arrow_drop_up arrow_drop_down
Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS review

Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS review

In juni 2019 is de Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS uitgebracht. Het is een telelens voor systeemcamera’s, voor zowel professionals als hobbyfotografen. Benieuwd naar de belangrijkste eigenschappen? Wat vinden reviewers van het objectief? En wat zijn de voor- en nadelen van de Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS? Je leest het hieronder.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Ook word ik op geen enkele wijze gesponsord door cameramerken.

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te downloaden >>(klik op de gele tekst). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, tips over techniek en boordevol inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Inhoud

[[showindex]]

De Sony 200-600mm wordt ook regelmatig ingezet voor vogelfotografie

Belangrijkste eigenschappen Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS (1999 euro)

Brandpuntsafstand

De Sony zoomlens is geschikt voor fullframe en APS-C systeemcamera’s met een E-vatting. APS-C camera’s hebben een zogeheten cropfactor (daarom ook wel cropcamera’s genoemd). Bij Sony systeemcamera’s is dat 1.5, je camera “zoomt automatisch 1.5x verder in.”

De brandpuntsafstand voor fullframe systeemcamera’s is gewoon 200-600 millimeter. Bij cropcamera’s wordt dat 300-900 millimeter. Zoomlenzen met zo’n bereik worden vaak gebruikt bij wildlife-fotografie, dierenfotografie, sportfotografie, vogelfotografie en natuurfotografie.

Bekroond

De Sony zoomlens heeft de EISA Award BEST product 2020-2021 ontvangen in de categorie Super Telephoto Zoom Lens.

Teleconverters

Het Sony zoomobjectief is geschikt voor de Sony FE 1.4x teleconverter (599 euro) en Sony FE 2.0x teleconverter (569 euro). Zo wordt je bereik nog verder vergroot tot maximaal 840 (1.4x) of 1200 millimeter (2.0x).

Bouw

De zoomlens is van kunststof gemaakt, de lensvatting en afneembare statiefgondel (bijgeleverd) zijn van magnesiumlegering. Over de kunststof focusring en zoomring zit een laagje rubber. Je kunt de richting van de zoomring aanpassen.

Beeldstabilisatie

Ja, dat zie je ook aan de naam van de lens. De letters OSS staan namelijk voor Optical Steady Shot (optische beeldstabilisatie). Er zijn drie standen OSS:

– Normaal;

– Panning (horizontaal of verticaal een bewegend voorwerp volgen door je camera mee te bewegen);

– Random Motion (handig bij sportfotografie).

Lichtsterkte

Het maximale diafragma is f/5.6-6.3. Dit is geen lichtsterke lens. Hoe dichter het f-getal bij de 1 zit, hoe beter de lichtsterkte.

Weathersealing

Stof- en spatwaterdicht.

Zonnekap

Meegeleverd.

Filters

95 millimeter (dit is veel groter dan bij de meeste lenzen)

Autofocus/ manuele focus

Allebei. Met de schakelaar kun je wisselen tussen autofocus en handmatige (manuele) focus.

Gewicht

De Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS weegt ruim twee kilo (2120 gram).

Alternatief: Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS (2699 euro)

De belangrijkste eigenschappen hiervan:

– 77 millimeter filters zijn geschikt;

– gewicht 1395 gram;

– stof- en spatwaterdicht;

– bekroond met Tipa Award 2018, categorie Best CSC Telephoto Zoom Lens;

– metalen behuizing;

– zonnekap bijgeleverd.

Reviews

Beeldstabilisatie

The-digital-picture.com zegt dat de optische beeldstabilisatie versterkend werkt in combinatie met de IBIS (In Body Image Stabilisation). “OSS werkt goed bij bewegingsonscherpte, maar is ook handig om een onderwerp in de zoeker te plaatsen, zeker bij 600 millimeter. De beeldstabilisatie is vrijwel geluidloos. De schakelaar op de lens bedient zowel de stabilisatie op het objectief als de ingebouwde stabilisatie van de camera.”

Kenrockwell.com houdt het kort: “Laat de stabilisatie aan tenzij je een heel stevig statief gebruikt of bij belichtingstijden langer dan één seconde (bij elk type statief).”

