Canon EOS 5D Mark III of 5D Mark IV?
Canon EOS 5D Mark III of 5D Mark IV?

Canon EOS 5D Mark III of 5D Mark IV?

Canon 5D Mark IV of Mark III kopen? De 5D Mark III was een ongekend populaire spiegelreflexcamera, ook onder professionele fotografen. Het was duidelijk een verbetering van de oudere Canon 5D Mark II. Is de 5D Mark IV de upgrade waard? Waar zitten de verschillen? 

Goed om te weten, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies krijgen.

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over camera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Canon 5D Mark III

2 Maart 2012 werd de 5d mark III door Canon geïntroduceerd als de fullframe camera voor de professional die kwaliteit en betrouwbaarheid nodig had. Al was het niet het vlaggenschip van Canon (dat is de Canon 1-DX van ruim 6000 euro die sneller en robuuster is), de 5d Mark III was voor veel studio-, trouw- en evenement fotografen de body die ze graag bij zich hadden. De 5d Mark III was dan ook ongekend populair.

Belangrijkste eigenschappen

  • 23 megapixels (5d mark II had 21 megapixels) CMOS sensor (fullframe)
  • ISO-bereik van 100-25600 (uitbreidbaar tot 102400), de 5d Mark II was gelimiteerd tot ISO 6400
  • Vast LCD scherm van 3.2” (zonder touchscreen en ook niet kantelbaar)
  • Verbeterde burstmodus met een snelheid van 6fps (frames per second) tenopzichte van 3.9 fps bij de 5d Mark II. Voor veel evenement fotografen is 6fps ruim voldoende, voor sport is het echter aan de krappe kant.  Met een buffer voor 65 Jpeg of 13 RAW bestanden kun je dus gerust even door blijven schieten.
  • Beschikt over een “stil schieten” modus waarbij de sluiter dusdanig vertraagd wordt, dat deze nauwelijks hoorbaar is. Ideaal voor het schieten van trouwerijen, klassieke concerten of andere gelegenheden waarbij de klik van een sluiter niet gehoord mag worden.
  • Heeft “weather sealing”, oftewel, sta je net te fotograferen en het begint te regenen, hoef je niet bang te zijn dat je camera ermee ophoudt voordat jij dat doet. In stortregen daarentegen is niet aan te raden om de mark III in te blijven gebruiken.
  • Ingebouwde sluitertijden tussen 30 en 1/8000ste seconde. Een ruime keuze dus om de camera s’nachts te gebruiken (denk aan nachtfotografie of sterrenfotografie) of juist om een slaande honkbal speler haarscherp vast te leggen. Hierboven op natuurlijk ook de optie om bulb te schieten (sluiter staat open zolang de ontspanner is ingedrukt).
  • Een zoeker met 100% sensor bereik. Dit houdt in dat wat je in de zoeker ziet ook echt is wat er op je sensor te zien valt.  Bij de 5d Mark II was dit 98%.  Met een 0.71x magnificatie factor is de zoeker groot en helder om doorheen te kijken, iets dat je vaak mist bij goedkopere DSLRs van zowel Canon als Nikon.
  • Dezelfde 61 punt AF module als die in de EOS 1D X (Canon’s Beste Spiegelreflex van die tijd (echter wel bijna 2x zo duur als de 5d)). Deze module zorgt voor constante en nauwkeurige autofocus, zelfs bij continu schieten van 6fps.
  • Geheugenkaart-slots voor 1 CF (compact flash 1 of 2) en 1 SD (SD/SDHC/SDXC) kaart. Handig om de performance van CF te gebruiken maar de handzaamheid van SD (bijna elke computer heeft wel een SD kaart lezer). 2 kaarten zijn ook handig voor het meteen op locatie schieten van een backup, (mocht onverhoopt 1 van je kaarten crashen is het fijn om te weten dat alle foto’s ook op een andere kaart staan).
  • 1080p (Full HD) video op 30fps, al is de 5d Mark III geen video camera, de grote sensor maakt cinematisch video mogelijk mocht je dit willen.

