Zakelijke profielfoto: 6 uitgebreide tips
Koekje erbij?
Tips voor het maken van een zakelijke profielfoto

Tips voor het maken van een zakelijke profielfoto

Wil jij graag goede (zakelijke) profielfoto’s maken? Kun jij goed met je camera overweg, maar zou je graag meer willen weten over de shoot zelf? Het contact met het model? De kleuren en compositie? Kortom: wil jij weten wat een profielfoto nu echt goed maakt en waar je op moet letten?

In dit blog heb ik 6 handige tips voor je op een rij gezet die jou gaan helpen bij het maken van goede profielfoto’s. Het heeft niks te maken met het bedienen van de camera, maar alles met communicatie tussen fotograaf en model. Met deze tips ga jij gegarandeerd betere zakelijke portretfoto’s schieten. You’re welcome!

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>> (klik op de gele tekst). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, tips over techniek en boordevol inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Tip 1: Overleg met het model

Wanneer jij iemand voor je lens krijgt die een zakelijke portretfoto wil laten maken is het belangrijk dat je bespreekt wat hij of zij uit wil stralen. Wat wil het model bereiken met zijn of haar profielfoto? Wat voor eerste indruk moet de foto over de persoon achterlaten? Wat moeten mensen onthouden, wat moet blijven plakken? En hoe kan de foto iemands cv of LinkedInprofiel versterken?

Bepalen wat je van jezelf wilt laten zien op een profielfoto is als model eigenlijk het allerbelangrijkste. Het is de taak van de fotograaf om hier samen met het model achter te komen. Ga in gesprek, ga grasduinen, ga graven. Ga samen op zoek naar iemands wensen. Het is aan jou om de gewenste uitstraling bij iemand op te roepen en dit vervolgens professioneel vast te leggen. Een mooie zoektocht waar heel wat sociale skills bij komen kijken. Over dat ‘oproepen’ meer in tip 4 (ik vertel vast: dat is een belangrijke!).

Welke uitstraling bij zakelijke profielfoto?

Tip 2: Voorafgaand aan de fotoshoot

Om het model goed voorbereid de fotoshoot in te laten gaan kun je bovenstaande vragen natuurlijk al eerder bespreken. Wanneer je bijvoorbeeld een week van tevoren in gesprek gaat over de gewenste uitstraling en hoe jullie dit gaan bereiken, kan het model dit even laten bezinken. Het is immers nogal wat stof tot nadenken… Wanneer je ruim van tevoren in gesprek gaat heeft het model de tijd om er rustig over na te denken en misschien nog tot nieuwe inzichten te komen. Zo kan het model een duidelijk beeld vormen van wat hij of zij wil en kunnen jullie tijdens de fotoshoot gericht aan de slag.

Voorbereiding van het model
Wanneer je elkaar spreekt, heb het dan ook alvast over de kleding, de make-up en geef eventueel wat tips over hoe iemand goed beslagen ten ijs kan komen. Wil iemand een extra mooie huid op de foto? Vertel dan dat hij of zij de dagen vooraf lekker veel water mag drinken. Dit zorgt voor een frisse en gave huid. Wil iemand graag een mooi kleurtje op de foto? Waarschuw diegene dan om voorzichtig te zijn met de zonnebank. Een kleurtje is natuurlijk mooi, maar je wilt geen verband koppie op de foto…

Uitgerust voor de camera verschijnen is ook erg belangrijk. Adviseer het model om de dagen van tevoren op tijd naar bed te gaan (dit scheelt jou heel wat photoshop werk ;) ) en de shoot niet op een drukke dag te plannen. Niks is vervelender dan een model dat constant op zijn horloge kijkt en er daardoor met zijn aandacht niet bij is. Je wilt natuurlijk geen gehaaste uitdrukking op de foto omdat jullie niet de tijd kunnen nemen.

Pas op voor de kleur van de huid door de zonnebank

Tip 3: Wees aanwezig & neem de tijd

Zo kom ik automatisch aan bij tip 3: wees aanwezig & neem de tijd. Tijdens de fotoshoot is het voor zowel het model als de fotograaf belangrijk dat er een goede concentratie is. Een goede blik vang je pas als er focus is en focus kan er alleen zijn als je beiden in het moment bent, in het hier en nu.

Camera-angst
Veel mensen zijn zenuwachtig of onzeker voor de camera. Zenuwen kunnen iemand enorm afleiden. Onze gezichtsspieren voelen spanning dan ook feilloos aan, met gespannen lippen, klemmende kaken, gefronste wenkbrauwen en opgetrokken schouders als gevolg. Camera- angst komt véél voor en als fotograaf moet je daar natuurlijk wel mee om kunnen gaan.

