Portretfotografie: voor, tijdens & na de fotoshoot
Koekje erbij?
Portretfotografie: voor, tijdens & na de fotoshoot

Portretfotografie: voor, tijdens & na de fotoshoot

We lopen in een verlaten dorp. Veel graffiti, half gesloopte huizen. Je ziet de sporen van mensen die er geleefd hebben. Ik wijs naar een huis iets verderop. Eigenlijk mogen we er niet naar binnen. Stiekem sluipen we het huis in. Ik vraag mijn model de stoel midden in de kamer te zetten. Deze hebben we van thuis meegenomen. De foto moet snel genomen worden. Ik vraag hem om een stoere blik en de perfecte houding. Rauw en vol emotie. Ik klik en ik hoor een man schreeuwen. Op dat moment komt er een boze, iets oudere man naar ons toe en we worden weggestuurd uit het huis. Gelukkig heb ik net die ene foto gemaakt!

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>> (klik op de gele tekst). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, tips over techniek en boordevol inspirerende foto’s met uitleg erbij.

We lopen in een verlaten dorp. Veel graffiti, half gesloopte huizen. Je ziet de sporen van mensen die er geleefd hebben. Ik wijs naar een huis iets verderop. Eigenlijk mogen we er niet naar binnen. Stiekem sluipen we het huis in. Ik vraag mijn model de stoel midden in de kamer te zetten. Deze hebben we van thuis meegenomen. De foto moet snel genomen worden. Ik vraag hem om een stoere blik en de perfecte houding. Rauw en vol emotie. Ik klik en ik hoor een man schreeuwen. Op dat moment komt er een boze, iets oudere man naar ons toe en we worden weggestuurd uit het huis. Gelukkig heb ik net die ene foto gemaakt!

Portretfoto urbex graffiti verlaten pand
Model Vincent

Voor de fotoshoot

Fotografie is echt mijn passie. Ik heb het mezelf aangeleerd. Ik had een drive om iets nieuws op te pakken en was niet bang om keihard op mijn bek te gaan. Ik bedenk eerst een idee, daar zoek ik een model bij. Soms gaat het andersom, dan komt eerst het model en daarna bedenk ik het idee. Als fotograaf sta ik open voor alles en iedereen die ik om me heen tegenkom. Ik geloof dat iedere persoon die voor me staat iets speciaals heeft, dat op de foto onwijs veel indruk kan maken. Alleen moet ik het als fotografe zien.

Rauwe pure portrtfoto

‘Dit is Felix, een 17-jarige jongen die ik al een tijdje kende. Deze foto heb ik genomen in zijn tuin. Na onze shoot is hij zelfs door modellenbureaus benaderd voor een kennismakingsgesprek.’

Op het moment dat ik die twee ingrediënten heb, een idee én een model, ga ik aan de slag. In mijn koppie is het een grote chaos van nieuwe ideeën en de adrenaline stroomt al door mijn lijf voordat ik een datum heb geprikt met mijn model. Ik wil direct beginnen. Ik lig er zelfs wakker van. Soms tot  midden in de nacht kan ik uren op Pinterest bezig zijn met het zoeken naar nieuwe inspiratie. Ja, Pinterest is echt ‘heaven’ voor mij. Oh ja, en vergeet ook YouTube niet.

Ik studeer aan de kunstacademie en de beste tip die ik kreeg van mijn ceramique-docent is: ‘Kijk heel veel naar anderen en ‘steel’ wat jou aanspreekt! Maar probeer er een eigen draai aan te geven!’ Dus download Pinterest en begin te ‘pinnen’ (het opslaan van voorbeelden en inspiratie in je eigen account). Bedenk daarbij ‘Alles wat je wilt doen, is waarschijnlijk al een keer gedaan en alles wat je denkt, is al een keer bedacht!’ Het belangrijkste is, dat jij als fotograaf creatief genoeg bent om op zoek te gaan naar een net iets ander beeld waardoor je geen kopieerapparaat bent.

Mijn model en ik spreken een tijd en locatie af. Ik vermijd locaties waar veel mensen komen. Dit vind ik als fotografe niet fijn en mijn model ook niet. Ik fotografeer onervaren modellen en voor hen is het soms al heel wat dat ze voor de camera willen staan. Daar hoef ik geen mensenmassa bij. Aan het begin van de shoot kletsen we wat. Het hoeft echt nergens groots over te gaan, desnoods vertel ik wat ik gisteren heb gegeten. Gewoon lekker normaal. Mijn model voelt zich op zijn of haar gemak bij mij.

