Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD Lens Review: Alleskunner?

In juli 2017 kwam de Tamron 18-400mm telezoomlens op de markt. Op papier een alleskunner vanwege het grote zoombereik. De lens richt zich op amateurfotografen en semi-professionals. In deze review lees je niet alleen de eigenschappen van de Tamron zoomlens, maar ontdek je ook reviews en tests (hoe scherp is de lens?) en bespreek ik ook de voordelen en nadelen van dit objectief. Op deze manier kun je zelf bepalen of de lens wel of niet geschikt is voor jou.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies op maat krijgen :). Er staan al 5000+ reacties op het blog.

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te  downloaden  >>(klik op de gele tekst).

Ontdek de 10 onmisbare stappen voor krachtige & creatieve fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, 50+ inspirerende foto’s met uitleg erbij.


Inhoudsopgave

Belangrijke eigenschappen Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD

Lensvatting (mount)
De Tamron lens is vooral bedoeld voor spiegelreflexcamera’s (DSLR) met een APS-C sensor. Je kunt de telelens gebruiken op Canon of Nikon digitale spiegelreflexcamera’s.

Prijs
De Tamron-lens voor Canon kost momenteel 699 euro, voor de variant voor Nikon F-mounts betaal je op dit moment 690 euro.

Cropfactor
Vanwege de APS-C sensor is er sprake van een zogeheten cropfactor (van de camera zelf). Bij de Canon spiegelreflexcamera’s is dat 1.6. Bij de Nikon DSLR is de cropfactor 1.5. Dat betekent dat je lens 1,5 keer (Canon) of 1,6 keer (Nikon) wordt verlengd. Een flink zoombereik dus en dat is ook waarom mensen deze lens interessant vinden.

Foto: cursist Linda Golstein. De lens heeft een groot zoombereik

Brandpuntsafstand
De Tamron telelens heeft een variabele brandpuntsafstand van minimaal 18 en maximaal 400 millimeter (superzoom). Dat is gelijkwaardig aan 27-600 millimeter voor Nikon spiegelreflexcamera’s of 29-640 millimeter op Canon fullframe. Het is (momenteel) de enige lens voor spiegelreflexcamera’s die zo’n grote zoomrange heeft.

Beeldstabilisatie
Er is ingebouwde stabilisatie aanwezig in de Tamron 18-400 millimeter lens. Dit kun je ook zien aan de naam van de telelens. De letters VC staan namelijk voor Vibration Compensation. Bewegingsonscherpte door trillende handen wordt dus tot op zekere hoogte gecompenseerd in de Tamron 18-400mm Di II VC HLD telelens. Mocht je toch een statief willen gebruiken, schakel dan de beeldstabilisatie uit.

Autofocus/handmatig
Je kunt het Tamron tele-objectief zowel handmatig als automatisch scherpstellen. Vanwege de ingebouwde HLD-motor gebeurt dat vrij geruisloos.

Weathersealing
Er is een coating aanwezig die de Tamron lens beschermt tegen stof en spatwater. Toch raad ik aan een regenhoes te gebruiken.

Lichtsterkte
De Tamron telelens is niet erg lichtsterk. Het maximale diafragma is f/3.5-6.3, de minimale lensopening is f/22-40.

Gewicht
Het superzoomobjectief weegt 710 gram (Canon) en 705 gram voor Nikon. Dat is wat zwaarder dan bijvoorbeeld de Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 DI II VC PZD AF telelens, die een gewicht heeft van 450 gram. Het is natuurlijk persoonlijk of je de Tamron 18-400 millimeter lens wel of niet aan de zware kant vindt. Zelf werk ik met veel zwaardere lenzen uit de hand.

Filters mogelijk?
Je kunt filters gebruiken van 72 millimeter.

Vergrotingsfactor
Bij macrofotografie is er een vergrotingsfactor van toepassing van 1: 2.9. Dit betekent dat de lens ook behoorlijk goed is om details te fotograferen (closeups te maken)

Tamron zonnekap (39,95 euro)
Speciaal voor de Tamron 18-400mm zoomlens is er een zonnekap uitgebracht. De kap zorgt ervoor dat hinderlijk binnenvallend licht wordt geblokkeerd. Daarnaast beschermt de zonnekap de lens ook tegen krassen.

