Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports review

Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports review

De Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports is een telelens voor spiegelreflexcamera’s. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste eigenschappen van het objectief. Wat zijn de verschillen met de Contemporary-variant, die Sigma tegelijk met deze lens op de markt bracht? En in hoeverre verschilt de lens van een andere Sigma telelens: de Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports? Wat vinden reviewers over de bouw en beeldkwaliteit van de Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports? En wat zijn de voordelen en nadelen van het Sigma teleobjectief? Je vindt het allemaal terug in dit artikel.

Gratis Ebook fotografie tips

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te downloaden >>(klik op de gele tekst).

Ontdek de 10 onmisbare stappen voor krachtige & creatieve fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, 50+ inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Ook word ik op geen enkele wijze gesponsord door cameramerken.

Inhoud

Scherptediepte vogel

Belangrijkste eigenschappen Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports (1649 euro)

Brandpuntsafstand
Variabel, minimaal 150 millimeter en maximaal 600 millimeter. Het Sigma objectief is geschikt voor zowel fullframe als APS-C Canon EF, Nikon F en Sigma DSLR. Bij camera’s met een APS-C sensor heb je te maken met de zogeheten cropfactor. De camera zoomt dan automatisch verder in. Vanwege de cropfactor is de brandpuntsafstand bij Canon EF DSLR met APS-C sensor gelijkwaardig aan: 240-960 millimeter. Bij Nikon F en Sigma spiegelreflexcamera’s is dat 225-900 millimeter.

Afkortingen
Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waar alle afkortingen in de lens nu eigenlijk voor staan. Daarom zal ik dit even kort uitleggen.

DG = Digital Grade. Het betekent dat de lens geschikt is voor zowel fullframe als APS-C camera’s;

OS = Optical Stabilizer. Het objectief heeft optische beeldstabilisatie;

HSM = Hyper Sonic Motor. Je kunt snel en geruisloos scherpstellen.

Bouw
De behuizing is gemaakt van metaal en kunststof. Aan de zijkant van de lens zitten vier knopjes voor instellingen: 1 autofocus, AF met handmatige overname, handmatige focus, 2 scherpstelafstand (full, 10 meter tot oneindig, 2.6 tot 10 meter), 3 beeldstabilisatie (standaard, panning, uitschakelen), 4 Custom (werkt met Sigma’s USB Dock voor verschillende instellingen, waaronder snelheid en bereik. Dit USB Dock kost 55 euro).

De (vergrendelbare) zoomring draait naar links (Nikon-gebruikers moeten hier waarschijnlijk aan wennen). De draaibare statiefgondel zit aan het objectief vast. De frontlens en het achterste lenselement heeft een fluor-coating, zoals de duurdere Canon en Nikon telelenzen. De lens is hierdoor beter bestand tegen stof en vuil.

Lichtsterkte
Het maximale diafragma is f/5.0 bij de kortste brandpuntsafstand en f/6.3 bij de langste brandpuntsafstand. Dit is geen lichtsterke lens.

Filters
Geschikt voor filters van 105 millimeter.

Teleconverters
Je kunt het teleobjectief combineren met de Sigma TC-1401 (349 euro) of TC-2001 (399 euro). Je bereik wordt dan nog eens 1.4 of 2.0 keer vergroot.

Autofocus/manuele focus
Zowel autofocus als handmatige/manuele scherpstelling.

Gewicht
De Sigma 150-600mm Sports lens weegt 2860 gram (bijna 3 kilo).

Verschil Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports en Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary

  • De Sports-variant is zo’n 600 euro duurder;
  • Contemporary heeft alleen op de frontlens de speciale fluor-coating;
  • Sports extra afgedicht tegen vocht en stof (bij Contemporary alleen vatting);
  • Statiefgondel veel kleiner bij Contemporary;
  • Sports is veel zwaarder (2,86 kilo, Contemporary: 1,95 kilo);
  • Contemporary gebruikt kleinere filters (95 mm, Sports: 105 mm);
  • Zonnekap Contemporary is van kunststof;
  • Zonnekap Contemporary is omkeerbaar;
  • Minimale scherpstelafstand Contemporary iets groter (2.80 meter, Sports: 2.6 meter).

Verschil Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports en Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports

  • Minimale scherpstelafstand Sigma 60-600mm een stuk lager (0.6 meter, Sports: 2.6 meter);
  • Sigma 60-600mm heeft betere maximale lichtsterkte bij kortste brandpuntsafstand (f/4.5, Sports: f/5.0);
  • Sigma 60-600mm is iets lichter (2,7 kilo, Sports: 2,86 kilo);
  • Zonnekap Sigma 60-600mm is omkeerbaar;
  • Sigma 60-600mm is 180 euro duurder.

Paarden met tegenlicht

Heb jij ook een dure camera gekocht en mis je de mooie foto’s? Haal meer uit je camera – Gratis de 10 onmisbare stappen downloaden >>(klik op de oranje tekst).

Reviews

Bouw
Cameralabs.com: “De eerdere Sigma 150-500mm (Sigma 150-500mm f/5.0-6.3 APO DG OS HSM) voelt als een middenklasser vergeleken met de 150-600mm Sports. De lens is zwaarder dan zijn concurrenten, maar het gewicht is inclusief statiefgondel (dat moet ook wel, de statiefgondel is niet te verwijderen). De zoomring draait soepel. Als je de lens omhoog houdt, voel je meer weerstand. Het objectief is altijd makkelijk te gebruiken. Met een schakelaar aan de zijkant kun je de brandpuntsafstand op elk punt vergrendelen. Dat is heel handig. De meeste lenzen kun je alleen vergrendelen op de minimale brandpuntsafstand.”

