Sony FE 50mm f/2.8 macro review

De Sony FE 50mm f/2.8 macro is, de naam zegt het al, een macrolens voor Sony systeemcamera’s. Maar je kunt de lens ook gebruiken voor portretfotografie en productfotografie. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste eigenschappen van dit prime-objectief en vergelijk ik de 50 millimeter lens met soortgelijke lenzen. Wat vinden reviewers van dit objectief en wat zijn de voordelen en nadelen van de Sony FE 50mm f/2.8 macro? Eén manier om erachter te komen…

Gratis Ebook fotografie tips

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te downloaden >>(klik op de gele tekst).

Ontdek de 10 onmisbare stappen voor krachtige & creatieve fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, 50+ inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Ook word ik op geen enkele wijze gesponsord door cameramerken.

Inhoud

Mushroom macrophotography

Belangrijkste eigenschappen Sony FE 50mm f/2.8 macro (600 euro)

Brandpuntsafstand

Vast, 50 millimeter voor fullframe Sony systeemcamera’s met E-vatting. Lenzen met een vaste brandpuntsafstand noem je ook wel prime-lenzen. Je kunt het objectief ook op APS-C systeemcamera’s (cropcamera’s) van Sony gebruiken. Dan wordt er automatisch verder ingezoomd, waardoor je brandpuntsafstand gelijkwaardig wordt aan 75 millimeter fullframe.

De lens werkt onder andere met alle versies NEX, A9, A7 en A6xxx en A5xxx-series.

Bouw en gewicht

Er zitten twee schakelaars en een knop op de zijkant van de lens.

1. Je kunt wisselen tussen autofocus en handmatige scherpstelling.

2. De Sony FE 50mm f/2.8 macro heeft focusvergrendeling. Met een druk op de knop, kun je je scherpstelling vastzetten.
 3. Eronder vind je de focusbegrenzer (full, 16 – 30 centimeter, en 30 centimeter – oneindig).

 De lens heeft geen diafragmaring en er is geen zonnekap meegeleverd (die zijn ook niet verkrijgbaar). Het objectief schuift uit bij scherpstellen en je ziet dan de vergrotingsfactor per scherpstelafstand (dit staat afgedrukt op de uitgeschoven lens).

Het Sony objectief weegt 236 gram.

Beeldstabilisatie

Nee, maar het is een korte lens. Dus dat is niet zo’n groot probleem.

Lichtsterkte

Een maximaal diafragma van f/2.8. Dit is een lichtsterke lens. Bij lichtsterke lenzen hoef je de ISO niet enorm te verhogen. Dat voorkomt ruis.

Weathersealing

Beschermd tegen stof en spatwater, maar er zitten geen afdichtingen rond de vatting.

Filters

Geschikt voor 55 millimeter filters.

Autofocus/manuele focus

Zowel autofocus als handmatige scherpstelling.

Verschil Sony FE 50mm f/2.8 en Sony FE 90mm f/2.8 macro G OSS

– Sony 90mm heeft wel ingebouwde (optische) beeldstabilisatie;

– Filters Sony 90mm zijn 62 millimeter (Sony 50mm: 55 millimeter filters);

– Sony FE 90mm veel zwaarder (weegt 602 gram, Sony 50mm is slechts 236 gram);

– Minimale scherpstelafstand Sony FE 50mm is 16 cm, bij 90mm is dat 28 cm. Dit betekent iets verder van je onderwerp kunnen blijven en toch een goede vergroting behalen op de 90mm macrolens, beter bij insecten;

– Wel zonnekap bij Sony FE 90mm;

– 90mm twee keer zo duur (kost 1200 euro, adviesprijs 50mm is 600 euro);

– Stille autofocus voor 90mm;

– Wel afstandsschaal op 90mm.

Verschil Sony FE 50mm en Sigma 105mm f/2.8 DG GN Macro Art Sony E

– Sigma 105mm is duurder (kost 749 euro);

– Minimale scherpstelafstand Sigma is 29,5 cm;

– Filtermaat Sigma 62 millimeter (Sony: 55 millimeter);

– Veel grotere brandpuntsafstand Sigma, dit zorgt ook voor zachtere achtergrondonscherpte (bokeh);

– Sigma veel zwaarder (weegt 715 gram);

– Lensvatting is van messing bij Sigma;

– Stille autofocus Sigma.


Heb jij ook een dure camera gekocht en mis je de mooie foto’s? Haal meer uit je camera – Gratis de 10 onmisbare stappen downloaden >>(klik op de oranje tekst).