TIPA-award 2018
De Tamron 18-400mm lens heeft een TIPA-award ontvangen in 2018 als beste DSLR Superzoomlens. De afkorting TIPA betekent Technical Image Press Association. De organisatie is opgericht in 1991. Elk jaar reiken ze prijzen uit voor de beste fotoapparatuur.

EISA-award 2017-2018
Naast eerdergenoemde TIPA-award heeft de Tamron 18-400mm lens ook de EISA-award 2017-2018 in de wacht gesleept voor meest innovatieve fotoproduct. De afkorting EISA staat voor (The) European Imaging and Sound Association. Sinds hun oprichting in 1982 belonen ze de beste fotoapparatuur. Er zijn momenteel 29 landen, waaronder Nederland, aangesloten bij de organisatie.


Reviews & tests

Bouw

Digitalcameraworld.com

De website noemt de bouwkwaliteit goed: “De lens voelt stevig.” Verder zeggen ze:  “Behoorlijk stroeve zoomring, vrij weinig zoom creep, zelfs als je bijna verticaal fotografeert. De behuizing is vochtbestendig vanwege meerdere afdichtingen, zoals rond de metalen vatting.”

Kenrockwell.com

“De lens bestaat voornamelijk uit een grote zoomring, voorop zit een kleinere focusring”, schrijft Ken Rockwell.

Hij is niet enthousiast over de schakelaars: “De AF en VR-schakelaars zitten verkeerd om. Als je op gevoel de AF/MF schakelaar zoekt, vind je de VR schakelaar. De AF/MF schakelaar zit boven de VR schakelaar. Ik moet mezelf eraan herinneren hoger te zoeken.”

Photographyblog.com

Mark Goldstein van Photographyblog.com testte de lens op de Canon EOS 80D: “Vrij licht voor een objectief dat 22x kan inzoomen. Voelt niet te zwaar in de hand, goed in evenwicht op de camera. Er is een afstandsschaal (van 45 centimeter tot oneindig), maar geen schaal voor scherptediepte.”

Beeldkwaliteit

Ephotozine.com

John Riley testte de lens op de Canon EOS 1200D en bespreekt de beeldkwaliteit:

18 mm: “De lens presteert op z’n best. Ontzettend scherp in het midden van f/3.5-f/8, heel scherp van f/11-f/16. Hoeken zijn scherp van f/3.5-f/11. Worden zacht vanaf f/11.”

50 mm: “Ontzettend scherp in het midden van f/5-f/8, heel scherp van f/11-f/16. Goed op f/22 en redelijk op f/32. Zachte hoeken op f/5, goed scherp op f/5.6, heel scherp van f/8-f/16. Worden zachter van f/22-f/40.”

100 mm: “Zacht op f/5.6, goed op f/8, heel goed van f/11-f/16. Nog scherp op f/22, maar diafragma’s boven f/22 worden behoorlijk zacht.”

200 mm: “Foto’s zijn in het midden heel zacht op f/6.3. Goede resultaten op f/8, heel goed op f/11 en f/16, goed op f/22 en zacht op f/32 en f/40. Zachte hoeken op f/6.3-f/11, goed scherp op f/16. Zacht van f/22-f/40.”

400 mm: “Over het algemeen zacht in het midden, maar vrij scherp op f/11 en f/16. De hoeken zijn zacht op elk diafragma.”

Photographyblog.com

Dit zijn de testresultaten van Mark Goldstein (lens getest op Canon EOS 60D + stevig statief):

18 mm: “Zowel in het midden als in de hoeken heel scherp van f/4-f/11, beetje zacht bij het maximale diafragma (f/3.5). Op f/16 en f/22 wordt scherpte minder door diffractie.”

50 mm: “Heel scherp in het midden en de hoeken tussen f/5.6 en f/16, ietwat zacht bij het maximale diafragma (f/5). Op f/22 en f/29 minder scherp.”

100 mm: “Heel scherp in het midden tussen f/5.6 en f/16. Scherpe hoeken tussen f.8 en f/16. Op f/22 en f/32 worden foto’s minder scherp.”

200 mm: “Heel scherp in het midden tussen f/6.3 en f/16. Hoeken zijn scherp tussen f/8 en f/16. Minder scherp op f/22 en f/40.”

400 mm: “Zowel heel scherp in het midden als in de hoeken tussen f/11 en f/22. Op f/32 en f/40 zijn foto’s minder scherp.”

