Wat is de buffer van een camera? Hoe belangrijk is deze?

Wat is de buffer van een camera? Hoe belangrijk is deze?

Wat is een buffer in je camera? Hoe belangrijk is deze? In dit artikel ga ik hierop in. Hoe weet je hoe groot de buffer is van een specifieke camera? Wat heeft ook invloed op hoe snel de buffer volraakt? Dit en meer ontdek je in dit artikel.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies op maat krijgen :). Er staan al 2750+ reacties op het blog.

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis het Boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie met de systeemcamera, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over systeemcamera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens voor de systeemcamera (betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Wat is de buffer van een camera?

De buffer van een camera is het tijdelijk intern geheugen van de camera. Als je foto’s neemt, dan moet deze data uiteindelijk natuurlijk naar je geheugenkaart worden geschreven. Vóórdat dat gebeurt worden de foto’s even opgeslagen in het tijdelijk intern geheugen van de camera, de buffer. Zodra de foto’s worden overgeschreven naar de geheugenkaart(en), worden ze uit de buffer verwijderd.

Hoe belangrijk is de buffer?

Dit hangt vooral af van wat jij fotografeert en de manier waarop jij fotografeert.

Stel, je maakt graag landschapsfoto’s. Meestal sta je dan een tijd te wachten tot mooie omstandigheden, bijvoorbeeld tot het licht mooi wordt of verandert. Je maakt af en toe foto’s. Soms schiet je misschien even een aantal foto’s kort achter elkaar, bijvoorbeeld als een vogel voorbij vliegt. Je wil dan de kans hebben om de vogel op een mooie plaats in je landschapsfoto te krijgen.

Ook als je aan zee fotografeert, zul je wel eens achter elkaar foto’s maken om de juiste golf (positie, vormen) in je foto te krijgen.

Over het algemeen zal je bij landschapsfotografie dus niet heel veel foto’s achter elkaar blijven schieten in continu-opnamen.

Buffer bij wildlife of sportfotografie

Blijven schieten als de zeearend naar beneden komt zetten… Schotland… 2,35 meter door de lucht…

Buffer en sportfotografie, wildlife of vogels

Ben jij meer gericht op fotografie van sport, dieren (wildlife en vogels) of andere actiefotografie, dan zul je vaker achter elkaar continu-opnamen blijven gebruiken. Het juiste moment kan letterlijk het verschil zijn tussen een prijswinnende foto en een foto die je zo in de prullenbak gooit. 

Hoewel het ook goed is om ‘te doseren’ -soms even scherp af te wachten tot de echt mooie momenten – zul je ook moeten vuren om meer kans te hebben.

Je zult dan op de hoogste snelheid in continu-opnamen fotograferen. Dit betekent natuurlijk dat er veel foto’s (data) in de buffer zullen belanden. En op een gegeven moment is de buffer vol. Op dat moment kan je even niet meer doorgaan met fotograferen of begint de camera te vertragen. Met vertragen bedoel ik dat je zeker niet meer op de hoogste snelheid kan fotograferen in continu-opnamen. Je hoort de camera ‘haperen’.

Overigens verschillen camera’s ook zeker als het gaat om de snelheid (foto’s per seconde) NADAT de buffer vol is geraakt. Dit noemen ze in het Engels de “buffer full rate”. De ene camera is dan alsnog aanzienlijker sneller dan de andere. Dit is dus ook nog een factor.

Als de buffer vol is geraakt, dan kan je dus mooie momenten missen. Misschien zijn dit wel momenten die kostbaar zijn, bijvoorbeeld tijdens een reis of je hebt er lang op gewacht. Sommige momenten zijn gewoon bijzonder en keren niet zomaar terug.

Je begrijpt waarschijnlijk wel dat een grotere buffer dan een voordeel is. Je kan langer doorgaan met continu-opnamen.

Als je echt veel gericht bent op actiefotografie, dan is het dus goed om niet alleen te kijken naar de snelheid van een camera bij continu-opnamen (de zogeheten “fps” = frames per second) en de autofocus (hoe goed kan de camera blijven scherpstellen op bewegende onderwerpen) maar óók naar de grootte van de buffer.

buffer wildlife fotografie

Moeder komt met de jongen richting de hut, nu is het moment dat je een tijd blijft “vuren” om de juiste foto eruit te pikken. De buffer doet er dan toe. Finland…

RAW, compressed RAW of JPEG

Wat ook invloed heeft is in welk bestandsformaat je fotografeert:

  • RAW (grootste bestand, beter voor nabewerking)
  • Compressed RAW (soms ook CRAW genoemd) Dit zien we tegenwoordig wat vaker, bijv. bij sommige Sony Alpha systeemcamera’s. Het is een gecomprimeerd RAW-bestand, heel vaak is er maar weinig informatie verloren gegaan maar het bestand is wel aanzienlijk kleiner. Dit zorgt ervoor dat een camera meer snelheid kan behalen bij continu-opnamen en dat de buffer minder snel vol is.
  • JPEG (duidelijk minder groot)
  • RAW + JPEG (nu krijgt de camera meer data te verwerken omdat je elke foto zowel in RAW als in JPEG maakt)

Verder is er soms ook nog verschil in beeldformaat, kies je bijv. voor JPEG large of medium of small enz. De meeste mensen zullen gewoon het grootste formaat nemen, zoals ik zelf ook doe.