Stel iemand dus op z’n gemak en neem hier dan ook de tijd voor. Je hoeft niet meteen achter de camera te duiken. Heb het eerst eens over koetjes en kalfjes en wees oprecht geïnteresseerd. Bespreek nogmaals wat het doel van de foto is. Zorg ervoor dat het model zich voordat jullie beginnen op zijn gemak voelt. Als je vragen stelt zorgt dit ervoor dat iemand zich belangrijk voelt én denkt die persoon na over antwoorden. Hoppa! Door simpelweg vragen te stellen heb je meteen twee grote benefits gecreeërd: iemand voelt zich gehoord én iemand heeft geen tijd om zich zenuwachtig te maken omdat hij na moet denken over het geven van antwoorden. Onze hersenen kunnen namelijk maar met één ding tegelijkertijd bezig zijn. Handig!

Luister en herhaal
Wanneer je in gesprek bent en vragen stelt, luister dan ook echt. Sommige fotografen vinden het lastig om een gesprek op gang te houden. Maar wanneer je écht luistert is dit helemaal niet moeilijk. Mensen vertellen graag over zichzelf, je hoeft ze hier alleen maar de ruimte voor te geven. Een dikke tip die ik je hierbij wil geven is: herhaal iemands woorden. Door woorden letterlijk te herhalen moedig je iemand aan en laat je zien dat je luistert en hoort wat er gezegd wordt. Het is een simpel ‘trucje’ dat eigenlijk altijd werkt. Let wel op dat je niet gaat ‘napraten’, maar ik vertrouw er wel op dat jij dat herhalen subtiel kunt.

Alles wat ik hierboven vertelde geldt natuurlijk niet alleen vóór, maar ook tijdens en na de fotoshoot. Het reptielenbrein van mensen zorgt voor primaire reacties zoals vechten, vluchten en bevriezen. Met iedere reactie dien je als fotograaf anders om te gaan. Negatieve emoties negeren is nooit een optie. Een goede fotograaf haalt tijdens zijn fotoshoots van mensen veel verschillende coachingstechnieken uit de kast haalt om iemand op zijn gemak te stellen. Grapjes maken, vragen stellen en iemand aan iets anders dan de camera laten denken zijn key in zijn werk. Door iemand bijvoorbeeld te vragen naar de ideale vakantie heeft die persoon geen tijd om zenuwachtig te zijn want er wordt nagedacht over de vakantie. Én… wie krijgt er nu geen ontspannen glimlach van het denken aan de ideale trip? Zo kun je vanalles verzinnen om de aandacht af te leiden en ‘echte’ emoties op te roepen. Echte emoties zijn wat we willen op een profielfoto, en dan natuurlijk de positieve. Laat iemand zich ontspannen en leidt iemand af van de camera-angst, zonder deze weg te stoppen. Wanneer de zenuwen niet meer in de weg zitten, kunnen jullie op zoek naar de juiste uitstraling.

Hoe maak je zelf een goede zakelijke foto

Tip 4: Coach

Ik heb in tip 3 eigenlijk al heel veel weggegeven over coaching. De tijd nemen en iemand op zijn gemak stellen zijn de basis van coaching en voorwaarden voor een goede sfeer en fijn contact. Ook legt het de basis voor het maken van een goede zakelijke profielfoto.

Uitstraling
Wanneer je aan het fotograferen bent en op zoek gaat naar de juiste uitstraling is coaching onmisbaar. Wanneer je op de knop drukt zónder te coachen krijg je een lege blik en dat is nou juist wat we niet willen. Je wilt een blik die door de camera heen kijkt. Je wil dat degene die de foto ziet het gevoel heeft aangekeken te worden. Een blik moet nieuwsgierig maken en raken. Wanneer je een LinkedIn profielfoto gaat maken wil je iemand laten zien zoals hij is, maar dan ook nog eens van zijn beste, meest zelfverzekerde en toegankelijke kant. Het is makkelijk fotograferen wanneer mensen aanwijzingen snel oppakken, maar vaak vinden modellen dit best lastig. Sommige mensen bevriezen voor de camera, andere worden erg onrustig, sommigen weer lollig of juist boos. Er zijn heel wat manieren om stress te uiten. Negeer deze onzekerheid en spanning niet, maar onderken het en pak het aan. Er zijn in dit geval grofweg twee wegen die naar Rome (ofwel een goede uitstraling) leiden: via het lichaam en via de geest. Wanneer je deze twee combineert is een krachtige uitstraling een bijna logisch gevolg. Hier lees je meer tips voor het maken van de beste LinkedIn profielfoto.

