken worden het scherpst tussen f/11 en f/16.”

200 mm

“Op deze afstand worden foto’s het zachtst. Wel scherp op f/6.3, maar zachter dan op kortere brandpuntsafstanden. Iets scherper op f/8 en f/11. De scherpste hoeken behaal je met diafragma’s tussen f/16 en f/22.”

Ephotozine.com

John Riley van Ephotozine.com heeft de lens getest in combinatie met de Nikon Z7 II. Ook hij belicht de beeldkwaliteit bij de verschillende brandpuntsafstanden.

24 mm

“Scherpte in het midden is uitstekend van f/4-f/8, erg goed op f/11 en f/16 en heel goed op f/22. Hoeken zijn scherp op f/4, erg scherp van f/5.6-f/11 en redelijk op f/22.”

50 mm

“Ontzettend scherp in het midden bij f/5.6 en f/8, heel scherp bij f/16, goede scherpte bij f/22. Redelijk bij f/32. Hoeken zijn superscherp tussen f/5.6 en f/11, heel scherp bij f/16. En slechts redelijk bij f/22 en f/32.”

105 mm

“In het midden ontzettend scherp van f/6.3 en f/11, heel scherp op f/16, scherp op f/22 en redelijk op f/32 en f/36. Hoeken zijn erg scherp op f/6.3, ontzettend scherp op f/8, heel scherp op f/11 en redelijk op f/32 en f/36.”

150 mm

“Uitstekende scherpte in het midden van f/6.3-f/11, heel scherp op f/22 en redelijk op f/32 en f/36. Hoeken erg scherp op f/6.3, uitstekende scherpte op f/8, heel scherp op f/11 en f/16. Redelijk scherp van f/22 tot f/36.”

200 mm

“Midden van foto’s uitstekende scherpte van f/6.3 tot f/11, heel scherp op f/16, scherp op f/22 en redelijk bij f/32 en f/36. Heel scherpe hoeken van f/6.3 tot f/11, scherp op f/16 en redelijk van f/22 tot f/36.”

Zwart wit landschapsfotografie

Digitalcameraworld.com
 
Matthew Richards schrijft het volgende over de beeldkwaliteit: “Niet zo eng scherp als een aantal lenzen uit de S-serie, maar toch heel indrukwekkend. Zeker voor een superzoomlens.

Opvallend weinig last van donkere hoeken (fall-off), zelfs op de grootste brandpuntsafstand. Vervorming en chromatische aberratie (kleurschifting) wordt goed gecorrigeerd. Vrij weinig vignettering (onscherpe hoeken), zelfs bij het maximale diafragma.”

“De bokeh is aangenaam, zeker aan het eind van je zoombereik”, schrijft Matthew. “Je krijgt vrij goede scherptediepte bij close-ups, ook al is je maximale diafragma dan slechts f/6.3. De superzoomlens geeft geweldige resultaten op Nikon camera’s uit de Z-serie, zowel FX (fullframe) als DX (APS-C).”

Voordelen Nikon 24-200mm f/4-6.3 zoomlens

– Lichtgewicht;

– Zowel voor fullframe als APS-C systeemcamera’s;

– Metalen vatting;

– Uitstekende weathersealing;

– Makkelijk te bedienen;

– Aanpasbare focusring.

Nadelen Nikon 24-200mm f/4-6.3 zoomlens

– Geen schakelaar voor beeldstabilisatie;

– Geen diafragmaring;

– Bijgeleverde lenskoker niet stevig;

– Geen teleconverters mogelijk;

– Geen schakelaar om te wisselen tussen autofocus en handmatige focus;

– Niet heel lichtsterk;

– Handmatige focus minder nauwkeurig dan autofocus;

– Geen schaal voor scherptediepte.

Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar krachtige en creatieve natuurfotografie
  • Duidelijke uitleg met 50+ inspirerende voorbeeldfoto’s met uitleg
  • 50 pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle 300+ Videolessen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie

Meer populaire artikelen over camera's & lenzen

Stel onderaan je vragen over de Nikon Z 24-200mm f/4.0-6.3 VR & krijg persoonlijk aankoopadvies op maat   

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie (hoe meer, hoe beter): je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Naast 10 jaar ervaring in de fotografie en ervaringen van cursisten gebruikte ik deze websites: nikon.com, kenrockwell.com, photographylife.com, digitalcameraworld.com, photographylife.com, pcmag.com en ephotozine.com.

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen.Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden.In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Reactie plaatsen