5D Mark III in vergelijking met de oudere 5D Mark II

Toen de 5d mark I oorspronkelijk in 2005 geïntroduceerd werd, was dit het werkpaard van veel professionele fotografen.  Het was de eerste full frame body in een kleiner handzamer formaat (dus zonder vertical grip, nu vaak los te koop als extra batterij grip).

September 2008 werd deze vervangen door de 5d Mark II, een betere sensor, duurzamer, en ronduit een betere kamera voor meeste gebruikers.

Betere sensor
Door de betere sensor en processor kan met de Mark III tot veel hogere ISO waardes geschoten worden met minimale ruis vergeleken met de Mark II.  Terwijl de Mark III een uitbreidbaar ISO bereik tot 102,400 heeft, wordt het afgeraden deze ook daadwerkelijk te gebruiken. Echter houdt dit hoge ISO getal wel in dat de Mark III bij lagere ISO waardes beduidend betere beelden zal leveren dan de Mark II. Hogere ISO waardes zijn cruciaal bij weinig licht, echter brengt dit bij kleinere sensors of oudere camera’s vaak digitale ruis met zich mee (verstoring in het digitaal signaal dat zichtbaar wordt als spikkels, kleur of vlekjes). De 5d Mark III is in mijn ervaring makkelijk tot zo’n ISO 3000 te schieten zonder merkbaar last van deze spikkels of vlekjes te hebben.

2 geheugenkaarten: CF en SD
Nog een reden om voor de Mark III te kiezen ten opzichte van de Mark II was voor veel professionals de mogelijkheid voor 2 geheugenkaarten. Met een compact flash II slot als een snelle kaart wanneer het snel kunnen downloaden van de bestanden van extreem belang is. Denk aan journalistiek, evenementen met directe foto transfers zoals bij sport of trouwfotografen die dezelfde dag al de eerste edits door willen sturen. Daarnaast is een SD kaart te gebruiken voor meer dagelijks gebruik. Zo kan elke gebruiker zijn ideale kaart gebruiken.  Nog beter is echter het feit dat deze kaarten parallel volgeschoten kunnen worden. Dit houdt in dat elke foto direct een backup op de andere kaart heeft staan.  Mocht er dus iets gebeuren tijdens de shoot voordat je de fotos op je harde schijf hebt kunnen zetten, dan staan ze gelukkig altijd nog op de andere kaart. Als professional erg belangrijk.

Snelheid en accu
Tot slot is de hoeveelheid fotos die de Mark III kan schieten ten opzichte van de Mark II aanzienlijk verbeterd.  Dit op twee manieren.  Ten eerste kan de Mark III op 6fps schieten ter verbetering van de originele 3.9 fps. Dit is vooral handig bij cruciale momenten, die in een ogenblik voorbij zijn. Schiet een korte burst en je weet zeker dat je het moment te pakken hebt.  Niet net ervoor of net erna.  Ook is de batterij verbeterd in de Mark III.  Met een rating van 950 fotos op 1 accu bij de Mark III, is dit een verhoging van 100 fotos vergeleken met de Mark II.  Handig om de hele dag door te komen bij een drukke sessie, of om een aantal dagen zonder stekker te hoeven leven op vakantie.

5D Mark IV

Meesurfend op de golf van succes van de Canon 5d Mark III, werd de 5d Mark IV 25 augustus 2016 aangekondigd.  Vanaf September van hetzelfde jaar was deze ook op de schappen verkrijgbaar voor net iets meer dan 4000 euro. Inmiddels is de prijs wat gezakt.