The-digital-picture.com: “Voelt heel stevig, de lens heeft een flink formaat en is behoorlijk zwaar. Zo’n ontwerp hebben we eerder gezien. Ik bedoel hiermee de Sigma 120-300mm f/2.8 OS HSM Sports. Wil je liever inzoomen door de lens in en uit te schuiven? Dat kan. Aan het uiteinde van de lens zit een ribbel die dit gemakkelijker maakt. Beide zoommethodes hebben voor- en nadelen, maar je kunt je methode altijd aanpassen.”

Ephotozine.com: “De lens voelt goed in evenwicht in combinatie met de Canon EOS 5D MK III, die we tijdens de test hebben gebruikt. Je kunt het zelfs korte tijd vanuit de hand gebruiken, maar dan zal je merken dat de lens zwaar is met de wat compactere DSLR. De lens stof- en vochtbestendig, wat handig is voor mensen die op zoek zijn naar een lens voor verschillende (weers)omstandigheden.”

Dustinabbott.net: “Het materiaal voelt stevig in je handen. Het is een premium/pro lens en doet niet onder voor de Canon telezoomlenzen uit de hoogste prijsklasse. De aluminium zonnekap heeft een rubberen oppervlak aan het uiteinde om schokken te voorkomen. De lens weegt een derde meer dan de Tamron lens (die weegt 1950 gram). Dat is de prijs die je moet betalen voor zo’n stevig objectief.”

Beeldkwaliteit
The-digital-picture.com: “Een lens met zo’n bereik, daar heb ik gelijk mijn twijfels over. Het is dat de Tamron 150-500mm heeft bewezen dat het kon, anders waren mijn verwachtingen voor de Sigma lens veel lager geweest. Je kunt goede beeldkwaliteit verwachten over het hele bereik bij het maximale diafragma. Bij f/8 is de lens iets scherper. Ik ben er niet van overtuigd dat de lens net zo goed presteert als de zoomlenzen uit de hoogste klasse, maar de lens is toch behoorlijk scherp. Mensen met een APS-C camera zullen last hebben van donkere hoeken (vignettering), ongeacht het diafragma. De bokeh is goed tot normaal. Op lange brandpuntsafstanden heeft de lens geen moeite om mooie, vage achtergronden te creëren. Sportcomplexen hebben vele donkere elementen. De bokeh is hierbij nog belangrijker.”

Cameralabs.com heeft de lens gecombineerd met de Canon EOS 5D III. De reviewer heeft de pier gefotografeerd en is tevreden: “Bij het fotograferen van de zonsondergang bij de West Pier genoot ik van de details bij de volledige brandpuntsafstand. De lens presteert heel goed bij het vastleggen van vogels in vlucht. Een beetje chromatische aberratie, makkelijk te verwijderen als je in RAW fotografeert.

Ook Photographyblog.com testte het objectief met de Canon EOS 5D III (en een stevig statief). “Op 150 millimeter bij maximaal diafragma zijn foto’s scherp in het midden en in de hoeken. Bij f/22 wordt de foto minder scherp (diffractie). Op 300 millimeter: midden en hoeken heel scherp op f/5.6, minder scherp bij f/22. Op 400-600 millimeter: Heel scherp in het midden bij f/6.3 (maximale diafragma), scherpe hoeken en midden van f/8-f/16. Foto’s minder scherp bij f/22.”

Dustinabbott.net: “Als je verwacht dat deze lens een enorme verbetering is op de Tamron lens, kom je bedrogen uit. De resolutie van de lens is constant over het hele bereik. Ik ben heel tevreden over de beeldkwaliteit op alle brandpuntsafstanden. De Sigma lens geeft iets meer contrast dan de Tamron lens. Bokeh is heel goed bij de juiste instellingen. De hoeken zijn donkerder dan bij de Tamron 150-500mm f/5-6.7 VC VXD en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM. Ik heb geen chromatische aberratie of kleurschifting gemerkt met de Sigma telelens.”

Voordelen Sigma 150-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports

  • Beeldstabilisatie;
  • Soepele zoomring;
  • Aluminium zonnekap;
  • Stevig;
  • Uitgebreide weathersealing;
  • Goede beeldkwaliteit op alle brandpuntsafstanden.

Nadelen Sigma 150-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports

  • Zwaar en groot;
  • 105 millimeter filters zijn duur;
  • Statiefgondel niet te verwijderen;
  • Zonnekap niet omkeerbaar;
  • Donkerdere hoeken bij grotere diafragma’s dan concurrenten;
  • Niet lichtsterk;
  • Niet voor compacte spiegelreflexcamera’s (ephotozine.com)

Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar krachtige en creatieve natuurfotografie
  • Duidelijke uitleg met 50+ inspirerende voorbeeldfoto’s met uitleg
  • 50 pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle 300+ Videolessen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie

Stel onderaan je vragen

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Naast 10 jaar ervaring in de fotografie en ervaringen van cursisten gebruikte ik deze websites Cameralabs.com, The-digital-picture.com, Ephotozine.com, Photographyblog.com en Dustinabbott.net

Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen.Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden.In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Reactie plaatsen