Beste camera voor portretfotografie

Welke camera is nu het beste voor portretfotografie? Bijvoorbeeld van mensen, modellen of kinderen. Waar moet je op letten en wat is niet belangrijk?

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om  Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te  downloaden  >>(klik op de gele tekst). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, tips over techniek en boordevol inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Fijn om te weten, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies krijgen :). Er staan 3500+ persoonlijke reacties op het blog.

Het belangrijkste voor portretfotografie

Los van de beste camera voor portretfotografie, eerst even wat het allerbelangrijkste is als je mooi portretfoto’s wil maken.

Controle over je camera

Zorg dat je basiskennis hebt van je camera, dat je gewoon controle hebt over je instellingen en weet wat je moet doen. Het heeft geen zin om een dure camera te kopen als je niet weet wat je moet doen. En zo’n camera is nog ingewikkelder ook dan een beginnerscamera.

Goede portretlens

De lens is belangrijker dan de camera, zeker bij portretfotografie. Ook al heb je de beste camera die er is voor portretfotografie, de lens maakt veel meer verschil en die hoeft niet veel geld te kosten. Er zijn bijvoorbeeld al mooie portretlenzen vanaf zo’n 80 euro (verschilt ook een beetje per merk).  Download gratis mijn E-book Ontdek de Creatieve Lens voor Portret >>

Wat ik door de jaren heen heb gezien is dat een voordelige lens is die toch heel veel kwaliteit biedt

Ben je op zoek naar meer informatie over een portretlens? Bekijk mijn artikel beste portretlens voor Canon, Nikon, Sony, Olympus, Fujifilm en Panasonic

Communicatie met je model

Dit is heel belangrijk, maak contact, stel iemand echt op z’n gemak, neem er de tijd voor, bespreek dingen vooraf, laat resultaten tussendoor zien, geef iemand complimenten. Veel mensen vinden het namelijk best spannend. Met ‘model’ wordt gewoon bedoeld wie je fotografeert, niet per se dat ‘perfect knappe’ model.

Compositie, kijken & creativiteit

Voor krachtige beelden die binnenkomen zijn compositie en creativiteit belangrijker dan de camera die je gebruikt. Een foto met de beste camera voor portretfotografie kan nog steeds heel doorsnee of saai overkomen.

Beste camera voor portretfotografie: eigenschappen

Eye Autofocus (Eye AF)

Steeds vaker zie je camera’s die vanzelf kunnen scherpstellen op het oog  van de persoon. Dit zie je vaker bij de systeemcamera‘s. Sony begon hiermee maar inmiddels wordt het door meer merken gebruikt.

Belangrijk is wel dat je onderzoekt hoe goed het werkt, er zit namelijk verschil in kwaliteit. Soms werkt het bijvoorbeeld niet of neit goed als als iemand naar je toe komt lopen of van je afloopt (in continu-autofocus zoals dat heet).

Maar maak je niet druk, ook als je  camera geen eye autofocus heeft kan je natuurlijk de mooiste portretfoto’s maken. Het is alleen wel wat makkelijker. Met eye autofocus word jij meer ontzorgd waardoor je beter de momenten kan benutten en minder momenten mist. Je kan ook beter je aandacht richten op kijken in plaats van op het zorgen dat de foto scherp wordt op de juiste plek.

Megapixels

De meeste mensen maken geen gebruik van enorm veel megapixels. Wil je echt enorm grote afdrukken kunnen maken van bijvoorbeeld meters groot, dan zijn meer megapixels wel beter.

Beeldstabilisatie?

Sommige camera’s hebben ingebouwde beeldstabilisatie. Dit zie je steeds meer bij systeemcamera’s. Is dit belangrijk voor goede portretfotografie? Het kan soms handig zijn maar het is niet echt belangrijk. Je kan ook lenzen gebruiken die gestabiliseerd zijn.

ISO-prestaties

Een camera die goed presteert op hoge ISO (bij weinig licht) is natuurlijk nooit weg, maar dit zijn wel vaak de duurdere. En hoe belangrijk is het bij portret? Vaak gebruik je al een lichtsterke lens lens bij portretfotografie (laag f-getal). Daardoor hoef je je ISO vaak niet zo hoog te zetten. Zeker als jij vaak binnen fotografeert (denk aan kinderen

Als je in de studio fotografeert, dan MAAK jij het licht. Je bent niet langer afhankelijk van de hoeveelheid licht die er buiten is. Je kan daardoor op een lage ISO (hoge beeldkwaliteit) fotograferen. En dan zijn ook voordeligere camera’s goed qua beeldkwaliteit.

Bekijk hieronder een aantal concrete camera’s die ook beschikken over Eye autofocus voor portretfotografie (natuurlijk zijn er ook andere opties)

Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens voor Portret

Gratis  downloaden >> (klik op het geel)

• In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen met stap-voor-stap-uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Bekijk ook deze artikelen over Portretfotografie:

Bekijk meer artikelen over beste camera’s:

Stel onderaan je vragen over een camera voor Portretfotografie & ontvang persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

• Belangrijk, geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.