Veel megapixels: belangrijk of toch niet?

Megapixels, een term die camera fabrikanten veel gebruiken als verkooppunt maar wat zijn het nou en zijn ze echt zo belangrijk als al deze grote bedrijven ze laten lijken? De laatste tijd wordt het aantal megapixels veel groter in de nieuwe camera’s maar is het ook wat voor jou? Heb je het nodig? Dit artikel beantwoordt je vragen over megapixels en of het wat voor jou is. Al het advies in dit artikel is 100% onafhankelijk.

Voor je verder leest raad ik je aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie te downloaden >>(klik op het geel). Ontdek de 10 onmisbare stappen voor betere fotografie, ontvang als je wil persoonlijk aankoopadvies over camera’s/lenzen op maat, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en geen verkoop van lenzen), tips over camera-instellingen en boordevol inspirerende voorbeeldfoto’s met duidelijke uitleg.

Goed om te weten, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Omdat het heel moeilijk blijft keuzes te maken kan jij gratis persoonlijk aankoopadvies krijgen. Er zijn 3500 persoonlijke reacties op het blog.

Inhoud

Wat zijn megapixels?

Een megapixel is eigenlijk een miljoen pixels, deze term wordt gebruikt om het aantal pixels in een afbeelding maar ook om aan te duiden hoeveel sensor elementen in een digitale camera zitten.

Je kan het totaal aantal megapixels van een foto erg makkelijk berekenen, laten we als voorbeeld kijken naar de resolutie van een foto genomen door een Canon EOS 5D Mk II, we zien dat de resolutie van deze foto 5616 x 3744 is. Als je dit vervolgens met elkaar vermenigvuldigt kom je op het totaal aantal megapixels van zowel de foto als de sensor van de camera, in dit geval is dit 21MP (21,026,304 pixels).

Resolutie is ook een term die vaak voorbij komt, deze term wordt vaak gelijkwaardig gevonden aan het aantal pixels, je kan het ook “Het aantal pixels in relatie tot de foto sensor” noemen.

Om terug te komen op sensoren, er is veel meer dat een sensor verder onderscheidt dan alleen megapixels, de grootte van de sensor is ook heel belangrijk. Er zit veel verschil tussen verschillende camera’s en hun sensoren maar je kan ze eigenlijk niet vergelijken met smartphones omdat deze erg klein zijn. In dit artikel zullen we het dus ook alleen hebben over digitale camera’s en hun sensoren.

voordeel nadeel veel megapixels

Megapixels en de ontwikkeling van de camera’s

De eerste volledige digitale camera is in 1975 gebouwd door een ingenieur genaamd Steven Sasson. Hij heeft de eerste foto gemaakt in het lab van Kodak, het duurde 23 seconden om een 100 x 100 pixel (0.01MP, 10KP, 10,000 pixels) foto te maken en deze op te slaan op een cassette bandje.
In de 90e jaren kwam de technologie voor digitale camera’s pas echt tot gang. De Fujix DS-1P (0.4MP) was werelds eerste commercieel beschikbare digitale camera, hij was kort beschikbaar in Japan. De Dycam Model 1 (0.09MP) was de eerste digitale camera die je kon kopen in de Verenigde Staten.

In 1991 maakte Kodak camera systemen samen met Nikon behuizingen. Ze maakte de Kodak Digital Camera System in 1991, deze camera had een resolutie van 1320 x 1035 (1.3MP). Een jaar later maakte ze de Kodak DCS200 deze had een resolutie van 1524 x 1012 (1.5MP). De Kodak DCS200 kostte $20,000 en moest je gebruiken in combinatie met een gekoppelde hardeschijf.
De digitale camera’s tot nu toe waren allemaal zwart wit en hadden 256 kleuren grijs.

De eerste kleuren camera’s kwamen pas in 1994 en 1995 namelijk de Apple QuickTake 100 (0.3MP) en de Kodak DC40 (0.38MP), deze twee digitale camera’s zijn beide ontwikkeld door Kodak en waren beide gebaseerd op de zelfde onderliggende technologie. Deze twee camera maakten foto’s met 24-bit kleur.
In 1995 leverde de Casio QV-10 (0.07MP) als eerste een ingebouwde LCD scherm.

