Canon EOS R7 Systeem camera Handleiding: Functies, knoppen, menu en instellingen uitgelegd

Handleiding van de Canon EOS R7 systeemcamera (gebruiksaanwijzing in Nederlandse taal). Een "high end" APS-C toestel met veel mogelijkheden, waaronder beeldstabilisatie, goede autofocus, onderwerpherkenning en meer.

Kijk volledig mee met mijn camera en krijg uitleg over instellingen, menu, knoppen en functies.  Welke standen zijn het belangrijkste? Hoe werkt het menu, de Fn-knop, het Q-menu en meer? Hoe maak je zwart-wit foto's? En nog veel meer uit de gebruikershandleiding uitgelegd!

Een langere versie (40 minuten) met nog veel meer tips is onderdeel van mijn VIP Begeleidingsprogramma.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels.

Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie DOWNLOADEN >> (klik op de gele tekst).

Functies, knoppen, instellingen & menu Canon EOS R7

Een greep uit wat uitgelegd wordt in de video hierboven

• Programmawiel
  • Diafragmavoorkeuzestand (Av)
  • Sluitertijdvoorkeuze (Tv)
  • M-stand
  • M-fn (mulitfunctionele knop; waar zet je deze standaard op voor de meeste snelheid bij wijzigingen?)
  • ONE SHOT, AI Focus en AI SERVO
  • Transportmodus: high speed en high speed plus continu-opnamen
  • Zelfontspanner 2 en 10 seconden en custom
  • Vliegtuigmodus
  • Spaarstand
  • ISO en ISO limieten in het menu
  • Ruisreductie lange sluitertijden
  • Ruisonderdrukking hoge ISO
  • Anti-knipper opname (Flickr on)
  • Continu opnamen: op de hoogste snelheid of toch niet?
  • Intervalopnamen
  • Zwart-wit foto's maken, beeldstijl
  • Kleurruimte: sRGB of Adobe RGB?
  • Beeldkwaliteit (JPEG en RAW)
  • Persoonlijk menu instellen (functies die je vaak gebruikt)
  • En nog veel meer

Wat vind jij van de Canon EOS R7 Systeemcamera of deze video?

Laat het hieronder weten en help ook elkaar met jouw ervaringen. Ik lees ook graag als je het leerzaam vindt.

Gratis Downloaden >>(klik op het geel)

• In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie met jouw Canon R7

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, meer dan 400 video's, 100% meekijken met mijn camera, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Bekijk ook deze artikelen over camera’s & lenzen

Stel onderaan je vragen over de Canon EOS R7 of ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

• Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen. Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden. In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Lilian Markgraaf

Lilian Markgraaf

op 29 Dec 2023

op 02 Jan 2024

Hallo Lilian, de Canon EOS R7 is een stuk nieuwe als het gaat om autofocus, volgen van onderwerpen en heeft ook focus peaking (bij handmatig scherpstellen), dit is fijn om bij closeups precies de scherpte te kunnen bepalen. Ik zou niet snel meer in een spiegelreflexcamera investeren nu maar in een systeemcamera. Inderdaad is een adapter een optie om je huidige lenzen te kunnen blijven gebruiken!

bos robert

bos robert

op 15 Jan 2024

op 13 Feb 2024

Hi Robert, door mijn reis is mijn reactie wat later. Het scherpstellen is geavanceerder dan bij een Canon EOS 70D en dit staat los van de AV-stand. De R7 is veel beter in scherpstellen op bewegende onderwerpen, alleen het vraagt iets meer om het te leren en goed in te stellen. Ik heb ofwel de uitgebreide video over de R7 waarin ik dit helemaal uitleg (voor VIP-leden). Zie hier: https://kijkenziefotoschool.nl/academy/ Of je kan als je wil een privesessie boeken waarin ik je kan uitleg hoe je het maximale uit de R7 haalt, ook als het gaat om het scherpstelsysteem. Ik kan het dan ook anders (beter) instellen dan hoe het uit de fabriek komt. Dit zorgt voor meer rake beelden bij bewegende onderwerpen en minder momenten missen. Is helemaal aan jou!