Kenrockwell.com

Ken Rockwell over de beeldkwaliteit: “Redelijke bokeh. Als je een zo vaag mogelijke achtergrond wilt, fotografeer dan op 400 mm op f/6.3 en ga zo dichtbij mogelijk staan.

Flinke vervorming op de meeste brandpuntsafstanden (valt niet op tijdens fotograferen). Wel makkelijk te verhelpen in de nabewerking.”

Autofocus

Photographyblog.com

Mark Goldstein: “Manual override, zelfs met de schakelaar op AF. Scherpstellen is heel stil en behoorlijk snel, maar reageert niet direct, met de lens op een Canon EOS 80D.”

Ephotozine.com

John Riley van Ephotozine.com houdt het kort: “Heel trage AF, vooral in LiveView. Het vastleggen van wildlife zal niet gemakkelijk zijn."

Voordelen Tamron 18-400 mm lens

Allround
De Tamron lens is een allround objectief en is hiermee geschikt voor dagelijks gebruik.

Dat is handig als je bijvoorbeeld wildlife fotografeert, maar ook bij landschapsfotografie en natuurfotografie wordt de Tamron 18-400mm lens vaak gebruikt door met name hobbyisten.

Het grootste voordeel is dat je niet vaak van lens hoeft te wisselen.

Vanwege het enorme zoombereik is de Tamron lens de beste voor op reis (denk aan safari of andere wildlife). Je hoeft namelijk maar één lens mee te nemen om toch veelzijdige foto’s met een verschillende brandpuntsafstand te kunnen maken.

Compact
De Tamron 18-400 mm lens is behoorlijk compact. Dat betekent dat je het objectief makkelijk mee kunt nemen. Ook als de lens volledig is uitgeschoven, is het nog een goed formaat voor fotografie uit de hand (geen ‘toeter’). Uiteraard is dit ook persoonlijk.

Closeup foto met de Tamron 18-400 mm: cursist Monica de Jong

Closeup en Macrofotografie
De kwaliteit van macrofoto’s (fotografie van dichtbij om details te vergroten, zoals foto’s van bloemen en insecten) is een stuk hoger dan bij een vergelijkbare superzoomlens van Tamron, de Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro. Deze lens is in 2015 op de markt gekomen.

Het is natuurlijk geen echte macrolens, die geven meer vergroting. Wel kan je wat meer afstand houden van je onderwerp inzoomen.

Telefoto’s
Dit geldt ook voor telefotografie (fotografie op grote afstand van je onderwerp). Als je twijfelt tussen de Tamron 16-300 mm lens en de 18-400 mm lens en je maakt vaak telefoto’s, dan kun je beter kiezen voor de 18-400mm lens van Tamron.

HLD-motor
Vanwege de ingebouwde HLD-motor kun je de lens vrijwel geruisloos scherpstellen.

Vergrendeling
Je kunt de lens vergrendelen, zodat die niet uitschuift als je de spiegelreflexcamera met Tamron lens om je nek draagt.

Makkelijk in gebruik
Het is makkelijk om de lens te gebruiken. Het in- en uitzoomen gebeurt door aan de zoomring te draaien. Het is geen s chuifsysteem dat je ooit zag bij een 100-400 mm lens bij Canon (type I).

Beeldstabilisatie
Je kunt met een schuifje de beeldstabilisatie in- en uitschakelen.

Vooral handig bij uit de hand fotograferen bij de maximale brandpuntsafstand van 400 millimeter.

De lens is dan volledig uitgeschoven, waardoor het wat lastiger wordt de camera stil te houden. De beeldstabilisatie helpt dan, dus die schakel je dan in.

Vocht-en stofbestendig
De lens is beschermd tegen stof en spatwater.

Dit is handig en veel lenzen voor hobbyisten zijn dit niet.

Mooie achtergrond bij inzoomen
Als je een beetje inzoomt met de lens, krijg je een mooie, wazige achtergrond. Hierdoor wordt je onderwerp meer benadrukt.

Goed contrast
Je foto’s hebben een goed contrast met deze Tamron-lens.


Nadelen Tamron 18-400 mm zoomlens

Alleen voor spiegelreflexcamera’s
Is er ook een Tamron 18-400 mm telelens voor systeemcamera? Nee, deze is er voor spiegelreflexcamera’s van Canon en Nikon. Met een adapter is de lens eventueel te gebruiken op een systeemcamera maar in het algemeen geldt dat je met een adapter geen optimale werking behaalt van de lens.