Voordat we echt beginnen wil ik nog een aantal dingen duidelijk hebben voor mijn model. Alle foto’s die ik heb, krijgt mijn model te zien. Hij of zij mag foto’s gebruiken, mits mijn naam wordt vermeld en ik vind het wel zo netjes om ook de naam van mijn model te noemen als ik de foto’s gebruik. De foto’s die ik wil gebruiken keurt mijn model altijd goed, anders gebruik ik ze niet. En tijdens de shoot mag mijn model altijd zeggen dat hij of zij iets niet wil doen. Dit bespreek ik ook via de mail of Whatsapp vooraf en ook achteraf wanneer ik de foto’s opstuur.

Tip voor de echte beginners: vergeet niet je batterij mee te nemen, opgeladen en wel, LEGE SD-kaartjes en als je begint met fotograferen het dopje van je camera af te halen ;-). Alle beginnende fotografen maken deze foutjes om het daarna altijd goed te goed. I have been there.

Fotoshoot-buiten-graafveld-portretfotografie

Portretfotografie-graanveld

‘Deze foto’s heb ik genomen in een graanveld. We hebben bijna twee uur gefotografeerd op een stukje van vier bij zes meter. Je ziet hier twee totaal verschillende foto’s die ik kort na elkaar heb genomen.’ Model: Florance

Let’s begin

Als eerste moet ik natuurlijk mijn camera goed instellen. Hoe vaker je dat doet, hoe sneller dat gaat. Ik maak een aantal testfoto’s van mijn model. Mijn model kan even wennen aan de omgeving en aan de lens, die voor zijn of haar gezicht geschoven wordt. Ik vraag mijn model om een normale houding aan te nemen. Geen poses en niet lachen. Wanneer ik deze foto’s heb gemaakt en mijn camera goed heb ingesteld, zie ik meteen waar die rauwe look zit. Niet of weinig lachen, sprekende ogen, love it! In mijn foto’s zit pure emotie met een rauw randje. Mijn modellen kijken je aan met een blik die je raakt.

We gaan aan de slag. Ik heb natuurlijk ideeën in mijn hoofd en daar beginnen we ook mee. Ik vraag het model bepaalde houdingen aan te nemen en ik doe ze ook voor. Ik laat mijn modellen nooit een houding aannemen die niet bij zijn of haar karakter past. Wanneer ik een houding voordoe, merk ik soms dat mijn model het moeilijk vindt om deze houding na te doen, omdat het onnatuurlijk voelt. Ik maak pas de foto als ik tevreden ben met hoe mijn model staat. Communicatie speelt hier een belangrijke rol. Ga niet zomaar wat foto’s maken, je model heeft waarschijnlijk geen idee wat hij of zij moet doen en dat voelt heel onwennig. Nee… kom met een idee, zorg dat je model dit snapt en kan uitvoeren en pak dan pas je camera erbij.

Wanneer ik de foto heb gemaakt, laat ik deze zien aan mijn model. Hij of zij heeft net in een onnatuurlijk houding gestaan en is erg benieuwd hoe dit er uitziet op de foto. Dit was mijn valkuil toen ik begon met fotografie. Ik vond het heel spannend om de foto’s aan mijn model te laten zien, omdat ik bang was dat mijn model de foto’s niet goed zou vinden. Toch gewoon doen! De mening van je model is even belangrijk als jouw eigen mening, misschien nog wel belangrijker. Op het moment dat ik een aantal foto’s laat zien, ben ik weer met mijn model bezig en niet met mijn camera. Mijn model ziet dat die ene houding inderdaad goed uitziet op de foto en nu heb ik het vertrouwen van mijn model volledig gewonnen.

Mooi licht portretfotografie

‘Ik vertelde haar dat het licht perfect op haar gezicht viel en zeker deze houding even moest vasthouden. Nadat ik de foto’s had genomen, heb ik haar laten zien wat ik bedoelde met het mooie licht. Je ziet in deze foto een emotie van verlorenheid en rauwheid.’ Model: Zoë.

Ik merk dat het steeds makkelijker gaat en de tijd vliegt voorbij, heerlijk! De adrenaline stroomt door mijn lichaam. Ik heb mijn creatieve knop vol open staan en ben constant alert op wat mijn model doet. Soms zie ik een houding zonder dat mijn model het in de gaten heeft, die ik toch wel heel graag op de foto wil hebben. Mijn model en ik hebben vaak lol en ik voel geen afstand. Ook als fotografe denk ik dat je lekker jezelf moet zijn en er echt van moet genieten.

Wat heb ik bij me?

