Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS Review

De Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS (uit 2019) is een telelens voor Sony APS-C camera’s, zoals de Sony A6000, A6100, A6300, A6400, A6500 en A6600. Het is de tweede telelens van Sony die alleen voor APS-C is bedoeld. De Sony E 70-350mm is namelijk de opvolger van de Sony E 55-210mm f/4.5-6.3 OSS (uit 2011). Maar in dit artikel ga ik het dus hebben over de Sony E 70-350mm. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van dit objectief? En waar gebruik je het voor? Zijn reviewers enthousiast of niet? En welke voordelen en nadelen heeft de Sony telelens? Je komt erachter als je verder leest.

Voor je verder leest raad ik je trouwens aan om  Gratis het boek De 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie te  downloaden  >>(klik op de gele tekst).

Ontdek de 10 onmisbare stappen voor krachtige & creatieve fotografie, mijn allerbeste aankoopadvies over de Creatieve Lens (betaalbaar en 100% onafhankelijk), voorkom een miskoop door aankoopadviezen, 50+ inspirerende foto’s met uitleg erbij.

Goed om te weten en uniek, alle adviezen over camera’s & lenzen op dit blog zijn 100% onafhankelijk. Geen belangen bij je aankoop, geen links naar of banden met camerawinkels. Ook word ik op geen enkele wijze gesponsord door cameramerken.

Inhoud

Belangrijkste eigenschappen Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS (899 euro)

Brandpuntsafstand
Vanwege de APS-C sensor heb je te maken met een cropfactor. De lens zoomt automatisch verder in. De brandpuntsafstand van deze lens is gelijkwaardig aan 105-525 millimeter fullframe. Lenzen met zo’n bereik kun je gebruiken om vogels te fotograferen, maar sportfotografie is ook mogelijk. Ook is de lens geschikt om dieren vast te leggen. Zowel huisdieren, zoals je hond of kat, maar ook voor de dierentuin of voor wildlife op safari.

Afkortingen
Ik zal even kort uitleggen waar de afkortingen in de naam van de lens voor staan.

E = De lens is alleen voor APS-C camera’s bedoeld (Sony fullframe lenzen krijgen de letters EF);

G = De lens komt uit de G-Master serie (het is een hoogwaardige lens);

OSS = Optical Steady Shot. De lens heeft dus ingebouwde (optische) beeldstabilisatie.

Bouw
De lens heeft een kunststof behuizing, de vatting is van messing. Je hebt een knop om de scherpstelling te vergrendelen. De functie van deze knop is aan te passen in het menu. Je kunt de zoom vergrendelen, dan schuift de lens niet uit tijdens het vervoer. Je kunt de beeldstabilisatie in- of uitschakelen met een schakelaar. Als de camerabody het ondersteunt, kan het beeldstabilisatiesysteem panning vaststellen en automatisch schakelen van Standaard IS naar Panning IS modus. De zoom is alleen handmatig.

Zonnekap
De zonnekap ALC-SH160 is meegeleverd.

Lichtsterkte
Op 70 millimeter (de minimale brandpuntsafstand) is het maximale diafragma f/4.5, op 350 millimeter (maximale brandpuntsafstand) is dat f/6.3. Dit is geen lichtsterke lens.  Je spreekt pas van een lichtsterke lens als het f-getal dichter bij de 1 ligt.

Weathersealing
Het Sony teleobjectief is stof en (spat)waterdicht.

Filters
Geschikt voor filters van 67 millimeter.

Autofocus/manuele focus
Zowel autofocus als handmatige scherpstelling.

Gewicht
De lens weegt 625 gram.

Heb jij ook een dure camera gekocht en mis je de mooie foto’s? Haal meer uit je camera – Gratis de 10 onmisbare stappen  downloaden  >>(klik op de oranje tekst).

Reviews

Bouw
Photographyblog.com: “Indrukwekkend hoe klein en licht de lens is, als je bedenkt hoe groot het bereik is. Heel goede bouwkwaliteit voor zo’n relatief goedkoop objectief. De lens voelt stevig in de hand, ook al is de behuizing volledig van kunststof (alleen de vatting is van metaal). Een lekker brede zoomring met een geribbelde rubberen grip. De focusring is ook zo afgewerkt, maar misschien iets te smal.”