Belangrijkste eigenschappen

  • 30 Megapixel CMOS sensor, fullframe (terwijl de mark III 22.3 megapixels heeft)
  • Standaard ISO bereik van 100-32000 (mark III tot 25600) met een uitbreidbaar bereik van 50 tot 102400
  • Geïntegreerd vast beeldscherm met touchscreen (voor zowel live view, playback en menu interactie)
  • Burst modus is verhoogd tot 7fps vergeleken met de oorspronkelijke 6fps van de 5d Mark III. Op zich niet heel spannend, maar met een vergrote buffer voor 19 RAW bestanden, of ongelimiteerd JPEG wel een handige toevoeging voor sport fotografen (Ook voor sommige wildlife fotografen bij het fotograferen van bewegende dieren). Het maakt de camera nog wat meer allround.
  • Nieuwe “Anti-flicker” feature laat de sluiter gesynchroniseerd afgaan met knipperend licht (bijv. TL balken, Concert verlichting, etc.) om zo te zorgen dat je instellingen kloppen met de knipperende lampen.
  • Dual Pixel CMOS auto focus voor betere en vooral ook vloeiendere auto focus bij liveview en filmen. Terwijl dit uitstekend werkt met (volgens canon 103 EF objectieven) zijn er veel “third party” lenzen die hiermee niet zullen werken. Dat houdt dus in dat veel Sigma en Tamron lenzen (die vaak maar de helft van het Canon equivalent kosten) niet in live view en met filmen gebruikt kunnen worden.
  • Ingebouwde GPS, vooral leuk voor reizende fotografen die terug willen zien waar ze hun foto’s geschoten hebben (denk ook aan landschapsfotografen). Lightroom en veel andere software kunnen deze fotos direct op een kaart projecteren.
  • 4k filmen tot 30 fps of 1080p met 60 fps, ideaal voor cinematisch kunnen filmen.
  • Geheugenkaart-slots voor 1 CF (compact flash 1 of 2) en 1 SD (SD/SDHC/SDXC) kaart. Handig om de performance van CF te gebruiken maar de handzaamheid van SD (bijna elke computer heeft wel een SD kaart lezer).  2 kaarten zijn ook handig voor het meteen op locatie schieten van een backup (mocht onverhoopt 1 van je kaarten crashen is het fijn om te weten dat alle foto’s ook op een andere kaart staan).
  • Een batterij die naar omstandigheden volgens Canon 900 fotos zou moeten kunnen schieten.

Toelichting Canon 5D Mark IV

Kon de 5d Mark III nog beter?
Met het success van de 5d Mark III heeft Canon een flinke uitdaging voor de kiezen gehad om deze spiegelreflex van wereldklasse te overtreffen. Echter met een ruime 4 jaar aan technologische ontwikkeling werd de Mark IV toch een stuk beter.  Met de introductie de 30 megapixel sensor (niet bijzonder in deze tijd, maar het is niet verkeerd), 4k filmen, een groot touchscreen en dual pixel autofocus is de Canon 5d Mark IV de Canon spiegelreflexcamera die bijna alles aan kan in 2018.

Video
Digitale spiegelreflexcamera’s zijn niet meer wat ze 10 jaar geleden waren.  Het is geen fotocamera meer, maar een alleskunner.  Van fotografie tot videografie worden er hoge eisen gesteld aan de kwaliteit van beelden die ermee gemaakt kunnen worden.  Terwijl 1080p (een resolutie van 1920×1080) lange tijd de standaard is geweest voor high definition, is 4k nu waar mensen op wachten.  4k is niet meer alleen voor op het grote doek, maar zelfs al voor veel youtube videos (sommigen gaan zelfs al voor 8k).  In hoge resolutie filmen is niet alleen mooi voor de uiteindelijke resolutie, maar biedt ook een mooi optie voor het bijsnijden of stabiliseren van je footage in post productie.

Voor veel consumenten is 1080p een ruime voldoende (vergeet namelijk niet hoeveel opslag 4k content kost).  Maar toch is de optie van 4k filmen handig. Bij het filmen van interviews kan men namelijk in 4k filmen en in plaats van 1 uitsnede (bijv. wide angle) heb je er 2 (wide angle, en een close up door gewoon een uitsnede te maken van je wide angle beeld).

Met de introductie van 1080p op 60 fps is de 5d Mark IV ook uitstekend geschikt voor “semi slow motion” oftewel tot 50% vertraagd beeld.  Een functie die prachtige beelden op kan leveren bij het maken van cinematische “B-roll” opnames.