Verschil Sony FE 50mm f/2.8 en Sony FE 50mm f/1.8

– Betere lichtsterkte Sony FE 50mm f/1.8;

– Filters Sony FE 50mm f/1.8 kleiner: 49 millimeter (de f/2.8 is geschikt voor 55 millimeter filters);

– Sony FE 50mm f/1.8 is lichter (weegt 186 gram);

– Minimale scherpstelafstand is 45 cm bij Sony FE 50mm f/1.8 (de f/2.8: 16 cm);

– Sony FE 50mm f/1.8 heeft geen weathersealing;

– Vergrotingsfactor is maximaal 0.14x (1:7.1), bij de f/2.8 is dat 1:1. De 50mm macrolens geeft dus duidelijk veel meer vergroting.

– Sony FE 50mm f/1.8 is goedkoper (kost 330 euro, de f/2.8 600 euro);

– Wel zonnekap bij Sony FE 50mm f/1.8;

– Veel lawaai als je de f/1.8 lens schudt (kenrockwell.com).

Reviews

Bouw

Ephotozine.com

John Riley van Ephotozine.com schrijft dat de lens licht en compact is. John: “Geen beschikbare zonnekap, maar goede bescherming tegen zonnevlekken. De handmatige focusring is heel soepel, maar duurt zo lang om te draaien, dat het niet echt handig is.”

Photographyblog.com

Mark Goldstein zegt het volgende over de bouw: “De lens voelt goed in balans op Sony A7 camera’s. Ik vond het vergelijkbaar, que afmeting en balans, met een kitlens op een instapmodel DSLR.

Vanwege de redelijke prijs zou je verwachten dat de bouwkwaliteit minder zou zijn, maar de lens is van metaal (ook de vatting) en voelt stevig. Het heeft dezelfde bouw als camera's uit de A7-serie.”

The-digital-picture.com

Bryan Carnathan is best tevreden over de bouw van de Sony prime-lens. “Soms willen producenten geen schakelaars op hun lens, maar ik ben blij dat deze lens twee schakelaars heeft en één knop.”

 Hij is minder te spreken over de weathersealing: “Sony beweert dat de lens stof- en (spat)waterdicht is. Dat gezegd hebbende, de lensvatting heeft geen afdichtingen. Dat is een groot gemis. Gebruik een regenhoes in stoffige of vochtige omgevingen.”

 Over het gewicht schrijft Bryan: “De lens is lekker klein en licht. Geen probleem om deze lens in je hand te houden of de hele dag bij je te dragen.”

Beeldkwaliteit

Fstoppers.com

Alex Cooke heeft de lens getest op de Sony A6100: “Heel scherp in het midden en de hoeken, hoeken klein beetje onscherp (vignettering). Dit is bijna onzichtbaar. Nauwelijks chromatische aberratie (kleurschifting). Geen last van zonnevlekken, zelfs al is er geen zonnekap. Natuurlijke, levendige kleuren, geeft huidtinten uitstekend weer. Deze lens is veel beter dan de Sony FE 50mm f/1.8 (ook wel nifty-fifty genoemd).”

Ephotozine.com

John Riley combineerde de lens met de Sony Alpha A7R II: “Heel scherp in het midden op elk diafragma. Op f/16 klein beetje diffractie. Nogal zachte hoeken op f/2.8. Goed scherp op f/4 en heel goed van f/5.6 – f/11. Nog steeds goede scherpte op f/16. Aangename bokeh. Misschien niet zo goed als lenzen die daarvoor zijn geproduceerd, maar heel goede bokeh.”

Kenrockwell.com

Ken Rockwell gebruikte de Sony A9 om de beeldkwaliteit van de lens te testen: “Geen donkere hoeken (ook wel falloff genoemd) op elk diafragma. De meeste Sony camera’s corrigeren dit automatisch. Vrij goede bokeh, leidt niet erg af. Geen zonnevlekken zichtbaar. Geen meetbare vervorming op 3 meter, zelfs als dit niet automatisch wordt gecorrigeerd. Bravo!”

Autofocus

Kenrockwell.com

Ken Rockwell is niet blij met de autofocus: “Langzame, luidruchtige autofocus. Erger nog, meestal mist de autofocus je onderwerp en heeft een paar keer last van hunting (lens wisselt tussen dichtbij en veraf) voordat het je onderwerp vindt. Gebruik de schakelaar voor focusbegrenzing om dit te verminderen. De focus is altijd elektronisch (geen directe mechanische verbinding tussen de focusring en het focussysteem).”