In 1996 was de Kodak DC25 (0.18MP) de eerste camera met “Compact Flash” voor ingebouwde opslag.
De Olympus Deltis VC-1100 (0.24MP) uit 1994 was de eerste camera die foto’s over de reguliere telefoonlijnen kon versturen.
De Nikon Coolpix 100 (0.24MP) uit 1996 kon je in je laptop’s PC Card slot pluggen om foto’s over te zetten.
De Ricoh RDC1 (0.44MP) uit 1995 was de eerste digitale camera die video opnames kon maken.

De eerste speelgoed camera’s kwamen in 1998 op de markt dit waren de WWF Slam Cam (0.02MP) en de Barbie Photo Designer Digital Camera (0.02MP). Deze twee camera’s konden maar 6 foto’s op slaan maar verkochten voor onder de $100,-

In 2000 kwam Canon met de Canon S100 (1.92MP) deze camera was enorm klein, de Casio Exilim EX-S1 (1.22MP) uit 2002 zette op dit idee voort met bijna de afmetingen van een creditcard.
In 2002 kwam Contax met de Contax N (6.1MP) die een CCD sensor met een 35mm grootte had. Canon kwam dat zelfde jaar nog met de EOS-1Ds (10.99MP), dit was Canon’s eerste fullframe camera.

De Canon EOS Digital Rebel D300 (6.29MP) uit 2003 was de eerste camera die minder kostte dan $1000. De Olympus E-1 (4.91MP) uit hetzelfde jaar was de eerste die een Micro Four Thirds sensor systeem had.

Als we een sprong maken naar nu zie je dat er redelijk veel innovatie is op het gebied van sensoren, ze hebben het voor elkaar gekregen om veel meer pixels op een sensor te passen. Vandaag de dag is de PhaseOne XF IQ4 de camera met de meeste aantal megapixels op de senor namelijk 150! De Hasselblad H6-400C komt in de buurt met 100MP op de sensor, deze camera gebruikt echter een pixel shift technologie om foto’s te maken van 400MP.

Het grootste aantal megapixels wat vandaag de dag in een Fullframe Sensor zit gaat naar de Sony A7R IV met 61 megapixels!

Tegenwoordig zijn de Camera fabrikanten bezig met een soort wedstrijd wie de meeste megapixels in een camera kan stoppen, of dit voordelig is of niet gaan we het zo over hebben maar waarom doen ze dit? De laatste 10 jaar ongeveer zijn fabrikanten dus bezig met zoveel mogelijk megapixels in hun camera’s te stoppen, dit doen ze voornamelijk als verkoop punt.

Sensor grootte camera

(https://creativecommons.org/licenses/)

Sensor en megapixels

De verschillende grootte sensoren

Sensoren komen in verschillende maten maar waarom en wat is het verschil tussen de verschillende groottes? De sensoren worden vaak in millimeters gemeten, de meest bekende is dan ook de 35mm sensor, deze sensor is 35.00 x 24.00 mm. De grootte en de kwaliteit van de afbeelding hebben een correlatie maar groter betekent niet altijd beter. In de foto is het verschil tussen de verschillende maten te zien.

Het grootste formaat sensor is het midden formaat. Deze midden formaat camera’s worden voornamelijk gebruikt in de professionele industrie om foto’s enorm groot uit te kunnen printen of af te beelden op reclame borden. Heel weinig mensen gebruik dit, ik zelf ook niet.

Fullframe sensoren zijn een stuk bekender dan het midden formaat en worden daarom ook gebruikt als basislijn voor cropfactoren. Een cropfactor is het verschil tussen wat de sensoren ‘zien’ als ze dezelfde lens gebruiken. Een APS-C sensor van Nikon, Sony of Fuji heeft een cropfactor van 1.5x, een 100mm lens op APS-C sensor zal dus lijken op een 150mm lens vergeleken met een 35mm sensor. Voor Canon is de cropfactor 1.6x.

APS-C sensoren hebben dus een cropfactor, hier zit echter best wat verschil in tussen de verschillende fabrikanten, deze sensoren hebben echter weer hun eigen voordelen en nadelen. Als je bijvoorbeeld foto’s wilt maken waar je een hele lange brandpuntafstand nodig hebt kan een cropfactor juist in je voordeel werken omdat het de lengte van je lens verlengt. Een 300mm lens met cropfactor 1,5 ineens 450mm.