Digitalcameraworld.com vergelijkt de Sony zoomlens met de Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS. “Net als bij de Son FE 100-400mm is er een modus voor stilstaande onderwerpen en panning, maar de nieuwe lens voegt een derde modus toe, die alleen voor stabilisatie zorgt tijdens belichting. Dit maakt het makkelijker onregelmatig bewegende onderwerpen te volgen in je zoeker of op het LCD-scherm.”

Amateurphotographer.co.uk schrijft dat de lens ingebouwde optische stabilisatie heeft, “wat onmisbaar is voor zo’n lange lens”. Verder meldt amateurphotographer.co.uk het volgende over de beeldstabilisatie: “Het gebruikt het nieuwste OSS-systeem met drie modi, gekopieerd van de Sony FE 400mm f/2.8 GM. Dit geeft je een extra modus om onverwachte bewegingen te kunnen volgen.”

ransuil lucht vlucht

Heb jij ook een mooie camera gekocht en wil je hier meer uit halen? Haal meer uit je camera – Gratis de 10 Stappen downloaden >>(klik op de oranje tekst).

Beeldkwaliteit

The-digital-picture.com vat het even samen: “De lens is heel scherp in alle (fullframe) hoeken bij de hoogste diafragma’s op elke brandpuntsafstand. Je ziet alleen een kleine verbetering bij kleine diafragma’s. Foto’s op 200 millimeter zijn iets ‘zachter’ dan op alle andere brandpuntsafstanden. Er is een klein beetje (diagonale) chromatische aberratie (kleurschifting) op 200 millimeter, die sterker wordt bij grotere brandpuntsafstanden. Op 600 millimeter is die vrij sterk aanwezig.”

Photographyblog.com heeft de lens gebruikt op de Sony A9. “Bij het hoogste diafragma (f/5.6 op 200 millimeter) is de lens heel scherp. Uitstekende beeldkwaliteit tussen f/8 en f/16. Iets ‘zachter’ bij f/22. Bij het kleinste diafragma (f/32) is het midden van de foto ‘zachter’. Op 400 en 600 millimeter is f/6.3 het hoogste diafragma. Bij het kleinste diafragma is het midden ‘zachter’. De lens is scherp bij f/6.3, goed scherp bij f/8-16 en iets ‘zachter’ bij f/22.”

Pcmag.com heeft het zoomobjectief (onder andere) gecombineerd met de Sony a7R IV (60 megapixels). “Iets scherper op 200 millimeter dan op 600 millimeter. Zoals bij elke lens zullen de foto’s duidelijk ‘zachter’ zijn bij de kleinste diafragma’s (bij deze lens f/32). Een klein beetje ‘pincushioning’ op 200 millimeter en 600 millimeter. Dat maakt de foto’s niet minder en is makkelijk op te lossen met software.”

Digitalcameraworld.com zegt dat de lens “erg scherpe foto’s geeft met veel contrast op alle brandpuntsafstanden”. Verder schrijven ze: “Heel goede bokeh (mooi vage achtergrond). Zelfs bij de grootste diafragma’s (tot f/16) zijn de foto’s erg scherp in het midden. De hoeken zijn minder scherp, maar nog wel bovengemiddeld op alle brandpuntsafstanden.

Op 200 millimeter zijn de hoeken nog minder scherp. Vrij weinig kleurschifting op alle brandpuntsafstanden en bij elk diafragma.” Ze hebben dit getest met de ingebouwde kleurschiftingscorrectie uitgeschakeld. “Pincushioning aanwezig, maar niet opvallend (getest met uitgeschakelde beeldcorrectie).”

Autofocus

Fstoppers.com: “In combinatie met de 1.4x teleconverter wordt de autofocus trager (dit gebeurt niet bij de 400mm GM) en vertraagt enorm met de 2.0x teleconverter. Eenmaal scherpgesteld, kan de lens vrij goed het onderwerp volgen (als het onderwerp niet te snel en te onregelmatig beweegt).”

Amateurphotographer.co.uk over de autofocus: “De autofocus is heel snel en vrij stil. Ik heb het objectief getest met de Sony Alpha 7 III bij een polowedstrijd. De lens had totaal geen moeite de paarden te volgen die op de lens af kwamen gegaloppeerd. De autofocus was ook erg goed bij stilstaande onderwerpen, maar je moet heel nauwkeurig je AF-punten plaatsen.”

