Beste lenzen voor Canon EOS R100 Systeemcamera

Wat is de beste lens voor de Canon EOS R100 systeemcamera? Uiteraard hangt dit af van wat jij wil fotograferen. In dit artikel vind je 5 betaalbare lenzen voor allerlei onderwerpen zoals: portret, kinderen, dieren, huisdieren en wildlife maar ook reizen/vakantie, details en macro of landschap en stad. Onderaan kan jij gratis vragen stellen en advies krijgen als je niet weet wat voor jou de beste keuze is. Ook ontdek je het verschil tussen de RF en RF-S lenzen.

Beste lenzen voor Canon EOS R100 Systeemcamera Jij! Jij hebt net een Canon EOS R100 Systeem Camera gekocht! Dat is super tof! Maar welke lenzen moet je nu voor je gloednieuwe camera gaan kopen? Dat is een simpel probleem waar we allemaal tegenaan lopen als we een nieuwe camera gaan kopen. Maar vrees niet! Daarom hebben wij het internet. En zo te zien ben jij al op een lekkere surftocht om op zoek te gaan naar de beste lenzen voor jouw camera! Dan ben je op de perfecte plek! In deze blog bespreek ik de RF-S lensvatting en ga ik jou 5 lenzen voorleggen waarvan er minstens 1 perfect is voor wat jij zoekt! Lees dus snel verder!

Wat is de RF-S lensvatting (mount)?

De RF en RF-S lenzen zijn gemaakt voor de Canon EOS R systeemcamera's. De RF-S lenzen zijn alleen te gebruiken op de EOS R systeemcamera's met APS-C sensor, dit wordt ook wel een cropcamera genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld de Canon EOS R10 en R7, R50 en R100. Het zijn voordeligere lenzen bedoeld voor de hobbyist. De RF-lenzen zijn zowel te gebruiken op de EOS R systeemcamera's met APS-C als de fullframe systeem camera's.

5 Beste lenzen voor Canon EOS R100 (betaalbaar)

Bekijk hieronder de 5 beste lenzen voor de Canon EOS R100 Systeemcamera. Dit artikel kan niet alle lenzen bespreken, daarom is een selectie gemaakt.

Voordeligste lens: de kitlens

Dit is de kitlens die vaak bij de camera zit. Een degelijke, kleine en licht lens. Geschikt voor overzichtsfoto's, denk aan landschap en stad. In de natuur ook te gebruiken als je dichtbij je onderwerp kan komen.

canon-rf-s-18-45mm-f4-5-6-3-is-stm

Canon RF-S 18-45mm f/4.5-6.3 IS STM (prijs €199,-)

brandpunt afstand: 18-45mm

Lichtsterkte: f/4.5-6.3

Gewicht: 130gr

Afmetingen  lengte X diameter: 49x69mm

Weathersealing: nee

Beeldstabilisatie: tot 4 stops of tot 6 met een camera die ook beeldstabilisatie heeft.

Filtermaat: 49mm

Beste allround lens voor vakantie en reizen

canon-rf-s-18-150mm-f3-5-6-3-is-stm

Canon RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM  (prijs €579,99)

De standaard kittens van 18-45mm is een goede lens voor de Canon EOS R100 maar je kan weinig zoomen, het is niet allround en je bent op reis dan beperkt. De 18-150mm lens is voor vakantie een stuk interessant, zowel weidse beelden als inzoomen, het is beide mogelijk.

brandpunt afstand: 18-150mm

Lichtsterkte: f/3.5-6.3

Gewicht: 310gr

Afmetingen  lengte X diameter: 84.5x69mm

Beeldstabilisatie: 4,5-stops en tot 7-stops met IBIS

Filtermaat: 55mm

Beste lens voor portretfotografie, kinderfotografie & huisdieren of voor macro

Voor deze onderwerpen is het vaak mooi om een scherp onderwerp te hebben en een mooie wazige achtergrond. Ook maak je de foto's soms binnen, waar meestal minder licht. Het is dus handig als er veel licht door de lens kan (groot diafragma). Dit heet een lichtsterke lens. Met onderstaande lens maak je al snel heel mooie foto's van je hond, kat of ander huisdier, je kinderen, de baby of van mensen (portretten).

Houd je van macrofotografie? Details van kleine onderwerpen? Je kan daar een macrolens voor kopen maar voordeliger is een 50mm lens met tussenringen (macro extension tubes), of je kan een voorzetlens op je lens draaien. Met tussenringen is de kwaliteit van je foto hoger want dit is geen extra laag glas die voor onscherpte kan zorgen. VInd je dit nog ingewikkeld? Het kan altijd later nog.

canon_rf_50mm_f1-8_stm

Canon RF 50mm f/1.8 STM (prijs €239)

brandpunt afstand: 50mm (vast)

Lichtsterkte: f/1.8-22 (het lage f-getal draagt bij aan de mooie, wazige achtergrond)

Gewicht: 160gr

Afmetingen lengte X diameter: 40.5x69.2mm

Beeldstabilisatie: nee

Filtermaat: 43mm

zeearend fotograferen vlucht

Beste zoomlens (safari, dieren, wildlife & vogels, sport)

Wil je dieren, wildlife, sport of vogels fotograferen? Of andere onderwerpen die verder weg zijn en wil je ook kunnen zoomen? De ene keer meer vergroten dan de andere keer? Dan is onderstaande lens interessant!

canon-rf-100-400mm-f5-6-8-0-is-usm-objectief

Canon RF 100-400mm f/5.6-8.0 IS USM objectief (prijs € 769)

brandpunt afstand: 100-400mm

Lichtsterkte: f/5.6-8.0 (bij minder licht is de lens wat minder geschikt want er kan niet zoveel licht door)

Autofocus: ja (nano USM)

Gewicht: 635gr (dit is relatief licht. voor een 100-400mm lens)

Afmetingen  lengte X diameter: 164.7x79.5mm

Beeldstabilisatie: 5.5-stops of 6 met IBIS

Filtermaat: 67mm

Wil jij wat minder ver kunnen zoomen, een lichtere lens en wat minder geld uitgeven? Dan is de 55-250mm lens iets voor jou.

canon-rf-s-55-210mm-f5-7-1-is-stm

Canon RF-S 55-210mm f/5-7.1 IS STM (prijs €385.26)

brandpunt afstand: 55-210mm

Lichtsterkte: f/5-7.1

Gewicht: 270gr

Afmetingen  lengte X diameter: 135x69mm

Beeldstabilisatie: 4,5-stops en tot 7-stops met IBIS

Filtermaat: 55mm

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle 400+ Videolessen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Meer populaire artikelen

Stel onderaan je vragen over een de beste lens voor de Canon EOS R100 systeemcamera & krijg persoonlijk aankoopadvies op maat

• Geef even genoeg informatie (hoe meer, hoe beter): je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.