Waarom is mijn foto te donker?

Te donkere, onderbelichte foto’s. Dit hebben we allemaal wel eens ervaren en het gebeurt met name beginners. Naderhand wil je kijken hoe de foto’s eruit zien alleen blijkt het dat ze te donker zijn je baalt natuurlijk maar je zou je zelf ook de vraag kunnen stellen “Waarom is mijn foto nu dan zo onderbelicht?”. Als je jezelf dit afvraagt is dit artikel voor jou. We behandelen in dit artikel waarom foto’s onderbelicht zijn, wat onderbelichting nu precies is en wat het veroorzaakt.

Gratis Ebook fotografie tips

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te downloaden >>(klik op de gele tekst).

Ontdek de 10 onmisbare stappen voor krachtige & creatieve fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, 50+ inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Inhoud


Als je vaak tegen foto’s aanloopt die overbelicht zijn raad ik je aan om het artikel “Waarom is mijn foto overbelicht?” te lezen.


Wat is onderbelichting ( te donkere foto’s )?

Onderbelichting spreekt eigenlijk al voor zich, er is te weinig licht op je sensor gevallen wat zorgt voor een erg donkere foto of plekken die helemaal zwart zijn, het kan natuurlijk ook gebeuren dat je de dop nog op je lens hebt zitten… Het eindresultaat zal veel donkere plekken hebben waar weinig details in zitten of de foto is over het algemeen donkerder dan hij zou moeten zijn. Eigenlijk is onderbelichting altijd op te lossen, hoe je dit doet lees je zo.

Nederlandse heide tijdens golden hour

Wat zijn oorzaken van onderbelichting?

Te weinig licht

Een oorzaak kan natuurlijk zijn dat er gewoon te weinig licht is, een voorbeeld hiervan is ’s nachts fotograferen er is dan gewoon te weinig licht om een uit de hand geschoten foto goed te belichten. Je kan in situaties waar weinig licht is dit tegen gaan, dit kan met een flitser of andere instellingen hoe dit precies zit kom ik zo op terug.

Veel contrast tussen licht en donkere delen

Een tweede oorzaak voor onderbelichting kan zijn dat er veel contrast is tussen de donkere en lichte delen, je stelt scherp op je onderwerp wat toevallig in het licht staat maar alles eromheen is vervolgens erg donker.

Een ander voorbeeld is als er een felle zon is buiten, er zit veel verschil tussen de lucht en je voorgrond de camera zal dan zijn best doen om de lucht goed te belichten maar vergeet vervolgens de voorgrond, dit kan ook andersom gebeuren wat resulteert in overbelichting.

Er is een aantal oplossingen om dit probleem op te lossen, ten eerste kan je kijken of je camera een functie heeft genaamd “HDR” of “Bracketing” (tegenwoordig zit dit in de camera’s, je kan dit ook handmatig doen dit wordt zo uitgelegd). Als jouw camera deze functie heeft zal de camera meerdere foto’s maken met verschillende belichtingen en deze samenvoegen, zo goed als hij dit kan.

Dit levert een HDR (High Dynamic Range of in het Nederlands Hoog Dynamisch Bereik) foto zowel de donkere als lichte delen zullen goed belicht zijn, soms is de overgang tussen deze delen een klein beetje zichtbaar. Je kan dit soort foto’s ook handmatig nemen en later zelf de foto’s samen voegen in Photoshop, je kan de foto’s op verschillende lagen zetten en met laag maskers de niet gewenste delen ‘uitgummen’.

Een tweede oplossing is het gebruik van grijsverloopfilters, deze filters houden licht tegen. Dit klinkt misschien raar als we het over onderbelichting hebben maar een hoog contrast houdt in dat er veel verschil is tussen de lichte en donkere delen, met een grijsverloop filter kan je de lichte lucht ‘verdonkeren’ zodat je een minder hoog contrast krijgt en dus een goed belichte foto.

Zwart wit landschapsfotografie

Verkeerdere instellingen

Een derde oorzaak voor een onderbelichte foto kan zijn dat je de verkeerde instellingen hebt gekozen, je kan de belichting regelen via 3 instellingen; de ISO (lichtgevoeligheid), de sluitertijd (hoelang je sensor het licht ‘ziet’) en de diafragma (hoeveel licht de lens doorlaat).