Hierin moet je de camerawinkels ook niet vertrouwen. Vaak staat er dan “met behoud van alle functies enz”. Je behoudt wel vaak functies maar niet de optimale werking ervan. Denk met name aan autofocus die minder betrouwbaar wordt, langzamer enz. Met name bij bewegende onderwerpen.

Past niet in kleine fototas
Ondanks het vrij compacte formaat van de lens, is het objectief te groot voor een kleine fototas. TIP: Koop je tas wat groter dan je nu nodig hebt want over een jaar heb je weer een lens en dan heb je nog ruimte.

Mogelijk te duur voor de echte beginner
Voor echt beginnende fotografen die een niet te groot budget hebben of dit nog niet willen uitgeven (“hoe leuk vind ik dit?”) is de lens wat aan de dure kant. In combinatie met een camera ga je dan snel ruim over de 1000 euro en dat is niet wat iedereen wil of kan. Toch is het een unieke lens die in vergelijking met lenzen voor de systeemcamera goed betaalbaar is.

Volledig inzoomen
Je foto’s kunnen iets minder scherp worden als je volledig inzoomt. Toch zie ik goede foto’s van cursisten en zijn ze tevreden met de lens.

Handmatig inzoomen
Het inzoomen met behulp van de inzoomring voelt wat stroef. Af en toe kan de ring bij het draaien wat haperen.

Tegengestelde richting
Bij het inzoomen, merk je dat de lens in tegengestelde richting draait als je dit vergelijkt met andere Canon-lenzen. Daar moet je even aan wennen.

Lichtsterkte
De lens is niet lichtsterk.

Bij schemering of bij minder licht is de kwaliteit van je foto wat minder. Er kan niet zoveel licht door de lens.

Dat komt door de beperkte lichtsterkte van de lens (maximaal diafragma is f/3.5-6.3). Hoe dichter het f-getal bij de 1 zit, hoe beter de lichtsterkte van de lens.

Als je fotografeert met een langere brandpuntsafstand (bijv. 400 mm) en er is wat minder licht, dan heb je eerder hoge ISO-waarden nodig. Dit geeft wat meer ruis.

Beeldkwaliteit
Als je een weidse foto wilt maken, neemt de scherpte van de hoeken wat af.

Bij de meeste brandpuntsafstanden zie je sterke vervorming. Dit is niet per se erg. Je kunt het best in RAW-formaat fotograferen, zodat je de foto met nabewerking nog wat kunt verbeteren.

De foto’s vertonen al snel paarse randjes. Dit wordt chromatische aberratie of kleurschifting genoemd.

Binnen fotograferen

De lens is wat minder geschikt voor binnen omdat er binnen vaak weinig licht is en er niet veel licht door de lens kan als je veel inzoomt.

Een lichtsterkere lens is voor binnen beter. Soms kan je een (externe) flitser inzetten.

Landschapsfoto Tamron 18-400 mm: cursist Monica de Jong

Groothoek fotografie
De lens is niet zo geschikt voor het maken van echte groothoekfoto’s (foto’s van weidse landschappen of steden bijvoorbeeld). Voor dit soort fotografie is de Tamron 16-300mm superzoomlens (Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro) wat beter. Nog beter is een echte groothoeklens, denk dan aan 10-18 mm voor een cropcamera. Bekijk hiervoor mijn artikelen beste groothoeklens voor Nikon en beste groothoeklens voor Canon.

En beste groothoeklens voor Sony APS-C systeemcamera of beste groothoeklens voor Sony fullframe systeemcamera

Zonnekap bij korte brandpuntsafstand
Je kunt beter de lenskap niet gebruiken als je op korte afstand fotografeert (zoals op 18 millimeter). De lenskap zie je dan terug op je foto’s.

Al met al is de Tamron 18-400 mm lens wel uniek en heeft deze zeker een goede prijs/kwaliteitverhouding.


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve lens


 


Gratis  downloaden >>  (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.


Bekijk ook deze artikelen over telelenzen


Stel onderaan je vragen over de Tamron 18-400 mm of een andere telelens ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Van deze websites heb ik gebruikt voor de review: digitalcameraworld.com, kenrockwell.com, photographyblog.com en ephotozine.com.