Cuba: reisfotografie van een onervaren cursist

Cuba is een prachtige, kleurrijke bestemming waar je ook mooie rauwe portretfoto’s en straatfoto’s kan maken. Annemarie Daams leerde in praktische stappen haar camera zelf instellen en maakte onder andere deze foto’s in Cuba…

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over camera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens voor reisfotografie & portretfotografie (betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Cuba cursist fotocusus

Cursist Annemarie Daams

Pure reisfotografie & Portretfotografie in Cuba door een cursist

In het najaar van 2018 heb ik bij Joris een beginnerscursus fotografie gevolgd. Ik wilde al langer iets meer met fotografie doen dan alleen met mijn telefoon of compactcamera. Ik heb een Sony A6000 gekocht met het voordeel dat het een lichtgewicht camera is, handig om op reis mee te nemen. Ook heeft de camera voor een beginnende fotograaf voldoende functies om voorlopig mee vooruit te kunnen.

Ik wist echter niet hoe ik anders dan in de automatische stand met de camera moest werken.

Na de cursus bij Joris weet ik wat diafragma, sluitertijd en ISO überhaupt betekenen én ik kan ermee werken in verschillende standen. Ik merkte dat ik het effect wat je met een groot diafragma kunt bereiken, mooie onscherpe achtergronden, het mooiste vond. Dat wilde ik ook leren van zijn cursus.

Ik ben inmiddels (mei 2019) bezig met zijn vervolgcursus en in maart heb ik een mooie reis naar Cuba gemaakt. Voor de reis wilde ik een extra lens kopen. Omdat ik het effect van een groot diafragma zo mooi vond heb ik een portretlens (50 mm lens) gekocht.

Klik hier om je Snelgids “Ontdek de Creatieve Lens” te downloaden >> Géén verkoop van lenzen en 100% onafhankelijk advies. Er is geen enkel belang bij wat je koopt en of je überhaupt iets koopt.

Dit is voor veel beginners gewoon het allerbeste lensadvies dat ik kan geven. Meer dan 25.000 mensen hebben de tips gedownload.

Op Cuba heb ik van deze lens echt kunnen genieten. Alles werd zo scherp en een stuk professioneler door de onscherpe achtergronden. Ik ben mij op Cuba dan ook vooral gaan richten op portretfotografie. Zoveel mooie unieke echte rauwe geleefde mensen en dieren die ik daar trof, heel gaaf.

Natuurlijk helpen de kleuren en de fotogenieke achtergronden om mooie foto´s te maken. Ik ben vooral erg trots op de foto van de hond met blauwe deur op de achtergrond. Ik moest dichtbij de hond komen zodat ik zijn ogen scherp kreeg. Met een 50 mm lens moet je immers zelf lopen om de boel scherp en goed in beeld te krijgen.

Ik ben ook trots op de foto van de wc juf met oranje achtergrond.

Cuba portretfoto op reis

En de mensen uit Viñales waarbij ik verbleef in hun roze gekleurde huis (Casa Particular).

Reisfotografie portretfotografie Cuba

De vele kinderen die ik in Trinidad tegenkwam waren ook echt allen even fotogeniek.

Na de uitleg van Joris weet ik wat diafragma, sluitertijd en ISO betekenen én ik kan ermee werken in verschillende standen. Ik raad zowel de camera, 50 mm lens als een reis naar Cuba aan voor prachtige foto’s.

Bekijk hieronder nog meer foto’s:

Cuba reisfotografie cursist portret

Bekijk meer foto’s van Cuba van Annemarie op Instagram@travel.dutchess

Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis downloaden >>(klik op het geel)

• In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie

Wil je je echt goed & snel ontwikkelen?

Bekijk de Kijk & Zie Academy >> en maak krachtige, creatieve foto’s door duidelijke uitleg.

Kijk & Zie Academy

Bekijk ook deze artikelen:

Stel onderaan je vragen & ontvang persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

• Geef even wat informatie: je camera en lenzek binnen?) en wat je budget ongeveer is.
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.