Micro Four Thirds heeft een formaat van 17.00 x 13.00 mm, dit is een van de kleinste sensoren die gebruikt worden in de hedendaagse digitale camera’s. De grootste producenten van camera’s met een Micro Four Thids sensor zijn Panasonic en Olympus. Aangezien deze sensoren zo klein zijn hebben ze dus nog een grotere cropfactor (2.0x), de lenzen hebben dus vaak een langere brandpuntafstand. Een ander voordeel van dit formaat sensoren is dat de lenzen voor deze camera’s vaak goedkoper zijn omdat ze vaak een stuk minder groot zijn.

Tot slot hebben we nog de 1-inch sensoren (12.80 x 9.60mm), deze worden vaak gebruikt in compact camera’s of drones.

sensor cropfactor fotografie

(https://creativecommons.org/licenses/)

Het belang van sensorgrootte

De grootte van de sensor heeft zeker impact op de kwaliteit van de foto maar groter betekent niet altijd beter. Elke grootte heeft zijn eigen voordelen en nadelen en het komt er op neer om te kijken welke jij nodig hebt.

Tegenwoordig zijn smartphone sensoren zeker goed genoeg om foto’s groot uit te kunnen printen, het verschil zit hem echter in de scherptediepte, dynamisch bereik en prestaties rondom situaties met weinig licht. Een 20MP camera sensor ten opzichte van een 20MP telefoon sensor hebben dezelfde aantal megapixels maar verschillen enorm in beeldkwaliteit. Hoe groter de sensor is hoe groter de individuele pixels op de sensor kunnen zijn, hoe groter de pixels op de sensor hoe meer licht ze binnen laten. Ze zijn niet alleen gevoeliger voor licht maar hebben ook een beter dynamisch bereik (beter omgaan met grote verschillen tussen licht en donker in één scene), dit zorgt ervoor dat ze super scherpe foto’s maken.

Zoals we eerder gezegd hebben heeft de grootte van de individuele pixels invloed op hoe gevoelig ze zijn voor licht, als je ISO 800 gebruikt op een kleine sensor zoals een Micro Four Thirds zal deze er veel korreliger uit zien dan een foto genomen op ISO 800 met een Fullframe sensor. ISO is alleen wat lastiger om te vergelijken aangezien de prestaties erg afhangen van de camera fabrikant ook zullen de onderliggende modellen nog veel verschillen van elkaar wat ISO prestaties betreft.

Elk formaat sensor heeft dus zijn eigen voor en nadelen, het komt er dus op neer wat jij nodig hebt. Wil je lange brandpuntafstanden voor een laag budget? Micro Four Thirds is dan misschien wel wat voor jou. Wil je foto’s enorm laten afdrukken en heb je daar wat geld voor over dan kan je denken aan een medium formaat. Wil je het beste balans tussen scherptediepte, lage licht prestaties en resolutie? Dan is een Fullframe sensor misschien wel wat voor jou. Tot slot heb je APS-C sensoren, deze zitten tussen Micro Four Thirds en Fullframe in en zijn een goede tussenstap die iets van alles willen.

croppen megapixels

Met veel megapixels kun je bijvoorbeeld alleen de kop van de leeuw uit deze foto “croppen” (knippen) en houd je meer megapixels over dan bij een sensor die weinig megapixels heeft

Voordelen van veel megapixels

We hebben al een aantal voor en nadelen gezien van de hoeveelheid megapixels, hier zetten we ze nog een keer goed op een rijtje.

  • Het grootste voordeel is dat je met veel megapixels je foto’s erg groot kan laten uitprinten of dat je alle kleine details kan laten zien op een hoog resolutie scherm. 8K schermen worden van de dag al gebruikt door consumenten deze schermen beschikken over 33.2 megapixels, de toekomst neigt dus wel naar de hoge megapixel camera’s.
  • Nog een voordeel van het hoge aantal megapixels is dat je een speciale techniek kan gebruiken om je beeldkwaliteit te verbeteren, deze techniek wordt soms ook “down-sampling” of “resampling” genoemd, je resolutie wordt eigenlijk verkleind maar in dit proces wordt de ruis in je foto minder en verberg je focus foutjes.
  • Tot slot hebben we het laatste voordeel van het hebben van veel megapixels, dit is dat je achteraf nog je foto’s kan “inzoomen” en nog steeds genoeg resolutie over hebben voor een mooie foto die je kan afbeelden op een 4K scherm. Of voor een print natuurlijk! De essentie hiervan is dat je achteraf nog een ‘digitale zoom’ optie hebt om net dat extra beetje brandpuntafstand na te maken. Dit is ook handig bij wildlife, vogels of sport. En soms ook andere natuurfotografie als je een deel uit een foto wil gebruiken.