Hoe groot is de buffer van mijn camera?

Hoe zie je nu hoe groot de buffer is van je camera? Als je op een website kijkt naar de eigenschappen van een camera, dan zie je altijd wel dingen staan als X aantal megapixels, hoe snel de camera is bij continu-opnamen (x foto’s per seconde) maar de buffer van een camera wordt niet altijd concreet getoond op de verkooppagina. Ook niet altijd op de pagina’s van de fabrikanten zelf. Soms ook wel.

Je moet regelmatig behoorlijk wat moeite doen om erachter te komen hoe groot de buffer is en veel mensen denken hier ook niet aan.

De beste manier om erachter te komen is om zelf wat onderzoek te doen in de zoekmachine. “Googlen” dus naar een specifieke camera en de buffer. Bijvoorbeeld intypen: “buffer size camera X”

Snelheid van het geheugenkaartslot van de camera

Camera’s hebben verschillende soorten geheugenkaartslots. De snelheid van het slot is bijvoorbeeld hoger bij een topmodel sportcamera dan bij een minder duur model. Die snelheid van zo’n geheugenkaartslot wordt bijvoorbeeld uitgedrukt met termen als UHS I of UHS II. UHS staat voor Ultra High Speed. UHS II is sneller en nieuwe dan UHS I.

Let op, sommige camera’s hebben 2 geheugenkaartslots waarvan de ene UHS I is en de andere UHS II. Een voorbeeld hiervan is de Sony A9 of de Sony A7RIII.

buffer actiefotografie

Ook dit is een moment van blijven schieten want de welpen bewegen snel, zitten achter gras. Het gaat echt om momenten…

Snelheid van de geheugenkaart

Iets anders is de snelheid van de geheugenkaart zelf. Ook die heeft invloed. Een trage, ouderwetse geheugenkaart gebruiken in een moderne sportcamera kan de boel vertragen. Een geheugenkaart heeft een bepaalde schrijfsnelheid. Hoe sneller die is, hoe eerder de foto’s van de buffer naar de geheugenkaart kunnen worden geschreven. Als de buffer vol raakt, dan wil je als actiefotograaf natuurlijk dat de foto’s zo snel als mogelijk naar de geheugenkaart worden geschreven.

Mijn eigen ervaringen

  • Canon EOS 1D-X Mark I: 31 RAW foto’s met praktisch 12 foto’s per seconde. De buffer van de 1D-X Mark II is wel duidelijk verbeterd.
  • Canon 5D Mark IV: 30 RAW foto’s (bij géén gebruik van Dual pixel RAW technologie, dat vertraagt fors). Als de buffer vol raakt, dan kan je nog wel fotograferen maar wel een stuk trager. Geen geweldige buffer, snelheid voor actiefotografie is met 7 foto’s per seconde eigenlijk ook te laag.
  • Sony A7RIII: 30 RAW foto’s (uncompressed RAW) met een snelheid van op papier 10 foto’s per seconde. Traag als de buffer vol raakt.
  • Sony A7RIV: 47 RAW beelden (compressed RAW). Met 10 foto’s per seconde is de buffer ook redelijk snel vol als je echt een tijd lang moet vuren. Het is geen slechte buffer maar ook geen buffer voor de echte actiefotograaf.Logisch, want er moet verschil zijn met het topmodel, de A9 II (en vroeger A9).Nadeel is: gedurende de tijd dat de camera foto’s wegschrijft naar de camera (ook als de buffer nog helemaal NIET vol is) kan ik bepaalde functies niet gebruiken. Bijvoorbeeld schakelen tussen de fullframe of cropmodus (normaal heeft de camera 61 megapixels, in APS-C cropmode nog steeds 26 megapixels maar dan heb ik dus eigenlijk 1,5 (cropfactor) meer ingezoomd. Bijvoorbeeld als een dier verder weg is. Dit kan ik dus NIET wijzigen terwijl de camera foto’s wegschrijft, onhandig.
  • Sony A9: 240 compressed RAW beelden. De camera schiet op zijn snelst 20 foto’s per seconde. Dus dat betekent praktisch dat je 12 seconden achter elkaar kan blijven door fotograferen totdat de buffer van 240 foto’s vol is.Dit is mij 1x gebeurd tijdens mijn laatste trip voor berenfotografie. De welpen bleven rennen en op een gegeven moment raakte de buffer vol. Het legen van de buffer gaat wel traag bij de Sony A9 en de snelheid neemt flink af nadat de buffer vol is.

Hoe vind jij de buffer van jouw camera?

Deel je mening of ervaring in een reactie zodat anderen er ook wat aan hebben 🙂


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Boek voor de spiegelreflexcamera downloaden >>(klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie met je spiegelreflexcamera
  • Duidelijke uitleg over spiegelreflex met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens” voor spiegelreflex, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat voor spiegelreflex: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie


Bekijk ook deze artikelen over camera’s


Stel onderaan je vragen of krijg gratis, persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even wat informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.
  • Als je dit artikel en mijn persoonlijke advies waardevol vindt voor jezelf en voor anderen, dan waardeer ik het als dit artikel wil delen met de knoppen hieronder.
Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Reactie plaatsen