Lichaamstaal
Je lichaam volgt je hersenen maar andersom volgen je hersenen ook je lichaam. Dat is fijn, want je lichaam is een stuk makkelijker te sturen en te controleren dan die eigenwijze bovenkamer. Wanneer je merkt dat een model gestresst of onzeker is, zorg er dan voor dat de aandacht naar het lichaam gaat. Niet naar de gespannen gezichtsspieren, maar juist naar de voeten. Laat iemand diep ademen en bijvoorbeeld met z’n tenen wiebelen. Huh? Met de tenen wiebelen? Ja, geef die tenen maar eens wat aandacht! Voel je voetzolen, je hiel, de bal van je voet en al je tenen. Wanneer je dit doet zal het gezicht automatisch ontspannen, want weet je nog: je hersenen kunnen maar met één ding tegelijkertijd bezig zijn. Wanneer je diep ademt, je schouders laat hangen, de grond onder je voeten voelt… dat zorgt er allemaal voor dat er bepaalde hormonen vrijkomen die maken dat je je ontspannen voelt. Blijft iemand gespannen? Schud even alles los, spring tien keer op en neer, maak een koprol of trek gekke bekken… Zet iemands favoriete muziek op en dans! Verzin wat je wilt. Maar zorg er in ieder geval voor dat iemand uit die gekmakende hersenpan en in het lichaam komt.

Visualisatie
Ik heb het hierboven al kort benoemd: visualisatie, oftewel het sturen van gedachten. Voor velen zal het lichaam een goede ingang zijn om te ontspannen, maar voor anderen is visualisatie ook een goed hulpmiddel. Daarnaast is het essentieel bij het oproepen van de juiste uitstraling. Wanneer je iemand vraagt om aan iets specifieks te denken wordt de aandacht afgeleid van onzekerheid. Dit is dus bij uitstek een manier om stress voor de camera tegen te gaan. Waar ze aan denken is voor ontspanning niet per se van belang, als het maar een beeld is dat sterk genoeg is om de aandacht af te leiden van kritische stemmen in iemands hoofd. Schets een duidelijk beeld, stel vragen of maak een beeldend grapje. Zorg ervoor dat iemand zich moet concentreren om het voor zich te zien. Stap één is gezet. Stap twee is iemand zich voor laten stellen dat hij of zij zelfverzekerd en blij is. “Hoe zou het zijn als je jezelf wél fotogeniek vindt? Stel je eens voor dat je zojuist een denderend applaus krijgt voor een fenomenale presentatie die je hebt gegeven! Stel je voor dat je zojuist te horen krijgt dat je die promotie krijgt waar je zo hard voor hebt gewerkt. Oh, houd je van klimmen, hoe zou het nou voelen als je op de top van de Mount Everest staat?” Je kunt allerlei vragen bedenken om iemand naar een fijn gevoel toe te leiden. Speel in op iemands werk, interesses of karakter. Haal het positieve wat erin zit eruit.

Foto voor werk representatief en zakelijk

Tip 5: Onzekerheid onderkennen in plaats van negeren

Serieus nemen
Enorm belangrijk is dat je jouw model serieus neemt. Als zij zegt dat ze een lelijke neus heeft (terwijl dit helemaal niet zo is) heeft het geen zin om haar te vertellen dat het niet zo is. Het is háár waarheid en wanneer je die tegenspreekt of bagatelliseert zal dit alleen maar uitmonden in verlies van vertrouwen in jou als fotograaf. Neem iemands onzekerheden dus serieus.

Objectieve blik
Niemand kijkt naar zichzelf met een objectieve blik. Iedereen heeft onzekerheden of zaken die hem of haar meer opvallen dan anderen. Het is het werk van de fotograaf om een model te overtuigen van een sterke foto. Details die later worden weggeshopt zoals een plukje haar of een pukkel die een grote no go zijn voor het model kun je benoemen, zo haal je meteen onnodige bezwaren weg. Ook kan het soms erg confronterend zijn voor het model om een krachtige foto te zien van zichzelf. Dit strookt niet met het beeld dat hij of zij kent van zichzelf in de spiegel. Er is een discrepantie. Aan jou de taak om hem of haar ervan te overtuigen dat deze sterke uitstraling een effect is wat ze écht op anderen kunnen hebben, ook al kennen ze het niet van zichzelf.

Tip 6: Valkuilen

Bekijk eens onderstaande foto’s en zoek de verschillen.

Goede en slechte zakelijke profielfoto's

Wat heb je allemaal gevonden? Ik zal zelf wat dingen uitlichten en meteen valkuilen bij het fotograferen benoemen. Ik weet zeker dat jij nog een aantal extra valkuilen kunt verzinnen.