Nadelen van veel megapixels

Helaas hebben hoge resolutie sensoren ook een aantal nadelen.

  • Ten eerste zorgen de grootte aantallen megapixels ervoor dat je bestanden ook een stuk groter worden. Deze grote foto’s maken het niet alleen moeilijk voor opslag maar ook voor verwerk kracht, je kan bijvoorbeeld minder snel foto’s achter elkaar aan maken omdat je moet wachten totdat de vorige foto uit de buffer verwerkt is.
  • Zoals eerder gezegd hebben deze grote bestanden impact op opslag, je moet grotere opslag kaartjes kopen voor in je camera maar ook grotere harde schijven en back-up mogelijkheden. Je hebt dus ook een computer nodig die om kan gaan met deze grote bestanden op acceptabele snelheden, dit alles is duurder.
  • Ten tweede kunnen deze camera’s enorm veel details opvangen, je kan er dus tegen aan lopen dat oudere lenzen niet goed genoeg zullen zijn voor wat je verwacht. Oudere lenzen kunnen namelijk redelijk wat details verliezen in de hoeken.
  • Ten derde moet je op je focus technieken gaan letten, dit moet je doen omdat deze camera’s heel veel details kunnen vastleggen maar ze leggen dus ook jou foutjes sneller vast. Het is moeilijker om een super scherpe foto te maken met een camera met veel megapixels. Het kan er op neer komen dat je de´reciprocal rule’ moet gaan gebruiken en dat je wellicht vaker je driepoot gebruikt dan je in eerste instantie wilt. Zelf merk ik ook dat ik eerder onscherpe foto’s maak (ook soms vanaf statief) met een camera van 61 megapixels. Een wat kortere sluitertijd kan verstandig zijn.
  • Tot slot: meer megapixels betekent ook meer ruis op hoge ISO. Mijn camera met 61 megapixels presteert minder goed op hoge ISO-waarden dan mijn camera met 24 megapixels. Fotografeer je dus heel veel in situaties met weinig licht, dan moet je beseffen dat een 50+ megapixel camera daarin wat minder goed is dan een camera met minder megapixels.

Conclusie

We hebben gekeken naar of de hoeveelheid megapixels belangrijk zijn of niet, naar de verschillende grootte sensoren en wat hun invloed is op fotokwaliteit. Echter brengen verschillende sensoren verschillende voor- en nadelen met zich mee, ook de hoeveelheid megapixels brengt voor- en nadelen met zich mee. Het is nu dus aan jou om te kiezen wat het beste bij je past. Wil je foto’s groot uit printen en ga je voor de meest super scherpe foto’s of neem je genoegen met 4K resolutie en een snelle camera waar je niet zulke grote bestanden mee wilt maken. De keuze is nu aan jou.


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Fotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Boek downloaden >>(klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar betere fotografie
  • Duidelijke uitleg met inspirerende voorbeeldfoto’s
  • 50+ pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle Videocursussen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie

Stel onderaan je vragen & ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies van mij 🙂

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.

Bronnen

https://www.macworld.com

https://techforanyone.com

https://en.wikipedia.org/

https://tethertools.com

http://www.steves-digicams.com

https://www.dpreview.com

https://www.digitalcameraworld.com

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen.Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden.In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Jan Paul Cloo
Door

Jan Paul Cloo

op 12 Dec 2020

Beste Joris, Heel helder artikel! Jammer dat je omtrent scherptediepte niet wat duidelijker daarop ingaat. Hoe kleiner de sensor hoe groter de scherptediepte bij dezelfde beeldhoek. Spelen met scherp en onscherp is veel makkelijker met full frame en medium formaat sensoren. Totale scherpte is met kleinere sensoren weer eenvoudiger te realiseren, ook bij kleinere beeldhoek. Zelf heb ik leren fotograferen met een analoge (full frame) 35mm camera. De digitale overgang naar APS-C vond ik een zekere beperking in de creatieve mogelijkheden. Ik ben blij dat ik onderhand een full frame sensor camera heb. Jan Paul

Joris-Dijkema
Reactie plaatsen