Touchscreen
Ook is een touchscreen anno 2018 niet meer weg te denken van een DSLR.  Dit is zowel voor consumenten als ook voor veel professionals een handige feature. Het klikken op het menu dat je ook daadwerkelijk zoekt gaat veel sneller dan eindeloos door menu’s heen scrollen. Bij je playback met 2 vingers inzoomen op je foto zoals je van je iPhone gewend bent is veel intuïtiever en makkelijker om zo een beeld te krijgen voor de snede waarin je de foto uiteindelijk voor je ziet.  Natuurlijk is het ook bij liveview ideaal voor het selecteren van het onderwerp dat je in focus wilt hebben. Helemaal bij video is dit handig om makkelijk focus pulls te kunnen toepassen, iets dat dankzij de dual pixel CMOS sensor ook echt een bruikbaar effect levert.  In plaats van een beeld waarin je camera aan het zoeken is naar focus gaat de focus in 1 keer naar haarscherp.

Dual Pixel Autofocus
Dit houdt in dat je achteraf tot op zekere hoogte het focuspunt kunt verschuiven, denk aan de situatie waarin bijvoorbeeld de neus helaas net wat scherper is geworden dan de ogen (of denk aan sport, wildlife of vogelfotografie).

Terwijl dual pixel auto focus prachtige beelden op kan leveren, is het zeker niet voor iedereen. Voor dual pixel AF is namelijk goede communicatie tussen lens en body cruciaal.  Dit heeft Canon met 103 eigen lenzen toe weten te passen, echter zijn er veel Sigma, Tamron en Samyang lenzen die niet goed samenwerken met dual pixel af modules. Zo leidde dit bij een kennis van mij ertoe dat hij niet met een Tamron 70-200 f2.8 mark I kon filmen of in live view kon werken en een Samyang 14mm f2.8 die niet scherpstelde bij het filmen.  Dit is echter van meerdere mensen een klacht die ook Sigma lenzen hebben die niet in live view willen werken.  Heb je echter alleen Canon EF lenzen of ben je niet van plan voor lenzen van andere partijen te kiezen, dan is dit natuurlijk geen probleem en is dual pixel een prachtige oplossing voor goede auto focus.

Overigens moet je deze functie wel inschakelen in het menu. En wees ervan bewust dat je bestanden er aanzienlijk groter van worden.

Dynamisch bereik & beeldkwaliteit
Tot slot is natuurlijk het beeld van de 5d Mark IV flink verbeterd ten opzichte van de Mark III. Niet alleen door de hogere resolutie (van 22.3 megapixels naar 30.4 megapixels).  Maar vooral in het dynamisch bereik (van 11.7 naar 13.6).

Dynamisch bereik is het vermogen van een camera om details in zowel lichte als donkere delen van een foto op te nemen.

Stel je maakt bijvoorbeeld een foto van een landschap met een gebergte dat in de schaduw ligt en hele witte wolken in de lucht.  Bij een kamera met een lager dynamisch bereik zullen de wolken “uitbijten” (puur 100% wit zijn) OF de zwarte rotsen 100% zwart worden.  Wat is het resultaat hiervan?  Een foto die moeilijker te bewerken is later omdat er weinig details in deze delen van de foto zitten. De 5d Mark IV is veel beter in details bewaren in deze situaties met een hoog contrast tussen donkere en lichte delen. In de landschapsfotografie is dit zeker een voordeel, maar eigenlijk in elke vorm van fotografie is dit positief.


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis downloaden >>(klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil je je echt goed & snel ontwikkelen?

Volg mijn Fotografiecursus Van Automatische Stand naar Resultaat >> met Kijk & Zie 4-Stappenplan en weet wat je wannéér moet doen voor krachtige, creatieve fotografie.

Online Fotografiecursus


Bekijk ook deze artikelen over camera’s


Stel onderaan je vragen en krijg persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.
Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van de gratis E-books De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie en Ontdek de Creatieve lens die meer dan 15.000 keer zijn gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Reactie plaatsen

Koekje erbij?