Geen coaching
De linker foto is een duidelijk voorbeeld van een portret zonder coaching. Hallo, klik, daar heb je een lege blik! Je ziet geen kracht en de ogen komen niet tot hun recht. Rechts zie je meer kracht, ogen die je aankijken, een ietwat gedraaide houding en meer energie: het resultaat van coaching.

Lichaamshouding
Maak niet de fout om te denken dat de lichaamshouding niet belangrijk is voor een portret. Lichaamshouding doet veel voor de uitstraling en mate van energie in een foto. Kijk maar eens naar de afhangende schouders en bolle rug op de linker foto. De foto is ook nog eens frontaal genomen wat zorgt voor een vlak beeld wat lang niet zo interessant is als hij zou kunnen zijn. Op de rechter foto zie je meteen veel meer kracht en energie. Ook komt de kaaklijn mooier uit door de subtiele draaiing van het gezicht en schaduw. De draaiing van de schouders zorgt ook nog eens voor een mooie diagonaal in de compositie.

Achtergrond
Op de linker foto kun je er niet omheen: een drukke, onrustige achtergrond. Een onrustige achtergrond leidt enorm veel af van het model. Ook zijn de kleuren op de achtergrond overheersend. Rechts zie je dat het grijs de kleur van de ogen mooi uit laat komen en het vestigt alle aandacht op het gezicht. Houd de achtergrond bij een zakelijk portret altijd zo rustig mogelijk. Het gaat om de persoon, om het gezicht en de uitstraling. Drukke kleuren, patronen of onnodige dingen op de achtergrond zijn enkel ruis. Kies dus voor een effen kleur zoals wit of grijs zodat het model centraal staat.

Belichting & nabewerking
Zorg dat de belichting en nabewerking in orde is. Links zie je duidelijk teveel kleurverzadiging en geen goede belichting. Ik ben oranje!

Natuurlijk licht is vaak het mooist om in te fotograferen. Werk je in een studio, gebruik dan genoeg lampen om het model goed te belichten. Pas op met schaduwen en overbelichting. Schaduwen kunnen zorgen voor een duidelijke kaaklijn, wat altijd een positief effect heeft op een zakelijk portret. Het zorgt namelijk voor kracht. Maar pas ook op voor de negatieve effecten van schaduw: het kan rimpels bijvoorbeeld benadrukken. Bij mannen geeft dit soms een mooi effect, maar veel vrouwen zullen er niet blij van worden.

Wanneer je gaat Photoshoppen, houd het dan rustig en doe alleen dat wat nodig is om balans in de foto te creëren. Het gaat wederom om het model en hoe je hem of haar het beste naar voren kan laten komen.

Conclusie

Daar zijn ze dan: 6 tips die jou gaan helpen bij het maken van een goed zakelijk portret. Het aller, aller belangrijkste is eigenlijk altijd coaching. Ook is het enorm belangrijk om goed te luisteren naar de wensen van het model. Niet de creativiteit van de fotograaf, maar de gewenste uitstraling van het model staat centraal. Communicatie is key en ik hoop dat deze tips jou gaan helpen bij het maken van goede (zakelijke) portretten. Ga lekker aan de slag en kijk wat werkt voor jou. Veel plezier!

LINK Fotografie is gespecialiseerd in zakelijke profielfoto’s voor LinkedIn en zakelijke portretfotografie. 


Ontvang nu gratis het Boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie

Download-Gratis-2-Ebooks-Fotografie-zonder-button

Gratis downloaden >>> (klik op de gele tekst)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Gewoon duidelijk taal & overzichtelijk
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Inspirerende foto’s met uitleg erbij
  • Ontdek de “Creatieve Lens” die ik iedere beginner aanraad (betaalbaar!)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s, met deze lens gemaakt
  • Geldbesparende aanraders/afraders over camera’s & lenzen: 100% onafhankelijk

Bekijk ook deze artikelen 


Laat onderaan een leuke reactie achter of stel een vraag

Scroll naar beneden. Laat ook gerust weten of je dit waardevolle tips vond.

Over de schrijver
Als vast tekstschrijfster voor LINK Fotografie heb ik mij verdiept in professionele portretten en de manier van werken van portretfotograaf Wijnand Geuze. Coaching en een persoonlijke benadering staan centraal in zijn werk. Dit sluit perfect aan bij mijn studie Psychologie; ikzelf ben enorm gefascineerd door communicatie en coaching.

Door Bram op 5 September 2018

Mooie duidelijke uitleg!!!!!!

Door Joris-Dijkema op 6 September 2018

Bedankt Bram, leuk om te lezen.

Reactie plaatsen