Digitalcameraworld.com is ook tevreden over de bouw van de Sony telelens: “Relatief licht met 625 gram, maar voelt heel stevig en betrouwbaar. De bouw is veel beter dan die van de goedkopere Sony E 55-210mm (Sony E 55-210mm f/4.5-6.3 OSS). Soepele zoom- en focusring. Afdichtingen bij alle belangrijke naden en op de metalen vatting. Je kunt de zoomring vergrendelen, maar dat is nauwelijks nodig. Ons testmodel schoof niet ongewenst uit (zoomcreep).”

Cameralabs.com vergelijkt de lens met een soortgelijk Sony objectief: de (fullframe) Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS. “Ongeveer hetzelfde formaat als de FE 70-300mm, maar die is zo’n 230 gram lichter en gebruikt iets kleinere filters. Beide lenzen hebben aanpasbare focusvergrendelingsknoppen, schakelaars om autofocus in of uit te schakelen en optische beeldstabilisatie.”

Wil je meer lezen over de Sony FE 70-300 millimeter lens en weten wat de verschillen zijn tussen deze lens en de Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS? Lees mijn artikel met de toepasselijke naam: Verschil Sony E 70-350 f/4.5-6.3 G OSS en Sony FE 70-300 f/4.5-5.6 G OSS.

PCMag.com: “Er is niet bezuinigd op bouwkwaliteit. De 70-350mm is gemaakt van stevig kunststof, afgedicht tegen stof en spatwater en het zichtbare glas wordt beschermd door een fluorcoating. Ik kon de lens zonder problemen (met de soortgelijk afgedichte Sony A6600) gebruiken tijdens een regenachtige hike. Zowel de zoomring als de handmatige focusring zijn makkelijk te vinden en draaien soepel. Een ding waar je wel op moet inleveren, is de mogelijkheid je bereik te vergroten met een teleconverter. Sony heeft 1.4x en 2.0x converters, maar ze zijn niet geschikt voor deze zoomlens. De teleconverters werken wel met zoomlenzen als de Sony FE 200-600mm (Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS), de FE 100-400mm (Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS) en de Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS.”

Beeldkwaliteit

Digitalcameraworld is enthousiast over de beeldkwaliteit: “Goede scherpte en goed contrast over het hele bereik, zelfs bij de grootste diafragma’s. Minimale kleurschifting tot in de uiterste hoeken. Kussenvervorming (pincushioning) is zichtbaar op alle afstanden, tenzij verholpen met de ingebouwde, automatische beeldcompensatie. Tot 200 millimeter zijn de foto’s bovengemiddeld scherp in het midden voor een APS-C zoomlens. Alleen op 350 millimeter opvallend ‘zachte’ hoeken. Chromatische aberratie (paarse lijnen bij foto’s met veel contrast) is alleen goed zichtbaar op 350 millimeter en nauwelijks zichtbaar op kortere brandpuntsafstanden.”

Photographyblog.com heeft de lens getest met de Sony Alpha a6600 (en een stevig statief). “Op 70 millimeter: heel scherp in het midden bij f/4.5. Uitstekend tussen f/5.6-f/11. Bij f/16-f/22 worden foto’s minder scherp. De hoeken zijn niet zo scherp. Het beste resultaat bereik je tussen f/5.6-f/11.” Ditzelfde geldt voor 100 millimeter (het maximale diafragma is dan f/5). “Op 135 millimeter zijn je foto’s heel scherp in het midden tussen f/8-f/11. De hoeken zijn minder scherp: het best tussen f/8-f/11. Op 200 millimeter: teleurstellend zacht bij het maximale diafragma (f/5.6), maar heel goed tussen f/8 en f/11. Ook op 350 millimeter zijn foto’s in het midden teleurstellend zacht bij f/5.6 en heel goed tussen f/8-f/11.”

