Sony A7 IV specificaties (verwacht)

Niet lang geleden heeft Sony een nieuwe camera geregistreerd bij een certificatie bedrijf. Het gaat hier om een camera met de product code: “WW356015”. Experts zeggen dat dit betekent dat de Sony A7IV in de nabije toekomst aangekondigd zal worden. Ben jij benieuwd naar alle rumoeren en leaks omtrent de Sony A7 IV? Lees dan snel verder!

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te downloaden >>(klik op de gele tekst).

valk in de aanval

Verwachte release datum & prijs

Als je naar Sony zijn verleden kijkt wat betreft het aankondigen van camera’s zien we dat ze meestal binnen 3 maanden het product aankondigen nadat ze deze hebben geregistreerd. Af en toe kan dit echter wat langer duren, bijvoorbeeld bij de Sony A7 III, de voorganger van de A7 IV. Het marketingteam van de A7 III heeft besloten deze uit te stellen aangezien er geen serieuze concurrenten zijn in hun categorie.

Ook zijn er wat schattingen qua prijs, de bron Sony Alpha Rumors heeft vaak betrouwbare data over toekomstige modellen. De prijs wordt verwacht rond de €2100 of $2500 te zitten. Dit zou betekenen dat hij zal concurreren met de Canon EOS R6.

Verwachte specificaties

Sensor + Continu-Opname
We verwachten dat de Sony A7 IV een 30.65MP fullframe sensor zal hebben. Theoretisch gezien heeft de camera ook een leessnelheid van 36.6 beelden per seconden. In de praktijk krijgen we waarschijnlijk niet deze snelheid. Het zal namelijk ook betekenen dat hij een snellere burst modus zal hebben dan de duurdere Sony A1.

Als we kijken naar de uitlees snelheid van de Sony A7 III zien we dat deze 19.2 fps is, verder heeft de A7 III een burst snelheid van 10fps. Als we dezelfde reductie toepassen op de snelheid van de A7 IV komen we uit tussen de 15 en 18 beelden per seconden.

Viewfinder en scherm
Wederom heeft Sony Alpha Rumors informatie over de viewfinder van de Sony A7 IV, ze verwachten dat hij een 3.69-miljoen dot viewfinder gaat krijgen, in termen van resolutie is dit 1280 x 960.

Wat het lcd-scherm betreft verwacht Sony Alpha Rumors dat het een 3 inch (7.62cm), 921.000 dots (640 x 480 pixels) scherm gaat worden. Verder wordt er verwacht dat hij volledig draai en kantelbaar zal worden, ideaal voor de vloggers onder ons.

Video
Net als de meeste systeemcamera’s van deze tijd wordt verwacht dat de Sony A7 IV 4k in 60 maar helaas geen 120 fps kan gaan opnemen. Dit is in elk geval een verdubbeling in beelden per seconden ten opzichte van de Sony A7 III die in 2018 uit is gekomen. Wel zorgt dit ervoor dat de Sony A7 IV beter is in video opnames dan de duurdere A7R IV.

Recent heeft Sony al de A7S III en de A1 uitgebracht, het is dus ook niet onredelijk om te verwachten dat de A7 IV een vergelijkbaar of zelfs hetzelfde systeem gaat krijgen. Laten we eerst even kijken wat de A7 III voor een autofocus systeem had.

Het oudere model had al een indrukwekkend autofocus systeem met 693 fase en 425 contrast autofocus punten. Het nieuwere autofocussysteem van de A1 heeft 759 fase en 425 contrast focus punten hebben met een 92% bedekking. Hij krijgt dus 66 fase detectie punten meer.

Verder zal de A7 IV wederom de A7R IV overtreffen. Deze heeft namelijk paar 567 fase detectie punten. Echter is de betrouwbaarheid en de snelheid van het oog en onderwerk volgsysteem meer te zien in de praktijk, ook hier denken we dat de A7 IV een nieuw snufje van de A1 gaat overnemen. Namelijk ‘bird tracking’ wat enorm handig kan zijn voor vogel spotters of vogel fotografie.

Beren in slovenië

Heb jij ook een dure camera gekocht en mis je de mooie foto’s? Haal meer uit je camera – Gratis de 10 onmisbare stappen downloaden >>(klik op de oranje tekst).

Verwachtte specificaties van de Sony A7 IV op een rij:

Deze specificaties zijn op basis van de rumoeren, de onlangs uitgebrachte camera’s en hun technologieën en het vorige model de Sony A7 III.

• 30MP BSI CMOS Sensor (IMX 554 DQC)
  • BIONZ XR Processor
  • ISO-bereik van 50 tot 204.800
  • Autofocus systeem van 693 fase detectie punten in combinatie met 425 contrast punten
  • 15 beelden per seconde burst snelheid
  • 5-assige beeldstabilisatie
  • 4K 60 fps video opnames
  • FullHD 240 fps video opnames
  • 3 inch volledig draai en kantelbaar lcd-touchscreen.
  • Twee type A CFexpress kaarten.

Conclusie

Als deze rumoeren blijken te kloppen lijkt het erop dat de Sony A7 IV een groot aantal upgrades krijgt ten opzichte van de Sony A7 III. Hij zal gaan concurreren met camera’s zoals de Canon EOS R6. Let wel op dat niet alle informatie ook daadwerkelijk in het uiteindelijke product kan komen.

Gratis Natuurfotografie Boek downloaden >> (klik op het geel)

Stel onderaan je vragen over de Sony A7 IV

Naast 10 jaar ervaring in de fotografie en ervaringen van cursisten gebruikte ik deze websites:

www.bestcameranews.com

www.techradar.com

www.thenewcamera.com

www.sonyalpharumors.com

Jantine

Jantine

op 15 May 2021

Hoi, ik ben al een tijdje opzoek naar een (eerste) systeemcamera. Ben vooral naar het kijken bij de Sony A7ii. Deze doet alleen steeds niet mee in de cashbackacties. Denkt u dat de prijs hiervan ook zal dalen? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groeten,Jantine Sterk

Joris-Dijkema

Joris-Dijkema

op 20 May 2021

Hi Jantine, over prijsdalingen durf ik geen uitspraken te doen. Wel zou je goed afvragen waarom je fullframe" rel="nofollow" target="_blank">https://kijkenziefotoschool.nl/fullframe-camera-voordelen-nadelen/">fullframe wil. Ook is de A7 II wel verouderd, minder goede batterij en voor bewegende onderwerpen is de autofocus niet optimaal.

Lucas

Lucas

op 02 Aug 2021

Is er een enig idee wanneer de Sony A7IV uitkomt? Had gelezen dat het waarschijnlijk in September uitkomt maar dat dat nu onduidelijk is vanwege het chiptekort...