Photographyblog.com

Mark Goldstein kan ook niet enthousiast worden van de autofocus: “Net als bij de Sony FE 50mm f/1.8 lens is de grootste opoffering dat er een standaard AF-motor wordt gebruikt in plaats van veel stillere, snellere focussystemen die je vindt in modernere lenzen. Het focussysteem van de f/2.8 is behoorlijk gedateerd, zowel de snelheid als het geluid.”

Toch is Mark niet alleen maar negatief in zijn review: “Scherpstellen is geen probleem met de contrastdetectie van de Sony A7S: scherpe foto’s (zelfs bij weinig licht). Maar dat kan even duren (dat hangt af van je scherpstelafstand). Tussen 1 meter – oneindig stelt de lens snel scherp.”

Minder tevreden is hij bij close-ups: “Het duurt soms drie seconden om scherp te stellen, heb ik gemerkt.”

Amateurphotographer.co.uk

Richard Sibley van Amateurphotographer.co.uk noemt de soms langzame autofocus “de grootste misser van de lens”. “Zeker als je je niet in de buurt van het scherpstelpunt bevindt. Bij gebruik van de lens merk je direct hoeveel lawaai er is en dat de motor langzaam reageert.”

Over korte scherpstelafstanden schrijft hij: “Ik merkte dat het meestal het beste werkte om vooraf scherp te stellen, focus te vergrendelen of handmatig scherp te stellen.”

Foto: cursist Jolinda Visscher

Voordelen Sony FE 50mm f/2.8 macrolens

– Compact en lichtgewicht;

– Geen last van zonnevlekken (ook al is er geen zonnekap);

– Voor zowel fullframe als APS-C Sony camera’s;

– Metalen vatting;

– Beter dan de Sony FE 50mm f/1.8 (fstoppers.com);

– Vergrotingsfactor 1:1 (alles komt levensgroot in beeld).

Nadelen Sony FE 50mm f/2.8 macro lens

– Trage autofocus (voelt gedateerd);

– Lawaaierige autofocus;

– Geen afdichtingen bij vatting;

– Focusring handmatige scherpstelling duurt lang om te draaien;

– Zachte hoeken bij f/2.8 (ephotozine.com);

– Minimaal diafragma f/16, meeste macrofoto’s hebben f/32 nodig (kenrockwell.com);

– Korte scherpstelafstand (je moet erg dichtbij staan).

Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar krachtige en creatieve natuurfotografie
  • Duidelijke uitleg met 50+ inspirerende voorbeeldfoto’s met uitleg
  • 50 pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle 300+ Videolessen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie

Meer populaire artikelen over camera's & lenzen

Stel onderaan je vragen over de Sony FE 50mm f/2.8 macrolens & krijg persoonlijk aankoopadvies op maat   

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie (hoe meer, hoe beter): je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Naast 10 jaar ervaring in de fotografie en ervaringen van cursisten gebruikte ik deze websites: sony.nl, sigmabenelux.com, kenrockwell.com, photographyblog.com, amateurphotographer.co.uk, fstoppers.com, ephotozine.com en the-digital-picture.com.

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen.Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden.In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Lizzy
Door

Lizzy

op 23 Feb 2022

Hi Joris, Graag ontvang ik advies over welke camera/ lens ik het best kan gebruiken voor product (food) fotografie. Ik heb een spiegelreflexcamera, een Sony A290 en 2 lenzen (28-200mm en een 18-55mm lens). Echter, ondanks ik al aardig bekend ben met de manuele stand, zijn de foto's niet scherp genoeg. Het liefst vind ik een goede lens die ik kan plaatsen op de body van mijn huidige camera i.p.v. een nieuwe camera te kopen. Is de 50mm F1.8 geschikt voor productfotografie en zo ja, welk type past op de body van de Sony A290? Of is er echt een fullframe camera nodig om de juiste scherpte in de foto's te krijgen?Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Joris Dijkema
Door

Joris Dijkema

op 25 Feb 2022

Hi Lizzy,Fullframe heb je zeker niet nodig voor scherpe beelden, het is een hype vind ik. Gaat je ook ongelooflijk veel geld kosten en als je bijv. voor websites etc. fotografeert zie je het verschil ook niet in zo'n klein formaat.Ik ken je huidige camera niet, is al wat ouder denk ik. SOny verkoopt naar mijn idee geen lenzen meer voor je camera maar vraag dit even na bij een grote camerawinkel. Niet scherp genoeg kan liggen aan de kwaliteit van de lens.

Reactie plaatsen