Ook PCMag.com heeft de lens gecombineerd met de Sony Alpha a6600. “Op 70 millimeter f/4.5: Uitstekende scherpte voor een sensor van 24 megapixels. Alle hoeken waren scherp. Bij f/16 en f/22 worden de hoeken wat donkerder (falloff). Op 200mm f/5.6 is de beeldkwaliteit iets minder, maar nog steeds uitstekend. Foto’s worden minder scherp bij f/11 en f/16. Het wordt pas echt minder bij f/22 en f/29. Op 350 millimeter: nog steeds heel goed bij maximaal diafragma, uitstekend bij f/8 en f/11. Alleen bij f/22 en f/29 is de beeldkwaliteit ondermaats. De lichtsterkte is niet ideaal bij weinig licht. Als je normaal gesproken in de zon fotografeert, zou je geen problemen moeten ondervinden. Maar als je onderwerp zich in de schaduw bevindt, kun je wat ruis verwachten. De lichtomstandigheden vroegen om ISO 2500 en f/6.3.”

Kenrockwell.com: “Redelijk tot goede bokeh. Als je de achtergrond zo vaag mogelijk wilt hebben, fotografeer dan op 350 millimeter bij f/6.3. En ga zo dichtbij mogelijk staan. Geen zichtbare donkere hoeken, zolang je de automatische beeldcorrectie aan laat. Maar als je vogels fotografeert, een vliegtuig of iets anders tegen een strakke lucht, zal je waarschijnlijk donkere hoeken merken. Macro behoorlijk scherp. Top!”

Voordelen Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

  • Ingebouwde beeldstabilisatie;
  • Heel goed voor macrofotografie (kenrockwell.com);
  • Lichtgewicht voor zo’n bereik;
  • Vrijwel geruisloze autofocus (digitalcameraworld.com).

Nadelen Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

  • Duur voor een zoomlens van f/4.5-6.3 (digitalcameraworld.com);
  • Niet te combineren met teleconverters;
  • Niet lichtsterk;
  • Beeldstabilisatie slechts twee standen (kenrockwell.com);
  • Pincushioning op alle brandpuntsafstanden (digitalcameraworld.com);
  • Hoeken niet zo scherp

 

Ontvang nu gratis het boek de 10 Bouwstenen van Betere Natuurfotografie & Ontdek de Creatieve Lens

Gratis Natuurfotografie Boek  downloaden >> (klik op het geel)

  • In deze 10 onmisbare stappen naar krachtige en creatieve natuurfotografie
  • Duidelijke uitleg met 50+ inspirerende voorbeeldfoto’s met uitleg
  • 50 pagina’s waardevolle tips
  • Incl. E-book “Ontdek de Creatieve Lens”, nr. 1 aanrader (betaalbaar & geen verkoop van apparatuur)
  • Sfeervolle voorbeeldfoto’s van cursisten, met deze lens gemaakt
  • Ontvang gratis persoonlijk aankoopadvies op maat: 100% onafhankelijk

Wil jij je echt goed en snel ontwikkelen?

Volg mijn VIP Begeleidingsprogramma >>. Toegang tot alle 300+ Videolessen, stap-voor-stap uitleg, unieke Real-time Praktijkvideo’s (100% meekijken met mijn camera), Maandelijkse Inspiratie-opdracht, Maandelijkse Fotofeedback Video’s, deel foto’s met elkaar in de dagelijks actieve Kijk & Zie Community. Nu met extra Videocursussen.

Stel onderaan je vragen

Scroll naar beneden. 

  • Ik reageer persoonlijk op jouw vraag (die met dit artikel te maken heeft) en ben 100% onafhankelijk. Er is geen belang bij wat jij koopt.
  • Geef even genoeg informatie: je camera en lenzen die je hebt, wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden (ook binnen?) en wat je budget ongeveer is.

Naast 10 jaar ervaring in de fotografie en ervaringen van cursisten gebruikte ik deze websites Photographyblog.com, Digitalcameraworld.com, Cameralabs.com, PCMag.com en Kenrockwell.com.