Ik gebruik geen poespas. Geen lampen, geen flitsers. Het liefst wil ik dat mijn model weinig make-up op heeft. Af en toe gebruik ik een reflectiedoek om het gezicht iets op te lichten. Wanneer ik fotografeer is het ‘mijn model, mijn camera en ik’. Misschien geeft dit mijn model ook een fijn gevoel, lekker eenvoudig. Ik ben begonnen met een eenvoudige instapcamera van Nikon en heb heel lang gespaard voor een Fuji Film camera. Ik merk zeker verschil in kwaliteit en gebruik, maar ik denk niet dat dit het beeld kan maken. Ik als fotograaf bepaal de foto en wat de foto vertelt. Een beetje ruis kan de foto sieren. Ik gebruik nu nog soms mijn vertrouwde oude Nikon camera.

Na de shoot

Ik kom thuis met een vol kaartje en zet mijn foto’s direct op mijn computer. Tip van mijn fotografie-leraar, doe dit meteen! Ik selecteer de foto’s die ik wil bewaren en open Photoshop. Ik heb mijn eigen werkwijze met Photoshop en bewerk mijn foto’s altijd met het RAW-venster. Iets meer contrast maakt de foto rauw, en zoals ik eerder zei, hou ik daarvan. Vaak maak ik de ogen ook iets lichter, maar let op, maak geen vampier van je model! Als ik alle foto’s heb bewerkt, bekijk ik de foto’s nog wel vijf keer en een dag later nog eens. Het kan zijn dat je zo in de flow zit met het bewerken van je foto’s dat je ze overbewerkt… Zonde van die mooie foto’s. Dan stuur ik de foto’s naar mijn model. Dit moment is heel spannend.

Portretfotografie op locatie graffiti

‘Samen met Vincent ben ik naar Doel gereden om daar het verlaten dorp te verkennen. Rauwe foto’s zaten er zeker tussen!’ Model: Vincent.

Het resultaat

Mijn model is tevreden met het resultaat. Tevreden? Mijn model staat net als ik helemaal te stuiteren van enthousiasme. Vaak merk ik dat mijn modellen eerst een beetje ‘schrikken’ van het resultaat. Niet omdat de foto’s niet goed zijn, maar omdat ze niet verwachten dat ze zelf zo op een foto staan. Ik vind het interessant om te zien hoe mijn modellen naar zichzelf kijken. En hoe ik hen in beeld breng, hoe ik ze zie.  Als een uniek en bijzonder mens. Op de een of andere manier geeft mij dit een voldaan gevoel. Net als bij deze foto moest mijn model even wennen en vond ze het gek om zichzelf zo te zien, ondanks dat ze de foto heel mooi vindt. Een prachtige foto, van een prachtig mens…

Portretfotografie-buiten-close

Model: Florance


Je kan meer foto’s van Amanda van der Lugt bekijken via www.amandavanderlugt.nl en op Instagram via @amandavdlugt


Ontvang nu gratis het Boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie

Download-Gratis-2-Ebooks-Fotografie-zonder-button

Gratis downloaden >>> (klik op de gele tekst)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Gewoon duidelijk taal & overzichtelijk
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Inspirerende foto’s met uitleg erbij
  • Ontdek de “Creatieve Lens” die ik iedere beginner aanraad (betaalbaar!)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s, met deze lens gemaakt
  • Geldbesparende aanraders/afraders over camera’s & lenzen: 100% onafhankelijk

Bekijk ook deze artikelen 


Laat onderaan een leuke reactie achter of stel een vraag

Scroll naar beneden. Laat ook gerust weten of je dit waardevolle tips vond.

Over de schrijver
Amanda van der Lugt. Student aan de kunstacademie in Maastricht waar ze de opleiding 'docent beeldende kunst en vormgeving' volgt. Daarnaast richt ze zich in haar eigen tijd op fotografie. Op verschillende vlakken zoals portret-, concert-, straat- en lifestyle fotografie blijft ze zich ontwikkelen. ‘’Ik ben nooit uitgeleerd’’ zegt ze vaak. Je kan haar foto’s bekijken via www.amandavanderlugt.nl en op Instagram via @amandavdlugt

Door Joris-Dijkema op 24 September 2018

Leuk om te lezen Hans, bedankt voor je reactie.

Door Elly v d Sanden op 1 October 2018

Sjiek Amanda

Door Nicole Sijstermans op 2 October 2018

Leuk blog Amanda. Ga zo door.. groetjes Nicole

Door Fotoke op 14 October 2018

Ben hobby fotograaf en vind deze foto's niet echt super, bvb foto 1 hoofd onvolledig enz...........

Door Joris-Dijkema op 15 October 2018

Smaken verschillen "Fotoke"

Reactie plaatsen