Pcmag.com heeft de lens getest op de Sony A9. “De FE 200-600mm kan onderwerpen bij 20 fps scherpstellen en ze volgen in combinatie met Sony sportcamera’s uit het hoogste segment. Je kunt de 1.4x en 2.0x teleconverters gebruiken, maar de lens wordt hierdoor minder lichtsterk. Met de 1.4x teleconverter wordt het een 280-840 millimeter met een maximaal diafragma van f/8-9. Bij de 2.0x teleconverter (400-1200 millimeter) is dit f/11-13.”

The-digital-picture.com noemt de autofocus vrij snel in goede lichtomstandigheden en vrijwel geluidloos. “De autofocus presteert goed bij redelijk licht in combinatie met de 1.4x teleconverter.” Ze hebben de lens getest tijdens een donkere, bewolkte dag. “De autofocus was prima. Binnen met alleen kunstlicht werd het scherpstellen veel trager en soms mislukte het na wat ‘hunting’. Met de 2.0x teleconverter nog trager. Ik ben bijna nooit onder de indruk van de 2.0x teleconverter.”

Bouw

“De lens is niet zo zwaar als je zou verwachten”, schrijft Amateurphotographer.co.uk. “Dat komt door de behuizing van magnesiumlegering. Het belangrijkste kenmerk is dat de lens niet uitschuift bij inzoomen. Dat maakt het beter in gebruik dan de Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3 Di VC USD G2 en Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary.”

Digitalcameraworld.com noemt de uitgebreide weathersealing. Verder schrijven ze: “De plaatsing van schakelaars en knoppen is vrijwel gelijk aan die van de 100-400mm. Soepele zoom- en focusring.”

Pcmag.com zegt dat de zoomring soepel draait. “Ik kon het met mijn vingertoppen aanpassen tijdens een voetbalwedstrijd, waardoor ik me op mijn camera kon concentreren om de actie op het veld te volgen. Bij vogelfotografie vond ik het wat minder, je wilt dan altijd 600 millimeter gebruiken. Het is dan iets té makkelijk de ring per ongeluk te draaien en daardoor uit te zoomen.”

Photographyblog.com schrijft het volgende over de bouw: “De lens voelt, verrassend genoeg, niet te veel uit evenwicht in combinatie met een vrij kleine camera (zoals de Sony A9-serie, zelfs zonder battery grip). Een geribbelde zoomring geeft je goede grip.”

Voordelen Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS op een rij

– Soepele zoomring;

– Licht voor dit bereik (nog steeds 2 kg maar is uit de hand te doen);

– Scherpe foto’s, zowel de hoeken als het midden;

– Goed voor wildlife-fotografie;

– Lens schuift niet uit bij inzoomen.

– Flexibeler dan een prime lens, fotografeer dieren ook in hun omgeving.

Nadelen Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS op een rij

– Trage autofocus met teleconverters (fstoppers.com);

– Niet lichtsterk;

– Lichtsterkte neemt af bij gebruik teleconverter (max. f/8-9 bij 1.4x extender);

– Trage autofocus als je binnen fotografeert bij kunstlicht (the-digital-picture.com);

– Chromatische aberratie is vrij sterk op 600 mm (the-digital-picture.com);

– Duur voor hobbyfotografen


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere natuurfotografie
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie

Stel onderaan je vragen over de Sony 200-600mm lens

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Bekijk ook deze artikelen over Sony camera’s & lenzen

Bronnen

Naast 10 jaar ervaring in de fotografie en ervaringen van cursisten gebruikte ik deze websites: the-digital-picture.com, kenrockwell.com, digitalcameraworld.com, amateurphotographer.co.uk, photographyblog.com, pcmag.com en fstoppers.com

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van de gratis E-books De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie en Ontdek de Creatieve lens die meer dan 15.000 keer zijn gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Reactie plaatsen

Beste Systeemcamera Overzicht 2021

Beste Spiegelreflexcamera Overzicht 2021

Beste Spiegelreflexcamera Beginners 2021