Ik zal deze begrippen hier kort uitleggen maar als je hier echt meer over wilt weten en precies wil leren hoe je ze op elkaar afstemt voor de perfecte foto raad ik aan om te kijken naar mijn VIP Begeleidingsprogramma >>

Als je een van deze drie instellingen verkeerd hebt kan dit al voor een verkeerd belichte foto zorgen, ook loop je er soms tegen aan dat je bepaalde instellingen niet hoger kan doen, je lens beperkt bijvoorbeeld het maximale diafragma, als je uit de hand fotografeert kan je sluitertijd niet te lang zijn want anders is je foto niet scherp of als laatste heb je de kans dat je je ISO niet hoger kan zetten omdat dan je foto te korrelig wordt.

Maar om even terug te komen op de korte uitleg van de instellingen hebben we als eerste de ISO, de ISO is een standaard eenheid voor de lichtgevoeligheid van de sensor. Hoe hoger de ISO waarde hoe gevoeliger de sensor dus is voor licht, dit komt echter met een groot nadeel namelijk ruis. Een vuistregel voor de ISO is hoe hoger deze waarde hoe meer ruis je zult zien in je foto, de hoeveelheid ruis heeft ook te maken met jouw camera sensor.

De sluitertijd is het tweede begrip, de sluitertijd bepaalt hoe lang je sluiter open is en dus hoeveel licht er op je sensor komt,  hoe langer de sluitertijd hoe meer licht er op de sensor komt maar hoe meer kans op onscherpe foto’s door trillingen vanuit de hand of andere factoren. Echter als er weinig licht is loop je al vaak tegen een langere sluitertijd aan.

Het laatste begrip waar we het over gaan hebben is de diafragma, de diafragma hangt af van de lens en dus niet van de camera. De diafragma kan je aflezen aan het f getal wat op je lens staat, een voorbeeld is f/2.8. In principe betekent hoe kleiner het f getal hoe meer licht de lens doorlaat, hier komt echter wel mee dat je scherptediepte kleiner wordt maar hier gaan we echter niet op in, in dit artikel. Ook zit er nog verschil tussen lenzen met een vast diafragma en een variabel diafragma.

Flitser

Een laatste oorzaak voor onderbelichting is bij het gebruik van een flitser, je hebt nu de kans dat je onderwerp goed belicht is maar dat je achtergrond erg donker is en dus onderbelicht is. Het gebruik van een flitser komt echter pas nadat je je camera goed onder controle hebt en weet wat alle instellingen doen, een flitser moet je in dit geval ook handmatig instellen.

Kortom, onderbelichte (te donkere) foto’s worden vooral gemaakt als je nog geen controle hebt over je camera. Dit is dan ook de belangrijkste stap voor mensen die meer uit hun fotografie willen halen.


Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Ebook fotografie tips

Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar krachtige en creatieve natuurfotografie
  • Duidelijke uitleg met 50+ inspirerende voorbeeldfoto’s met uitleg
  • 50 pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle 300+ Videolessen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Persoonlijk begeleidingstraject Fotografie

Stel onderaan je vragen over te donkere foto’s

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie
Over de schrijver
Joris Dijkema (1983) is de eigenaar en fotografiedocent van Kijk & Zie Fotoschool. Ook is hij de auteur van het gratis E-book De 10 Bouwstenen van Betere Fotografie dat door meer dan 100.000 mensen is gedownload. Joris houdt zich fulltime bezig om mensen te leren fotograferen.Joris is een gevoelsmens. Met zijn beelden brengt hij over wat hem raakt. Van nature is Joris geen technische man. Joris begrijpt daardoor goed wat mensen moeilijk vinden en weet door jarenlange ervaring hoe hij fotografie duidelijk uitlegt, in heldere taal en met inspirerende beelden.In (inter)nationale fotowedstrijden won Joris diverse prijzen & nominaties.
Michel Ball
Door

Michel Ball

op 18 Aug 2023

Als gelukkige eigenaar van een Leica D-Lux 5 heb ik Sind kort te maken met structureel donkere foto's. De selectieknop staat op P en ISO staat op een dag met veel licht op 200 en op een bewolkte dag op 400. Maximaal licht toevoegen op mijn Mac helpt niet.

Joris Dijkema
Door

Joris Dijkema

op 22 Aug 2023

Ik zou ipv P-stand werken op bijv. A-stand en dan zelf diafragma en ISO kiezen en sluitertijd goed in de gaten houden. Je hebt niet veel controle in de P-stand.

MICHEL BALL
Door

MICHEL BALL

op 18 Aug 2023

Zie mijn laatste vakantiefoto's op www.facebook.com/michel.ball.50

Reactie plaatsen